اخبار داغ

کارشناس مسائل خاورمیانه:

حضور هوشمندانه ایران در مذاکرات وین، دست کشورهای ۴+۱ را خالی گذاشت/ قوه مجریه دیپلماسی قدرت را جایگزین تور اروپایی آقایان در دولت قبل کرد

حضور هوشمندانه ایران در مذاکرات وین، دست کشورهای ۴+۱ را خالی گذاشت/ قوه مجریه دیپلماسی قدرت را جایگزین تور اروپایی آقایان در دولت قبل کرد
اصغر زارعی گفت: بر خلاف حضور تیم‌های پیشین ایران در مذاکرات که به تور اروپایی و مسافرتی شبیه بود، این حضور در دولت سیزدهم کاملا با استانداردهای مورد نظر انطباق داشت.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛  یک کارشناس مسائل خاورمیانه درباره مرحله اول مذاکرات در وین، طی گفتگویی با خبرنگار تیتریک، گفت: همانگونه که قابل پیش بینی بود تیم ایرانی توانست در ۴ روز مذاکرات فشرده و کارشناسی موضوعات مورد نظر خود را در ۲ سند به ۴+۱ ارائه کند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, تیتریک,
اصغر زارعی افزود: علی رغم تمامی فشارها و رایزنی های طرف های آمریکایی برای دخالت در مذاکرات، این مهم با مخالفت تیم مذاکره کننده جمهوری اسلامی همراه شده و آنها حتی این اجازه را پیدا نکردند که با اعضای تیم ایرانی دیدار داشته باشند.
,
وی اظهار داشت: مذاکرات از نظر محتوایی به خوبی پیش رفت و به طرف مذاکره کننده ایران ۲ متن بسیار دقیق، حساب شده و شفاف در قالب برداشتن تحریم ها و اقدامات متقابل جمهوری اسلامی در موضوعات هسته ای به تفکیک ارائه شد.   
,
زارعی با اشاره به اینکه ۲ گام توسط ایران در مذاکرات پیش بینی شده بود، تصریح کرد: گام اول اقدام طرف های اروپایی و آمریکا در جهت لغو تحریم ها و اقدام عملی آنها برای انجام تعهدات در این زمینه بود که باید این مهم توسط ایران پذیرفته شود. 
,
وی ادامه داد: اگر تعهدات آمریکا و اروپا در راستای لغو تحریم ها توسط ایران تائید شود، جمهوری اسلامی در گام دوم اقدامات هسته را در دستور کار قرار داده و علاوه بر کاهش اورانیوم غنی شده، از سطح غنی سازی ۶۰ درصد و ۲۰ درصد می کاهد.
,
زارعی گفت: گام سومی که توسط ایران برای دور جدید مذاکرات در هفته آینده پیش بینی شده است سندی برای رسیدن به یک توافق خواهد بود در واقع گام اول و دوم ریل گذاری برای رسیدن به توافق جامع درباره چگونگی تعاملات هسته ای ایران با طرف های مذاکره کننده است.
,
وی افزود: ایران توانست سند دوگانه مد نظر خود را در مذاکره به ۴=۱ ارانه کند و دست اروپایی ها کاملا در این زمینه خالی بود در نتیجه آنها ناچار شدند برای رایزنی با دولت های خود دور جدید مذاکره را به هفته آینده موکول کنند.
,
زارعی اظهار داشت: علی رغم حضور هوشمندانه تیم مذاکره کننده ایران، حواشی از ناحیه خبرگزاری های غربی و آمریکایی در دستور کار قرار گرفت و مرکز اطلاع رسانی کاخ سفید و وزارت خارجه آمریکا به بنگاه های خبری توصیه کرد تا اخبار هدایت شده منتشر شود.
,
وی ادامه داد: شبکه های فارسی زبان و بنگاه های خبری آمریکا به گونه ای وانمود کردند که ایران در مذاکرات سرسخت بوده و این مقاومت می تواند موجب به بن بست رسیدن مذاکرات شود، آنها افزایش قیمت دلار و دیگر مسائل اثرگذار بر اقتصاد ایران را به این موضوع منتسب کردند.
,
زارعی گفت: یکی از مسائلی که روی آن مانور داده شد  هیات ۴۰ نفره جمهوری اسلامی بود که متاسفانه رسانه های داخلی همسو با بیگانه هم به آن پرداختند، این مسئله بخشی از عملیات روانی رسانه های غربی بود تا هزینه های هیات و حواشی را مطرح کنند. 
,
این کارشناس در خاتمه  با اشاره به اینکه هیات ایرانی هوشمندانه و کارشناسی شده ابعاد مختلف را بررسی و به اهداف مد نظر خود رسید افزود: بر خلاف حضور تیم های پیشین ایران در مذاکرات که به تور اروپایی و مسافرتی شبیه بود،  این حضور کاملا با استانداردهای مورد نظر انطباق داشت.  
,
 
,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه