اخبار داغ

سایه یأس بر بازار کار؛

«بیکاری»؛ شاه‌بیت مشکلات/ نبود اشتغال، جوانان لرستانی را مهاجر کرد!

«بیکاری»؛ شاه‌بیت مشکلات/ نبود اشتغال، جوانان لرستانی را مهاجر کرد!
فقر و بیکاری در لرستان که رکورددار گرانی و تورم است، مهاجرت جوانان و آسیب‌های اجتماعی را در پی داشته است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از سفیرافلاک، یکی از مولفه های مهم اقتصاد، اشتغال است که افزایش تولید را به همراه دارد و به دنبال آن در افزایش و رشد اقتصادی اثرگذار است اما متاسفانه طی سال های گذشته ایجاد اشتغال برای جوانان جویای کار مورد غفلت قرار گرفته تا جایی که امروز جوانان از نبود شغل رنج می برند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, سفیرافلاک،,

مهاجرت از روستاها و شهرهای کوچک به دیگر شهرها برای مشغول شدن به کار، یکی از مهمترین مشکلاتی است که طی سال های اخیر بسیار رواج یافته چرا که متاسفانه وعده اشتغال در دولت روحانی محقق نشد، اگرچه در دولت گذشته طرح های مختلفی برای افزایش اشتغال اجرا شد اما چنگی به دل نزد و نتیجه و آمارها گویای آن است که این طرح ها اثر بخش نبوده و دردی از بیکاری را دوا نکرده است.

,

نرخ بالای بیکاری در لرستان

, نرخ بالای بیکاری در لرستان, نرخ بالای بیکاری در لرستان,

این در حالیست که نرخ بیکاری در سال ۹۲ حدود ۱۰٫۵ درصد بوده و سال گذشته این رقم به ۰٫۹ درصد رسیده که علت این کاهش، نرخ مشارکت اقتصادی شاغلان و بیکاران است که کم شده است.

,

قرار بود حدود سه و نیم میلیون شغل توسط دولت قبلی ایجاد شود اما پس از سالها شعارها و وعده ها طبق آمارهای اعلام شده تنها طی هشت سال گذشته ۹۶۳ هزار شغل ایجاد شده است.

,

برهمین اساس ۲۳ درصد از جوانان ۱۵ تا ۲۴ ساله و ۱۶ درصد از گروه سنی ۱۸ تا ۳۵ ساله سال گذشته نیز بیکار بوده که آمارها نشان می دهد نرخ بیکاری این افراد نسبت به سال ۹۸ حدود  1.2 درصد کاهش یافته است.

,

همچنین یک میلیون نفر از شاغلین در سال ۹۸ تا ۹۹ خارج شده اند و نسبت اشتغال نیز ۲٫۱ درصد کاهش یافت، از طرفی تعداد افراد جویای کار در این مدت یک میلیون و ۴۳۰ هزار نفر کمتر شده است و در نهایت آنچه مانده درجا زدن وعده های مختلف برای ایجاد اشتغالی بود که پس از هشت سال به سرانجام نرسید.

,

اگرچه قرار بود در دولت قبلی سه و نیم میلیون شغل ایجاد شود اما تنها کمتر از یک میلیون شغل ایجاد شد و مردود شدن دولت قبلی در بخش اشتغال کاملا مشهود است و کارنامه ای سیاه در بخش اشتغال که میراثی پر رنج است، به دولت جدید تحویل داده شده است.

,

, ,

زخم کرونا بر پیکر نحیف اشتغال

, زخم کرونا بر پیکر نحیف اشتغال, زخم کرونا بر پیکر نحیف اشتغال,

این در حالیست که شیوع کرونا طی دو سال گذشته شرایط کسب و کار و اشتغال را وخیم تر و بحرانی تر کرده است، تعداد کسب و کارهایی که در این وضعیت مشغول به کار بودند کاسته شده و قطعا آمار بیکاری هم افزایش داشته است اگرچه تلاش شد تا با ارائه تسهیلات با هدف حفظ اشتغال بخشی از این مشکل برطرف شود اما به نظر می رسد چندان اثرگذار نبوده است.

,

نبود برنامه ای منسجم در طول این سالها سبب شده تا هر ساله آمارها از افزایش جمعیت بالای بیکاری روایت کند که درصد بالایی از متقاضیان کار در کشور دارای تحصیلات دانشگاهی هستند، براساس آمارهای مرکز آمار ایران، در زمستان ۹۹ از دو میلیون و ۴۷۸ هزار بیکار کشور، حدود ۹۶۱ هزار نفر دارای مدرک تحصیلات عالی بوده‌اند.

,

اما لرستان از جمله استان هایی است که در نرخ بیکاری جزء استان های اول محسوب می شود این در حالیست که سراسر این استان ظرفیت و پتانسیل هایی است که فعال کردن آنها می تواند پایانی بر بیکاری استان باشد ولی متاسفانه هر بار به بهانه های مختلف این ظرفیت ها فعال نشده و مسکوت ماندن آنها سبب شده تا امروز صدها جوان از این استان جویای کار باشند و به بن بست اشتغال برسند.

,

علیرغم همه این مشکلات، کرونا سبب شد تا زخم بیکاری در استان محروم لرستان، عمیق تر شود تا جایی که حدود ۱۴ هزار نفر شغل خود را از دست دادند.

,

ایجاد اشتغال در اولویت دولت

, ایجاد اشتغال در اولویت دولت, ایجاد اشتغال در اولویت دولت,

حالا امید می رود دولت جدید با اجرای سیاست های تخصصی بتواند در اشتغال هم گام مهمی بردارد و مشکل اشتغال جوانان جویای کار برطرف گردد.

,

آیت اله رئیسی، رئیس جمهور گفت: باید با تعیین اولویت‌ها برای رفع سریع‌تر دغدغه‌های مردم در زمینه اشتغال تلاش کنیم، بیشترین مراجعات مردمی در سفرهای استانی درخواست شغل است لذا ایجاد اشتغال از مسائل اولویت ‌دار دولت است و از همه وزرا و به ویژه وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، انتظار جدی دارم که ایجاد اشتغال را در اولویت دستور کارهای خود قرار دهند.

,

رئیسی تأکید کرد: یکی از ضرورت‌ها در زمینه ایجاد اشتغال این است که بخش خصوصی میدان‌دار باشد و دولت نقش حمایتی و نظارتی خود را به درستی ایفا کند که وضعیت پیچیده نظام اداری و بروکراسی ناکارآمد کشور به یکی از موانع بزرگ پیش‌روی ایجاد اشتغال تبدیل شده است که باید در راستای تسهیل ایجاد اشتغال اصلاح شود.

,

رئیس جمهور با اشاره به اقداماتی نظیر اعطای وام‌های ایجاد اشتغال زودبازده در دولت‌های گذشته، گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد که این اقدامات نتیجه رضایت‌بخشی نداشته و عموماً آمارهای ارائه شده درباره ایجاد اشتغال با واقعیت تطبیق نداشته است لذا نباید این تجربه‌های ناکارآمد تکرار شود.

,

وی با تأکید بر اهمیت صنایع پیشران و مشاغل پایه برای تسهیل در ایجاد اشتغال پایدار، عنوان کرد: بسیاری از آسیب‌های اجتماعی نظیر اعتیاد و طلاق با ایجاد اشتغال و رونق تولید رفع خواهند شد.

,

, ,

نرخ بیکاری بسیار فراتر از نرخ اعلامی

, نرخ بیکاری بسیار فراتر از نرخ اعلامی, نرخ بیکاری بسیار فراتر از نرخ اعلامی,

رضا سپهوند کارشناس اقتصاد در گفت‌وگو با خبرنگار سفیرافلاک، اظهار داشت: اشتغال یکی از مهمترین متغییرهای اقتصادی است که اگر سیاست های حامی تولید و اقتصاد به خوبی وضع شود می تواند در بالا بردن نرخ اشتغال بسیار موثر باشد.

,

وی افزود: طبق اعلام مسئولان در هشت سال گذشته بیش از ۹۰۰ هزار شغل ایجاد شده اما به نظر می رسد که بیشتر، شغل زدایی صورت گرفته تا شغل زایی، چرا که مرکز آمار ایران براساس نرخ رشد اقتصادی این آمار را اعلام می کند ولی باید توجه داشت که خالص اشتغال یعنی شغل هایی که از بین رفته بسیار بیشتر ازشغل های جدید ایجاد شده است که این موضوع، خالص اشتغال در دولت روحانی را منفی کرده است.

,

کارشناس اقتصاد تصریح کرد: طی سال های گذشته شغل هایی که از بین رفته اند بیش از شغل هایی است که ایجاد شده و همین سبب شده تا نرخ بیکاری بسیار فراتر از نرخ اعلامی باشد.

,

سپهوند کرونا را متغییر دیگری در اشتغال برشمرد و افزود: کرونا سبب شد تا کسب و کارهای زیادی در حوزه خدمات تعطیل و بی رونق شوند و همین مزید بر علت شد تا آمار اشتغال کاهش یابد، از سوی دیگر سیاست های محدود کننده تولید در کاهش اشتغال نقش موثری داشته است.

,

وی بیان کرد: بسیاری از کسب و کارها از نظر سودآوری با مشکلاتی همراه هستند به طوری که نرخ سود بانکی ۱۸تا ۲۰ درصد و نرخ سود صنایعی همچون مواد غذایی حدود چهار درصد است که نشان می دهد تورم در تولید بسیار بالا و سودآوری بسیار اندک است.

,

کارشناس اقتصادی اظهار داشت: در امور اقتصادی باید متخصصان و کارشناسان با ارائه راهکار این زمینه را برای افزایش سرمایه گذاری، رونق در تولید و افزایش اشتغال فراهم نمایند تا شرایط به گونه ای فراهم شود که فعالان اقتصادی، از فرصت های کسب و کار بتوانند به خوبی بهره گیری نمایند.

,

سپهوند خاطرنشان کرد: سیاست های ضد تولید سبب شده تا فضای کسب و کار به چالش کشیده شود و همین سبب کاهش نرخ اشتغال شده، با توجه به این که کارآفرینان موتور محرکه جامعه محسوب می شوند باید حمایت های کافی از آنان صورت گیرد تا بتوانند در حوزه فضای کسب و کار اقداماتی را انجام دهند.

,

پیچیدگی فضای کسب و کار

, پیچیدگی فضای کسب و کار, پیچیدگی فضای کسب و کار,

وی با اشاره به آمار بالای بیکاری در استان لرستان، بیان کرد: لرستان یکی از استان های اول در بالا بودن نرخ بیکاری است که نشان می دهد فضای کسب و کار در این استان پیچیده است چرا که تنگ نظری های زیادی برای سرمایه گذاری و اشتغال وجود دارد.

,

کارشناس اقتصادی خاطرنشان کرد: برای ایجاد اشتغال و توسعه اقتصادی لازم است که شرایط برای سرمایه گذار به گونه ای فراهم شود که رغبت کافی را برای این مهم وجود داشته باشد اما متاسفانه گاهی قوانین دست و پا گیر، بهانه تحریم، تنگ نظری و سایر مانع تراشی ها سبب می شود تا اشتغال زدایی هم صورت گیرد.

,

سپهوند با بیان اینکه بخش خصوصی در لرستان بسیار ضعیف است، افزود: ضروری است تا در دولت جدید نگرش در راستای فعالان اقتصادی تغییر کند و تسهیل گری در راستای ایجاد فضای کسب و کار در دستور کار قرار گیرد البته حمایت های لازم از کارآفرینان می تواند در حوزه اشتغال نقش موثری ایفا نماید.

,

, ,

پرداخت ۳۲۵ میلیارد تومان تسهیلات اشتغال روستایی

, پرداخت ۳۲۵ میلیارد تومان تسهیلات اشتغال روستایی, پرداخت ۳۲۵ میلیارد تومان تسهیلات اشتغال روستایی,

علی آشتاب مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی لرستان اظهار داشت: در بحث اشتغال روستایی هزار و ۳۹۵ طرح برای دریافت تسهیلات اقدام کردند که ۳۲۵ میلیارد و ۲۲۰ میلیون تومان برای ایجاد اشتغال پنج هزار و ۷۹۵ پرداخت شده است.

,

وی افزود: از جمله اقداماتی که طی این سالها برای اشتغال انجام شده طرح های مشوقی بوده که در استان لرستان در طرح یارانه دستمزد امسال ۲۷۶ نفر، در طرح کارورزی ۲۳۱ نفر و در طرح معافیت بیمه ای ۱۲۹ نفر جذب بازار کار شده اند.

,

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی لرستان با اشاره به خسارت کرونا به کسب و کارهای استان، عنوان کرد: تاکنون ۱۹۸ میلیارد و ۱۱۱ میلیون تومان به ۲۱ هزار و ۹۸ پرونده برای حفظ اشتغال ۲۴ هزار و ۷۲۳ نفر پرداخت شده است.

,

آشتاب عنوان کرد: آخرین آمار از نرخ بیکاری در استان که توسط مرکز آمار اعلام شده ۱۱ درصد است که قطعا با احیای واحدهای تولیدی نیمه فعال و غیر فعال، جمعیت زیادی از بیکاران مشغول به کار می شوند.

,

وی با اشاره به تعاونی های استان گفت: امسال ۴۱ تعاونی در استان تشکیل شده که میزان اشتغالزایی این تعاونی ها ۵۶۵ نفر بوده است.

,

به هر حال سالهاست جوانان از کمبود شغل و بیکاری رنج می برند، اجرای سیاست های کارشناسی و توجه جدی به دغدغه سرمایه انسانی کشور می تواند گام موثری در جهت جهش اقتصادی باشد.

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه