اخبار داغ

به مناسبت روز جهانی معلولان؛

محدودیت شهری تا ناتوانی معلولان/ مناسب سازی معابر شهری برای معلولان در هاله‌ای از ابهام!

محدودیت شهری تا ناتوانی معلولان/ مناسب سازی معابر شهری برای معلولان در هاله‌ای از ابهام!
ضعف مناسب سازی محیط‌های عمومی برای حضور معلولان در عرصه‌های اجتماعی مانع استفاده بهینه از ظرفیت‌ها و توانایی‌های این افراد برای پیشرفت در سطح جامعه شده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از اروم نیوز، سوم دسامبر که امسال مصادف با ۱۲ آذر ماه شده است؛ از سال ۱۹۹۲ و از سوی مجمع عمومی سازمان ملل متحد به عنوان روز جهانی معلولین اعلام شده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, اروم نیوز,

نام گذاری روزها به مناسبت‌های خاص فرصتی برای سپاسگزاری از افراد مرتبط با آن مناسبت است که از جمله این مناسبت‌ها روز جهانی افراد دارای معلولیت است.

,

این روز نیز با هدف ترویج درک شرایط معلولان و مسائل مربوط به معلولیت، حقوق و رفاه افراد معلول و کم‌توان انجام شده تا افراد معلول این موقعیت را داشته باشند که زمینه شکوفایی استعداد برای‌ آن‌ها فراهم باشد و نه تنها برای منافع شخصی‌شان، بلکه بتوانند در سطح اجتماع نیز از آن استفاده شود.

,

اصل ۲۹ قانون اساسی، قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت (که سه تا چهار درصد جامعه از کل جمعیت کشور را تشکیل می دهند( مصوب سال ۱۳۹۶ بوده و قانون ساختار نظام جامع رفاه و تامین اجتماعی اقدامات اساسی را برای توسعه و تقویت برنامه های مرتبط با پیشگیری از معلولیت، حمایت اجتماعی،  توانبخشی و توانمندسازی این عزیزان و خانواده های آنان انجام و با لحاظ فراگیری، جامعیت، کفایت، پایداری و اثربخشی خدمات مورد نیاز را در اختیار ایشان قرار می دهد.

,
امامتاسفانه در حالی که محیط‌های شهری، فضای زندگی روزمره شهروندان است و باید توانایی پذیرش کلیه افراد و تأمین خدمات رفاهی مربوط به آنها را داشته باشد.
,
امروزه فراهم نبودن زیرساخت‌های لازم برای افراد معلول و کم‌توان جسمی و حرکتی، دسترسی آنان به امکانات شهری را با مشکل مواجه کرده است.
,

ضعف در دسترسی پذیر کردن محیط های عمومی برای جامعه معلولان

, ضعف در دسترسی پذیر کردن محیط های عمومی برای جامعه معلولان, ضعف در دسترسی پذیر کردن محیط های عمومی برای جامعه معلولان,

مهدی عیسی زاده عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با خبرنگار ما، گفت: از برنامه هایی که در زمینه تحقق حقوق این افراد موثر هستند، حمایت کرده و کمیسیون اجتماعی پیگیر چگونگی اجرای قانون حمایت از حقوق این افراد هم است و در این راه از هیچ کوششی دریغ نکرده و نخواهد کرد و هیچ‌گونه کم کاری را در این زمینه از دستگاه ها و سازمان های متولی نخواهد پذیرفت.

,
نماینده مردم میاندوآب در مجلس شورای اسلامی افزود: خود را موظف به مطالبه گری اجتماعی و نظارت بر  تحقق حقوق این عزیزان می دانیم و این میثاق ما با افراد دارای معلولیت است.
,
نماینده مردم میاندوآب در مجلس شورای اسلامی افزود: خود را موظف به مطالبه گری اجتماعی و نظارت بر  تحقق حقوق این عزیزان می دانیم و این میثاق ما با افراد دارای معلولیت است.
,
نماینده مردم میاندوآب در مجلس شورای اسلامی افزود: خود را موظف به مطالبه گری اجتماعی و نظارت بر  تحقق حقوق این عزیزان می دانیم و این میثاق ما با افراد دارای معلولیت است.
,

وی با اشاره به اینکه ضعف در دسترسی پذیر کردن محیط های عمومی برای حضور این افراد در عرصه های اجتماعی مانع استفاده بهینه از ظرفیت ها و توانایی های این افراد برای پیشرفت کشور شده است، اظهار کرد: تنها کمتر از ۱۰ درصد محیط های عمومی با حداقل استاندارد مناسب سازی شدند این در حالی است که بر اساس بند «ث» قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت، دولت موظف است محیط بدون مانع را برای مشارکت افراد دارای معلولیت برای دسترسی به فرصت برابر در برخورداری از امکانات زندگی اجتماعی از قبیل حمل و نقل عمومی، محیط های  فیزیکی، اطلاعات،آموزش  و پرورش، فناوری، اشتغال، منابع ارتباطی و رسانه ای فراهم کند.

,

عیسی زاده تصریح کرد: انتظار می رود در حوزه دسترس پذیری خدمات و محیط های بدون مانع برای افراد دارای معلولیت ها همه دستگاه های مرتبط به وظایف قانونی خود عمل کرده و توجه بیشتری به این موضوع داشته باشند.

,

لزوم مناسب سازی محیط شهری برای معلولان

, لزوم مناسب سازی محیط شهری برای معلولان, لزوم مناسب سازی محیط شهری برای معلولان,

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار آذربایجان‌غربی در این رابطه به خبرنگار ما، گفت: با هدف مناسب‌سازی محیط برای جانبازان و معلولان، کمیته ویژه مناسب‌سازی و بررسی موانع و مشکلات این بخش در تمامی شهرستان‌های استان تشکیل می‌شود.

,

آیدین رحمانی رضایی اظهار داشت: این کمیته در همه شهرستان‌ها با حضور نمایندگان فرمانداری، بهزیستی، راه‌وشهرسازی و شهرداری تشکیل می‌شود تا مشکل جانبازان و معلولان حل و فصل شود.

,

وی بیان کرد: ضوابط مناسب‌سازی معابر شهری برای تسهیل تردد معلولان و افراد سالخورده نیز باید به صورت جدی مورد توجه قرار گیرد.

,

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار آذربایجان‌غربی گفت: تعاملات اجتماعی معلولان، جانبازان و سال‌خوردگان منوط به مناسب‌سازی معابر است و این مهم نباید به ایجاد رمپ و اصلاح هندسی معابر محدود شود.
رحمانی اظهار داشت: شرایط باید به گونه‌ای مهیا شود که افراد معلول خود را جدای از سایر اعضای جامعه نبینند و در برقراری ارتباط و انجام امورات خود از بستر و امکانات مناسب برخوردار شوند

,
,

مناسب سازی معتبر برای معلولان در اولویت برنامه‌های شهری است

, مناسب سازی معتبر برای معلولان در اولویت برنامه‌های شهری است, مناسب سازی معتبر برای معلولان در اولویت برنامه‌های شهری است,

سخنگوی شورای شهر ارومیه در این رابطه به خبرنگار ما، گفت: تاکنون تمامی پیاده‌رو‌ها توسط شهرداری بر مبنای رفاه معلولان و به ویژه نابینایان بوده و تمامی تلاش‌های شورای شهر نیز مناسب‌سازی معابر برای رفاه معلولان است.
توماج وحید افشار بیان کرد: همچنین پلاک‌های بتنی راهنمای عصای سفید، ایجاد رمپ‌های ورود و خروج به پیاده‌رو و تسهیل‌های عبوری تا حدی انجام شده است.
وی ادامه داد: اما در مجموع این اقدامات کافی نیست و باید در راستای توسعه پایدار شهری باشد.

,
,
,

لزوم حمایت از معلولان و رفع مشکلات آنها

, لزوم حمایت از معلولان و رفع مشکلات آنها, لزوم حمایت از معلولان و رفع مشکلات آنها,

باید گفت معلولان در همه نقاط دنیا با مشکلات و محدودیت هایی مواجه هستند و سازمان های دولتی و مردم نهاد وظیفه دارند تا در راستای بهره مندی همه آحاد جامعه از تمام امکانات با یکدیگر مشارکت کنند.

,

با توجه به این که بهزیستی از جمله نهادهای متولی و حمایت کننده معلولان است، بنابراین نیاز است به عنوان متولی معلولان حمایت بیشتری از آن ها داشته و مشکلات معیشتی و درمانی آن ها را رفع کند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه