اخبار داغ

وقتی برنامه‌ای برای صادرات طلای سرخ وجود ندارد؛

انبارداری؛ سهم خراسان جنوبی از طرح خرید توافقی زعفران/ از نبود برنامه برای صادرات تا خروج زعفران از خراسان جنوبی بدون ارزش افزوده

انبارداری؛ سهم خراسان جنوبی از طرح خرید توافقی زعفران/ از نبود برنامه برای صادرات تا خروج زعفران از خراسان جنوبی بدون ارزش افزوده
متاسفانه به دلیل صادرات زعفران خراسان جنوبی از مبدأ سایر استان ها و همچنین نقش انبارداری تعاون روستایی در طرح خرید توافقی این محصول، سهم خراسان جنوبی از صادرات زعفران بسیار ناچیز و اندک است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از خاورستان، ایران تولید کننده بیش از ۹۲ درصد زعفران جهان است که خراسان جنوبی رتبه دوم تولید و رتبه اول کیفیت این محصول را به خود اختصاص داده است. بر همین اساس است که زعفران قائنات خوشنام ترین و مرغوب ترین نوع زعفرانی است که در دنیا زبانزد است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, خاورستان،,

این استان بیش از ۱۷ هزار و ۱۵۲ هکتار زعفران زار دارد که ۳۲ هزار و ۲۸۲ نفر از آن بهره‌برداری می کنند.

,

در حالی که این طلای سرخ زعفرانی؛ بازارهای صادراتی خوبی دارد، اما درد این است که عایدی استان از صادرات این محصول پرارزش، بسیار اندک و ناچیز است.

,

برنامه ای برای صادرات زعفران وجود ندارد

, برنامه ای برای صادرات زعفران وجود ندارد, برنامه ای برای صادرات زعفران وجود ندارد,

به گفته رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی، سال گذشته ۷۰ هزار و ۱۵۵ کیلوگرم زعفران خشک از مزارع استان برداشت شده است، همچنین سالانه حدود ۳۰۰ کیلوگرم قرص زعفران، ۲ تن و ۲۰۰ کیلوگرم پودر، ۲ تن عصاره و بیش از سه هزار لیتر نوشیدنی زعفران در خراسان جنوبی تولید می‌شود، اما در زمینه فراوری این محصول هنوز عقب‌ماندگی‌های زیادی داریم.

,

قوسی؛ نبود برنامه مدون برای صادرات زعفران و حمایت نکردن از توسعه مزارع زعفران از دیگر مشکلات استان دانسته که نیاز به توجه مسئولان دارد.

,

صادرات زعفران خراسان جنوبی از سایر استان ها

, صادرات زعفران خراسان جنوبی از سایر استان ها, صادرات زعفران خراسان جنوبی از سایر استان ها,

محسن احتشام رئیس شورای ملی زعفران ایران هم در پاسخ به سوالی مبنی بر میزان ارز آوری صادرات زعفران از خراسان جنوبی بیان کرد: رقم و اعدادی از ارز آوری نداریم، چراکه زعفران از گمرک استان صادر نمی‌شود، بلکه از گمرک تهران و مشهد صادر می‌شود.

,

وی با اشاره به بی رغبتی صادرکنندگان نسبت به صادرات زعفران از خراسان جنوبی بیان کرد: شهرهایی مانند تهران و مشهد به تمام دنیا پرواز دارند، این در حالی است که حمل و نقل زعفران هم هوایی بوده و زمینی نیست. فرودگاه بیرجند پرواز بین المللی ندارد تا کار حمل و نقل را انجام دهد، بنابراین صادرات زعفران به صورت مستقیم از خراسان جنوبی شدنی نیست.

,

رئیس شورای ملی زعفران ایران در خصوص مشوق‌های صادراتی برای صادرات زعفران از خراسان جنوبی هم، گفت: متأسفانه هیچ مشوقی وجود نداشته و هیچ هزینه‌ای پرداخت نمی‌شود.

,

احتشام با بیان اینکه در این زمینه سازمان جهاد کشاورزی و دیگر سازمان‌ها، حمایتی از صادر کننده‌های استان ندارد، بنابراین صادرات را از گمرک مشهد و تهران انجام می‌دهند، تاکید کرد: علی رغم تولید و کشت زعفران و زرشک در خراسان جنوبی هیچ مشوق و حمایتی وجود نداشته و زحمت و سود کشاورزان در جاهای دیگری داده می‌شود.

,

یکی از برنامه های حمایتی از زعفرانکاران، خرید دولتی و توافقی این محصول است. در حالی که خود نحوه حمایت جای بحث دارد و در واقع منفعتی به کشاورز نمی رساند، اما موضوع دیگر این است که سرنوشت زعفران خریداری شده توسط دولت به کجا ختم می شود و چه سود و عایدی برای استان دارد.

,

, ,

کاهش بیش از ۵۰ درصدی تولید زعفران

, کاهش بیش از ۵۰ درصدی تولید زعفران, کاهش بیش از ۵۰ درصدی تولید زعفران,

وحید ضیائیان احمدی مدیر تعاون روستایی خراسان جنوبی در گفتگو با خبرنگار خاورستان، اظهارکرد: تعاون روستایی سال گذشته در سطح استان ۴ تن زعفران به قیمت ۲۰ درصد بالای قیمت بازار خریداری کرد.

,

وی افزود: امسال عاملیت خرید زعفران کشاورزان، توسط صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی است که قرار شد امسال؛ زعفران دسته به قیمت کیلویی ۱۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و زعفران نگین به قیمت ۲۰ میلیون تومان خریداری شود.

,

مدیر تعاون روستایی خراسان جنوبی بیان کرد: خوشبختانه امسال بازار این محصول اصلاح و قیمت آن افزایش داشته است که دلیل اصلی آن، باز شدن بازارها پس از دو سال کشادی و همچنین کاهش شدید میزان تولید است. اگر چه بر اساس آمارهای جهادکشاورزی، امسال میزان تولید زعفران، ۳۵ درصد کاهش داشته است، اما در عمل؛ میزان کاهش تولید، بیش تر از ۵۰ درصد بوده است که این موضوع برای زعفران خراسان رضوی هم اتفاق افتاده است.

,

ضیائیان احمدی اظهارکرد: با توجه به افزایش قیمت زعفران، کشاورزان تاکنون همان محصول اندک خود را هم به بازار عرضه نکرده اند که خود این موضوع هم باعث افزایش بیشتر قیمت شده است. بطوری که در روزهای اول، قیمت ها به طور شدید در حال افزایش بود، اما اکنون سرعت افزایش قیمت، کمتر شده است.

,

وی گفت: در حالی که قیمت زعفران دسته در سال گذشته حدود ۷-۸ میلیون تومان بود، امسال به ۲۵ میلیون تومان رسیده است. زعفران نگین که سال گذشته  تعاون روستایی آن را به قیمت ۱۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان می خرید و در بازار هم ۱۲ میلیون تومان بود، اکنون به ۳۵ میلیون تومان و زعفران سوپر نگین به ۴۰-۴۵ میلیون تومان افزایش یافته است.

,

فروشنده ای نیست

,

مدیر تعاون روستایی خراسان جنوبی با بیان اینکه هنوز هم قیمت زعفران به ثبات نرسیده و هفته ای یک بار، افزایش قیمت اتفاق می افتد، افزود: کشاورزان هنوز انتظار دارند که قیمت ها افزایش پیدا کند، به همین دلیل محصول خود را نفروخته و تحویل نمی دهند. بطوری که ممکن است هم اکنون در بازار بیرجند، ۱۰ کیلو زعفران هم وجود نداشته باشد.

,

ضیائیان احمدی در خصوص کمتر بودن قیمت زعفران خرید دولتی از قیمت بازار هم گفت: اصلا با خرید دولتی که بر عهده صندق حمایت است کاری نداریم، اکنون اگر کسی زعفران برای فروش بیاورد، به قیمت روز بازار می خریم. اما اگر تعاون روستایی زعفران را به قیمت روز هم بخرد، الان کسی محصولش را نه به بازار و نه به تعاون روستایی نمی فروشد.

,

وی با بیان اینکه امسال  برای زعفران، خرید توافقی داریم، اما تا الان، کسی یک گرم هم برای فروش نیاورده است، گفت: امسال تعداد خریداران از فروشندگان بیشتر هستند.  خریدار و سفارش کننده زیاد هستند، اما زعفران پیدا نمی شود و فروشنده ای نیست.

,

افزایش قیمت بیش از اندازه آسیب می زند

, افزایش قیمت بیش از اندازه آسیب می زند, افزایش قیمت بیش از اندازه آسیب می زند,

مدیر تعاون روستایی خراسان جنوبی با بیان اینکه  افزایش قیمت بیش از اندازه زعفران هم؛ در درازمدت به بازار آسیب می زند، تصریح کرد: زعفران با قیمت مثقالی ۱۲۰ هزار تومان، برای یک کارمند خیلی زیاد است و این موضوع باعث می شود تا از خرید آن صرفه نظر و از سبد خانوار حذف شود که در این صورت تعداد خریدار کم می شود. اما چون همه زعفران تولیدی صادر نمی شود و در این خصوص؛ وابستگی به بازارهای داخلی زیاد است، این افزایش قیمت در دراز مدت به بازار آسیب خواهد رساند.

,

ضیائیان احمدی تاکید کرد: باید برای زعفران یک قیمت متعادل در نظر گرفته شود که هم سود زعفرانکار را تامین کند و هم مصرف کننده توان خرید داشته باشد.

,

وی افزود: اگر نرخ تورم را در نظر بگیریم، به نظر می رسد اگر زعفران در همین قیمت فعلی ثابت بماند، هم به سود کشاورز است و هم مصرف کننده. البته ممکن است خانوارها تا ۶-۷ ماه آینده خریدی نداشته باشند، اما کم کم وارد بازار خواهند شد.

,

ضیائیان احمدی افزود: تا یکی دو ماه قبل؛ اصلا خریداری برای زعفران نبود و حتی اتحادیه تعاون روستایی سه تن زعفران آزاد خود را به قیمت ناچیزی فروخت، که اگر به قیمت فعلی بود، سود بسیار زیادی داشت.

,

, ,

نقش انبارداری تعاون روستایی در طرح خرید توافقی زعفران

, نقش انبارداری تعاون روستایی در طرح خرید توافقی زعفران, نقش انبارداری تعاون روستایی در طرح خرید توافقی زعفران,

مدیر تعاون روستایی خراسان جنوبی در خصوص اینکه سرنوشت ۴ تن زعفران خریداری شده توسط تعاون روستایی کشور در سال گذشته هم، اظهارکرد: این زعفران چون توسط دولت خریداری شده، باید توسط خود دولت هم فروخته شود. در این خصوص تعاون روستایی استان هیچ اختیاری ندارد و تنها نقش انباردار را دارد.

,

ضیائیان احمدی با اشاره به اینکه زعفران دولتی را نمی توان به این راحتی فروخت و باید برای فروش آن مجوز صادر شود و به صورت مزایده یا در بورس به فروش برسد، ادامه داد: اما مزایده دردسر زیادی دارد، بخصوص اکنون که بازار نابسامان است و قیمت ها روزانه تغییر می کند. به همین دلیل ترجیح داده می شود تا این محصول از طریق بورس به فروش برسد.

,

وی بیان کرد: فروش محصولات کشاورزی در بورس به صورت سبد است که در مورد زعفران، ۲۵درصد سبد؛ زعفران نگین و ۷۵ درصد آن؛ زعفران پوشال است. در این خصوص هر کس قیمت پیشنهادی خود را ارائه می کند و در نهایت به بالاترین قیمت پیشنهادی فروخته می شود.

,

ضیائیان احمدی با اشاره به اینکه دو سال قبل، سازمان تعاون روستایی کشور حدود ۸۰-۹۰ تن زعفران خریداری کرده بود، اما پارسال کلا ۱۴ تن زعفران خریداری شد که ۴ تن آن مربوط به استان ما بود، تاکید کرد: در زمینه فروش زعفران دولتی، این محصول باید کم کم در بازار عرضه شود، چرا که اگر تمام این زعفران یکباره به فروش برسد، باز بازار سقوط می کند. البته ۱۴ تن زعفران، مصرف یک روز بازار هم نیست، اما مدیریت عرضه آن به ثبات قیمت کمک می کند.

,

وی اظهارکرد: تعاون روستایی برای خرید محصولات کشاورزی، از تسهیلات بانکی استفاده می کند. طی سالهای اخیر هم، تعاون روستایی هر خریدی داشته، ضررده بوده است. مثلا در دو سال قبل، زعفران از قیمت بازار بیشتر خریداری و به قیمت کمتر فروخته شد، در این بین، سود تسهیلات بانکی هم پرداخت شد که دولت این ضررها را پرداخت، اما افزایش قیمتی که امسال اتفاق افتاد، می تواند بخشی از این ضررها را بپوشاند.

,

, ,

خراسان جنوبی سودی از فروش زعفران دولتی نمی برد

, خراسان جنوبی سودی از فروش زعفران دولتی نمی برد, خراسان جنوبی سودی از فروش زعفران دولتی نمی برد,

مدیر تعاون روستایی خراسان جنوبی در خصوص اینکه آیا از محل فروش زعفران استان توسط دولت، ارزش افزوده ای هم عاید استان می شود، گفت: فروش این محصول نقدی است نه اعتباری و هیچ سودی هم از فروش این محصول عاید استان نمی شود.

,

ضیائیان احمدی در پاسخ به اینکه آیا تعاون روستایی استان نمی تواند این شرایط را به نفع استان تغییر دهد، گفت: طی سالهای اخیر فقط ۳-۴ میلیارد بدهی موجود را پرداخت کرده ایم و اتحادیه تعاون روستایی استان، خودش که پولی ندارد، حتی از ابتدای امسال تاکنون، برای هزینه های این سازمان با ۱۱ نمایندگی شهرستانی، تنها ۳۰ میلیون تومان اعتبار دریافت کرده ایم. همه تشکل های وابسته به این اتحادیه هم ممکن است در مجموع حدود ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار داشته باشند، که این مبلغ هم ناچیز است.

,

وی افزود: اما اگر افرادی برای سرمایه گذاری، فرآوری و بسته بندی وارد شوند، ما هم کمک می کنیم تا با بسته بندی و صادرات، برای استان ارزش افزوده ایجاد کرد. در این خصوص هیچ انحصاری وجود ندارد و چون محصول از طریق بورس عرضه می شود، همه افراد حتی از سایر استان ها هم می توانند شرکت کنند.

,

بر اساس این گزارش؛ متاسفانه سهم خراسان جنوبی از صادرات زعفران، تنها در حد چند کیلو از تولید چند ده تنی است و به دلیل فراهم نبودن زیرساخت ها و شرایط، زعفران این استان بصورت فله ای و بدون هیچ نام و نشانی از خراسان جنوبی، از مبدأ سایر استان ها صادر می شود و به این نحو است که هیچ ارزش افزوده ای هم نصیب این استان و مردمان پر تلاشش نمی شود.

,

از طرف دیگر، زعفرانی هم که توسط دولت خرید توافقی می شود نیز بدون هیچ تغییر و تبدیلی و باز هم به صورت فله ای به فروش می رسد که متاسفانه در این خصوص هم خراسان جنوبی از هرگونه عایدی بی بهره می ماند.

,

در این بین سهم خراسان جنوبی و کشاورزان از این سرمایه استراتژیک و طلای سرخ، تنها زحمت و رنگ و رخسار زرد است.

,

انتهای پیام/

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه