اخبار داغ

دانا گزارش می‌دهد؛

ورود «اومیکرون» به کشور و ضرورت بازنگری در فعالیت حضوری مدارس/ باید دانش آموزان را از هر مخاطره احتمالی مصون کرد

ورود «اومیکرون» به کشور و ضرورت بازنگری در فعالیت حضوری مدارس/ باید دانش آموزان را از هر مخاطره احتمالی مصون کرد
امروز اولین ابتلا به اومیکرون در کشور در حالی گزارش شد که بر اساس پیش‌بینی‌ها این سوش به محض اولین ابتلا تا 17روز بعد کشور را درگیر خواهد کرد؛ حال با این وجود آیا لازم است مدارس حضوری برگزار شود، آنهم در حالی که بیشترین قربانیان اومیکرون گروه سنی دانش آموز است؟
[

به گزارش خبرنگار اجتماعی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ اصغر عبدلی دانشیار گروه ویروس‌شناسی پاستور و فناور واکسن کرونای برکت از شناسایی اولین مورد ابتلا به اومیکرون در ایران خبر داده و گفته است: اولین ویروس کرونا با سویه جدید اومیکرون در کشور در یک آزمایشگاه فوق تخصصی ویروس‌شناسی زیر نظر او شناسایی شده است.

, به گزارش خبرنگار اجتماعی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ , شبکه اطلاع رسانی راه دانا, اصغر عبدلی دانشیار گروه ویروس‌شناسی پاستور و فناور واکسن کرونای برکت , اصغر عبدلی , از شناسایی اولین مورد ابتلا به اومیکرون در ایران خبر داده و گفته است: اولین ویروس کرونا با سویه جدید اومیکرون در کشور در یک آزمایشگاه فوق تخصصی ویروس‌شناسی زیر نظر او شناسایی شده است.,

در این رابطه مینو محرز عضو ستاد ملی مبارزه با کرونا و متخصص بیماری های عفونی روز گذشته در اظهار نظری به دانا می‌گوید: خوشبختانه براساس آخرین مستندات و جلسات ستاد مبارزه با کرونا هنوز موردی از اومیکرون در داخل کشور گزارش نشده، اما با توجه به گزارش اومیکرون از برخی کشورهای همسایه از جمله پاکستان، این خطر وجود دارد که این سویه وارد ایران نیز شود.

, مینو محرز عضو ستاد ملی مبارزه با کرونا و متخصص بیماری های عفونی,

 

,

, ,

 

,

حسین قاسمی مدیرکل امور مرزی وزات کشور در روز 20 آذر درباره اقدامات پیشگیرانه وزارت کشور در خصوص ممانعت از ورود «اومیکرون» به کشور به ایلنا گفته است: سویه جدید کرونا با نام «اومیکرون» در عربستان، پاکستان و امارات هم دیده شده است.

, حسین قاسمی مدیرکل امور مرزی وزات کشور ,

این در حالیست که ایسنا در روز 22 آذر نوشت: وزیر بهداشت ترکیه با تایید خبر شناسایی موارد ابتلا به اومیکرون در این کشور گفته است: شش مورد از ابتلا به سویه اومیکرون در ترکیه شناسایی شده که اولین موارد از ابتلا به این سویه در این کشور به حساب می آید. این موارد در استانهای استانبول و غرب ازمیر گزارش شده است.

, وزیر بهداشت ترکیه, شش مورد از ابتلا به سویه اومیکرون در ترکیه شناسایی شده,

با این وجود می توان نتیجه گرفت که جدیدترین و خطرناک ترین سویه کرونا، یعنی همان اومیکرون قاطبه کشورهای همسایه را گرفتار و درگیر کرده است.

,

 

,

, ,

 

,

نکته حائز اهمیت و البته نگران کننده ای که در مورد احتمال شیوع این سویه در کشور ما وجود دارد این است که اومیکرون درست در زمانی شناسایی و به تمام کشورهای جهان گزارش شد که همزمان بازگشایی مدارس صورت گرفته بود.

,

یعنی اومیکرون در حالی در روز جمعه پنجم آذر اطلاع رسانی شد که درکشور ما متولیان نظام آموزشی و سلامت در کنار بسیاری از سازمان ها و ادارات و وزارتخانه های در روز اول آذر ماه یکی از مهمترین اقدامان بسیار ضروری کشور، یعنی بازگشایی مدارس را کلید زدند.

,

بازگشایی مدارس پس از حساسیت های بسیار زیاد و انجام واکسیناسیون سراسری و همچنین واکسینه کردن دانش آموزان در پی پایداری شرایط ابتلا و کاهش چشمگیر شهرهای درگیر وضعیت قرمز صورت گرفت.

,

الزامی که مسئولان کشوری را بیشتر در تنگنای راه اندازی آموزش حضوری انداخت، بسیاری از آسیب هایی بود که در اثر آموزش مجازی به دانش آموزان وارد آمد که مهمترین آنها افت تحصیلی بود.

,

گرچه در بخشنامه های وزارت آموزش و پرورش هیچ اجباری برای حضور محصلان در مدارس وجود نداشت، اما اخذ امتحانات پایه های نهم و دوازدهم بصورت حضوری و اجباری محل نگرانی و موضوع و بهانه اصلی این نوشتار است؛ چرا که براساس رفتارهایی که از اومیکرون به ثبت رسیده بیشتر جوانان و نوجوانان 18- را درگیر می کند، یعنی درست دانش آموزانی که در بازه سنی کلاس های نهم و دوازدهم هستند.

,

این در حالیست که در زمان نگارش این مطلب اظهار نظری از پیام طبرسی رئیس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری و عضو کمیته علمی کرونا منتشر شد که این نگرانی را دوچندان می کند.

, پیام طبرسی رئیس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری و عضو کمیته علمی کرونا ,

, ,

وی در این رابطه گفته است: اگر امروز اومیکرون وارد کشور شده در طول ۱۷ روز تبدیل به  سوش غالب کرونا در کشور می‌شود. این زمان در مورد کرونای دلتا 100 روز بود.

,

در تائید سخنان طبرسی امروز سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد: ناقلان اومیکرون در برخی مناطق ظرف ۱.۵ تا ۳ روز دو برابر می‌شوند.

,

 

,

, ,

 

,

با توجه به آنچه گفته شد تمام زحمات وزارت آموزش و پرورش و متولیان بهداشت و درمان در تنظیم شیوه نامه های بهداشتی ویژه بازگشایی مدارس قبل از ظهور و گزارش اومیکرون صورت گرفته بود. اما مخاطرات اشاره شده فوق از سویی و از سوی دیگر خطر سرایت سوش جدید کرونا که گروه سنی18- سال را درگیر می کند، ضروری به نظر می رسد که وزارت آموزش و پرورش بخشنامه و دستورالعمل های بازگشایی مدارس را مورد مداقه و تجدید نظر قرار دهند، ضمن آنکه ضروری به نظر می رسد با توجه به جهش جدید ویروس کرونا و قدرت اثبات و گزارش شده آن شیوه نامه های جدید تری را برای هرگونه فعالیت حضوری در مدارس تدوین و تعریف شود؛ حتی اگر ابتلای یک مورد گزارش شده تکذیب و انشالله وضعیت شهرهای درگیر کرونا همچنان آبی بماند و مدارس به فعالیت حضوری خود ادامه دهند.

,

انتهای پیام/

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه