اخبار داغ

محقق علوم دام مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خراسان شمالی:

انجام مطالعات برای شناسایی منابع علوفه ای جدید برای حفظ صنعت دامپروری خراسان شمالی

انجام مطالعات برای شناسایی منابع علوفه ای جدید برای حفظ صنعت دامپروری خراسان شمالی
حسن علمی گفت: متاثر از تغییرات اقلیمی اتفاق افتاده، از سه سال قبل مطالعات در زمینه شناسایی منابع علوفه ای جدید برای جایگزینی در بخشی از خوراک دام استان اجرایی شد که نخستین دست یافته تحقیقی این مرکز عملکردی بالا را ارائه داد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ حسن علمی، محقق علوم دام مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خراسان شمالی در گفت و گو با خبرنگار عصراترک اظهار کرد: تغییرات اقلیمی و تنش های محیطی حاصل از آن، وضعیت منابع طبیعی و کشاورزی همچنین عملکرد سیستم دامپروری را تحت تاثیر قرار داده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, عصراترک,

علمی عنوان کرد: متاثر از این شرایط بوجود آمده، تنها راهکاری که برای کشورها به ویژه برای کشور ایران که دچار کم بارشی های سالیانه شده، باقی مانده، سازگاری با این شرایط اقلیمی است تا متحمل کمترین آسیب شویم.

,

در عین حال، وی در ادامه با یادآوری این مطلب که کشور نیمه خشک و خشک ایران از دهه های گذشته رویکرد اشتباه واردات دام را اجرایی کرده، گفت: این دام های وارداتی آب طلب هستند که خوراک لوکس ( یونجه، ذرت و سویا) را تغذیه می کنند.

,

این محقق بیان کرد: الگوی خوراک دام های سبک و سنگین وارداتی به کشور برای دام های سبک و سنگین بومی کشور نیز نسخه شد. این در حالی است که مطالعه تحقیقی بر روی دام های بومی کشور و خوراک آنها انجام نشده بود.

,

با این وجود،علمی اظهار کرد: سه سال قبل موسسه تحقیقات علوم دامی کشور، پروژه ملی تحقیقاتی در زمینه بررسی تاثیرات تغییرات اقلیمی بر روی عملکرد دام ها همچنین شناسایی منابع علوفه ای جدید را در دستور کار قرار داد تا توسط مراکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان در سطح کشور انجام شوند.

,

وی افزود: در این تحقیق ملی، این مراکز تحقیقاتی استان ها می بایست گیاهان علوفه ای بومی خود را شناسایی و ارزش غذایی آنها را برای استفاده در خوراک دام مورد بررسی قرار می دادند.

,

محقق علوم دام مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خراسان شمالی همچنین تصریح کرد: این تحقیقات به دنبال آن بود که آیا می توان منابع علوفه ای جدید را در بخشی از منابع علوفه ای خوراک دام جایگزین کرد.

,

وی در ادامه عنوان کرد: در نخستین سال از انجام این مطالعات، تحقیق بر روی ارزش غذایی گیاه خارشتر ( گیاه کم آب طلب) ویونجه ( گیاه آب طلب) را در دستور کار قرار دادم. مبتنی بر مطالعه انجام شده، این دو گیاه را با یکدیگر ترکیب و به عنوان جیره غذایی در چهار واحد دامی سبک استان مورد ارزیابی قرار دادم.

,

وی بیان کرد: نتایج مطالعه انجام شده از ترکیب گیاهان خارشتر و یونجه با یکدیگر این بود که ضریب تبدیل خوراک دام های این چهار واحد دام سبک از 11 کیلوگرم به پنج و نیم کیلوگرم کاهش یافت.

,

محقق علوم دام مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خراسان شمالی همچنین افزود: هزینه تامین علوفه برای این واحدهای دامی کاهش و عملکرد تولید گوشت آنها نیز افزایش یافت.

,

وی خاطرنشان کرد: این دست یافته تحقیقی، قابلیت بهره برداری برای دام های سبک و سنگین بومی و غیر بومی را دارد. نتایج تایید شده این تحقیق به واحد ترویج سازمان جهاد کشاورزی استان به منظور اطلاع رسانی به دامداران استان ارسال شد تا در این راستا، برای آنان دوره های آموزشی برگزار شوند.

,

وی تصریح کرد: با این وجود، واحد ترویج سازمان جهاد کشاورزی استان ها باید اعتبار کافی برای اطلاع رسانی و برگزاری دوره های آموزشی داشته باشند تا بتواند در این راستا، همگام با مطالعات انجام شده، همسو شوند.

,

در عین حال، محقق علوم دام مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خراسان شمالی در ادامه به تداوم خشکسالی ها، مشکل در تامین خوراک دام نیز اشاره کرد و گفت: این وضعیت بوجود آمده موجب شد تا دامداران پس از اطلاع از نتایج این تحقیق به مراتع استان هجوم ببرند و از خارشترهای موجود در مراتع برای تغذیه دام های خود بهره برداری کنند.

,

وی گفت: در همین راستا، برای جلوگیری از تخریب مراتع، برنامه کاشت گیاه خارشتر در زمین های کشاورزی در دستور کار قرار گرفت که در مرحله نخست طرح کاشت خارشتر در یک هکتار زمین کشاورزی در شهرستان جاجرم انجام شد تا پس از آن کشت این گیاه توسعه پیدا کند.

,

علمی در خاتمه با تاکید بر این نکته که بهره وری در دامپروری و پایداری در شرایط تغییرات اقلیمی باید افزایش پیدا کند، اظهار کرد: در حال حاضر مطالعه در زمینه بررسی و ارزیابی ارزش غذایی چند گونه گیاهی دیگر را در دست انجام دارم که مشخص شود آیا آنها امکان جایگزینی در بخشی از خوراک دام را دارند یا خیر؟

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه