مسعود ایازی گفت: آموزش سواد رسانهای چهارچوب و روش آموزشی را برای سواد جدیدی فراهم میکند که برای زندگی، کار و شهروندی در قرن حاضر لازم است، به علاوه سواد رسانهای راه را برای کسب مهارتهای لازم برای یادگیری درازمدت در دنیایی که مرتباً در حال تغییر است فراهم مینماید.[
به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ مسعود ایازی در گفتگو با خبرنگار کُردتودی، با اشاره به اهمیت سواد رسانه ای در جامعه اظهار کرد: واقعیت این است که رسانه ها با روان و ذهن انسان کاری می کنند که ممکن است هرگز به عمق آن پی نبریم، تاثیر رسانه گاه به صورت تقلید و الگوبرداری در بیشتر مواقع چنان نرم و ناخودآگاه است که کمتر کسی متوجه آن می شود لذا سواد رسانه ای به ما می آموزد که ما در برابر رسانه ها چه چیزی بدست می آوریم و چه چیزی از دست می دهیم به عبارت بهتر در مقابل زمان و هزینه ای که صرف می کنیم چه چیزی بدست می آوریم.
, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, کُردتودی,وی افزود: نیاز به یک نهضت سواد رسانهای در خانوادهها محسوس است که با برگزاری کارگاه های آموزشی بایستی تلاش شود علم رسانهای خانوادهها را با استفاده از مربیان متخصص در این حوزه افزایش دهیم.
ایازی با اشاره به اینکه نفوذ رسانه در تمامی لایههای خانواده یک امر اجتناب ناپذیر است و باید خود را با رسانه به روز کنیم، ادامه داد: امروزه از یک کودک سه تا چهار ساله تا یک فرد سالمند با رسانه درگیر است، بنابراین باید موازی با پیشرفت رسانه در خانوادهها، سواد رسانه را نیز به والدین و فرزندان آموزش دهیم.
وی تشریح کرد: مهارتهای سواد رسانهای که مانند ماهیچهها در بدن ما هستند، هر چه آنها را ورز بدهیم نیرومندتر میشوند و ما قدرت بدنی بیشتری خواهیم یافت و بدون تمرین، در واقع این مهارتها روز به روز ضعیفتر میشود، شاید بشود گفت تمام فرمول سواد رسانهای، نوعی مهندسی معکوس است، یعنی همه چیز به جای این که از فرستنده آغاز شود همه چیز از من مخاطب شروع شود.
ایازی ادامه داد: این تفکر وجود دارد که سواد رسانهای به دنبال این است که در مخاطب حمایت ایجاد کند نه به هیچ وجه این طور نیست، سواد رسانهای حمایت ایجاد نمیکند، بلکه مخاطب را آماده سازی و تجهیز میکند و پایه و اساس سواد رسانهای در واقع تدارکگری است و نه مصونیت بخشی.
وی اضافه کرد: هدف آموزش سواد رسانهای هم در واقع همگانی کردن، عمومی کردن و ترویج آن در میان کلیه اقشار جامعه است یعنی از خردسالان گرفته تا کهنسالان، و این با بحثهای تخصصی با مخاطب خاص و ویژه متفاوت است.
ایازی با اشاره به ضرورت آشنایی با سواد رسانه ای در خانواده خاطر نشان کرد: مهم ترین وظیفه ما در صفحه خانواده و سلامت آگاه کردن خانواده ها به اهمیت تاثیر فیلم ها، مجموعه ها و حتی آثار پویانمایی است که کودکان و نوجوانان روزانهدر معرض آن هستند، لازم است خانواده ها محدود کردن ساعت تماشای برنامه های تلویزیون و ممنوعیت تماشای بعضی از فیلم ها را برای فرزندان خود از یک امر تشریفاتی به یک امر ضروری تبدیل کنند، این کاربا افزایش آگاهی و اطلاعات والدین از قدرت رسانه ها و افزایش سواد رسانه ای مردم میسر می شود.
وی افزود: نیاز به یک نهضت سواد رسانهای در خانوادهها محسوس است که با برگزاری کارگاه های آموزشی بایستی تلاش شود علم رسانهای خانوادهها را با استفاده از مربیان متخصص در این حوزه افزایش دهیم.
,ایازی با اشاره به اینکه نفوذ رسانه در تمامی لایههای خانواده یک امر اجتناب ناپذیر است و باید خود را با رسانه به روز کنیم، ادامه داد: امروزه از یک کودک سه تا چهار ساله تا یک فرد سالمند با رسانه درگیر است، بنابراین باید موازی با پیشرفت رسانه در خانوادهها، سواد رسانه را نیز به والدین و فرزندان آموزش دهیم.
,وی تشریح کرد: مهارتهای سواد رسانهای که مانند ماهیچهها در بدن ما هستند، هر چه آنها را ورز بدهیم نیرومندتر میشوند و ما قدرت بدنی بیشتری خواهیم یافت و بدون تمرین، در واقع این مهارتها روز به روز ضعیفتر میشود، شاید بشود گفت تمام فرمول سواد رسانهای، نوعی مهندسی معکوس است، یعنی همه چیز به جای این که از فرستنده آغاز شود همه چیز از من مخاطب شروع شود.
,ایازی ادامه داد: این تفکر وجود دارد که سواد رسانهای به دنبال این است که در مخاطب حمایت ایجاد کند نه به هیچ وجه این طور نیست، سواد رسانهای حمایت ایجاد نمیکند، بلکه مخاطب را آماده سازی و تجهیز میکند و پایه و اساس سواد رسانهای در واقع تدارکگری است و نه مصونیت بخشی.
,وی اضافه کرد: هدف آموزش سواد رسانهای هم در واقع همگانی کردن، عمومی کردن و ترویج آن در میان کلیه اقشار جامعه است یعنی از خردسالان گرفته تا کهنسالان، و این با بحثهای تخصصی با مخاطب خاص و ویژه متفاوت است.
,ایازی با اشاره به ضرورت آشنایی با سواد رسانه ای در خانواده خاطر نشان کرد: مهم ترین وظیفه ما در صفحه خانواده و سلامت آگاه کردن خانواده ها به اهمیت تاثیر فیلم ها، مجموعه ها و حتی آثار پویانمایی است که کودکان و نوجوانان روزانهدر معرض آن هستند، لازم است خانواده ها محدود کردن ساعت تماشای برنامه های تلویزیون و ممنوعیت تماشای بعضی از فیلم ها را برای فرزندان خود از یک امر تشریفاتی به یک امر ضروری تبدیل کنند، این کاربا افزایش آگاهی و اطلاعات والدین از قدرت رسانه ها و افزایش سواد رسانه ای مردم میسر می شود.
,انتهای پیام/
]
ارسال دیدگاه