اخبار داغ

مسئول امور آسیب‌دیدگان اجتماعی بهزیستی خراسان‌رضوی مطرح کرد؛

روزگار سیاه کودکان کار؛‌ از تفکیک زباله و خرید و فروش مواد مخدر تا تجارت جنسی/ توانمندسازی خانواده‌ها کلید حل معضلات اجتماعی

روزگار سیاه کودکان کار؛‌ از تفکیک زباله و خرید و فروش مواد مخدر تا تجارت جنسی/ توانمندسازی خانواده‌ها کلید حل معضلات اجتماعی
غفاری‌زاده گفت: یکی از اصلی‌ترین راه‌های جلوگیری از ایجاد و حل معضل کودکان کار، توانمندسازی خانواده این کودکان است زیرا اکثر این کودکان برای تامین معیشت خانواده خود مجبور به کار کردن می‌شوند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ محمد غفاری‌زاده، کارشناس مسئول امور آسیب‌دیدگان اجتماعی بهزیستی خراسان رضوی در گفت‌وگو با صبح توس اظهار کرد: کودک کار یکی از معضلات اجتماعی است که با بزرگ شدن کلانشهرها، ایجاد حاشیه شهر و بیشتر شدن فاصله طبقاتی تشدید می شود که متاسفانه کلانشهر مشهد مقدس نیز از این آسیب دور نمانده است.

وی تصریح کرد: حضور کودکان کار بر سر چهارراه ها بیشتر دلیل معیشتی دارد و بحث اقتصاد و معیشت خانواده است که این کودکان را مجبور به کار کردن می کند از این رو می توان گفت ۹۰ درصد دلیل حضور کودکان کار معیشت است و کمتر از ۱۰ درصد به دلیل جذب در گروه ها و با رهبری لیدرها است.

غفاری‌زاده خاطر نشان شد: هم اکنون یک «طرح حمایت از کودک و خانواده» و یک «طرح غربالگری کودکان کار» در مشهد در حال اجرا است که تا کنون ۸۰۰ کودک کار در مشهد شناسایی شده اند. از آبان ماه سال گذشته طرح شناسایی کودکان کار در مشهد اجرایی شد و خوشبختانه امروز شاهد آن هستیم که تعداد کودکانی که برای کار در سر چهارراه ها حضور داشتند به شدت کاهش یافته است.

این مقام مسئول افزود: طرح حمایت های اجتماعی از کودکان کار و خیابان که به طرح اقدام و عمل معروف است باعث شده تا مشکلات کودکان کار به شدت کاهش یابد همچنین با حمایت های معاون دادستان مشهد، طی یک سال گذشته ۳ طرح موفق برای حمایت از کودکان کار در مشهد اجرایی شده و هم اکنون نیز در بحث توانمند سازی این کودکان اقدامات مثمره ثمری در حال انجام است.

وی با بیان اینکه حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد کودکان کار در مشهد اتباع افغانستانی هستند، گفت: در بحث غربال کودکان کار، شهرداری مشهد، اداره اتباع و دادستانی با بهزیستی خراسان رضوی در حال همکاری هستند که مرکز ۱۲ فروردین بهزیستی مشهد به این موضوع اختصاص داده شده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صبح توس,
,
,
,
,
,
,
,
,

مسئول امور آسیب‌دیدگان اجتماعی بهزیستی خراسان رضوی افزود: در این مرکز ابتدا مدارک هویتی کودکان سنجیده می شود و در صورتی که کودک دارای خانواده باشد و برای اولین بار شناسایی شده باشد، از والدین کودک تعهد گرفته می شود و پس از آن یکی از مددکاران بهزیستی مستقر در «سایبان مهر» از وضعیت محل زندگی آن ها بازدید به عمل می آورد.

,

وی اظهار داشت: در صورتی که وضعیت خانوادگی آن ها به گونه ای باشد که کار کردن کودک به منزله سوء استفاده از آن باشد، قانون برای این والدین مجازات در نظر گرفته است و در صورت ادامه سوء استفاده از کودک والدین خاطی مجازات می شوند.

غفاری‌زاده ادامه داد: اگر محل سکونت این کودکان به وسایلی ضروری زندگی مانند فرش، بخاری، گاز و امثال آن نیاز داشته باشد برای آن ها تامین می شود و در صورتی که خانه آن ها نیاز به تعمیرات داشته باشد نیز انجام می شود از طرف دیگر از تمام والدینی که کودکان خود را برای کار به سرچهاراه ها می فرستند تعهدی گرفته می شود که دیگر اقدام به این کار نکنن و در صورتی که کودکی برای بار دوم سرچهارراه ها شناسایی شود، با والدین آن برخورد می شود و قانون نیز برای آن ها جرم انگاری کرده است.

مسئول امور آسیب‌دیدگان اجتماعی بهزیستی خراسان رضوی یادآور شد: یکی از مراکز بهزیستی نیز به کودکان کار بدون سرپرست اختصاص یافته است که در این مرکز از این کودکان به صورت ۲۴ ساعته مراقبت و نگهداری می شود از طرف دیگر کودکانی که هیچگونه هوتی ندارند تحویل اداره اتباع خارجی می شوند و آن ها نیز در ابتدای به کمپ های مخصوصی که دارند این کودکان فاقد هویت را می فرستند و در صورت عدم شناسایی والدین به کشور افغانستان فرستاده می شوند.

وی اظهار کرد: یکی از اصلی ترین راه های جلوگیری از ایجاد و حل معضل کودکان کار، توانمند سازی خانواده این کودکان است زیرا اکثر این کودکان برای تامین معیشت خانواده خود مجبور به کار کردن می شوند، از این رو در ابتدای امر در صورتی که خانوار دارای سرپرست باشد آن ها را به اصناف مختلف جهت کار معرفی می شوند.

,
,
,
,
,
,
,

مسئول امور آسیب‌دیدگان اجتماعی بهزیستی خراسان رضوی بیان داشت: در صورتی که خانواده ای فاقد سرپرست باشد و معیشت آن خانوار وابسته به کار این کودک باشد، چنانچه سن کودک بین ۱۵ تا ۱۸ سال باشد، به مرکز استعدادیابی ما ارجاع داده می شود و پس از آن برای این کودک، کار بی خطری در نظر گرفته می شود و علاوه بر آن روی توانمند سازی سایر اعضای خانواده نیز کار می شود تا درآمدی داشته باشد.

غفاری‌زاده تصریح کرد: سال گذشته طی بازدیدهایی که به همراهی نیروی انتظامی و معاون دادستان از محله های حاشیه شهر داشتیم چندین کلونی کودکان کار را شناسایی کردیم که در این کلونی ها از کودکان در کارهایی مانند تفکیک زباله، خرید و فروش مواد مخدر و حتی تجارت جنسی استفاده می شد که در این رابطه تعداد قابل توجهی از سرکرده ها و لیدرها شناسایی تحویل دستگاه قضایی شدند.

مسئول امور آسیب‌دیدگان اجتماعی بهزیستی خراسان رضوی بیان کرد: کودکانی که در این باندها به اعتیاد دچار شده باشند به صورت رایگان در بیمارستان ابن سینای مشهد، ترک داده می شوند و پس از آن به مراکز بهزیستی منتقل می شوند و در این مراکز تحت نظر پزشک فرایند ترک مواد مخدر را تکمیل می کند.

وی تاکید کرد: سمن ها یا همان مواسسات مردم نهاد می توانند نقش بسزایی در حل معضلات اجتماعی داشته باشند و طی چند نوبت آگهی که در روزنامه ها و بیلبردهای شهری برای دعوت به همکاری از سمن ها برای حل معضل کودکان کار داشتیم، تا کنون سمن هایی که از استانداری یا فرمانداری مجوز دریافت کرده اند به ما مراجعه نکرده اند با این وجود در حال حاضر چندین سمن در خصوص کودکان کار با ما همکاری خوبی دارند که در خصوص تحصیل، اشتغال و تامین بسته های معیشتی ورود کرده اند.

غفاری‌زاده گفت: بر اساس مصوبه هیئت وزیران ۱۱ ارگان درخصوص کودکان کار وظیفه دارند که یک سال گذشته شهرداری مشهد، دادگستری، نیروی انتظامی و اداره اتباع همکاری خوبی با بهزیستی داشتند اما از آن طرف آموزش و پرورش، اداره کار و اداره فنی و حرفه ای علی رغم برگزاری جلسات متعدد با آن ها به وظایف خود در قبال کودکان کار عمل نکرده اند که از این دستگاه ها و ادارات گلمندیم.

مسئول امور آسیب‌دیدگان اجتماعی بهزیستی خراسان رضوی در پایان خاطر نشان شد: مشهد پس از تهران بیشترین آمار کودکان کار را به خود اختصاص داده است که متاسفانه بیش از ۹۵ درصد این کودکان در مناطق حاشیه شهر مشهد سکونت دارند و از حدود ۸۰۰ کودک شناسایی شده طی یک سال گذشته حدود ۷۰ درصد آن ها اتباع افغانستانی هستند که باید چاره ای جدی برای حضور کودکان اتباع اندیشیده شود از طرف دیگر در صورت مشاهده کودکان کار شهروندان می توانند موضوع را با ۱۲۳ در میان بگذارند.

انتهای پیام/

,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه