اخبار داغ

گزارشی از حال و روز آشفته مستأجران؛

اوضاع نابسامان رهن و اجاره مسکن زیر سایه عدم‌ نظارت‌ها/ سقف بلند اجاره مسکن در خراسان جنوبی

اوضاع نابسامان رهن و اجاره مسکن زیر سایه عدم‌ نظارت‌ها/ سقف بلند اجاره مسکن در خراسان جنوبی
مسکن یکی از نیازهای اصلی هر خانواده است. این روزها تامین مسکن با قیمت مناسب به دغدغه ای برای مردم به ویژه جوانان تبدیل شده چراکه قیمت رهن و اجاره یک واحد مسکونی معمولی در خراسان جنوبی بسیار زیاد و خرید مسکن از عهده مردم خارج شده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛به نقل از خاورستان، مسکن یکی از نیازهای اصلی هر خانواده است. این روزها تامین مسکن با قیمت مناسب به دغدغه ای برای مردم به ویژه جوانان تبدیل شده چراکه قیمت رهن و اجاره یک واحد مسکونی معمولی بسیار زیاد و خرید مسکن از عهده مردم خارج شده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, خاورستان,

عدم نظارت بر بازار مسکن، رهن و اجاره باعث شده قیمت‌ها افزایش داشته باشد و هر فردی که ملکی دارد با مبلغی که دوست دارد به اجاره بدهد.

,

علیرضا موسوی یکی از شهروندان بیرجندی در گفت‌وگو با خاورستان، اظهار کرد: طبق قانون صاحب خانه می‌تواند برای تمدید اجاره نامه ۲۰ درصد به مبلغ اجاره سال قبل بیفزاید اما متاسفانه مبلغی که افزوده می‌شود بیش از ۲۰ درصد است.

,

وی افزود: من یک مغازه کوچک پوشاک فروشی در بازار دارم و درآمد زیادی ندارم اما بخش قابل توجهی از درآمدم برای اجاره مغازه و خانه هزینه می‌شود.

,

این شهروند بیرجندی بیان کرد: با توجه به هزینه‌های فعلی در تمامی زمینه ها افزایش بیش از حد اجاره بهای یک واحد مسکونی انصاف نیست.

,

مسکن آرزوی دست نیافتنی

, مسکن آرزوی دست نیافتنی, مسکن آرزوی دست نیافتنی,

موسوی بیان کرد: مسکن یکی از نیازهای اصلی هر خانواده است اما متاسفانه با قیمت‌های فعلی اجاره کردن یک خانه برای مردم مقدور نیست خرید مسکن که آرزو دست نیافتنی شده است.

,

وی با بیان این‌که دو فرزند دارد، اظهار کرد: برای یک خانواده چهار نفری حداقل یک واحد ۷۵ متری نیاز است اما متاسفانه با قیمت‌های تعیین شده برای رهن و اجاره توانایی اجاره کردن هم فراهم نیست.

,

این شهروند بیرجندی گفت: قیمت رهن و اجاره در نقاط مختلف شهر متفاوت است اما در همان حاشیه شهر هم قیمت‌ها خیلی بالا است. برخی از افرادی که توانایی داشتند در حاشیه شهر اقدام به ساخت مسکن کرده و حال همان را با قیمت بالایی اجاره می‌دهند.

,

موسوی گفت: اگر نظارتی بر قیمت گذاری رهن و اجاره‌ها از طرف اتحادیه مشاورین املاک باشد حداقل قیمت‌ها ثابت شده یا از یک مبلغی فراتر نمی‌رود اما وقتی نظارتی نیست صاحب خانه تا جایی که دلش بخواهد قیمت ملک را بالا می‌برد و متاسفانه شرایط مستاجر و قشر متوسط و ضعیف در نظر گرفته نمی‌شود.

,

وی تصریح کرد: از استاندار، اتاق اصناف و هر نهادی که می‌تواند در این خصوص اقدام کند درخواست می‌کنم به فکر جوانها و قشر متوسط باشند و نسبت به قیمت گذاری مسکن نظارت شود‌.

,

این شهروند بیرجندی خاطرنشان کرد: دو سالی میشود در یکی از خیابانهای مرکز شهر خانه اجاره کردم و ابتدای ماه گذشته که موعد تمدید اجاره نامه بود صاحبخانه بیش از ۲۰ درصدی که قانون است به اجاره سال قبل افزود و وقتی نسبت به این امر اعتراض کردم گفت اجاره بهای امسال همین مبلغ است میتوانی پرداخت کن نمیتوانی خانه را تخلیه کن چیزی که زیاد است مستاجر.

,

موسوی بیان کرد: اگر نظارتی بر نحوه قیمت گذاری باشد صاحب خانه‌ها به این راحتی هر مبلغی که تمایل داشته باشند تعیین نکرده و جواب سربالا به مستاجر نمی‌دهند.

,

حسین شعبانی یکی دیگر از شهروندان بیرجندی در گفت‌وگو با خاورستان، اظهار کرد: من در طرح مسکن مهر ثبت‌نام کردم و خوشبختانه صاحب خانه هستم اما باتوجه به کارم مغازه‌ای اجاره دارم و قیمت تعیین شده برای اجاره بسیار زیاد است‌.

,

وی افزود: برای یک مغازه ۱۸ متری ۱۰ میلیون تومان پول پیش دادم و ماهانه یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان اجاره پرداخت می‌کنم.

,

این شهروند بیان کرد: هیچ نظارتی در بحث اجاره‌ها نیست و جایی پاسخگویی اعتراض مستاجرها نمی‌باشد اگرهم به صاحب ملک بگویم اجاره را کمتر کن می‌گوید مغازه را خالی کن مستاجر دیگری می‌آورم که دوبرابر اجاره فعلی حاضر است پرداخت کند.

,

شعبانی ادامه داد: اکثر صاحب ملک‌ها نگاه به یکدیگر می‌کنند که فلانی ملکش را چقدر اجاره داده است او چقدر اجاره بدهد و همیشه برای ساکت کردن مستاجر و بالابردن نرخ اجاره می‌گویند ارزش این ملک بیش از این است، نداری اجاره بدهی تخلیه کن.

,

قیمت‌گذاری بی حساب و کتاب

, قیمت‌گذاری بی حساب و کتاب, قیمت‌گذاری بی حساب و کتاب,

وی عنوان کرد: در حال حاضر با توجه به قیمت‌های بی حساب و کتاب نمی‌توان مکانی با قیمت پایین‌تر پیدا کرد.

,

خانم محمدی یکی دیگر از شهروندان بیرجندی در گفت‌وگو با خاورستان، اظهار کرد: مهر ماه سال گذشته به برخی دلایل خانه پدری‌ام را فروختند و با مبلغی که به من به ارث رسید یک مکان در خیابان منتظری اجاره کردم.

,

وی با بیان این‌که این مکان پارکینگ صاحب خانه بوده که به صورت مسکونی تغییر داده، افزود: سال گذشته پنج میلیون تومان پول پیش و ماهی ۵۰۰ هزار تومان اجاره می‌دادم.

,

این شهروند بیرجندی بیان کرد: امسال از اواخر مرداد ماه پیگیر پیدا کردن خانه برای جابجایی بودم و هر نقطه شهر که فکرش را بکنید در هر موقعیتی زیرزمین، گوشه حیاط و … برای پیدا کردن خانه رفتم اما قیمت رهن همه جا بیش از پنج میلیون و اجاره بیش از یک میلیون تومان بود و من هم توانایی پرداخت این مبالغ را ندارم.

,

محمدی بیان کرد: در نهایت همان خانه قبلی را علی‌رغم مناسب نبودن با ۲۰۰ هزار تومان افزایش اجاره بها یعنی ماهیانه ۷۰۰ هزار تومان مجبور شدم تمدید کنم.

,

انصاف در قیمت گذاری و اجاره‌بها از بین رفته است

, انصاف در قیمت گذاری و اجاره‌بها از بین رفته است, انصاف در قیمت گذاری و اجاره‌بها از بین رفته است,

وی افزود: متاسفانه انصاف بین صاحب خانه‌ها کمرنگ شده و همه به فکر منافع خود هستند اگر مبلغ اجاره بها و رهن را کمتر در نظر بگیرند به یک خانواده پناه داده و دعای خیر پشت سر آنها است اما متاسفانه این گونه نیست یا کمتر صاحب خانه با انصافی پیدا می‌شود.

,

رضایی یکی از جوانان بیرجندی در گفت‌وگو با خاورستان، اظهار کرد: چند سال می‌شود ازدواج کردم و مستاجر هستم.

,

وی با بیان این‌که کارمند هستم، افزود: قیمت اجاره‌ها بسیار بالا است و به امید خانه دار شدن در طرح مسکن ملی علی رغم شرایط سخت ثبت‌نام کردم اما هنوز هیچ اقدام عملی در این خصوص انجام نشده است.

,

این شهروند بیرجندی عنوان کرد: مهمترین دلیل افزایش قیمت‌های رهن و اجاره‌بها عدم نظارت است اگر اتحادیه مشاورین املاک نظارت و قوانینی برای اجاره دادن املاک به مشاورین املاک و صاحبان ملک در نظر بگیرد قیمت اجاره بها به ثبات می‌رسد نه این‌که هر صاحب ملکی با هر قیمتی که دوست داشته باشد ملکش را اجاره بدهد.

,

برای مطلع شدن از نحوه اجاره دادن املاک و این‌که نظارتی در این خصوص انجام می‌شود یا نه با چند مشاور املاک در بیرجند به گفت‌وگو پرداختیم.

,

یکی از مشاورین املاک بیرجند در گفت‌وگو با خاورستان، اظهار کرد: در حال حاضر قیمت اجاره و رهن مسکن در بیرجند بسیار بالا است‌.

,

خرید منطقی مسکن

, خرید منطقی مسکن, خرید منطقی مسکن,

قاسمی افزود: بازار خرید و فروش ثابت است و مردم منطقی‌تر نسبت به نیمه دوم سال گذشته برای خرید و فروش مسکن اقدام می‌کنند؛ در حال حاضر قیمت برای مردم بسیار مهم و مورد توجه است در صورتی که سال گذشته برخی‌ها فقط به دنبال خرید مسکن بوده و قیمت برای آنها مهم نبود.

,

این مشاور املاک با بیان این‌که هیچ نظارتی نسبت به قیمت‌گذاری رهن و اجاره مسکن وجود ندارد، بیان کرد: صاحب ملک یک قیمت برای ملک تعیین می‌کند و مشاور املاک هم می‌پذیرد که ملک را به چه مبلغی اجاره بدهد برخی از مشاوران املاک که انصاف دارند به صاحب ملک می‌گویند که مبلغ تعیین شده برای رهن و اجاره بالا است و قبول نمی‌کنند اما برخی از مشاوران املاک می‌گویند به هر قیمتی که صاحب ملک تعیین کند واحد مسکونی اجاره داده می‌شود.

,

اتحادیه مشاورین املاک مقصر اصلی افزایش قیمت اجاره و رهن

,

وی عنوان کرد: اگر اتحادیه مشاورین املاک بیرجند بخواهد می‌تواند سازوکاری برای نظارت بر قیمت گذاری اجاره و رهن مسکن در نظر بگیرد و برای نمونه بگویید اگر رهن و اجاره از یک مبلغ مشخص بالاتر باشد ثبت نکند و ملک را اجاره ندهد اما اتحادیه این کار را نمی‌کند و مقصر اصلی در بحث افزایش بی حساب و کتاب اجاره‌ها همین اتحادیه مشاورین املاک است.

,

این مشاور املاک اظهار کرد: افزایش قیمت اجاره و رهن مسکن تابع هیچ چیزی نیست نه به بوروس ارتباط دارد نه طلا، نفت و …. قیمت تعیین شده برای اجاره و رهن توسط صاحب ملک و مشاور املاک است و مشاور املاک تابع خواسته صاحب ملک است اگر مشاور املاکی انصاف داشته باشد و ملکی را با قیمت بالا به رهن و اجاره ندهد صاحب ملک به یک مشاور املاک دیگر مراجعه کرده یا ملک را در سایت دیوار برای رهن، اجاره یا فروش می‌گذارد.

,

قاسمی افزود: خانه خالی در بیرجند زیاد است و به نظر می‌رسد طرح مالیات بر خانه‌های خالی هنوز در این شهر آن طور که باید و شاید اجرایی نشده چراکه اگر اجرایی شود و عرضه زیاد باشد قیمت کاهش پیدا می‌کند اما در حال حاضر عرضه مسکن در بیرجند کم است.

,

این مشاور املاک عنوان کرد: طرح‌هایی که دولت برای مسکن در نظر دارد اگر مانند مسکن مهر باشد خوب است؛ دولت مسکن بسازد و در اختیار مردم قرار دهد اما اگر قرار باشد یک قطعه زمین به چند نفر داده شود تا خودشان بسازند خوب نیست چراکه مشکلات بعدی خاص خود را دارد‌.

,

قیمت اجاره بها در بیرجند بیشتر از مشهد

, قیمت اجاره بها در بیرجند بیشتر از مشهد, قیمت اجاره بها در بیرجند بیشتر از مشهد,

وی با بیان این‌که قیمت رهن و اجاره در بیرجند نسبت به مشهد با توجه به ارتباطی که با برخی از همکاران در  مشهد داریم بالاتر است، اظهار کرد: در حال حاضر خرید و فروش مسکن ثابت است و افزایش قیمت در بحث خرید وجود ندارد مگر موارد محدودی.

,

این مشاور املاک بیان کرد: ملک برای فروش زیاد است اما خریدار با منطق و قیمت گرفتن از چندین مشاور املاک سعی می‌کند ملک مناسب و مورد رضایت را خریداری کند اما در بحث اجاره برعکس است شاید مستاجر از واحد معرفی شده برای اجاره رضایت نداشته باشد اما چون اجاره‌ها بالا و پرداخت اجاره سخت است مجبور می‌شود همان واحد معرفی شده را اجاره کند.

,

سایت دیوار مقصر بعدی افزایش قیمت اجاره و رهن 

, سایت دیوار مقصر بعدی افزایش قیمت اجاره و رهن , سایت دیوار مقصر بعدی افزایش قیمت اجاره و رهن ,

وی تصریح کرد: یکی از مهمترین مشکلات و عامل افزایش قیمت اجاره سایت دیوار است که هم موارد شخصی و هم برخی مشاوران املاک، ملک را با قیمت‎‌‌های نامتعارف در این سایت ثبت می‌کنند متاسفانه نسبت به سایت دیوار هم هیچ نظارتی انجام نمی‌شود.

,

این مشاور املاک با بیان این‌که می‌توان عدالت را در اجاره رعایت کرد، گفت: با پالایش املاک سطح شهر و بررسی این‌که کدام املاک کار می‌کند و کدام نمی‌کند، کدام پروانه دارد کدام ندارد، کدام مشاور املاک با پروانه شخصی که فوت کرده یا پروانه فرد دیگری کار می‌کند و … می‌توان مانع قیمت‌گذاری‌های بسیار زیاد اجاره و رهن شد.

,

وی با بیان این‌که مهمترین کار در بحث کنترل و نظارت قیمت رهن و اجاره را مشاور املاک می‌کند، تصریح کرد: در حال حاضر نیاز بیرجند وجود ۶۰۰ مشاور املاک نیست چون راه‌اندازی مشاور املاک کار سخت و خاصی نیست هر نفر امروز قصد راه اندازی مشاور املاک کند بدون گذراندن هیچ دوره آموزشی و حقوقی فردا می‌تواند مشاور املاک داشته باشد این مسئله راحت راه‌اندازی کردن مشاور املاک اتفاق خوبی نیست.

,

مسئولیتی که همیشه در دست یک نفر است

, مسئولیتی که همیشه در دست یک نفر است, مسئولیتی که همیشه در دست یک نفر است,

این مشاور املاک عنوان کرد: از دیگر مشکلات اتحادیه مشاور املاک بیرجند این است که مسئولیت اتحادیه مشاور املاک بیش از ۱۰ سال می‌شود در دست یک نفر است عدم واگذاری مسئولیت به فرد دیگر، تفکرات قدیمی و هماهنگ بودن چند نفر خاص با هم که هر دوره این نفر به عنوان مسئول اتحادیه انتخاب می‌شود نیز مسئله‌ای است که باید به آن توجه شود و تا زمانی که اتحادیه مشاورین املاک در دست عده‌ای خاص باشد هیچ ایده و نظری در بحث رهن و اجاره اجرایی نمی‌شود‌.

,

وی خاطرنشان کرد: متاسفانه نسبت به بحث رهن، اجاره، خرید و فروش مسکن هیچ نظارتی نیست و به نظر می‌رسد این مسئله باید به یک دغدغه و مطالبه عمومی از طرف رسانه‌ها و مطالبه گران تبدیل شود و با هماهنگی به این مسئله پرداخته شود چراکه همه رسانه‌ها پیگیر این موضوع هستند و گزارش‌های خوبی تهیه می‌شود اما اگر در یک برهه زمانی خاص به طور هماهنگ همه رسانه‌ها به این موضوع بپردازند قطعا تاثیر گذار بوده و چاره اندیشی می‌شود.

,

عدم نظارت بر قیمت‌گذاری

, عدم نظارت بر قیمت‌گذاری, عدم نظارت بر قیمت‌گذاری,

یکی دیگر از مشاورین املاک بیرجند در گفت‌وگو با خاورستان، اظهار کرد: در بحث قیمت رهن و اجاره هیچ نظارتی انجام نمی‌شود و یکی از دلایل سایت دیوار است که هر فردی هر گونه تمایل داشته باشد ملک را قیمت گذاری می‌کند‌.

,

وی افزود: اگر قانون مالیات بر خانه‌های خالی اجرایی شود وضعیت آشفته اجاره را سامان بخشی می‌کند و به ثبات می‌رساند اما در بحث خرید و فروش مسکن شاید عده‌ای باشند بگویند مالیات را پرداخت می‌کنیم و به طمع گران‌تر شدن، مسکن خالی را اجاره نمی‌دهند.

,

این مشاور املاک بیان کرد: اتحادیه مشاورین املاک باید بر قیمت‌ها نظارت کند نه این‌که باعث افزایش قیمت رهن و اجاره شود متاسفانه اتحادیه مشاورین املاک بیرجند در بحث نظارت عملکرد قابل قبولی ندارد و اگر همکاری، قیمت بالایی برای رهن و اجاره یک ملک در نظر بگیرد اتحادیه هیچ کاری به کارش نداشته و از او سوال جواب نمی‌کند که با چه دلیلی این قیمت گذاری انجام می‌شود.

,

وی تصریح کرد: اتحادیه توانایی برخورد و نظارت بر قیمت رهن و اجاره را دارد اما هیچ اقدامی انجام نمی‌دهد.

,

افزایش دو برابری اجاره مسکن در بیرجند طی یکسال گذشته

, افزایش دو برابری اجاره مسکن در بیرجند طی یکسال گذشته, افزایش دو برابری اجاره مسکن در بیرجند طی یکسال گذشته,

این مشاور املاک گفت: قیمت اجاره در بیرجند نسبت به سال گذشته دو برابر افزایش یافته، متقاضیان اجاره زیاد و کم بودن خانه خالی همه باعث ضربه خوردن به مستاجران شده است.

,

وی عنوان کرد: در حال حاضر بازار خرید و فروش مسکن ثابت بوده و در حقیقت در رکود مسکن هستیم.

,

این مشاور املاک در مورد طرح‌های دولت برای مسکن، بیان کرد: به نظر می‌رسد این طرح‌ها باعث ثبات قیمت مسکن شود اما ریزش قیمت را شاهد نخواهیم بود.

,

اتحادیه پاسخ نداد!

, اتحادیه پاسخ نداد!, اتحادیه پاسخ نداد!,

برای پیگیری بیشتر موضوع و این‌که برخی از مشاورین املاک، اتحادیه مشاورین املاک بیرجند را مقصر اصلی افزایش قیمتها می‌دانند با علیرضا اربابی مسئول اتحادیه مشاورین املاک بیرجند تماس گرفتیم اما وی اظهار کرد: در حال حاضر در مشهد است و حدود ۱۰ روزی می‌شود در بیرجند و ایران نبوده و در جریان آخرین وضعیت قیمت‌ها نیست و تا از آخرین وضعیت قیمت‌ها اطلاع پیدا نکند هیچ اظهار نظری نمی‌کند.

,

حجت الاسلام یدالله وحدانی‌نیا معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان‌جنوبی در گفت‌وگو با خاورستان، در مورد نظارت بر قیمت تعیین شده برای رهن و اجاره مسکن، اظهار کرد: متاسفانه دادگستری خراسان‌جنوبی در این حوزه خاص برنامه‌ای ندارد و موضوع کشوری است.

,

وی افزود: برنامه‌های ما اواخر هر سال برای سال بعد به مرکز پیشنهاد و برخی به صورت ثابت به همه استان‌ها ابلاغ می‌شود.

,

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان جنوبی بیان کرد: بحث نظارت بر قیمت‌گذاری اجاره و رهن مسکن جزو برنامه‌های ما نبوده و امسال هم نیست.

,

برای اطلاع از اجرایی شدن قانون مالیات بر خانه‌های خالی و تکمیل اطلاعات سامانه ملی املاک و اسکان با روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی خراسان جنوبی تماس گرفتیم.

,

صمصامی در این خصوص به خاورستان، گفت: این سامانه متمرکز کشوری است و اگر ثبت‌نامی از استان انجام شده باشد برای ما قابل مشاهده نیست. پس از تکمیل و اتمام مهلت ثبت‌نام سامانه اطلاعات را پالایش کرده و چنانچه ثبت‌نامی از استان خراسان‌جنوبی در سامانه ملی املاک و اسکان انجام شده باشد به استان ابلاغ می‌شود و پس از آن به اداره کل امور مالیاتی برای در نظر گرفتن مالیات ارجاع داده می‌شود.

,

انتهای پیام/

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه