اخبار داغ

باید و نبایدهای یک طرح ناقص در یزد؛

طرح «دوچرخه‌های اشتراکی یزد» فقط رزومه‌ برخی‌ها را پررنگ کرد/ منافع مردم؛ حلقه گمشده طرح‌های شورای پنجم

طرح «دوچرخه‌های اشتراکی یزد» فقط رزومه‌ برخی‌ها را پررنگ کرد/ منافع مردم؛ حلقه گمشده طرح‌های شورای پنجم
خود مدعیان طرح دوچرخه های اشتراکی یزد هم می دانست چنین طرحی را نمی توان بدون داشتن زیرساخت مناسب اجرا کرد و هزینه تراشی از حق مردم بیشتر نیست.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از یزدرسا؛ «یزد؛ شهر دوچرخه ها» جمله ای تکراری که با تاسف بسیار باید گفت نه تنها مصداقی برای آن نمی توان یافت بلکه خود این عبارت هم در حال فراموشی است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, یزدرسا,

قصد نداریم در این گزارش درخصوص وضعیت دوچرخه سواری یزد فریاد وا مصیبا سر بدهیم و از اینکه هنوز کاری نشده ابراز گلایه کنیم چراکه بر هر شهروندی یزد به ویژه خود مسئولان روشن و مبرهن است که برای فرهنگ دوچرخه سواری یزد آنقدر عقب افتادگی و جای خالی وجود دارد که جز با اراده جدی، برنامه مدون کلان و مدیریت جهادی جبران نخواهد شد.

,

اما اینکه حرف آخر را اول زدیم دلیلش بررسی بیشتر راهکارهای احیا دوچرخه سواری در یزد بنا به نظر مسئولان و کارشناسان این وادی است.

,

متاسفانه تا از احیای فرهنگ دوچرخه سواری در یزد یاد می شود ذهن مخاطب به سراغ اجرای طرح دوچرخه های اشتراکی در یزد می رود، طرحی که نه تنها کاری برای فرهنگ دوچرخه سواری نکرد بلکه با تحمیل هزینه های هنگفت از بیت المال، بستر بروز خرده فرهنگ های مغایر با فرهنک اصیل یزد را فراهم کرد.

,

, ,

دوچرخه های اشتراکی از مسیر عقلانیت عبور نکرد

, دوچرخه های اشتراکی از مسیر عقلانیت عبور نکرد, دوچرخه های اشتراکی از مسیر عقلانیت عبور نکرد,

8 خرداد ماه سال گذشته بود که یکی از اعضای سابق شورای شهر یزد در مصاحبه ای با خبرگزاری صدا و سیما عنوان کرد دوچرخه های اشتراکی تا یک ماه آینده برای عمومی قابل استفاده خواهد بود.

,

این خبر در نگاه اول قابل تحسین بود چراکه پیاده سازی آن می توانست هم در تسهیل عبور و مرور و احیا فرهنگ دوچرخه سواری کمک شایانی کند اما تا هم اکنون که بیش از یک سال از اجرای ان می گذر این طرح با نواقص زیادی روبرو است و به یکی از نقطه های مبهم شهرداری یزد بدل شد است.

,

در مرداد ماه سال گذشته عنوان شد با توجه به سامانه جدیدی ارائه دوچرخه های اشتراکی، 5 ایستگاه بصورت پایلوت تنها با ارائه کد ملی کارکنان شهرداری راه اندازی شده است تا عملکرد این سامانه مورد ارزیابی قرار گیرد و این یعنی برای اجرای ان طرح شورای سابق با هزینه هنگفت تازه به مرحله ارزیابی آن رسیده بود.

,

, ,

 

,

بعد از گذشت چند روز دوباره اعلام شد با توجه به برخی مشکلات این طرح مقرر شده با کمک سرمایه گذار تا پایان این دوره آرمایشی، مابقی ایستگاه ها سطح شهر یزد تجهیز و آماده بهره برداری شود.

,

الهه جورابی از اعضای سابق شورای شهر نیز در همان زمان عنوان کرد آبرو شهر دیار یزد که این روزها زبان زد مردم دنیا قرار گرفته به اجرای موفق این طرحها و دلگرمی سرمایه گذار بستگی دارد در ضمن اینکه برپایی ایستگاه ها همه ماجرا نیست و زیرساخت های دوچرخه سواری در یزد هم نیازمند تدبیر درست است.

,

وی همچنین عنوان کرده بود اگر جایی هم در رابطه با طرح دوچرخه های اشتراکی عجله ای دیده نمی شود بخاطر اماده نبودن زیرساخت های دوچرخه است که در این رابطه هم مرحله چانه زنی با سرمایه گذار هستیم.

,

, ,

 

,

اجرای دوچرخه های اشتراکی بدون هیچگونه زیرساخت

, اجرای دوچرخه های اشتراکی بدون هیچگونه زیرساخت, اجرای دوچرخه های اشتراکی بدون هیچگونه زیرساخت,

عضو سابق شورای شهر یزد مدعی شد از موضوع های مورد بحث چگونگی و نحوه استفاده از این دوچرخه ها است که این بر عهده سازمان سرمایه گذاری شهرداری است که برنامه ای به شهر شورا ارائه نداده است که نحوه استفاده هم مصوب شود.

,

از ادعاهای همان زمان می توان به روشنی دریافت طرح دوچرخه های اشتراکی در یزد "بدون توجه به زیرساخت های لازم"، "سهل انگاری در جذب سرمایه گذار"، "عدم داشتن ساز و کار استفاده از آن" و همچنین "کارشکنی پیمانکار پروژه" جز یک حرکت دهان پر کن و رزومه سازی برای مسئولان وقت شهرداری و شورای شهر، عایدی برای مردم شهر یزد نداشته است.

,

اجرای آزمایشی طرح دوچرخه های اشتراکی در همان ابتدا به اندازی ضعیف اجرا شد که درهمان روز اول مورد دست برد قرار گرفته است! و لاستیک و اجزای دوچرخه ها به سرقت رفت.

,

, ,

ابوالقاسم محی الدینی شهردار یزد در گفتگو با خبرنگار یزدرسا، یا اشاره به اجرای ناقص طرح دوچرخه های اشتراکی در یزد اظهار کرد: یکی از طرح های نیمه تمامی که در شهرداری قرار است دنبال شود ساماندهی به وضعیت طرح دوچرخه های اشتراکی است که مسائل و مشکلات آن در حال بازبینی است.

,

محی الدینی با بیان اینکه طرح دوچرخه های اشتراکی برای دستگاه های نظارتی هم محل بحث است افزود: طرحی که برای دوچرخه های اشتراکی اجرا شد جامع نبود و متاسفانه پیمانکار پروژه به دلایل مختلفی به تعهدات خود عمل نکرده است و دوچرخه هایی هم که به کار گرفته شده دوچرخه های مدنظر نیست .

,

دوچرخه محور کردن معابر یزد رویکرد کلان شهرداری یزد

, دوچرخه محور کردن معابر یزد رویکرد کلان شهرداری یزد, دوچرخه محور کردن معابر یزد رویکرد کلان شهرداری یزد,

وی با اشاره به برخی اقدامات شورای شهر گذشته در زمینه دوچرخه سواری گفت: در مناطق مرکزی شهر یزد اقدام به جداسازی مسیر دوچرخه شد که کاربرد چندانی ندارند و نمی توانند ایمنی لازم را برای دوچرخه سواری تامین کنند چراکه مسیرهای مرکزی شهر یزد به ویژه در بافت تاریخی مسیرهای خودرو و موتورسیکلت نبوده و مردمی که با دوچرخه تردد می کرده اند ایمن لازم داشته اند.

,

محی الدینی با تاکید بر ایجاد مسیرهای جدید برای تردد دوچرخه اذعان کرد: در سال های گذشته تنها به دوچرخه سواری بانوان به چشم شعار نگاه شد و اقدام خاصی در این رابطه صورت نگرفت اما در رایزنی با برخی دستگاه ها مانند اوقاف مصمم هستیم در چند نقطه شهر پارک های ویژه بانوان را ایجاد کنیم که استفاده از دوچرخه برای بانوان در این پارک ها هم امکان پذیر باشد.

,

دوچرخه محوری معابر یزد نیازمند مطالعه، تعامل و فرهنگسازی شهردار یزد خاطرنشان کرد:اینکه آیا بتوان در همه نقاط شهر مسیر دوچرخه سواری ایجاد کرد محل بحث است و باید مسائل ترافیکی آن حل شود به گونه ای که حتی در برخی مسیرها تردد و یا توقف خودرو و وسایل موتوری را باید بکلی ممنوع شود و یا مسیر یک طرفه شود و یا نوع وسیله نقلیه تبرای ردد تغییر پیدا کند مانند خیابان فرخی یزدی که ایجاد زیرساخت دوچرخه مستلزم ممنوعیت توقف خودرو ها در این خیابان است.

,

وی ادامه داد: مسئله دوچرخه محور کردن معابر یزد مستلزم فرهنگ سازی مردم است که اگر طرحی پیاده و اجرا شد مقابل ان ایستادگی نکنند وگر هر طرحی در این موضوع وارد شود موافق و مخالفان زیادی دارد مانند خیابان قیام که اگر با مردم و کسبه خیابان تعامل می شد شاید امروز می توانستیم این مسیر را دوچرخه محور کنیم.

,

مطمئنا در اجرای طرح های بزرگی که در شوراهای گذشته شهر یزد شعار آن داده شد، خود مدعیان آن هم می دانست چنین طرح هایی را نمی توان بدون داشتن زیرساخت مناسب اجرا کرد و هزینه تراشی از حق مردم بیشتر نیست.

, مطمئنا در اجرای طرح های بزرگی که در شوراهای گذشته شهر یزد شعار آن داده شد، خود مدعیان آن هم می دانست چنین طرح هایی را نمی توان بدون داشتن زیرساخت مناسب اجرا کرد و هزینه تراشی از حق مردم بیشتر نیست.,

حال باید دید شورای ششم شهر یزد و شهرداری جدید که رویکردی جهادی را در مدیریت خود لحاظ کرده اند و در اکثر چالش های شهری موفق عمل کرده اند در این طرح با چه سیاست و رویکردی وارد خواهند شد و امید است بتوان ابتدا با ایجاد زیرساخت لازم فرهنگ دوچرخه سواری یزدی ها را احیا کرد.

, حال باید دید شورای ششم شهر یزد و شهرداری جدید که رویکردی جهادی را در مدیریت خود لحاظ کرده اند و در اکثر چالش های شهری موفق عمل کرده اند در این طرح با چه سیاست و رویکردی وارد خواهند شد و امید است بتوان ابتدا با ایجاد زیرساخت لازم فرهنگ دوچرخه سواری یزدی ها را احیا کرد.,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه