اخبار داغ

عملکرد راه آهن یزد هر روز بدتر از دیروز/ ناوگان مسافربری ریلی یزد یک ایستگاه مانده به آخر

عملکرد راه آهن یزد هر روز بدتر از دیروز/ ناوگان مسافربری ریلی یزد یک ایستگاه مانده به آخر
آمار و ارقام رسمی منتشر شده توسط اداره کل راه آهن نشان از آن دارد که عملکرد راه آهن یزد در دوسال اخیر در زمینه جابه جایی مسافر با شیب بسیار تندی کاهش داشته است و در نقطه مقابل عملکرد شبکه ریلی استان برای جابه جایی بار در این دوسال رشد چشمگیری داشته است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از یزدرسا ، "شبکه ریلی یزد یکی از مهمترین مناطق در سطح راه آهن کشور است" این جمله را معاون ناوگان راه آهن کشور مطرح و در ادامه اظهار داشته است: راه‌آهن یزد از استراتژیک‌ترین مبادی "بارگیری" کشور می‌باشد و «همواره مورد توجه مدیران ستادی» این بخش است، دقیقا همین دیدگاه باعث شده است در حال حاضر میزان نارضایتی از راه آهن یزد در میان مردم به بالاترین حد ممکن خود برسد چون از دیدگاه مدیران راه اهن ، شبکه ریلی یزد ویژه جابه جایی بار است نه مسافر!!!

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, یزدرسا,
 
,
این جملات برای افرادی که حتی به صورت مرتب اخبار مرتبط با راه آهن یزد را پیگیری نمی کنند کاملا واضح و عیان است، خرابی های پی درپی، ازدحام در رستوران واگن ها ، کمبود بلیط ، کاهش کیفیت و ارائه خدمات و افزایش قیمت بلیط و... تنها گوشه ای از مشکلات شبکه ریلی استان یزد است که مردم نجیب استان برای هربار تهیه بلیط قطار به وضوح با آن مواجه می شوند.
,
 
,
این موضوع درشرایطی است که تمامی استانها به دنبال سیاست های ابلاغی در حال گسترش شبکه ریلی استان خود و افزایش تعداد رام های عبوری(واحد جابه جایی تعداد قطار) از استان خود به استانهای دیگر هستند اما در یزد این موضوع برعکس بوده و مدیران تنها به دنبال افزایش راه های ارتباطی بار هستند و افزایش جابه جایی مسافر به نظر می رسد برایشان اهمیتی ندارد.
,
 
,
محمد رضا دهقانی مدیر روابط عمومی شرکت راه آهن یزد در گفتگو با یزد رسا ، با اعلام اینکه کرونا بر تعداد حجم جابه جایی مسافران به شدت تاثیر داشته است اظهار داشت: در حال حاضر ۱۵قطار مسافربری به صورت روزانه از شبکه ریلی استان عبور می کنند که این عدد در مقایسه با قبل از شیوع بیماری کرونا با کاهش روبه رو بوده است.
,
 
,
وی ادامه داد: در زمینه قطارهای باری به صورت روزانه حدود۱۰۰قطار از شبکه ریلی استان عبور می کند که این میزان در هیچ برهه ای روند کاهشی نداشته و به صورت منظم فعالیت آنها ادامه داشته است.
,
 
,
این صحبتها در شرایطی مطرح می شود که طبق شواهد موجود کاهش تعداد قطارهای عبوری از یزد هیچ ارتباطی با بیماری کرونا نداشته و مربوط به سیاستهای مسئولان کشوری بوده است که منجر به حذف چند قطار از مسیر یزد شده است.
,
 
,
در زمینه جابه جایی مسافر نیز در این گزارش ، ملاک را سال ۹۸یعنی قبل از شروع بیماری کرونا در نظر گرفته شده  که متوسط جابه جایی ماهانه مسافر در سال ۹۸ برای استان یزد به صورت متوسط ۵۲هزار نفر بوده است اما این آمار در ۶ماه ابتدایی سال  ۱۴۰۰ که تقریبا  میزان جابه جایی در سراسر کشور به قبل از شیوع بیماری کرونا رسیده است در یزد به صورت میانگین ۱۹هزار و۵۰۰نفر مسافر بوده یعنی  نزدیک به ۶۵درصد افت مسافر وجود داشته است.
,
 
,
اما دلیل واقعی این افت مسافر چیست و چرا هر روز مسافران قطارهای جابه جایی استان یزد باید با دغدغه خرابی و کمبود بلیط و... روبه رو باشند؟
,
 
,
پیگیری های خبرنگار یزد رسا در این زمینه به نتایج جالبی رسید به این نحو که حدود۳سال قبل پیگیری هایی در سطح استان با همت و تلاش مدیران ارشد استان انجام گرفته تا تعداد قطارهای مسافربری یزد-مشهد افزایش یابد اما به این علت که مسیر مد نظر از یکی شرکت های بزرگ  معدنی استان عبور میکرده و این موضوع می توانسته عاملی برای کاهش بارگیری این شرکت شود با حمایت نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی آن شهرستان این موضوع یعنی افزایش قطارهای یزد مشهد به همین راحتی  از دستور کار خارج می شود.
,
 
,
راه‌آهن یزد با سهم حدود ۴۰ درصدی از حمل‌ و نقل بار ایران در ۱۸ سال گذشته در جایگاه نخست کشور قرار داشته و بیش از ۸۰ درصد موادمعدنی و افزون بر ۷۰ درصد بارهای ترانزیتی کشور از این استان عبور می‌کند  و به همین علت به نظر می رسد اهمیت شبکه ریلی استان در جابه جایی بار  و به طور خاص مواد معدنی و سنگ برای کشور اهمیت بسیار زیادی دارد اما نارضایتی مردم یزد موضوعی است که باید مورد توجه مسئولان کشور قرار گیرد وبرای حل ان تدبیری بی اندیشند زیرا شبکه ریلی استان علاوه بر کمک به جابه جایی مسافر می تواند در زمینه صادرات دیگر محصولات استان(به غیر از مواد معدنی و سنگ و ذغال سنگ) کمک بسزایی در رشد وتوسعه و مهمتر از همه ، رضایت مردم داشته باشد.
,
 
,
محمد صالح جوکار رئیس مجمع نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار یزد رسا در این زمینه خاطرنشان کرد: افزایش تعداد قطارهای مسافربری برای استان یزد موضوعی است که به صورت کاملا جدی توسط نمایندگان مردم یزد در مجلس شورای اسلامی پیگیری و در همین رابطه جلسات متعددی نیز برگزار گردیده و قولهای مساعدی داده شده است اما به علت تغییر دولت و جابه جایی مسئولان این وعده ها همچنان به سرانجام نرسیده است.
,
 
,
وی ادامه داد: افزایش قطارهای مسافربری یزد انشاالله به زودی محقق خواهد شد و در اولین قدم قرار است تعداد قطارهای یزد- مشهد وبالعکس افزایش خواهد داشت.
,
 
,
به نظر می رسد با تغییر سیاستهای مدیران ارشد راه آهن کشور  و همچنین پیگیری های نمایندگان مردم یزد در مجلس شورای اسلامی و مدیران ارشد استان به زودی حجم قابل توجهی از نارضایتی مردم یزد از راه آهن برطرف خواهد شد.
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه