اخبار داغ

«فناوری فضایی» دانشی که برای حفظ قدرت ناگزیر به کسب آن هستیم

«فناوری فضایی» دانشی که برای حفظ قدرت ناگزیر به کسب آن هستیم
فناوری فضایی یکی از علوم تعیین کننده در برتری کشورها نسبت به یکدیگر به ویژه در آینده است. فناوری که از پایش پدیده‌های جغرافیایی گرفته تا هواشناسی و عکسبرداری و صدها مورد دیگر کاربرد دارد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صاحب نیوز؛ موضوع «فناوری فضایی» دنیای فراتر از کره زمین تا بیکران است. علم رو به رشدی که امروز در دنیا به عنوان یک مؤلفه قدرت مطرح است و هر کشوری زودتر به آن دست پیدا کند، می‌تواند از نتایج آن بیشتر و سریعتر بهره مند شود و چه بسا قدرت مربوط به آن را در دست بگیرد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صاحب نیوز,

امروزه مباحث مربوط به موشک‌های دوربرد، ماهواره‌های ارتباطی، تلویزیونی و غیره، کاوشگرهای فضایی و غیره همگی در زیرمجموعه علم فناوری فضایی قرار می‌گیرند؛ مباحثی که هم می‌تواند جنبه نظامی داشته باشند، هم سیاسی، هم فرهنگی و هم جنبه‌های دیگر.

,

تنها موضوع موشک‌های دوربرد به خودی خود یکی از مهمترین پارامترهای دفاعی کشور ما است که دشمن در سال‌های گذشته تلاش بسیاری کرده تا از راه‌های مختلف نظیر برجام موشکی یا نفوذی‌های داخل کشور که از تریبون‌های مختلف سعی در القای این موضوع خلاف واقع داشتند که کشور به موشک نیازی ندارد، روند پیشرفت آن را در کشور ما متوقف کند.

,

همگان می‌دانند تنها همین زیرشاخه موشک‌ها از علم فناوری فضایی در کنار سایر پارامترهای قدرت ایرانی اسلامی سبب بازدارندگی دشمنانی مانند آمریکا برای حمله نظامی به کشور ما شده است.

,

 

,

, ,

ماهواره‌ها زیر مجموعه مهم دیگری از فناوری فضایی هستند که کاربردهای بسیار گسترده‌ای دارند، از کاربردی ارتباطی و مخابراتی گرفته تا تلویزیون‌های ماهواره‌ای و تا ماهواره‌های مکان یاب، ماهواره‌های مطالعاتی و غیره.

,

اهمیت ماهواره‌ها هم به موضوع صنایع بالادستی یعنی اصل ارسال ماهواره در فضا و کنترل آن و صنایع زیردستی مانند موضوعاتی که ماهواره بستر آن‌ها است برمی‌گردد.

,

امروزه پایش پدیده‌های طبیعی، هواشناسی، تحلیل وضعیت منابع آبی، سنجش از دورکشاورزی، عکسبرداری هوایی، مکان یابی، برقراری ارتباط تلفنی و مخابراتی، ارائه اینترنت، انتقال امواج تلویزیونی و غیره از طریق ماهواره‌ها انجام می‌شود که برتری در بسیاری از این موارد می‌تواند در عرصه‌های مختلف قدرت آفرین بوده و حتی در یک جنگ نظامی تعیین کننده باشد.

,

علاوه بر استفاده‌ای که امروز از ظرفیت فضا می‌شود، ایده‌های دیگری برای بهره مندی بیشتر از فضا مطرح شده است، ایده‌های هیجان انگیزی نظیر تأسیس کارخانه‌های مداری برای تولید دارو یا آلیاژهای ویژه، هتل‌های فضایی، کلونی‌های فضایی و مسکونی سازی فضا. هر چند اجرایی شدن این ایده‌ها دارای چالش‌های فراوانی است اما با سرعتی که بشر به سمت فتح قله‌های علم طی می‌کند، دست نیافتنی نیستند و امکان دارد روزی خبر آن منتشر شود که یک کمپانی یا کشور اولین هتل فضایی را احداث کرده و درآمدزایی از آن را آغاز کرده است.

,

 

,

, ,

در حوزه اقتصادی از ابعاد مختلفی می‌توان به فناوری فضایی نگاه کرد که کسب و کارهای فضاپایه یکی از زیرمجموعه‌های این حوزه است و شامل هزاران ایده در این رابطه می‌شوند که دارای طرح مشخصی هستند و بسیاری از این ایده‌ها به ثمر نشسته و منجر به کسب درآمد برای صاحبان خود شده‌اند که پرداختن به این کسب و کارها در مجال این گزارش نمی‌گنجد. اکثریت قریب به اتفاق این ایده‌ها بر استفاده از زیرساخت ماهواره طراحی شده‌اند.

,

در کشور ما استارت‌آپ های فضاپایه متعددی در سال‌های اخیر رشد کرده‌اند که به ارائه خدمات مختلفی نظیر سنجش از دور کشاورزی یا پایش منابع آبی می‌پردازند و علاوه بر در اختیار قرار دادن اطلاعات دقیق در این رابطه به مسئولان، درآمدزایی بالایی را نیز برای خود به وجود آورده‌اند.

,

هم اکنون زیرساخت‌های کلیدی بالادستی ماهواره‌ها در اختیار کشورهای غربی است و این کشورها هر گاه تصمیم بگیرند می‌توانند دسترسی ما به خدمات ماهواره‌ای را قطع کنند و کشور ما از همه خدماتی که می‌تواند در مسیر پیشرفت و توسعه از فناوری فضایی و به کمک ماهواره دریافت کند منع می‌شود لذا ضرورت توانمند شدن در این عرصه، غیرقابل انکار است.

,

کشور ما هم اکنون چند ماهواره در مدارهای مختلف فضا قرار داده است. مدارهایی که هر یک برای موضوعی اهمیت دارد ولی مدارهای مهمتر فضا با نام مدار لئو، در فاصله دوردست تری از زمین قرار دارند و دانش آن تنها در اختیار روسیه، آمریکا، اروپا، چین، ژاپن و هند است.

,

 

,

, ,

محمدحسین ذوالفقار، مدیرعامل شرکت فناور گیتی اوج آذربایجان، که شرکتی خصوصی و فعال در حوزه فناوری فضایی است در این رابطه در گفتگو با تسنیم اظهار کرده است: «هنوز به تثبیت فناوری نرسیدیم… امروز هنوز ماهواره موفقی در مدار به‌جز ماهواره نور نداریم… در واقع مدار موردعلاقه و باارزش برای ما، مدار 500کیلومتری است که با ماهواره‌برهای فعلی این امر امکان‌پذیر نیست… هدف‌گذاری ما رسیدن به منظومه است و این بازار در داخل کشور تازه شروع شده است. بزرگترین طرح ما این است که منظومه مخابراتی را در کشور با مشارکت بخش خصوصی و پشتیبانی بسیج علمی کشور بسازیم. طبق برآورد اولیه ما در مرحله اول نزدیک به 600 ماهواره را می‌توانیم در مدار قرار دهیم… ایران در تکنولوژی ماهواره‌های لئو هم‌سطح دنیا است اما در بهره‌برداری از این تکنولوژی عقب هستیم و امروز برای ما فرصت طلایی است… این زیرساخت منظومه به‌عنوان زیرساخت پایه‌ای بُعد چهارم انقلاب تکنولوژی دنیاست.»

,

این اظهارات نشان می‌دهد کشور ما تا رسیدن به دانش روز فناوری فضایی فاصله‌ای دارد که باید برای پیمودن آن و رسیدن به ایران قوی کفش آهنی بر پای کند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه