اخبار داغ

درگفت‌و‌گوی دانا با مشاور تغذیه مطرح شد:

مصرف مواد غذایی مملو از ویتامین‌های E،A و C برای مقابله با آلودگی‌هوا/ ضرورت تقویت سیستم‌ایمنی بدن در دوره وارونگی دما

مصرف مواد غذایی مملو از ویتامین‌های E،A و C برای مقابله با آلودگی‌هوا/ ضرورت تقویت سیستم‌ایمنی بدن در دوره وارونگی دما
مشاور رئیس انجمن تغذیه ایران گفت: در زمان آلودگی هوا مردم باید با مصرف مواد دارای آنتی اکسیدان و مواد غذایی مملو از ویتامین‌های E،A و C؛ همچنین ورزش و تقویت سیستم ایمنی، بدن خود را برای دفع مواد سمی و آلاینده های هوا کمک کنند.
[

برلیانت بزرگمهر، مشاور رئیس انجمن تغذیه ایران در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ در رابطه با مصرف خوراکی‌ها با هدف کمک به دفع آلاینده های هوا در ایامی که وارونگی دما اتفاق می افتد و خطر مسمومیت توسط گازهای سمی و آلاینده های هوا در بین شهروندان شایع می شود گفت: سیستم بدن انسان به گونه ای خلق شده که تا حد امکان از بروز مسمومیت های پیرامون زندگی خود جلوگیری به عمل می آورد.

, برلیانت بزرگمهر، مشاور رئیس انجمن تغذیه ایران در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ , برلیانت بزرگمهر, در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

وی اداده داد: بدن انسان در دفع مواد سمی داخلی و خارجی تا حدودی از ورود سم به داخل بدن جلوگیری می‌کنند. ریه‌ها ، پوست و دستگاه گوارش به عنوان سه عضو و دستگاه از ورود سموم و آلودگی به بدن جلوگیری می کنند و اگر آلودگی از حد معمول شدیدتر باشد دو سیستم مهم سم زدایی در بدن فعال می شوند، ادامه داد: در این صورت این دو سیستم که یکی "بافت ایمنی روده انسان" است که از جذب سموم به بدن جلوگیری و سموم را دفع می‌کند. ضمن آنکه مواد سمی به موادی مانند باکتری ها که در روده و دستگاه گوارش وجود دارد می چسبد و از این طریق دفع می‌شود.

,

وی اضافه کرد: دومین سیستم سم زدای بدن "سیستم کبدی" است که مواد سمی را از طریق ادرار یا مدفوع دفع و خنثی می‌کند. اما اگر آلودگی از حد معمول بسیار بیشتر باشد، بدن در این صورت نمی‌تواند مقاومت کند و در این صورت باید دید چه عواملی در کاهش اثرات سمی هوای آلوده یا به اصطلاح سموم داخلی و خارجی موثرند که در این رابطه باید بیشتر روی خوراکی هایی با خواص منحصر به فرد تکیه کرد.

,

 

,

, ,

بزرگمهر در پاسخ به این سوال که در سبد غذایی ما ایرانیان، خانواده های با مصرف چه مواد غذایی می توانند به دفع سموم موجود در آلودگی هوا کمک کنند، گفت: سبزیجات به عنوان مواد دفع کننده هر گونه آلودگی از جمله آلودگی هوا می تواند در سبد غذایی خانوارها قرار بگیرد. اما بیشتر از همه  سبزیجات خانواده کلم، مثل خود کلم، برگ کلم، کلم بروکلی وسایر گیاهانی که از خانواده کلم برای این هدف موثرند.

,

وی در ادامه افزود: از دیگر خوراکی های خنثی‌کننده آلودگی هوا می توان به پیاز ، سیر، تره پیازچه و تره فرنگی اشاره کرد که در کاهش اثرات سمی آلودگی‌های هوا و سم‌زدایی بدن بسیار موثرند.

,

 

,

, ,

مشاور رییس انجمن تغذیه ایران در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به مصرف مواد غذایی دارای آنتی اکسیدان افزود: مصرف منابع آنتی اکسیدانی که  دارای "ویتامین آ" هستند برای مقابله با آلودگی هوا مفید است. مانند کره، جگر، زرده تخم مرغ و سبزیجات دارای برگ سبز تیره مانند سبزی خوردن، اسفناج و سبزیجاتی که دارای رنگ قرمز یا نارنجی مایل به زرد هستند مثل گوجه فرنگی یا هویج .نباید فراموش کرد که منابع گیاهی ویتامین آ به لحاظ دارا بودن آنتی اکسیدان خیلی غنی تر از دسته اول یعنی ویتامین های حیوانی چون کره و زرده تخم مرغ هستند، عنوان کرد: یک ویژه برای افزایش مقاومت بدن آنتی اکسیدان گیاهی خیلی موثر است به همین جهت ما مصرف آنرا شدیداً توصیه می‌کنیم.

,

 

,

, ,

 

,

بزرگمهر در خاتمه اظهاراتش با اشاره به اینمه مصرف موادی که دارای ویتامین های E ، C هستند هم برای دفع آلودگی ها مهم هستند، خاطر نشان کرد: ورزش و تحرک جسمی باعث افزایش مقاومت بدن در برابر بیماری ها و سموم می شود. ضمن آنکه مصرف آب فراوان هم کارکردی مثبت در دفع آلودگی ها دارد. که هر فرد بین 6 تا 8 لیوان آب در روز مصرف کند.

, E, C,

انتهای پیام/

,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه