اخبار داغ

در میزگرد هرمز مطرح شد؛

حضرت معصومه(س)؛ واسطه رستگاری و عاقبت‌بخیری مؤمنان/ کریمه اهل بیت تمام شئون ائمه(ع) را داراست

حضرت معصومه(س)؛ واسطه رستگاری و عاقبت‌بخیری مؤمنان/ کریمه اهل بیت تمام شئون ائمه(ع) را داراست
حضرت معصومه(س) دارای شخصیتی معنوی و ارزنده است همان‌گونه که از سخنان معصومان علیهم السّلام استفاده می‌شود بعد سیاسی و فرهنگی شخصیت حضرت معصومه (س) نیز قابل توجه است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از هرمز؛ حضرت معصومه(س) دارای شخصیتی معنوی و ارزنده است همان‌گونه که از سخنان معصومان علیهم السّلام استفاده می‌شود بعد سیاسی و فرهنگی شخصیت حضرت معصومه (س) نیز قابل توجه است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, هرمز,

در میزگرد هرمز به بررسی بعد سیاسی و فرهنگی حضرت معصومه(س) پرداخته شده است.

,

, ,

حضرت معصومه(س)؛ واسطه رستگاری و عاقبت‌بخیری مؤمنان

, حضرت معصومه(س)؛ واسطه رستگاری و عاقبت‌بخیری مؤمنان,

حجت الاسلام میثم سالاری، کارشناس مذهبی هرمزگان ضمن تسلیت وفات حضرت معصومه (س) و با اشاره به فضائل بی شمار آن حضرت اظهار کرد: آن حضرت از همان اوان کودکی، تحت تعلیم و تربیت امام موسی کاظم علیه السلام و امام رضا علیه السلام قرار گرفت و از جهت شخصیت فردی و کمالات روحی، به آنجا رسید که شیخ عباس قمی درباره اش می گوید: «برحسب آنچه به ما رسیده، افضل دختران موسی بن جعفر علیه السلام، سیده جلیله معظمه، فاطمه بنت موسی علیه السلام، معروف به حضرت معصومه علیها السلام، است»

,

وی افزود: فضائل و مناقب حضرت معصومه علیها السلام را باید از لابه لای تاریخ زندگی آن حضرت و احادیث جست وجو کرد. بعضی از این احادیث مستقیماً در فضیلت حضرت معصومه علیها السلام است وبرخی دیگر مربوط به فضیلت زیارت آن حضرت است که نشان دهنده کمالات روحی حضرت معصومه علیها السلام می باشد.

,

کارشناس مذهبی هرمزگان تاکید کرد: اولین فضیلت آن حضرت، این است که دختر، خواهر و عمه ولیّ خدا می باشد؛ چنان که در زیارت نامه آن حضرت تصریح شده است. در زیارت نامه حضرت معصومه علیها السلام، حضرت به عنوان دختر رسول خداصلی الله علیه وآله وسلم، دختر فاطمه علیها السلام، دختر خدیجه علیها السلام و … معرفی شده است.

,

سالاری در ادامه با اشاره به حدیثی از امام صادق (ع) درباره فضائل حضرت معصومه (س) گفت:  امام صادق علیه السلام فرموده است : «بدانید بهشت ۸ در دارد که ۳ در آن به سوی قم است، زنی از فرزندان من در آنجا رحلت می کند که نامش فاطمه دختر موسی علیه السلام است».

,

وی گفت: در زیارت نامه حضرت معصومه علیها السلام که امام رضا علیه السلام بیان نموده، آمده است: «یا فاطمه اشفعی لی فی الجنه» وعلت این شفاعت چنین بیان شده است: «فان لک عندالله شأناً من الشأن« ، شاید مراد حضرت از شأن، رابطه ای از رابطه هایی است که اولیای خداوند با ذات مقدس ربوبی داشتند، این بانوی جلیل القدر هم از سنخ همان رابطه ها را دارد.

,

این کارشناس مذهبی ابراز داشت: مراد از رستگاری و سعادتی که در زیارت حضرت معصومه سلام الله علیها آمده است همان ولایت اهل بیت علیهم السلام است و فاطمه معصومه، واسطه در رستگاری مؤمن است. البته اگر چه خدای متعال محبت اهل بیت علیهم السلام را در قلب همه شیعیان قرار داده است، ولی رستگاری که نتیجه معرفت نسبت به اهل بیت علیهم السلام است نیاز به تلاش و کوشش فراوانی دارد و یکی از واسطه‌های این رستگاری که راه را برای انسان هموار می‌کند، حضرت معصومه (س) است.

,

, ,

پس ازحضرت زهرا(س)،حضرت معصومه(س) تنها زنی است که برای او زیارتنامه روایت شده است.

, پس ازحضرت زهرا(س)،حضرت معصومه(س) تنها زنی است که برای او زیارتنامه روایت شده است.,

حجت الاسلام محمد خانجانی رئیس تبلیغات اسلامی حاجی آباد ضمن تسلیت سالروز وفات حضرت معصومه (س) اظهار کرد: چند نکته در زمینه شخصیت آن بانوی بزرگ در خورد توجه است یکی اینکه مسافرت ایشان پس از هجرت اجباری برادر بزرگوارش امام رضا(ع) به سمت ایران به جهت دیدار با برادر، اما آنگونه که مورخان نوشته‌اند این مسافرت به سرانجام نرسید و حضرت معصومه(س) با رسیدن به ساوه بیمار شد و دستور داد او را به قم ببرند و در همین شهر بود که جان را به جان آفرین تسلیم کرد.

,

وی در ادامه افزود: حرکت آن حضرت از مدینه به سمت ایران با این مسیر طولانی و به جان خریدن همه سختی‌های مسافرت مخصوصاً خطراتی که از ناحیه حکومت مأمون آن حضرت را تهدید می‌کرد حاکی از شخصیت سیاسی و اجتماعی این بانوی بزرگ است.

,

رئیس تبلیغات اسلامی حاجی آباد گفت: در این مسافرت آن گاه که مریض شد و از دستیابی به امام رضا (ع) مأیوس شد با توجه به آگاهی او از موقعیت آینده قم و مرکزیت فرهنگی آن دستور داد او را به قم ببرند تا پس از پرواز روح بلندش به سوی ملکوت، حرم بهشت گونه‌اش مأمن عاشقان اهل بیت علیهم السّلام قرار گیرد.

,

خانجانی تصریح کرد: از مقام عصمت که تنها مخصوص چهارده تن می‌باشد و از زنان تنها حضرت فاطمه سلام الله علیها دارای این مقام است بگذریم، حضرت معصومه(س) از جمله زنانی است که می‌توان ادعا کرد که بیشترین بهره را از فروغ جاودان الهی و نور ولایت، دریافت کرده اند و بتوانسته اند مانند حضرت زینب کبری(س)خود را در کمالات معنوی اندکی پایین‌تر از معصومان علیهم السّلام بسازند.

,

این کارشناس مذهبی اذعان داشت: در منابع تاریخی اطلاعات زیادی درباره زندگی‌نامه حضرت معصومه(س) از جمله تاریخ تولد و وفات وی ثبت نشده است، شیعیان فاطمه معصومه(س) را بسیار بزرگ می‌دارند، برای زیارتش اهمیت قائل‌اند و روایاتی درباره او نقل می‌کنند که از شفاعت وی برای شیعیان سخن گفته شده و بهشت پاداش زیارت او دانسته شده است، همچنین می‌گویند پس ازحضرت زهرا(س)،او تنها زنی است که از امامان برای او زیارتنامه روایت شده است.

,

, ,

حضرت معصومه(س) تمام شئون ائمه(ع) را داراست

, ت معصومه(س) تمام شئون ائمه(ع) را داراست,

حجت‌الاسلام محمد فولادی، کارشناس دینی هرمزگان ضمن تسلیت وفات حضرت معصومه سلام الله علیها اظهار کرد: یکی از فضایل منقول در شأن حضرت زهرا (س) آن است که پیامبر اکرم (ص) در موارد متعددی در شأن ایشان فرمودند:«فَداها اَبْوها؛ پدرش به فدایش باد.» این تعبیر، بیانگر اوج مقام ارجمند حضرت زهرا (س) می‌باشد.

,

وی افزود: در مورد حضرت معصومه (س) نیز نظیر این مطلب از پدر بزرگوارش امام کاظم (ع) روایت شده. در این راستا به ماجرایی زیبا اشاره می‌کنم؛ مرحوم آیت الله مستنبط از کتاب کشف اللئالی که نسخه خطیِ آن در کتابخانه شوشتری‌های نجف اشرف موجود است، و تألیف دانشمند محقق صالح بن عرندس، دانشمند قرن نهم هجری می‌باشد، چنین نقل می‌کند: در دوران امام موسی کاظم (ع)، روزی جمعی از شیعیان برای دریافت پاسخ سؤال‌های خود، به مدینه وارد شدند تا به محضر امام کاظم (ع) برسند، اما ایشان آن روز در خارج از شهر بودند. نظر به اینکه آن عده از شیعیان ناگزیر به مراجعت بودند، پرسش‌های خود را نوشته و به افراد خانواده امام کاظم (ع) تحویل دادند تا در سفر بعد، پاسخ‌های آن را دریافت کنند.

,

این کارشناس دینی ادامه داد: مدتی بعد به هنگام خداحافظی، مشاهده نمودند که یکی از دختران امام کاظم به نام فاطمه‌ی معصومه (س) پاسخ پرسش‌های آنها را نوشته و آماده کرده است. آنها شادمان شده و آن پاسخ‌ها را دریافت کردند و به سوی وطن رهسپار شدند. در مسیر راه به امام کاظم (ع) برخورد نمودند که در حال مراجعت از سفر بودند، و ماجرا را به عرض آن حضرت رساندند. امام کاظم (ع) آن نوشته را از آنها طلبیده و مطالعه کردند و پس از آنکه تمام پاسخ‌های حضرت معصومه (س) را درست یافتند، سه بار فرمودند: «فَداها اَبْوها؛ پدرش به فدایش باد.

,

فولادی گفت: انقلاب شکوهمند اسلامی ما به برکت این بانوی مطهره و توسل به ایشان در کنار این مضجع شریف، شکل گرفت. بنابراین برای تکریم این بانو یک روزی را به عنوان ولادت و روزی را هم به عنوان رحلت قرار دادند؛ ما اگر با انوار مقدسه ائمه طاهرین (ع) و اولاد آنها مرتبط باشیم می‌توانیم به خوبی این راه پر فراز و نشیب علمی را طی کنیم، در غیر این‌صورت قطعاً بدون هیچ تردیدی، سقوط خواهیم کرد.

,

وی ابراز داشت: اموری که انسان را خوب حفاظت کرده و انسان احساس می‌کند که نگهبان بزرگی برای اوست همین ائمه معصومین(ع)و زیارت آنهاست. زیارت حضرت معصومه را عموم مردم هم باید مغتنم بشمارند.

,

این کارشناس دینی اضافه کرد: از زمانی که روزی را به عنوان ولادت و نیز روزی را به عنوان وفات حضرت تعیین کردند توجه دنیای شیعه به حضرت معصومه خیلی زیاد شد، به طوری‌که قابل مقایسه با گذشته نیست و این موفقیت بسیار بزرگی است.

,

فولادی افزود: مردم هر چه با این اعتاب مقدسه ارتباط داشته باشند، توجه‌شان به خداوند متعال بیشتر خواهد شد. هرچند وهابیت جاهل و دشمنان شیعه می‌گویند این کار شرک است و از مختصات شیعه است، آنها نمی‌فهمند که حضور ما در این مراقد مطهره برای تقویت توحید است

,

وی اذعان داشت: ما معتقدیم که در ارتباط با اینها می‌توانیم به درجات بالایی از معرفت خدای تبارک و تعالی دست پیدا کنیم و الا هیچ شیعه‌ای نمی‌گوید ما باید امام را بپرستیم یا برای امام یا امامزاده وجوب استقلالی و قدرت استقلالی قائل باشیم، می‌گوییم اینها مقرب درگاه خدا هستند و حساب ویژه‌ای نزد خداوند دارند، اینها مظهر اسماء و صفات الهیه هستند و ما از این طریق می‌خواهیم به خدای تبارک و تعالی نزدیک شویم و برکات ائمه معصومین و حتی حضرت معصومه(س) منحصر به شیعیان و مسلمانان نمی‌شود، بلکه شامل همه انسان‌هاست.

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه