اخبار داغ

کارشناس حوزه بانکداری اسلامی مطرح کرد؛

خروج بانک‌ها از بنگاه‌داری مهمترین هدف در ایجاد بانکداری اسلامی/ سرمایه‌های کشور باید وارد بازار تولید شود

خروج بانک‌ها از بنگاه‌داری مهمترین هدف در ایجاد بانکداری اسلامی/ سرمایه‌های کشور باید وارد بازار تولید شود
مصطفی صفری با اشاره به اهمیت ورود سرمایه مردم به بازار سرمایه مطمئن و تولید کشور گفت: معیار اصلی بانکداری اسلامی حذف سود سپرده و تسهیلات بانکی برای جلوگیری از خلق پول بدون پشتوانه و ایجاد تورم است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ مصطفی صفری، کارشناس اقتصادی و حوزه بانکداری اسلامی در گفت و گو با خبرنگار مرآت، درباره تاریخچه شکل گیری بانکداری اسلامی گفت: بانکداری اسلامی بعد از انقلاب مصوب شد و از سال ۱۳۶۲ با مبنای از بین رفتن نرخ سود سپرده و بهره بانکی به مرحله عملیاتی رسید.

وی افزود: در جریان این تغییرات از لحاظ لغتی تغییرات بسیار زیادی داشتیم اما در میدان عملیاتی این موضوع تغییرات صحیح و دقیقی صورت نگرفت و فقط نام هایی نظیر بهره به نرخ سود و جریمه به وجه التزام تبدیل شد و کارایی صحیح نداشت.

صفری با بیان اینکه تغییرات در حوزه بانکی باید از پایه صورت بگیرد خاطر نشان کرد: ما کشور جهان سوم و در حال توسعه هستیم و نرخ تورم بسیار بالایی داریم و جذب سپرده مردم بدون اعطای سود امکان پذیر نیست و به همین علت سیستم بانکداری باید از پایه و اصول بانکداری تغییر کند تا به اصل واقعی بانکداری اسلامی دست پیدا کنیم.

این کارشناس حوزه بانکداری اسلامی با اشاره به اهمیت استفاده سرمایه مردمی در بازار سرمایه تصریح کرد: در کشور ما بازار سرمایه مطمئن وجود ندارد و این بازار مانند بورس نوسان زیادی را به همراه دارد و این شرایط باعث می شود که مردم سرمایه های خود را برای اطمینان به بانک ها برای جذب سود سپرده بسپارند.

وی ادامه داد: در شرایط درست و صحیح می بایست حضور مردم در بازار سرمایه امکان پذیر باشد و بانک ها نیز بتوانند سرمایه مردم را در بازار سرمایه مورد استفاده قرار دهند تا سود سپرده از بین برود و در راستای آن سود تسهیلات بانکی نیز حذف شود و امکان پرداخت سود سپرده ۱۸ درصد همراه با اعطاء وام ۴ درصد وجود ندارد.

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه مهمترین هدف در ایجاد بانکداری اسلامی خارج شدن بانک ها از بنگاه داری است عنوان کرد: بانک های اسلامی باید امین سرمایه مردم باشند و از طریق این سرمایه ها تسهیلات ارائه کنند و از کارمزد این تسهیلات هزینه های جاری بانک را تامین کنند تا با سرمایه مردم در بازار های دیگر با تاسیس کارخانه، خرید زمین و... سرمایه گذاری نکند.

صفری درباره تاثیر رویکرد بانکداری اسلامی در اقتصاد کشور توضیح داد: خلق پول در کشور یکی از مهم ترین دلایل ایجاد تورم و گرانی در کشور است و رویکرد بانک های اسلامی خلق نکردن پول است و کمک زیادی به کنترل تورم در کشور می کند و باید شرایط بازار سرمایه در کشور مطلوب باشد تا بانک ها به ارائه سود سپرده نپردازند.

وی تاکید کرد: زمانی که بانک ها ۱۸ درصد از سپرده مردم به آن ها سود پرداخت می کنند مجبور هستند از تسهیلات نیز سود دریافت کنند و این موضوع باعث خلق پول زیادی می شود و این خلق پول هیچ پشتوانه ای ندارد که آسیب بسیار جدی برای کشور دارد اما تا زمانی که شرایط مناسب سرمایه گذاری برای مردم فراهم نشود تا مردم سرمایه های خود را وارد بازار تولید کشور نکنند نمی توان از پایه بانکداری اسلامی را گسترش داد.

یکی از مدیران شعب بانک های اسلامی در پایان درباره اهمیت ورود سرمایه به بازار تولید اظهار کرد: باید شرایطی فراهم شود تا بانک ها سرمایه خود را به سمت تولید واقعی سوق دهند تا از دلالی، خلق پول و افزایش تورم جلوگیری کنند و در این شرایط با حذف سود سپرده و تسهیلات بانکداری اسلامی محقق می شود.

انتهای پیام/

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, مرآت,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه