اخبار داغ

مجری زراعت چوب اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی:

۳ طرح کلان زراعت چوب معطل تخصیص پساب از سوی شرکت آب و فاضلاب است

۳ طرح کلان زراعت چوب معطل تخصیص پساب از سوی شرکت آب و فاضلاب است
شهرام عسگری گلوگاهی گفت: برای اجرای طرح زراعت چوب در خراسان شمالی نیاز به تامین پساب برای آبیاری درختان وجود دارد که در این زمینه با شرکت آب و فاضلاب استان نامه نگاری هایی انجام شده که تاکنون این شرکت هیچ پاسخی به نامه ها نداده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ شهرام عسگری گلوگاهی، مجری زراعت چوب اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی در گفت و گو با عصراترک اظهار کرد: پس از آنکه مجلس اجرای طرح تنفس جنگل به منظور ممنوعیت در قطع درختان جنگل های شمال کشور را مصوب کرد، سازمان جنگل ها و مراتع کشور برای تامین نیاز بازار داخل به چوب مصرفی، اجرای طرح زراعت چوب را در دستور کار قرار داد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, عصراترک,

عسگری گفت: البته اجرای طرح زراعت چوب در زمین های مستعد کشور علاوه بر تامین نیاز چوب مصرفی کشور، در راستای خارج نشدن ارز از کشور به منظور واردات چوب، همچنین حفظ فضای سبز، مقابله با آلودگی هوا و حفظ اشتغال های وابسته به تامین چوب در دستور کار اجرا قرار گرفت.

,

وی عنوان کرد: برای اجرای طرح زراعت چوب در سطح استان ها، تعریف شده است که زمین های ملی، دولتی و مستثنیات کشاورزی که مستعد اجرای این طرح هستند شناسایی و برای اجرای طرح زراعت چوب در این زمین ها، طرح تهیه و مصوب شوند.

,

این مسئول بیان کرد: در خراسان شمالی در راستای اجرای طرح زراعت چوب، کشت درخت صنوبر از گونه نیگرا مد نظر قرار گرفت.

,

وی گفت: در این راستا، اداره کل منابع طبیعی استان نیز در بخشی از اجرای این طرح، زمین های ملی مستعد کشت صنوبر نیگرا را شناسایی کرد تا این زمین ها با استفاده از پساب تصفیه خانه ها، تحت کشت این گونه درختی قرار گیرند.

,

عسگری در ادامه با اشاره به اینکه اجرای طرح زراعت چوب در زمین های ملی باید به بخش خصوصی واگذار شود، خاطرنشان کرد: بر اساس قانون، زمین های ملی جانمایی شده به مدت 15 سال به پیمانکار بخش خصوصی واگذار می شوند تا طرح مصوب را در زمین ملی واگذار شده، اجرایی و بهره برداری از درختان کاشته شده را انجام دهد.

,

وی اعلام کرد: این اداره کل در مرحله نخست، سه منطقه از زمین های ملی شامل زمین های ملی علی آباد و حصار و گرمخان واقع در شهرستان بجنورد به مساحت 567 هکتار، زمین ملی در منطقه نجف شهرستان مانه و سملقان به مساحت 10 هکتار همچنین زمین ملی در منطقه خیرآباد شهرستان اسفراین به مساحت 125 هکتار را برای اجرای طرح زراعت چوب را شناسایی کرد و مستعد کشت صنوبر نیگرا دانست.

,

مجری زراعت چوب اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی گفت: در سال گذشته برای این مناطق اشاره شده، طرح تهیه و مصوب شد.

,

وی بیان کرد: برای تامین پساب این سه طرح به منظور آبیاری درختانی که کاشته خواهند شد با شرکت آب و فاضلاب استان نامه نگاری هایی را به منظور اختصاص پساب به این سه منطقه را داشته ایم.

,

عسگری افزود: این سه منطقه در پایین دست تصفیه خانه های این سه شهرستان جانمایی شده اند.

,

وی تصریح کرد: با وجود مکاتبات انجام شده با شرکت آب و فاضلاب استان برای اختصاص پساب برای اجرای طرح زراعت چوب به این سه منطقه هنوز این شرکت به هیچ یک از نامه نگاری های این اداره کل پاسخی نداده است.

,

این مسئول خاطر نشان کرد: این عمل شرکت آب و فاضلاب استان موجب شد که قرارداد امضا شده با پیمانکار برنده در مزایده اجرای طرح زراعت چوب در منطقه شهرستان بجنورد به مساحت 567 هکتار فسخ شود.

,

وی افزود: این در حالی است که سرمایه گذارانی برای اجرای طرح زراعت چوب در زمین های ملی استان که مستعد شناخته شده اند، پای کار آمده اند.

,

عسگری خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه نمی دانیم چرا شرکت آب و فاضلاب استان به نامه نگاری های این اداره کل برای اختصاص پساب پاسخی نمی دهد، این مسئله موجب شده است که برگزاری مزایده برای انتخاب پیمانکار به منظور اجرای طرح زراعت چوب در مناطق جانمایی شده شهرستان های اسفراین و مانه و سملقان را معطل بگذاریم.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه