اخبار داغ

معاون مهندسی و توسعه شرکت مهندسی آب‌وفاضلاب کشور مطرح کرد؛

ناپایداری منابع آبی پهناورترین استان کشور در پی خشکسالی/ موضوع آب سیستان و بلوچستان تبدیل به دغدغه ملی شده است

ناپایداری منابع آبی پهناورترین استان کشور در پی خشکسالی/ موضوع آب سیستان و بلوچستان تبدیل به دغدغه ملی شده است
شاهین پاکروح گفت: موضوع آب سیستان و بلوچستان تبدیل به دغدغه ملی شده است، به‌همین منظور طرح انتقال آب از دریای عمان به فوریت در صحن مجلس تصویب شد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از عصرهامون؛ شاهین پاکروح، معاون مهندسی و توسعه شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور در حاشیه سفر به سیستان و بلوچستان که به منظور بازدید و بررسی وضعیت آبی و طرح‌های مهم آبرسانی شهرستان‌های خاش، میرجاوه و تفتان و با حضور محمدرضا رضایی کچویی و اسماعیل حسین‌زهی رئیس و نائب رئیس کمیسیون عمران مجلس صورت گرفت، بیان کرد: با توجه به اینکه آبرسانی به خاش از کارواندر در مرحله نهایی انتخاب پیمانکار است، مقرر شد کمیسیون عمران مجلس و نماینده مردم خاش در مجلس شورای اسلامی، در خصوص تأمین اعتبار این طرح بر اساس ماده ۵۶ قانون بودجه توسط بانک مسکن همکاری و مساعدت کنند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, عصرهامون,
وی افزود: همچنین مقرر شد در سال جاری عملیات اجرایی مجتمع ۸۳ روستایی حومه خاش یا شهید خیابانیان از محل اعتبارات ملی و محرومیت زدایی آغاز شود و در این طرح مساعدت ویژه کمیسیون عمران در خصوص اختصاص بودجه در سال ۱۴۰۱ صورت پذیرد.

پاکروح با اشاره به تأمین مالی طرح آبرسانی به روستاهای مجتمع دشت آبخوان گفت: به منظور تکمیل این طرح کمیسیون عمران مجلس قول مساعد در خصوص تأمین اعتبار کافی طی سال ۱۴۰۱ را داد.

وی اظهار کرد: به منظور ارائه خدمات آبرسانی در شهرستان تفتان نیز مقرر شد فاز یک مجتمع آبرسانی چاه احمد تا پایان سال تکمیل و کل ۳۱ روستا تحت پوشش خدمات شرکت آب و فاضلاب قرار گیرد و  عملیات اجرایی فاز دو مجتمع چاه احمد با تعداد ۳۵ روستای تحت پوشش از محل اعتبارات محرومیت زدایی آغاز شود.

معاون مهندسی و توسعه آبفای کشور گفت: در جلسه جمع‌بندی، بر تسریع در تکمیل طرح‌های آبرسانی به دهپابید و اسکل آباد شهرستان تفتان تا پایان سال ۱۴۰۱ تاکید شد و کمیسیون عمران مجلس قول مساعد در زمینه تأمین اعتبار در بودجه سال ۱۴۰۱ را داد.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به ایجاد ظرفیت اضافه شدن روستا در طرح آبرسانی روستایی کشور تعدادی از روستاهای فاقد شبکه در سطح شهرستان‌های میرجاوه، خاش، تفتان و بخش کورین و نصرت‌آباد شهرستان زاهدان که مطالعات آن انجام و اطمینان از تأمین آب آن حاصل شده است به صورت ویژه در طرح حاصل شود.

پاکروح گفت: موضوع آب سیستان و بلوچستان تبدیل به دغدغه ملی شده است، به‌همین منظور طرح انتقال آب از دریای عمان به فوریت در صحن مجلس تصویب شد.

وی با بیان اینکه منابع آبی استان با توجه به خشکسالی‌ها ناپایدار شده و تنش‌هایی را به وجود آورده است، افزود: مطالعات طرح‌های آبرسانی در شهرستان‌های خاش، تفتان و میرجاوه به صورت کوتاه‌مدت و میان‌مدت صورت پذیرفته و با پول امروز هزار و صد میلیارد تومان اعتبار در حوزه‌های یادشده هزینه شده است.

پاکروح اضافه کرد: از سال ۹۳ با حمایت مجلس، ردیف ملی اعتبارات آبرسانی روستایی ایجاد شد و از ابتدای این سال تا پایان سال گذشته بالغ بر ۸۰ میلیارد تومان منابع مالی از محل صندوق توسعه و ردیف ملی در شهرستان‌های خاش، میرجاوه،تفتان و بخش‌های کورین و نصرت‌آباد زاهدان هزینه شده است.

معاون مهندسی و توسعه شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور از ثمره و دستاوردهای این سفر گفت و تصریح کرد: در بازدیدی که به اتفاق رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، نماینده مردم شهرستان‌های خاش، میرجاوه، تفتان و بخش‌های نصرت‌آباد و کورین زاهدان و مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان صورت گرفت، نتایج خوبی از آن حاصل شد.
 
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, ,

لزوم اختصاص اعتبار در بودجه سال آینده برای حوزه آب خاش

علیرضا قاسمی، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب سیستان و بلوچستان نیز بیان کرد: آب شرب شهر خاش با جمعیت حدود ۱۳۰ هزار نفر از منابع دشت کلچات و دوربن تأمین می‌شود و هیچ منبع آبی در شهرستان خاش وجود ندارد.

وی با بیان اینکه تاکنون کلیه برنامه‌ریزی‌ها با توجه به دو منبع موجود تدوین شده است، افزود: به منظور کنترل تنش آبی در خاش، تقریباً سالانه یک حلقه چاه در کلچات حفر و تجهیز شده است و در حال حاضر تأمین آب شهر خاش مجموعاً با ظرفیت ۲۶۰ لیتر بر ثانیه صورت می‌گیرد.

این مقام مسئول از پروژه آبرسانی به خاش از کارواندر به عنوان منبع سوم تأمین آب خبر داد و گفت: در سال های گذشته اعتبار قابل توجهی برای اجرای این طرح تخصیص داده نشد، در سال جاری به منظور تسریع در اجرا، تأمین منابع مالی از محل ماده ۵۶ با مشارکت بانک مسکن به میزان ۲۰۰ میلیارد تومان صورت گرفت و طی انجام فرآیندهای لازم، در حال حاضر انتخاب پیمانکار در مراحل نهایی است  و اجرای این طرح در صورت مساعدت‌های لازم  قبل از سال عملیاتی خواهد شد.

وی مدت اجرای طرح را ۱۲ ماه عنوان کرد و اضافه کرد: با توجه به کمبودهای موجود و افت سطح سفره‌های مجاور لازم است برای آبرسانی به شهر خاش در بودجه سال ۱۴۰۱ توسط مجلس اعتبارات ویژه‌ای در نظر گرفته شود.

قاسمی اضافه کرد: در صورت تقویت ردیف بودجه برای این طرح، همزمان با اجرای خطوط انتقال توسط پیمانکار، ایستگاه‌های پمپاژ و مخزن ذخیره نیز توسط شرکت احداث می‌شود و آرزوی دیرینه مردم خاش، با اتمام این طرح و بهره‌مندی از آب شرب پایدار و باکیفیت محقق خواهد شد. 

مدیرعامل آبفای سیستان و بلوچستان به طرح مجتمع آبرسانی شهید خیابانیان خاش اشاره کرد و گفت: به منظور آبرسانی به ۸۳ روستای حومه خاش، در سال جاری مبلغ ۲۸.۸ میلیارد تومان از محل بودجه عمومی و محرومیت‌زدایی به طرح ابلاغ شده است و بر این اساس فاز یک این طرح اجرا می‌شود.

قاسمی با اشاره به وضعیت طرح دیگر این شهرستان با عنوان طرح آبرسانی به مجتمع ۴۸ روستایی دشت آبخوان گفت: ۱۱ روستای این مجتمع به شبکه آب متصل شده و ۸ روستای دیگر تا پایان سال مالی آبرسانی می‌شود.

وی درباره دو طرح آبرسانی این شرکت در حوزه شهرستان تفتان بیان کرد: فاز یک طرح آبرسانی به مجتمع چاه احمد با ۹۵ درصد پیشرفت فیزیکی در دست اجرا قرار دارد و سال گذشته ۲۵ روستای این مجتمع ۳۱ روستایی وارد مدار بهره‌برداری قرار گرفت. شروع عملیات اجرایی فاز دوم طرح مذکور به تعداد ۳۵ روستا نیز در قالب اعتبارات محرومیت‌زدایی در نظر گرفته شده است.

قاسمی با اشاره به طرح‌های آبرسانی از نوک‌آباد افزود: آبرسانی به اسکل‌آباد و دهپابید از نوک‌آباد در صورت تخصیص اعتبار لازم تکمیل خواهد شد.

وی  گفت در صورتی که ردیف اعتباری در بخش روستایی ویژه در نظر گرفته شود کلیه طرح‌های در دست اجرای این شرکت اجرا خواهد شد و شاخص بهره‌مندی از آب روستایی استان به بیش از نود درصد خواهد رسید.

گفتنی است؛ در این سفر بازدید از دهستان لادیز و بررسی وضعیت آبرسانی به روستاهای دهستان،  طرح آبرسانی به خاش و روستاهای منطقه پشتکوه از منطقه دوربن و بازدید از طرح آبرسانی به مجتمع شهید خیابانیان صورت گرفت.

​انتهای پیام/
,
, لزوم اختصاص اعتبار در بودجه سال آینده برای حوزه آب خاش, لزوم اختصاص اعتبار در بودجه سال آینده برای حوزه آب خاش,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه