اخبار داغ

دانا گزارش می دهد؛

تشکیل قرارگاه «تنظیم گری رسانه»/ دعوای صدا و سیما و ارشاد پایانی دارد؟!

تشکیل قرارگاه «تنظیم گری رسانه»/ دعوای صدا و سیما و ارشاد پایانی دارد؟!
ماجرای اختلاف نظر صدا و سیما و ارشاد بر سر نظارت بر شبکه نمایش خانگی نیاز به یک متولی بزرگتر از این دو نهاد دارد تا با اختیارات خود در حوزه تنظیم گری رسانه ای، پایانی بر این دعوای چندین ساله باشد.
[

به گزارش خبرنگار فرهنگی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ داستان نظارت بر تولیدات شبکه نمایش خانگی و اختلافاتی که در این چند سال اخیر بین وزارت ارشاد و صدا و سیما بر سر متولی این حوزه بوجود آمده، با تغییرات مدیریتی اخیر دولت و صدا و سیما، گویا به مرحله ای رسیده که بنا بر گفته وزیر ارشاد، به زودی و با تفاهمی که با صدا و سیما قرار است انجام شود، این ماجرا به سرانجامی خوش ختم به خیر شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

اسماعیلی، وزیر ارشاد معتقد است که «وزارت ارشاد تکالیف ذاتی دارد و قانون هم که عوض نشده است؛ امروز یکسری رسانه‌های جدیدی شکل گرفته و دچار ابهاماتی شده است. موضع بنده به عنوان وزیر ارشاد مشخص است، اما به هر حال این موضوع باید با هم‌فکری و مشارکت بین بخش‌های درگیر با موضوع حل شود.»

, .,

اما گویا رئیس جدید صدا و سیما خیلی تفاهمات مطرح شده با وزارت ارشاد را جدی نمی داند و این را می شود از دیدار اخیر او با اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس استنباط کرد؛ نصیرایی، سخنگوی این کمیسیون، درخصوص این دیدار و ماجرای نظارت بر شبکه نمایش خانگی می گوید:«این حوزه یکی از دغدغه‌های جدّی ما بوده و به صورت ساختارمند باید مورد توجه صداوسیما باشد. تنظیم و تدوین قانونی که قرار بود ارائه شود توسط کمیته مربوطه در مجلس به کار خودش ادامه می‌دهد و در مجموعه کمیسیون در حال پیگیری و بحث است و در آینده نزدیک جمع‌بندی خواهد شد. مدیریت بر این فضا و سریال‌های خانگی توسط ساترا ادامه خواهد داشت و مسئولیت نظارت آن در صداوسیما باقی می‌ماند.»

, .,

حالا روزنامه خراسان با تیتر «ناظر رسما رقیب شد» و در گزارشی خبر از وی او دی تازه صدا و سیما و جزئیات آن داده است. در بخشی از این گزارش آمده :«پلتفرم تلوبیون که در سال‌های گذشته به عنوان پلتفرم مخصوص پخش برنامه‌های صداوسیما شناخته می‌شد، به تازگی سرویس جدیدی به نام «تلوبیون پلاس» را راه‌اندازی کرده که یک پلتفرم وی‌اودی تمام‌عیار است. این پلتفرم که فیلم‌ها و سریال‌های روز ایران و جهان را منتشر می‌کند، تازه‌ترین رقیب پلتفرم‌های وی‌اودی نظیر فیلیمو و نماواست که پا به عرصه وجود گذاشته، اما با یک تفاوت مهم؛ این که اشتراک آن رایگان است.»

,

شاید ماجرای نظارت و اعطای مجوز تولید را باید کمی فراتر از رقابتی رسانه ای بین تلویزیون و شبکه نمایش خانگی جستجو کرد. صدا و سیما بر اساس قانون اساسی مدعی است که متولی نظارت بر تولیدات صوت و تصویر فراگیر را برعهده دارد و وزارت ارشاد بر اساس اینکه در قانون تعریف مشخصی برای «صوت و تصویر فراگیر» ارائه نشده، مدعی است که این وزارتخانه باید مانند گذشته متولی نظارت بر شبکه نمایش خانگی باشد.

,

اینجاست که کارشناسان فرهنگی و رسانه موضوع «تنظیم گری رسانه» را مطرح می کنند و ایجاد یک قرارگاهی که فراتر از صدا و سیما و وزارت ارشاد، بر «صوت و تصویر فراگیر» نظارت داشته باشد و این مساله را راهبری کند.

,

ساترا با هدف همین تنظیم گری رسانه ای تشکیل شد اما به دلیل اینکه در ساختار، زیر نظر صدا و سیما بود و از طرفی به دلیل برخی خلاهای قانونی، عملا نظارت های آن بر شبکه نمایش خانگی با حاشیه ها و جنجال های رسانه ای مواجه شد. به همین دلیل شاید وجود یک قرارگاهی فراتر از صدا و سیما و ارشاد، بتواند با اختیاراتی که برای آن درنظر گرفته می شود، مشکلات نظارت و مجوزهای تولید را برطرف کند و قطعا اینکه در این قرارگاه چه کسانی باید عهده دار این مسئولیت باشند و یا جزئیات عملکردی آن به چه شکلی باید باشد، نیاز به همفکری و ارائه راه حل توسط نخبگان فرهنگی رسانه ای کشور دارد.

,

انتهای پیام/

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه