اخبار داغ

رییس بخش زراعی مرکز تحقیقات کشاورزی خراسان شمالی:

۴ رقم برتر گردو برای توسعه کشت در خراسان شمالی تایید شدند/ شناسایی ارقام برتر پسته برای استان در دست تحقیق است

۴ رقم برتر گردو برای توسعه کشت در خراسان شمالی تایید شدند/ شناسایی ارقام برتر پسته برای استان در دست تحقیق است
علی دادر گفت: این مرکز تحقیقاتی پس از انجام تحقیقات بر روی 16 رقم گردوی خارجی و ارزیابی وضعیت آنها در سازگاری با اقلیم استان، سرانجام از میان آنها چهار رقم برتر را برای توسعه کشت در باغات استان تایید کرد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ علی دادار، رییس بخش زراعی و باغی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خراسان شمالی در گفت و گو با عصراترک اظهار کرد: با توجه به اینکه ارقام بومی گردو در استان کم بارده و حساس به سرما هستند، این مرکز تحقیقاتی در سال ۸۲، ۱۶ رقم جدید گردوی خارجی را به منظور تحقیق بر روی آنها برای ارزیابی در زمینه سازگاری با اقلیم منطقه به استان وارد کرد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, عصراترک,

دادار گفت: این ۱۶ رقم گرودی جدید، بر اساس طرح تحقیقاتی در مناطق روستایی کلاته ابریشم شهرستان راز و جرگلان، گریوان و میرزاحسن لو در شهرستان بجنورد، کوران در شهرستان فاروج و میلانلو در شهرستان اسفراین بر روی درختان بومی استان پیوند زده شدند.

وی با اشاره به اینکه دوره تحقیقاتی این ۱۶ رقم گردوی جدید ۱۰ ساله بود، بیان کرد: در نهایت از میان این ارقام جدید پیوند خورده چهار رقم برتر تایید شدند.

این محقق تصریح کرد: طی دو سال گذشته توسعه کشت این چهار رقم برتر گردوی جدید در استان در حال ترویج هستند.

وی خاطرنشان کرد: این چهار رقم برتر گردوی جدید باردهی بالا، مغز بزرگ تر، روشن تر و روغن بیشتری دارند همچنین روی شاخه های جانبی درختان این ارقام جدید نیز باردهی انجام می شود. این چهار رقم برتر مقاوم به سرما هستند.

وی در ادامه به کشت درخت پسته در استان نیز اشاره و عنوان کرد: درختان بومی پسته استان کم بارده و حساس به آفت هستند همچنین میوه ریز می دهند، خندان نیستند، عملکرد پایینی دارند.

رییس بخش زراعی و باغی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خراسان شمالی گفت: در همین راستا،این مرکز تحقیقاتی از سال ۹۸ تحقیق بر روی ۱۸ رقم جدید پسته در استان را آغاز کرد.

وی گفت: از این ۱۸ رقم جدید پسته یک رقم نر زود رس، یک رقم نر دیر رس و ۱۶ رقم نیز پسته ماده هستند که در مناطق سنخواست، اسفراین، شیروان و امند مانه و سملقان بر روی درختان پسته بومی استان پیوند زده شدند.

دادار افزود: دوره تحقیقاتی بر روی این ۱۸ رقم جدید پنج ساله است که پس از این دوره تحقیقی از میان آنها ارقام برتر پسته متناسب با اقلیم استان انتخاب خواهند شد.

وی در خاتمه اعلام کرد: این مرکز تحقیقاتی برنامه تحقیقاتی و ارزیابی بر روی ارقام جدید درختان میوه ای خرمالو، زغال اخته، زرشک بی دانه و انجیر را تهیه کرده و به واحد باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان به منظور تامین ارقام جدید این درختان را انعکاس داده است تا تحقیق بر روی آنها انجام شود.

رییس بخش زراعی و باغی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خراسان شمالی تصریح کرد: انجام این تحقیقات به اختصاص اعتبارات دولتی نیاز دارد.

دادار افزود: با شناسایی ارقام جدید باغی، می توان باغبانی استان را از تک محصولی خارج کرد.

انتهای پیام/

,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه