اخبار داغ

بررسی عواقب اجرای عجولانه یک طرح؛

تأثیر حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی بر سفره‌های مردم

تأثیر حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی بر سفره‌های مردم
شرایط اقتصادی کشور به‌گونه‌ای است که حذف عجولانه ارز ۴۲۰۰ تومانی می‌تواند سفره‌های مردم را کوچک‌تر از قبل کند و تبعات سیاسی و امنیتی در پی داشته باشد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از شبکه خبری تهران نیوز، مدت‌هاست که موضوع حذف ارز ترجیحی توسط دولت سیزدهم مطرح شده و پیش از انجام هر اقدامی در این رابطه از نظرات کارشناسان و پژوهشگران استفاده می‌کند تا مبادا تصمیمی عجولانه اتخاذ شود. نمایندگان مجلس با هدف تحقیق و بررسی بیشتر چنین موضوع مهمی مرکز پژوهش‌های مجلس را موظف به انجام پروژه‌های تحقیقاتی و پژوهشی کرده و از این مرکز خواسته‌اند گزارشات کامل و جامعی را در اختیار وکلای ملت قرار دهد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, شبکه خبری تهران نیوز,
موضوع حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی یکی از مسائل مهم و حساسی است که مستقیماً با زندگی و معیشت مردم آمیخته شده و اگر غیرکارشناسانه و بدون در نظر گرفتن ابعاد سیاسی و اجتماعی تصمیمی گرفته شود، قطعاً تبعات منفی بسیاری در حوزه مسائل امنیتی، سیاسی و اجتماعی خواهد گذاشت.
,
 
,
ظواهر امر نشان می‌دهد که رئیس دولت سیزدهم عزم جدی برای حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی از چرخه اقتصادی کشور دارد. رئیسی در یکی از گفت‌وگوهای تلویزیونی خود با مردم در خصوص به صراحت در خصوص ارز ۴۲۰۰ تومانی گفته است که این نوع ارز منجر به کوچک‌تر شدن سفره‌های مردم و فربه کردن جیب دلالان و سوداگران اقتصادی شده و قول داده است که با اجرای دقیق و سنجیده فرآیند حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی فواید مادی این اقدام به جیب مردم بازگردد و آثار آن در در سفره‌های مردم ظاهر شود، البته رئیس دولت سیزدهم ضمانت کرده برخلاف دولت وقت که غافلگیرانه تصمیماتی را اتخاذ می‌کرد، این بار مردم در جریان جزئیات نحوه حذف ارز ترجیحی قرار بگیرند تا مبادا به بازار شوک منفی اعمال شود.
,
 
,
در ۱۹ آبان ماه سال جاری بود که لایحه حذف دلار ۴۲۰۰ تومانی به مجلس شورای‌اسلامی رسید و دولت برای برنامه حذف ارز ترجیحی و برنامه جبرانی معیشت اقشار، لایحه ۲۷ هزار میلیارد تومانی به مجلس ارائه کرد. در ماده ۲ این لایحه آمده: «به دولت اجازه داده می‌شود در صورت تغییر نرخ ارز نهاده‌های دامی و کالاهای اساسی از محل درآمدهای حاصل از آن، تا مبلغ ۲۷ هزار میلیارد تومان به حساب سازمان هدفمندسازی واریز و این مبلغ را تا پایان سال صرف پرداخت یارانه به افراد مشمول کند.
,
 
,
ابراز نگرانی اقتصاددانان نسبت به حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی
, ابراز نگرانی اقتصاددانان نسبت به حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی, ابراز نگرانی اقتصاددانان نسبت به حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی,
 
,
هرچند رئیس جمهور نسبت به آثار مثبت حذف ارز ترجیحی امیدوار است، اما بعضی از کارشناسان حذف ارز ترجیحی را مفید و به صلاح معیشت طبقات ضعیف نمی‌دانند. حسین راغفر یکی از اقتصاددان مطرح کشور برخلاف رئیس دولت سیزدهم معتقد است که «حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی تورم‌زا است و با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی دلار ۲۸ هزار تومانی افزایش پیدا می‌کند.»
,
 
,
در واقع علت اصلی اصرار دولت بر افزایش نرخ ارز ترجیحی جبران کسری بودجه دولت است و دلایل دیگری که دولتی‌ها عنوان می‌کنند، جنبه فرعی دارد؛ بنابراین بدون‌تردید اقدام دولت در افزایش نرخ ارز ترجیحی و اصلاح تدریجی یارانه‌های پنهان بسیار صحیح و قابل دفاع است، اما پرسش اصلی این است که آیا اکنون زمان مناسبی برای حرف ارز ترجیحی است یا خیر؟ به این پرسش باید این‌گونه پاسخ داد که تورم در حال حاضر حدود ۴۵ در صد است. رشد نقدینگی در کشور بی‌سابقه است. تحریم‌های بین‌المللی در اوج خود قرار دارد. دولت جدید در ابتدای کار خود است. میزان اعتماد عمومی مردم در پایین‌ترین سطح خود طی سال‌های گذشته قرار دارد. خط فقر به ۱۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رسیده است و اوضاع اشتغال و تولید هم که مطلوب نیست؛ لذا می‌توان اذعان کرد که با توجه به شرایط فوق‌الذکر زمان برای تصمیمات بزرگ اقتصادی که مستقیماً بر اقشار ضعیف جامعه تاثیر می‌گذارد، چندان مهیا نیست.
,
 
,
براساس این گزارش؛ اجرای دقیق سیاست حذف ارز ترجیحی نیازمند سه پیش‌شرط است که در صورت عمل به این سه پیش‌شرط می‌توان انتظار داشت حذف ارز ترجیحی مشکلات اقتصادی را تشدید نکند. نخست اینکه میزان تخصیص ارز چه مقدار باشد، دوم اینکه این ارز چه زمانی اختصاص یابد، به عبارت دیگر به موقع تخصیص یابد و سوم ورود این ارز به بازار است.
,
 
,
انتهای پیام/
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه