اخبار داغ

آیت‌الله رئیسی در دیدار اردوغان:

توسعه روابط تهران آنکارا به نفع دو ملت و ثبات منطقه است

توسعه روابط تهران آنکارا به نفع دو ملت و ثبات منطقه است
روسای جمهور ایران و ترکیه طی دیداری بر توسعه همکاری و هماهنگی دو کشور در موضوعات دوجانبه و منطقه‌ای به نفع دو ملت و استفاده از همه ظرفیت ها برای توسعه همه جانبه روابط تهران- آنکارا تاکید کردند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ آیت الله سید ابراهیم رئیسی در دیدار رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه با اشاره به اینکه ظرفیت های توسعه روابط و تبادلات تجاری و اقتصادی تهران آنکارا فراتر از سطح کنونی است، اظهار داشت: ایران و ترکیه می توانند با ارتقای سطح تجارت و مبادلات کنونی، روابط اقتصادی و سیاسی دو کشور را به سطح راهبردی نزدیک کنند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

رئیسی در این دیدار که در ادامه دیدار و گفت‌وگو با سران کشورهای شرکت کننده در اجلاس همکاری های اقتصادی اکو صورت گرفت، با اشاره به زمینه‌های گسترده و متنوع همکاری ایران و ترکیه در بخش‌های مختلف از جمله انرژی، موضوعات بانکی و پولی و تبادلات تجاری و بازرگانی گفت: باید مسیر توسعه روابط اقتصادی را تسهیل کنیم و در این زمینه می توان تعرفه های ترجیحی را بازنگری کرد.

,

رئیس‌جمهور در ادامه همکاری و ارتباط نزدیک ایران، جمهوری آذربایجان و ترکیه را حائز اهمیت دانست و گفت: سه کشور از اشتراکات فراوان فرهنگی، دینی و اعتقادی برخوردار هستیم و ضمن اینکه نباید اجازه داد اخلالی در این روابط ایجاد شود بلکه با نزدیکی هر چه بیشتر روابط، دشمنان مشترک خود را ناامید کنیم.

,

رئیس‌جمهور در ادامه با ابراز نگرانی از حضور داعش در افغانستان افغانستان و افزایش ناامنی در این کشور اظهار داشت:گروه‌های تروریستی نه‌تنها باعث ناامنی در افغانستان بوده بلکه امنیت منطقه را تهدید می‌کند لذا نباید اجازه دهیم گروه‌های تروریستی همانند داعش و پ ک ک امنیت کشورهای منطقه را به خطر بیندازند.

,

رئیس جمهور گفت: جمهوری اسلامی ایران از تشکیل حکومت فراگیر در افغانستان حمایت می‌کند و بر این باور هستیم که باید همه گروه‌ها، اقوام و اقشار مختلف مردم افغانستان در آینده افغانستان نقش و مشارکت داشته باشند.

,

آیت الله رئیسی با اشاره به برقراری ثبات و امنیت در سوریه گفت: باید از ظرفیت‌های خود برای ایجاد آرامش، صلح و امنیت در سوریه استفاده کنیم.

,

وی تصریح کرد: مشکلات منطقه باید توسط کشورهای منطقه حل و فصل شود و حضور و دخالت بیگانگان نه تنها کمکی به حل مشکلات نمی کند بلکه اوضاع را پیچیده تر خواهد کرد.

,

آیت الله رئیسی همچنین بر ثبات و آرامش و احترام به تمامیت ارضی عراق تاکید و خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران از روی کار آمدن دولت قوی و مورد قبول مردم عراق حمایت کرده و بر آن تاکید دارد.

,

* ترکیه توسعه و تقویت همکاری های دوجانبه و منطقه‌ای با جمهوری اسلامی ایران را ضروری می‌داند

, * ترکیه توسعه و تقویت همکاری های دوجانبه و منطقه‌ای با جمهوری اسلامی ایران را ضروری می‌داند,

رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه نیز در این دیدار با بیان اینکه کشورش توسعه و تقویت همکاری های دوجانبه و منطقه‌ای را با جمهوری اسلامی ایران ضروری می‌داند، گفت: می‌توانیم در سطح روابط و مناسبات دو کشور به ویژه در بخش‌های اقتصادی جهش ایجاد کنیم.

,

رئیس جمهور ترکیه در ادامه تحولات افغانستان را نگران کننده دانست و خاطرنشان کرد: کاخ سفید همه گروه‌های تروریستی منطقه از جمله داعش و پ ک ک را آموزش داده و مسلح می‌کند و برای ایحاد ناامنی، تجهیزات و ابزارهای تروریستی در اختیار این گروه ها قرار می‌دهد، لذا همکاری مشترک برای برقراری صلح در منطقه را ضروری می‌دانیم.

,

اردوغان با اشاره به ضرورت ترتیبات امنیتی مبتنی بر حضور فعال کشورهای منطقه ای، اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران، روسیه و ترکیه می توانند با همکاری سایر کشورهای منطقه امنیت و ثبات منطقه را حفظ کنند.

,

انتهای پیام/ک

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه