اخبار داغ

رئیس کتابخانه مجلس مطرح کرد؛

سیاستمدارانمان اهل کتاب نیستند

سیاستمدارانمان اهل کتاب نیستند
رییس کتابخانه مجلس در آیین رونمایی از سه دستاورد این نهاد گفت سیاستمداران ما چندان اهل کتاب نیستند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی، آیین رونمایی از ۱۰ عنوان کتاب و دو نشریه و همچنین باغ میراث بهارستان (کتابخانه مجازی) و تور موزه مجازی، کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی با سخنرانی غلامعلی حدادعادل رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی و حجت‌الاسلام غلامرضا قاسمیان مدیر این کتابخانه و حضور آیت‌الله سیدمحمود مرعشی نجفی کتابشناس و نسخه‌شناس و مدیر کتابخانه آیت‌الله مرعشی نجفی، معاونان کتابخانه مجلس، سیدمحمدجواد شوشتری، رئیس حوزه ریاست مجلس، حجت‌الاسلام علیرضا قائمی‌نیا، حجت‌الاسلام موسی قربانی، نماینده ادوار مجلس و… در محل موزه مجلس شورای اسلامی (تالار شهید مدرس) برگزار شد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

«ضوءالشهاب فی شرح الشهاب»، تصحیح مهدی سلیمانی آشتیانی، «الهیات سایبر» تألیف حجت‌الاسلام علیرضا قائمی‌نیا، «اخلاق درندگان» اثر سید حسین علوی، «شناختنامه روشنفکری» اثر گروه مطالعاتی و پژوهشی حکمت، «سکولاریسم نقابدار»، تألیف حجت الاسلام عبدالحسین خسروپناه، «تاریخ حدیث بحرین» نوشته مهدی سلیمانی، «نمایه‌نامه تحلیلی موضوعی سفرنامه‌های ترجمه شده سیّاحان انگلیسی درباره ایران» اثر آزاده حیدری، «چالش‌های قانونگذاری در ایران» (۳ جلدی) زیر نظر موسی قربانی و… از جمله کتاب‌هایی هستند که در این مراسم رونمایی شد.

,

قالیباف تاکید داشت کتابخانه مجلس خانه اندیشمندان شود

, قالیباف تاکید داشت کتابخانه مجلس خانه اندیشمندان شود,

در این‌مراسم، قاسمیان سخنان خود را با صحبت از وظایفی که رییس مجلس شورای اسلامی پس از صدور حکم ریاست کتابخانه، موزه و مرکز اسناد اسلامی، بر آن تاکید داشت آغاز کرد. وی گفت: پس از آغاز به کار دور جدید فعالیت‌های کتابخانه مجلس ما با مثلثی ارتباط داشتیم که جلوی راه ما بود. نخست ضلع این مثلث اسناد بالادستی کتابخانه بود که وظایفی را برای ما معین می‌کرد.

,

وی افزود: ضلع دیگر فرمایشات رییس محترم مجلس بود که یک چهارضلعی را برای ما ترسیم می‌کرد: هوشمند سازی، کارآمدسازی، مردمی سازی و شفاف سازی. در نهایت ضلع سوم هم نکته‌ای بود که آقای قالیباف در حکم ریاست کتابخانه بر آن تاکید داشت و آن تبدیل شدن این نهاد به خانه اندیشمندان و محل آمد و شد آنها بود. این مثلث نصب العین ما بود برای دوره جدید.

,

رئیس کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی ادامه داد: کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی میراثی مهم در دست ماست که از ارباب کیسخرو شاهرخ گرفته تا حجت‌الاسلام سیدعلی عماد، مدیر پیشین، در حفظ و توسعه آن نقش داشته‌اند. با این اوصاف اما نام کتابخانه مجلس با اسم پربرکت استاد عبدالحسین حائری شناخته می‌شود. گنجینه ذخایر خطی این کتابخانه به تلاش ایشان سامان گرفت و همو بود که در دوره انقلاب این مجموعه را حفظ کرد.

,

قاسمیان بخش دیگری از سخنان خود را به مرور گذرای فعالیت‌های این کتابخانه در عرض یکسال گذشته اختصاص داد و گفت: چندان اطلاعی از داشته‌های کتابخانه وجود نداشت. کتاب‌ها از سال ۱۳۹۲ رف‌خوانی نشده بود و در حوزه اسناد نیز آشفتگی‌های زیادی به چشم می‌خورد. حتی اسناد بعد از انقلاب اسلامی از درون کارتن‌ها باز نشده بودند.

,

وی در ادامه گفت: در حوزه مرمت کتاب‌ها نیز به ما می‌گفتند که مرمت کامل کتاب‌ها و نسخه‌های خطی ۳۰ سال طول خواهد کشید. تا پیش از دوره جدید نیز صرفاً پنج درصد اسناد و منابع دیجیتال سازی شده بودند. یکی از کارهای جدی ما در معاونت فنی این بود که اسناد را مرتباً دسته‌بندی کرده و برای دیجیتال سازی بفرستیم و یک نهضت دیجیتال سازی راه افتاد. احتمالاً تا نیمه‌های سال آینده همه اسناد دیجیتال سازی خواهند شد. اگر امروزه چیزی زیر کلیک برای کل دنیا نرود، ارزش چندانی نخواهد داشت. باغ میراث بهارستان از امروز در دسترس خواهد بود و روی تبلت همه نمایندگان خواهد رفت.

,

رئیس کتابخانه مجلس شورای اسلامی در توضیح بیشتر فعالیت‌های کتابخانه در یک‌سال اخیر گفت: همه نسخه‌های خطی تبدیل به دیجیتال شده و وارد سامانه شده‌اند. این کار بزرگ ما در حوزه دیجیتال سازی بود. در حوزه مرمت هم ما ۳۰ سال را تبدیل به چهار سال کردیم و تمامی کتب و اسناد در پایان همین دوره چهارساله مرمت خواهند شد. امروز دیگر ما می‌دانیم که چند برگ سند داریم، چرا که همه آنها را شمرده‌ایم. پیشتر این اسناد در وضعیت نامناسبی در گونی‌هایی در حوالی میدان حر نگهداری می‌شد.

,

موزه مجازی مجلس با موزه مجازی لوور برابری می‌کند

, موزه مجازی مجلس با موزه مجازی لوور برابری می‌کند,

بخش دیگری از سخنرانی حجت‌الاسلام قاسمیان به تحولات ایجاد شده در موزه مجلس اختصاص داشت. وی در این باره گفت: موزه مجلس یک گنجینه ملی است و از دوران مشروطه گرفته تا به امروز اسناد و اشیای موزه‌ای دارد. همچنین هدایایی که به روئسای ادوار مجلس داده‌اند نیز در این محل نگهداری می‌شود. ما حدود ۲۵۰۰ شی موزه‌ای داریم که فضا برای نمایش دادن همه آنها وجود ندارد. بنابراین همه نمی‌توانند این گنج را تماشا کنند. به همین دلیل موزه مجازی را راه‌اندازی کرده‌ایم که بجز دسترسی نمایندگان همه مردم می‌توانند آن را ببینند.

,

قاسمیان اضافه کرد: می‌توانید موزه مجازی لوور را با موزه مجازی مجلس مقایسه کند. اگر از موزه لوور بهتر نباشد قطعاً ضعیف‌تر نیست. این موزه حتی بهتر از موزه در فضای حقیقی هم شده است. اسنادی در موزه مجازی استنتاخ شده که در فضای واقعی و حقیقی به سختی می‌توان آن را روی دیوارهای موزه خواند. به لطف خدا تا آینده‌ای نزدیک این موزه چند زبانه خواهد شد و همه دنیا می‌توانند با تاریخ گویای مجلس ما از مشروطه تا عصر حاضر آشنا شوند. بازدید از موزه مجازی مجلس به نظرم فراتر از بازدیدهای حقیقی است و دانش‌ها و آگاهی‌های به مراتب متنوع‌تری را به مخاطبان ارائه می‌دهد.

,

حوزه پژوهشی کتابخانه مجلس متحول شده است

, حوزه پژوهشی کتابخانه مجلس متحول شده است,

رییس کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود به تحولات حوزه پژوهشی این نهاد اشاره کرد و گفت: در دوره‌های پیشین کتابخانه در زمینه پژوهش بیشتر روی تصحیح نسخ و آن هم دواوین اشعار متمرکز بود. در دوره جدید این بخش نیز با رویکرد متفاوتی احیا شد. ما در همه حوزه‌ها ورود کردیم و بجز تصحیح نسخ، مطالعات پارلمانی علمی و پژوهش‌هایی مناسبی نیز در حوزه ایرانشناسی انجام دادیم.

,

وی افزود: سعی کردیم تا کتابخانه را به صورت تخصصی اداره کنیم. امروزه ما می‌دانیم که در کتابخانه چه داریم و می‌دانیم که در آینده قرار است چه کنیم؟ تولید متادیتا و فهرست‌نویسی‌ها را ادامه خواهیم داد، چرا که حوزه اطلاعات در صورتی که به بیگ‌دیتا تبدیل شوند ارزش خواهند داشت. این متادیتا است که اسناد را زنده خواهد کرد.

,

قاسمیان همچنین به بودجه اندک کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی اشاره کرد و گفت: باید بودجه کتابخانه را بالا برد تا کارهای عقب مانده‌ای را که پیشتر باید انجام می‌شد، انجام شود. ما با حمایت دکتر قالیباف کتابخانه را تبدیل به پاتوق اندیشمندان کردیم و امیدوارم باقی برنامه‌ها نیز با حمایت ایشان به پیش برود.

,

رییس کتابخانه مجلس ادامه داد: از این به بعد هم ۴۰ نشست دیگر در زمینه حکمرانی را خواهیم داشت. ان‌شالله تا جایی پیش خواهیم رفت که قانون‌گذاری ما بر اساس فکر و اندیشه شود. یکی از مشکلات سیاستمداران ما این است که کتاب نمی‌خوانند و چون کتاب نمی‌خوانند ممکن است هرچیزی را بگویند و صحبت‌هایشان در امان نیست. این روند به دلیل ارتباط کم آنها با کتاب است. متاسفانه سیاستمداران ما اهل کتاب نیستند و کتابخانه‌های پارلمانی در همه جای دنیا وظیفه دارند تا خدمات کتابخانه‌ای به سیاستمداران ارائه دهند.

,

انتهای پیام/

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه