اخبار داغ

دانا گزارش می دهد؛

پای شفافیت به بازرگانی صدا و سیما می‌رسد؟/ انتظار برای اقدام شجاعانه جبلی

پای شفافیت به بازرگانی صدا و سیما می‌رسد؟/ انتظار برای اقدام شجاعانه جبلی
اداره کل بازرگانی صدا و سیما سال‌ها به عنوان منبعی پول ساز برای این مجموعه درآمدزایی کرده و از رئیس صدا و سیما این انتظار می‌رود که در اقدامی شجاعانه و در سامانه‌ای به صورت شفاف از جزئیات قراردادهای این اداره رونمایی کند.
[

به گزارش خبرنگار فرهنگی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ اداره کل بازرگانی صدا و سیما به دلیل اینکه یکی از شاهراه های پول سازی در این مجموعه عظیم است، باید بیشتر مورد رصد و بررسی قرار گیرد؛ اقدامی که در صورت غفلت از آن ممکن است، خواسته یا ناخواسته، درگیر شبهات مختلفی شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, .,

متاسفانه یکی از مهمترین دلایلی که باعث شده است رسانه ی ملی در عرصه ی پخش پیام های تبلیغاتی، بدون رقیب باشد، انحصار در عرصه ی رادیو و تلویزیون در ایران و نبود بخش خصوصی فعال در این عرصه است. این کاستی، فرصت را برای صدا و سیما فراهم ساخته که به صورت یک جانبه و بدون رقیب، انحصار تمامی پیام ها و آگهی های بازرگانی کشور را در دست بگیرد و به یکی از ثروتمندترین سازمان های کشور تبدیل شود.

, .,

البته در سال های اخیر و با فراگیر شدن فضای مجازی و پلتفرم های مختلف این حوزه، بسیاری از برندهای تجاری بر اساس مخاطبان بالای این VODها و آزادی عمل بیشتر در فرم و محتوای آگهی، حجم بالایی از تبلیغات خود را در سبد آنها سرمایه گذاری کرده اند.

, VOD,

البته میزان اهمیت پیام های بازرگانی برای رسانه ملی به اندازه ای است که سازمانی عریض و طویل به نام «اداره کل بازرگانی» برای آن تاسیس و خود به طور مستقیم با صاحبان کالا به عقد قرارداد مشغول است.

, .,

بر اساس گفته برخی منابع در سال 98 بیش از 4 هزار میلیارد تومان بابت آگهی های بازرگانی نصیب سازمان صدا و سیما شده است و این در حالی است که بودجه کل سازمان صدا و سیما در همان سال 1840 میلیارد تومان برآورد شده بود. براساس جزییات لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ هزینه سال آینده صداوسیما ۱۰ هزار و ۲۸۴ میلیارد تومان خواهد بود که از این مبلغ، حدود ۵ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان آن از محل درآمدهای خود سازمان تامین شده و ۴ هزار و ۸۸۳ میلیارد تومان آن نیز از محل بودجه عمومی دولت پرداخت خواهد شد.

,

انحصارگرایی در سیستم، زمینه های فساد مالی را به تدریج بوجود می آورد و عدم نظارت کافی در این زمینه، به این فساد سرعت بیشتری می دهد. بخش بازگانی و تبلیغات صدا و سیما سال هاست که به عنوان یکی از غیر شفاف ترین بخش های سازمان در حال جولان دادن است و این انتظار می رود که با تغییر ریاست این سازمان، پای شفافیت به این حوزه پول ساز باز شود.

,

پیمان جبلی که با شعار «هویت محوری و عدالت گستری» بر صندلی این سازمان تکیه زده، در همین مدت کوتاه ریاست، نشان داده که قصد تغییر و تحول اساسی در این سازمان دارد و سیاست های اصلاحی خود را با تغییر مدیران و نظارت مستقیم بر اجرای برخی امور پیگیری می کند.

,

این انتظار از رئیس جدید صدا و سیما می رود که با شجاعت و به قصد شفاف سازی، ورودی جدی به عملکرد اداره کل بازرگانی این سازمان داشته باشد و در اولین اقدام، از قراردادهای شرکت های تبلیغاتی جهت تولید و پخش پیام های بازرگانی رونمایی کند تا مخاطبان و سایر شرکت ها به صورت شفاف از جزئیات این قراردادها باخبر شوند و بدون شک این کار در مسیر همان شعاری خواهد بود که آقای رئیس در مراسم معارفه خود آن را سرمشق کار خود قرار داده است.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه