اخبار داغ

دشت های پنبه‌ای که بر باد دادند تا گندم‌خوار شویم/ بلایی که خاتمی بر سر طلای سفید ایران آورد

دشت های پنبه‌ای که بر باد دادند تا گندم‌خوار شویم/ بلایی که خاتمی بر سر طلای سفید ایران آورد
برای اثبات مشکلات صنعت نساجی به یکی از کارخانجات ریسندگی سر بزنید تا از نزدیک با معضلی به نام عقب ماندگی در صنعت نساجی روبرو شوید، اگر صنعت نساجی ایران از دنیا جا مانده تنها دلیل آن ترسیدن دولت ها برای حمایت از این صنعت است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صاحب نیوز؛ صنعت نساجی در ایران دارای قدمتی طولانی و یکی از مهم­ترین بخش­‌های اشتغال‌­زا است. این صنعت در سال­‌های اخیر با مشکلاتی روبرو شده و توجه به مشکلات آن بسیار ضروری است. نساجی در میان نیازهای اساسی اقتصادی در درجه­‌ی سوم اهمیت پس از موادغذایی و مسکن قرار دارد و ۴ درصد ارزش افزوده­‌ صنعتی و ۱۰ درصد از کل صادرات صنعت کشور را شامل می­‌شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صاحب نیوز,

میزان سرمایه­‌گذاری ارزی برای ایجاد یک شغل در صنعت نساجی در مقایسه با بعضی از صنایع همچون خودروسازی، بسیار پایین است. از آن­جا که این صنعت نسبت به بخش­‌های اقتصادی در سطح ملی و نیز در بین زیربخش­‌های صنعت، بالاترین توان اشتغال‌­زایی را به خود اختصاص داده و در حال حاضر ۱۸ درصد اشتغال در صنعت مربوط به نساجی است، بنابراین، مشکلات آن و رفع آن­‌ها اهمیت بسیاری دارد.

,

با وجود اینکه وزارت صمت واردات نخ پنبه، پلی استر و ویسکوز و مشتقات آن‌ها را ممنوع اعلام کرده، اما در برخی از این اقلام که واردات آنها ممنوع شده، یا تولید داخل نداریم یا تولید به اندازه نیاز کشور نیست.

,

*پنبه، طلایی که قدر آن را نداستند

, *پنبه، طلایی که قدر آن را نداستند, *پنبه، طلایی که قدر آن را نداستند,

نساجی بیش از هر عامل دیگری با فراز و فرودهای پنبه  گره خورده، زیرا زیربنای رشد و توسعه‌­ی آن، آرامش در وضعیت تامین ماده­‌ی اولیه­، یعنی پنبه است. پنبه­‌ی داخلی با طول الیاف کوتاه کیفیت مناسبی برای این صنعت ندارد و قیمت آن از نرخ جهانی بالاتر است.

,

از سویی سیاست­‌های حمایت از تولید داخلی این محصول، افزایش قیمت تمام شده­‌ی پنبه­‌ی وارداتی و افزایش هزینه­‌ی تولید منسوجات را به دنبال داشته است. به علاوه­‌ی اینکه پنبه­‌ی داخلی، قادر به تامین نیاز صنایع نساجی نیست.

,

کشت پنبه به دلیل عدم استفاده از دانش کشاورزی مدرن، و به دلایل فنی و اقتصادی روندی نزولی دارد. بنابراین بخشی از نیاز باید از طریق واردات تامین شود که وزارت جهاد کشاوزی برای حمایت از کشاورزان موانعی را در نظر گرفته، به طوری که تامین پنبه­‌ی مورد نیاز نساجی امروزه به معضلی اساسی تبدیل شده است.

,

ایران در گذشته یکی از بهترین تولیدکنندگان پنبه بوده،  اما در دولت خاتمی تمام مزارع پنبه را از زیر کشت درآوردند و تبدیل به گندم کردند. این در حالی است که پنبه دشت مغان یکی از مرغوب ترین پنبه‌های جهان بود.

,

*بازار نخ جریانی سری دراز دارد

, *بازار نخ جریانی سری دراز دارد, *بازار نخ جریانی سری دراز دارد,

خیلی از تولیدکنندگان مدعی هستند در بخش ریسندگی احتکار صورت می گیرد که لازم است این مسئله از سوی وزارت صنعت بررسی شود. همچنین در حال حاضر تولیدکنندگان باید برای خرید نخ از چند ماه قبل به ریسندگی ها پول پرداخت کنند و این در شرایطی است که ریسندگی قیمت قطعی هم به آنها نمی‌دهد. بنابراین به طور کلی جریان پیچیده‌ای بر بازار نخ حاکم است.

,

گفتنی است که اخیرا مدیرکل صنایع نساجی، پوشاک و سلولزی افزایش قیمت‌های پوشاک زمستانی را عمدتاً ناشی از افزایش قیمت جهانی مواد اولیه ابتدای زنجیره تولید، نرخ ارز و نیز هزینه های سربار تولید عنوان کرده و تاکید کرده بود که محدودیتی برای تامین مواداولیه از محل واردات وجود ندارد.

,

*واردات مسبب عقاب ماندگی تولید کنندگان داخلی

, *واردات مسبب عقاب ماندگی تولید کنندگان داخلی, *واردات مسبب عقاب ماندگی تولید کنندگان داخلی,

یکی از فعالین صنعت نساجی در گفت و گو با ما، اظهار کرد: باید با بروزرسانی دستگاه های ریسندگی، فکری به حال بازارهای صادراتی نیز کرد چرا که وقتی تولیدکنندگان تشویق به افزایش کیفیت و تنوع می شوند که بازارهای جهانی را رقیب خود بدانند.

,

وی افزود:  برای اثبات مشکلات صنعت نساجی سری به یکی از کارخانجات ریسندگی بزنیم تا از نزدیک با معضلی به نام عقب ماندگی در صنعت نساجی روبرو شویم. صنعتی که طبق خط مشی اقتصاد مقاومتی باید تبدیل به سومین کشور در آسیا میانه می شود اما نه تنها رشد نکرد بلکه به گفته بسیاری از فعالان این صنعت، با واردات حتی اوضاع از برنامه ریزی هم عقب تر ماند.

,

*دولت از نساجی حمایتی ندارد

, *دولت از نساجی حمایتی ندارد, *دولت از نساجی حمایتی ندارد,

فلاح تولیدکننده صنعت نساجی، با اشاره به موانع پیش پای تولیدات اظهار کرد: ابتدا به مشکلاتی که در ادارات پیش پایمان می گذارند باید اشاره کرد که شاید 50 درصد ایراد موجود در کشور به این موضوع بازمی گردد. اگر صنعت نساجی ایران از دنیا جامانده تنها  ترسیدن دولت ها برای حمایت از این صنعت است.

,

وی افزود: هر بار به بانک می روم که تسهیلاتی را دریافت کنم تا متوجه می شوند حوزه کاری ما نساجی و ریسندگی نخ است، از دادن وام امتناع می کنند. پنجاه درصد نساجی کشور از بین رفته در صورتی که زیرساخت های آن وجود دارد اما واردات بی رویه کالاهای بی کیفیت خارجی دست تولیدکنندگان را سرد کرده است، حال رغبت خریداران ایرانی به خرید کالاهای ارزان اما بی کیفیت خارجی را هم کنار این بی توجهی ها قرار دهید. مهم ترین عامل پیشرفت کشورهای همسایه در این صنعت  توجه به پیشرفت تکنولوژی ها و حمایت های همه جانبه دولت از بخش خصوصی است.

,

در پایان او از مسئولان خواست که به جای حمایت های مالی، تولیدکنندگان را در راه اندازی سریع تر واحدهای تولیدی یاری کنند چرا که حتی یک روز هم برای تولیدکننده ایرانی یعنی یک پله پیشرفت و اشتغال برای همین کشور، که میتوان  نتیجه آن‌ را در صنعت نساجی شاهد باشیم.

,

تمام این بررسی ها به اینجا ختم می شود که واردات به عنوان مسبب اصلی جاماندگی در صنعت نساجی بوده و همین جاماندگی، منجر شده تا حال که روند تولید مدتی است سرعت گرفته است، همچنان تطبیق با استانداردهای دنیا کند صورت بگیرد. اما اسناد بالادستی نظیر برنامه ششم توسعه، طرح خودکفایی در پنبه و همچنین سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی راهگشاترین ها برای بازگشت به جایگاه اصلی در حوزه تولید نخ و نساجی است.

,

اکنون فرصتی است که دولت انقلابی برای این معضل و این صنعت بزرگ راه گشا باشد  و حمایت های لازم را انجام دهد تا بلکه بتوان ویرانی هایی که دیگر دولت ها به جا گذاشتند را کمی جبران کرد.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه