اخبار داغ

میزگرد تشکل‌های دانشجویی تبریز؛

عقب‌ماندگی در عدالت و آزادی/ پرونده‌های قضایی مانع فعالیت سیاسی اجتماعی دانشجویان

عقب‌ماندگی در عدالت و آزادی/ پرونده‌های قضایی مانع فعالیت سیاسی اجتماعی دانشجویان
میزگرد تشکل‌های دانشجویی دانشگاه های تبریز بمناسبت روز دانشجو با موضوع «نسبت مردم، جنبش دانشجویی و انقلاب اسلامی» در پردیس حضرت فاطمه الزهرا(س) دانشگاه فرهنگیان تبریز برگزار شد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از تبریز بیدار، میزگرد تشکل های دانشجویی دانشگاه های تبریز بمناسبت روز دانشجو با موضوع «نسبت مردم، جنبش دانشجویی و انقلاب اسلامی» در پردیس حضرت فاطمه الزهرا(س) دانشگاه فرهنگیان تبریز برگزار شد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, تبریز بیدار,

امیرضا بفتاق دبیر تشکل انجمن اسلامی دفتر تحکیم وحدت در این میزگرد با اشاره به اینکه انقلاب اسلامی ایران مبتنی بر افراد و تشکل ها و سلیقه های مختلف بود گفت: جنبش دانشجویی در شکل گیری انقلاب اسلامی تاثیر بسزایی داشتند.

,

در عدالت و آزادی عقب مانده ایم

, در عدالت و آزادی عقب مانده ایم,

وی ادامه داد: انقلاب اسلامی در سه محور استقلال، عدالت و آزادی رخ داد. ما در عرصه استقلال پیشرفت های قابل توجهی کردیم اما در در دو محور عدالت و آزادی عقب مانده ایم و دچار مشکل هستیم. جنبش دانشجویی باید پیگیر این دو مورد باشد.

,

بفتاق با تاکید بر اینکه دال مرکزی انقلاب موضوع عدالت بود اظهار داشت: این موضوع سبب شد مردم علیه طاغوتی که بی عدالتی می کرد شورش کنند. در این زمان آمارهای مختلفی که درباره شهرها منتشر می شود که چقدر زمان می برد کسی صاحب یک خانه شود؛ این یکی از مصادیق عقب ماندگی است.

,

بی عدالتی ضد امنیت است / جمهوری اسلامی مردمی ترین نظام سیاسی

, بی عدالتی ضد امنیت است / جمهوری اسلامی مردمی ترین نظام سیاسی,

وی تصریح کرد: ما نا امنی هایی در سال های اخیر شاهد بوده ایم؛ نبود عدالت خودش ضد امنیت است. جمهوری اسلامی مردمی ترین تشکل و مردمی ترین نظام سیاسی تاریخ است که با رای مردم تشکیل شده است.

,

احساس محدودیت مردم در تعیین سرنوشت / لزوم ترمیم اعتماد مردم

, احساس محدودیت مردم در تعیین سرنوشت / لزوم ترمیم اعتماد مردم,

وی افزود: در سال های اخیر مردم احساس می کنند در تعیین سرنوشت خودشان محدود شده اند.

,

دبیر تشکل انجمن اسلامی دفتر تحکیم وحدت با تاکید بر لزوم ترمیم اعتماد مردم گفت: حضرت آقا می فرماید اعتماد مردم مقداری آسیب دیده است و بایستی این اعتماد ترمیم شود. این نکته بسیار مهمی است اما مسئولین کشور این اعتماد را دچار خدشه می کنند.

,

وی ادامه داد: برای مثال می توانیم طرح صیانت مجلس را بگوییم که معلوم نیست که نمایندگان در این اوضاع، چه طرحی را تصویب می کنند و در برابر پرسش ها پاسخ های مبهمی می دهند. مردم نگرانند که آزادی هایی که طبق قوانین دارند دچار محدودیت شود.

,

اعتراض مساوی برچسب خوردن

, اعتراض مساوی برچسب خوردن,

بفتاق با بیان اینکه اعتراضات نص صریح قانون جمهوری اسلامی ایران است گفت: متاسفانه در حال حاضر بستر مناسبی برای اعلام اعتراض وجود ندارد به گونه ای که آن اعتراض برچسب نخورد. بایستی سریعا برای بستر اعتراضات چاره جویی اتفاق بیفتد.

,

وی تاکید کرد: بازگشت به مبانی انقلاب اسلامی باید صورت بگیرد و مشکلات مردم و معیشت مردم به رسمیت شناخته شود.

,

در ادامه این میزگرد محمد فرهمند، دبیر کل تشکیلات انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تبریز با بیان اینکه نسبت مردم با جنبش دانشجویی به دوران مشروطیت باز می گردد گفت: آن زمان دانشجویان فرصتی یافتند که در خارج از کشور تحصیل کند و ثمره آن در انقلاب مشروطه دیده شد و مردم از ظلم پذیری به ظلم ستیزی گرویستند.

,

وی ادامه داد: در انقلاب اسلامی نیز روحانیون و عده ای از دانشجویان وارد میدان شدند و با اتحاد آنها علیه ظلم جنبش دانشجویی ایجاد شد.

,

شکاف بین جنبش دانشجویی و انقلاب / گزینش های غلط باعث شده دانشگاه مولد نشود

,

فرهمند با تاکید بر اینکه مردم، دانشجویان را قشری از خودشان می دانستند اظهار داشت: بین مردم جنبش دانشجویی و انقلاب اسلامی شکاف عمیقی بوجود آمده است. در جنبش دانشجویی محوریت آگاهی و اقدام علیه ظلم را داشتیم اما الان این اتفاق در کدام دانشگاه اتفاق می‌افتد و هزینه ای هم برایش پرداخت نمی شود؟ 

,

وی ادامه داد: عدم رویکرد درست در حکمرانی دانشگاه ها باعث این اتفاق شده است. این موضوع باعث شده تا دانشگاه ها مولد نباشد. همچنین گزینش های غلط در دانشگاه ها باعث این موضوع شده است.

,

دبیر کل تشکیلات انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تبریز با بیان اینکه افراد ریاکار در پست ها نمی توانند کارهایی که باید انجام شود را انجام بدهند گفت: انتقاد برای بهتر شدن است. دانشجویی که مجبور است با اسنپ هزینه خود و خانواده اش را تامین کند چطور میتواند به سمت این تعالی گرایی برود و علیه ظلم بایستد؟

,

وی ادامه داد: دلیل نرسیدن به موفقیت ها اینست که مبنا و چهارچوب مقرری وجود ندارد. دلیل بهتر نشدن اوضاع اینست که صنعت های ما دچار مشکل هستند و برنامه هایمان درست نیست.

,

فرهمند با بیان راهکاری برای آینده کشور گفت: باید یک تعبیه برای نظام حکمرانی که در همه عرصه ها یکپارچه باشد صورت بگیرد و تعارض منافع وجود نداشته باشد. همچنین باید متخصصین و نه ریاکاران بر سر کار آیند تا تغییر صورت بگیرد.

,

نگاه امنیتی در استان زیاد است

, نگاه امنیتی در استان زیاد است,

در ادامه این جلسه امیرحسین شادمان، مسئول تشکل بسیج دانشجویی دانشگاه شهید مدنی آذربایجان با تاکید بر تبیین آرمان های نظام برای مردم گفت: تبیین نباید یکطرفه باشد؛ بلکه باید فلش برگشتی به خود مسئولین نظام نیز باشد. مسئولین نظام گاها مسیر های غلطی می روند و همچنین باید چهارچوب ها و آرمان های نظام برایشان مشخص شود.

,

وی اظهار داشت: نگاه های امنیتی در استان ما بسیار زیاد است و چپ و راست که می روی می گویند بشین سر جایت! 

,

وی ادامه داد: در نگاه مسئولین کسی نباید به ما حرفی بزند در حالی که حضرت آقا به مسئولین تاکید دارند که دعوت دانشجویان را اجابت کرده، در جلساتشان شرکت کرده و پاسخ سوالاتشان را بدهید. باید مسئولین را به میز پاسخ دادن کشاند.

,

شادمان با تاکید بر اینکه نقدها هشدارهای مثبت است گفت: من به شدت قائل به تنوع نظر هستم. این اختلاف نظرها باعث رشد ساختارها خواهد بود. این نقد ها باید منتهی به تغییر در چهارچوب های مشخصی بشود. در خانه ای که تار عنکبوت گرفته کل خانه را نابود نمی کنند بلکه تار عنکبوت را پاک می کنند.

,

آرمان خواهی و آرمان گرایی نقطه مقابل محافظه کاری 

, آرمان خواهی و آرمان گرایی نقطه مقابل محافظه کاری ,

در ادامه این میزگرد محمد حسین پارسا دبیر تشکل جامعه اسلامی دانشجویان اظهار داشت: امیدواریم این برنامه ها ادامه پیدا کرده و مختص به روز دانشجو نباشد.

,

وی با اشاره به اینکه انقلابی که در کشور ما رخ داد انقلابی نو ظهور بود و با انقلاب های دیگر فرق داشت گفت: اگر از تبیین های امام خمینی و مقام معظم رهبری فاصله نمی گرفتیم، این انقلاب به یک تمدن تبدیل می شد. ایشان چشم اندازی را برای این انقلاب ترسیم کرده بودند که پنج مرحله داشت: انقلاب اسلامی نظام اسلامی دولت اسلامی کشور اسلامی تمدن اسلامی. 

,

وی افزود: دوری از ارزش های انقلاب اسلامی و اهداف آن باعث شده تا به تمدن اسلامی نرسیم. هر جا ما تفکر انقلابی داشته ایم پیشرفت داشته ایم و هر جا تفکر انقلابی بوده پیشرفت و هر جا تفکر غربی بوده پسرفت کرده ایم. 

,

دبیر تشکل جامعه اسلامی دانشجویان اسلامی دانشگاه شهید مدنی با بیان اینکه برای پیشرفت و امید داشتن باید به بیانیه گام دوم انقلاب عمل کنیم گفت: باید گذشته انقلاب را از یاد نبریم. این انقلاب براحتی بدست نیامده که به این راحتی از آن نا امید بشویم. 

,

وی ادامه داد: آرمان خواهی و آرمان گرایی نقطه مقابل محافظه کاری است. ما دانشجویان باید آرمان گرا باشیم و نقاط قوت انقلاب را بررسی کرده و نقاط ضعف را شناسایی کرده و روی آن کار کنیم.

,

امید آفرینی نباید کاذب باشد

, امید آفرینی نباید کاذب باشد,

وی افزود: ما باید امید آفرین باشیم؛ البته امید آفرینی نباید کاذب باشد. ما به بن بست نرسیده ایم، باید از مسئولین مطالبه کنیم. مشکلاتی که در کشور وجود دارد مردم بیشتر از ما می دانند و تنها با انتقاد صرف نمی شود کاری کرد. ما باید کاستی ها را پر کرده و  پای کار باشیم.

,

شادمان تصریح کرد: در خصوص دعوت مسئولین ما کم کاری کرده ایم و اگر بخواهیم می توانیم مسئولین را به جلسات بکشیم. درست است که شاید درد سر ساز شود اما از اهدافمان نباید دست بکشیم. مطالبه های ما از مسئولین پیشگیری و درمان، باید باشد چنانکه قبلا هم این کار را کرده ایم.

,

در ادامه این میزگرد حجت محمدی، دبیر ادوار اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان نیز با تاکید بر اینکه انقلاب اسلامی ایران نه صرفا با انگیزه های اقتصادی بلکه با انگیزه های اعتقادی صورت گرفته است گفت: شرایط اقتصادی تنها دلیل برای وقوع اسلامی نبوده است؛ کما اینکه رهبری دینی در این انقلاب وجود داشت که قوی تر از دیگر مسائل بوده است و انقلاب ، انقلاب اعتقادی بود.

,

وی افزود: در طول زمان از سال ۱۳۳۲ تا پیروزی انقلاب اسلامی اندیشه های مختلفی در این جنبش جایگاه داشتند و اظهار نظر داشتند. مشکلات زیادی بر سر راه ما وجود دارد که نمی گذارد دانشجویان مانند قبل تاثیر گذار باشد.

,

بله قربان گوها مدیر شده اند

, بله قربان گوها مدیر شده اند,

محمدی تصریح کرد: حضرت امام(ره) همواره بر اینکه ما باید رضایت مردم را جلب کنیم تاکید کرده اند و مردم را همیشه پشتوانه خودش قرار می داد. اما ما در بین مدیران این را نمی بینیم و بجای قراردادن استعداد ها در راس امور، بله قربان گو ها جای دارند.

,

پرونده های قضایی مانع فعالیت سیاسی اجتماعی دانشجویان

,

وی با بیان اینکه اشاره چهل باره ی رهبر به جوان گرایی این را نشان می دهد که باید از پتانسیل جوانان استفاده شود اظهار داشت: اگر امروز ما شاهد این هستیم که دانشجویان برای فعالیت های سیاسی و اجتماعی بی رغبت هستند، طبیعی است که خانواده ها به خاطر برخی مسائل که منجر به پرونده های قضائی مفتوحه می شود فرزندانشان را از این فعالیت ها منع کنند.

,

در پایان این جلسه مهدی آتش بار، جانشین بسیج دانشجویی دانشگاه شهید مدنی نیز با بیان اینکه توجه زیادی به ماهیت استکبار ستیزی جنبش دانجشویی نمی شود اظهار داشت: روز دانشجو به عنوان روز دانشجوی ضد آمریکاست. در خصوص بحث عدالت حضرت آقا تاکید بسیاری دارند. ایشان حتما در دولت جدید بر پیوست عدالت بر تمام لایحه هایشان تاکید دارند.

,

کم لطفی مسئولین به جمهوریت 

, کم لطفی مسئولین به جمهوریت ,

وی تاکید کرد: مسئولین در بحث جمهوریت کم لطفی می کنند. برخی چندان هم خوششان نمی آید که مردم کمتری در انتخابات شکرت کنند. همچنین در خصوص بحث آزادی نیز ساز و کار چندانی برایش (اعمال) نشده است.

,

آتش بار با اشاره به اینکه مجهز بودن به دو بال علم و عمل دانشجویان باید باعث شود تا دانشجویان حلقه های میانی مردم و دولت باشند گفت: توجه به حلقه های میانی باعث حل چالش های کشور خواهد شد. باید جلوی خلأها و شکاف بین مسئولین و مردم گرفته شود و این یکی از وظایف جنبش دانجشویی است. هیچ کسی نباید بین مردم و خادمان مردم فاصله بیندازد.

,

وی ادامه داد: مقام معظم رهبری می‌فرمایند اعتراض فرصت است نه تهدید! این یعنی مردم آرمان ها را شناخته اند. نباید کسی که انتقادی میکند سریعا یک برچسب به او برچسب زده و او را طرد کرد.

,

جانشین بسیج دانشجویی دانشگاه شهید مدنی ضمن تشکر از مدیریت جدید صدا و سیما گفت: رئیس جدید صدا و سیما در جریانات اعتراض اخیر و مشکل در سیستم بنزین خود را نشان داد که خود صدا و سیما برای روایت این موضوعات به صحنه رفته بودند. نباید اجازه دهیم که رسانه معاند از فرصت ها به نفع خودش استفاده کند.

,

وی تصریح کرد: انسان به امید زنده است. من آینده را به شدت روشن می بینیم چرا که بارقه های امید در آن دیده می شود. شعار زدگی و سطحی نگر و جناحی شدن و فقدان روحیه مطالبه گری از مشکلات تشکل هاست که باید از آنها دوری گزید.

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه