اخبار داغ

دانا گزارش می‌دهد؛

لغو کارت واکسن و تست PCR در امتحانات؛ بهانه ای که به دست بدخواهان افتاد/ رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی در مدارس تنها راه گذر از «اومیکرون»

لغو کارت واکسن و تست PCR در امتحانات؛ بهانه ای که به دست بدخواهان افتاد/ رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی در مدارس تنها راه گذر از «اومیکرون»
اظهارات وزیر آموزش و پرورش مبنی بر لغو تست PCR و کارت واکسن و واکنش وزارت بهداشت به سخنان نوری موجی از واکنش های منفی در پی داشت؛ گرچه وزیر آموزش و پرورش تلاش دارد با آموزش حضوری از افت تحصیلی جلوگیری کند اما ملاحظاتی وجود دارد که به آنها پرداخته ایم.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ در چند روز گذشته همزمان و همسو با استرس هایی که مردم در رابطه با شیوع واریانت اومیکرون در کشور داشتند و آمار ابتلا به این سویه به طور بی سابقه ای در حال افزایش است ، خبر عجیبی در حوزه آموزش و پرورش در رسانه های رسمی و نیمه رسمی در شبکه های احتماعی منتشر شد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

این خبر از قول وزیر تازه به مسند نشسته وزارت آموزش و پرورش بود که در روز پنجشنبه گذشته با این مضمون منتشر شد که «شرط تزریق واکسن و تست منفی کرونا برای حضور در مدارس حذف شد»

,

خبرگزاری فارس روز گذشته در مقدمه گزارشی انتقادی نوشت: «بعد از کش و قوس فراوان برای حضور دانش‌آموزان در مدرسه، بالاخره وزیر آموزش و پرورش اعلام کرد که تزریق واکسن یا تست پی‌سی‌آر، شرط ورود دانش‌آموزان به مدرسه نیست بلکه هر دانش‌آموزی که مبتلا یا مشکوک به بیماری کرونا نباشد، می‌تواند به صورت حضوری به مدرسه برود.»

, خبرگزاری فارس روز گذشته در مقدمه گزارشی انتقادی نوشت: «بعد از کش و قوس فراوان برای حضور دانش‌آموزان در مدرسه، بالاخره وزیر آموزش و پرورش اعلام کرد که تزریق واکسن یا تست پی‌سی‌آر، شرط ورود دانش‌آموزان به مدرسه نیست بلکه هر دانش‌آموزی که مبتلا یا مشکوک به بیماری کرونا نباشد، می‌تواند به صورت حضوری به مدرسه برود.»,

 

,

, ,

عبدالرضا فولادوند مدیرکل آموزش و پرورش تهران در مصاحبه اختصاصی روز پنجم دی ماه سال جاری با خبرگزاری صدا و سیما تصریح می کند: براساس دستورالعمل ۰۷ وزارت بهداشت دانش آموزان بالای ۱۲ سال برای شرکت در کلاس‌های حضوری مدارس و همچنین برگزاری امتحانات باید دو دُز واکسن مقابله با کرونا را دریافت کرده باشند و یا حداقل ۱۵ روز یکبار آزمایش منفی کرونا ارائه دهند.

,

گرچه اظهارات فولادوند بخش مهمی از دستورالعمل وزارت بهداشت و در راس ان ستاد ملی مقابله با کرونا بود که به تمام استان ها و شهرستان های کشور تعمیم پیدا میکرد. اما

,

وزیر آموزش و پرورش در این اقدام عجیب و عجیب تر از آن بیان این نکته که وزارت آموزش و پرورش تابع ستاد ملی مقابله با کروناست از حذف شرط تزریق واکسن و ارائه آزمایش منفی کرونا برای حضور دانش آموزان در مدارس خبر داده است.
 

,
,

وزیر، اظهارات فولادوند را وتو کرد؟

, وزیر، اظهارات فولادوند را وتو کرد؟, وزیر، اظهارات فولادوند را وتو کرد؟,

تنها چهار روز پس از مصاحبه فولادوند با صدا و سیما، وزیر آموزش و پرورش اظهارات معاون خود را وتو کرد.

,

, ,

 

,

نوری بدون در نظر گرفتن بایسته هایی که وزارت آموزش و پرورش را ملزم به رعایت و نظارت بر اجرای الزامات بهداشتی در مدارس می کرد که پیشتر در قالب پروتکل های بهداشتی مدارس توسط ستاد مقابله با کرونا به آن وزارتخانه ابلاغ شده بود و در واقع به امضای رئیس جمهور در کسوت رئیس ستاد مقابله رسیده بود، به نوعی رویکردی مخاطره آمیز در پیش گرفت که در ادامه به چرایی خطرات و مخاطره آمیز بودن اقدام وزیر آموزش و پرورش خواهیم پرداخت.

,

وی(وزیر آموزش و پرورش) در رویکردی خلاف اظهارات فولادوند که در واقع الزامات ستاد مقابله با کرونا بود، در تاریخ نهم دی ماه گفته است: آنچه که پیش از این مدیر کل آموزش و پرورش شهر تهران اعلام کرده بود در جلسه ستاد ملی کرونا اصلاح و شرط تزریق واکسن و ارائه آزمایش منفی کرونا برای حضور دانش آموزان در مدارس برداشته شد.

, آنچه که پیش از این مدیر کل آموزش و پرورش شهر تهران اعلام کرده بود در جلسه ستاد ملی کرونا اصلاح و شرط تزریق واکسن و ارائه آزمایش منفی کرونا برای حضور دانش آموزان در مدارس برداشته شد.,

نوری در ادامه بیان میکند: ما تابع ستاد ملی کرونا برای نحوه حضور کودکان و دانش آموزان در مهد‌های کودک و مدارس هستیم و تا امروز تصمیمی در این باره گرفته نشده است و باید دانست آموزش مجازی خیلی موثر نیست بلکه یک روش تکمیلی است و تلاش ما بر این است که با رعایت دستورالعمل ها شرایط را فراهم کنیم تا دانش آموزان بر سر کلاس های درس حاضر باشند.

, ما تابع ستاد ملی کرونا برای نحوه حضور کودکان و دانش آموزان در مهد‌های کودک و مدارس هستیم و تا امروز تصمیمی در این باره گرفته نشده است و باید دانست آموزش مجازی خیلی موثر نیست بلکه یک روش تکمیلی است و تلاش ما بر این است که با رعایت دستورالعمل ها شرایط را فراهم کنیم تا دانش آموزان بر سر کلاس های درس حاضر باشند.,

 

,

جالب اینجاست که وزیر آموزش و پرورش از طرفی دستورات ستاد ملی مقابله را نادیده می گیرد و دو شرط اصلی که در واقع سد مستحکمی در مقابل تهدیدات تسری و انتقال سویه اومیکرون می باشد را لغو می کند و در ادامه می گوید ما تابع ستاد مقابله با کرونا هستیم!

,

این درحالیست که به واسطه به اوج رسیدن رنجیره انتقال اومیکرون در بسیاری از کشورها و کشورهای همسایه ما، برخی از دانشگاه ها مانند دانشگاه تهران روند امتحانات را از حضوری به مجازی تغییر دادند؛ چرا که سلامت دانشجویان برای مسئولان اهمیت بیشتری داشت.

,

 

,

وزارت بهداشت: مصوبه‌ای برای حذف شرط واکسن برای مدارس نداریم

, وزارت بهداشت: مصوبه‌ای برای حذف شرط واکسن برای مدارس نداریم, وزارت بهداشت: مصوبه‌ای برای حذف شرط واکسن برای مدارس نداریم,

 

,

, , , ,

 

,

خبر حذف تست پی سی آر و کارت واکسن در فضای مجازی انتشاری گسترده داشت. تا به جایی که برخی از شبکه های معاند این مورد را دستاویزی برای نشان دادن ناهماهنگی در بخش های مختلف دولت قرار دادند و تا توانستند بر این طبل کوبیدند.

,

24 ساعت پس از اظهارات نوری، کمال حیدری معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در واکنش به این اظهارات با اشاره به مطالبی که در فضای مجازی مبنی بر  حذف الزام تزریق واکسن و داشتن آزمایش منفی کرونا به عنوان شرط ورود به فضای آموزشی مدارس، عنوان کرد: یکی از موضوعاتی که همواره در جلسات متعددی که با عزیزان آموزش و پرورش و متولیان امر برگزار شده است این بوده که اگر نظام مراقبت در مدارس اجرایی شود دغدغه وزارت بهداشت برای مدیریت و کاهش سویه بیماری در بین دانش آموزان در مدارس کمتر خواهد شد.

, یکی از موضوعاتی که همواره در جلسات متعددی که با عزیزان آموزش و پرورش و متولیان امر برگزار شده است این بوده که اگر نظام مراقبت در مدارس اجرایی شود دغدغه وزارت بهداشت برای مدیریت و کاهش سویه بیماری در بین دانش آموزان در مدارس کمتر خواهد شد.,

وی ادامه داد: با توجه به اینکه هنوز این امر محقق نشده است لذا "نسخه 07" ابلاغی همچنان باقی است و داشتن تست منفی پی سی آر برای افرادی که واکسن دریافت نکرده اند جهت حضور در مکان هایی همچون مدرسه الزامی است.

, : با توجه به اینکه هنوز این امر محقق نشده است لذا , ", نسخه 07, " , ابلاغی همچنان باقی است و داشتن تست منفی پی سی آر برای افرادی که واکسن دریافت نکرده اند جهت حضور در مکان هایی همچون مدرسه الزامی است.,

حیدری تصریح کرد: تاکنون مصوبه ای ابلاغی از ستاد ملی کرونا مبنی بر عدم الزام داشتن تست پی سی آر نداشته ایم هرچند تاکید شده است اگر راهکاری وجود دارد، دنبال شود. موضوع در کمیته تخصصی ستاد کرونا مطرح شده و همچنان منتظر مصوبه هستیم.

, تاکنون مصوبه ای ابلاغی از ستاد ملی کرونا مبنی بر عدم الزام داشتن تست پی سی آر نداشته ایم هرچند تاکید شده است اگر راهکاری وجود دارد، دنبال شود. موضوع در کمیته تخصصی ستاد کرونا مطرح شده و همچنان منتظر مصوبه هستیم.,

وی عنوان کرد: از سوی دیگر، وزارت کشور هم در نامه ای به وزارت بهداشت اعلام کرده است باتوجه اینکه سامانه امید ابلاغ شده برای آنکه در تمام سازمان ها  و نهادها ‌و جامعه به صورت هوشمندانه رفع محدودیت ها را داشته باشیم، تست پی سی آر الزامی نیست که این موضوع هم به جا است، هرچند با توجه به عدم استقرار کامل این سامانه در همه مدارس باز هم باید با وسواس این موضوع را دنبال کرد تا ان شاءالله مسئولان مدارس نسبت به ورود این عزیزان دقت لازم را داشته باشند.

, از سوی دیگر، وزارت کشور هم در نامه ای به وزارت بهداشت اعلام کرده است باتوجه اینکه سامانه امید ابلاغ شده برای آنکه در تمام سازمان ها  و نهادها ‌و جامعه به صورت هوشمندانه رفع محدودیت ها را داشته باشیم، تست پی سی آر الزامی نیست که این موضوع هم به جا است، هرچند با توجه به عدم استقرار کامل این سامانه در همه مدارس باز هم باید با وسواس این موضوع را دنبال کرد تا ان شاءالله مسئولان مدارس نسبت به ورود این عزیزان دقت لازم را داشته باشند,

 

,

, ,

مدارس و رعایت دستورالعمل های مزارت بهداشت 

, مدارس و رعایت دستورالعمل های مزارت بهداشت , مدارس و رعایت دستورالعمل های مزارت بهداشت ,

شنبه 11 دی ماه ؛ بررسی خبرنگار اجتماعی راه دانا از برخی مدارس شرق تهران و گفتگو با والدین حاکی از آن بود که حضور دانش آموزان در مدارس با تدابیر خاصی که با هدف مقابله با انتقال زنجیره ویروس و رعایت پروتکل ها صورت گرفته باشد، همراه نبوده! به ویژه اینکه شمار قابل توجهی از دانش آموزان واکسن تزریق نکرده و مدارس از آنها تست  PCRمطالبه نکرده است. در یک کلام گویا شیوه نامه بهداشتی ستاد مقابله با کرونا که به مدارس ابلاغ شده و به نوعی شرط بازگشایی و فعالیت حضوری مدارس بوده، بیشتر جنبه تشریفاتی داشته است.

, PCR,

حتی در برخی مدارس بوفه ها مشغول فعالیت و فروش مواد خوراکی به دانش آموزان بوده اند.

,

 

,

حرف آخر؛ ملاحظات لحاظ نشده !

, حرف آخر؛ ملاحظات لحاظ نشده !, حرف آخر؛ ملاحظات لحاظ نشده !,

گرچه خوشبختانه به همت دانشمندان ایرانی و تلاش شبانه روزی کادر درمان، نیروهای امدادی، پلیس راهور و وزارتخانه هایی که در مهار کرونا نقش ارزنده ای ایفا کرده اند، سویه اومیکرون در کشور ما نتوانسته آنگونه که کشورهای غربی و در رأس آنها امریکا را زمین گیر کرده، فرصت عرض اندام بیابد.

,

اما به نظر می رسد که مهار و جلوگیری از انتشار گسترده ویروس اومیکرون در کشور موجب سوءتفاهم هایی شده است. حتی بیشتر از سوءتفاهم این بار از سوی برخی از مسئولان ساده انگاری اتفاق افتاده است.

,

اما با این وجود به نظر می رسد در این میان چند نکته مغفول مانده که اگر ساده انگاری ها بر همین صراط و منوال تداوم یابد، هرکدام از این نکته ها خود به مصیبتی تبدیل خواهد شد که فراغت از آنها بسیار زمانبر و فرساینده خواهد بود. به ویژه برای کشوری که در جنگ تمام عیار اقتصادی مورد هجمه دشمنان واقع شده و گذشته از آن کادر درمانی که دوسال در یک جبهه مقابله و مقاومت کرده اند و اینک از هر حیث خسته و فرسوده اند!

,

اول آنکه گویا مسئولان مورد بحث این نوشتار به این خصیصه اومیکرون دل خوش داشته اند که این سویه خطر مرگ ندارد و در نهایت در قالب سرماخوردگی یا آنفلوآنزا جلوه خواهد کرد.

,

اما با این وجود در شرایط بد اقتصادی که دست بر قضا کشور ما در بدترین شرایط تحریم دارو نیز قرار دارد، باید مسئول دلسوز در قد و قواره خود تلاش کند که کمترین صدمات متوجه کشور شود؛ حتی به قاعده ممانعت از مصرف یک ورق قرص یا یک شیشه شربت!

,

گرچه اومیکرون خطر مرگ ندارد اما در گزارش 30 آذر سال جاری مؤسسه بیماری های عفونی کمبریج اعلام کرد افراد مبتلا به کرونا پس از بهبود کامل بعد از مدتی به عارضه سپسیس (گندیدگی خون) دچار خواهند شد. در ادامه این گزارش آمده:« مطالعات نشان می‌دهد که سویه اومیکرون ۷۰ بار سریع‌تر از دلتا در بافت‌های برونشیتی ریه تکثیر می‌شود و موجب آسیب‌های طولانی مدت تری بر قلب، کلیه‌ها، کبد و دستگاه گوارش شده و در نهایت باعث بروز سپسیس (گندیدگی خون) هم می‌شود. »

, مؤسسه بیماری های عفونی کمبریج, مؤسسه بیماری های عفونی کمبریج, « مطالعات نشان می‌دهد که سویه اومیکرون ۷۰ بار سریع‌تر از دلتا در بافت‌های برونشیتی ریه تکثیر می‌شود و موجب آسیب‌های طولانی مدت تری بر قلب، کلیه‌ها، کبد و دستگاه گوارش شده و در نهایت باعث بروز سپسیس (گندیدگی خون) هم می‌شود. », سپسیس (گندیدگی خون) ,

 

,

, , ,

 

,

اما مهمترین مخاطره ای که نباید یک لحظه از نظر متولیان نظام آموزشی کشور دور شود این است که اگر خدای ناکرده دانش آموزی در نتیجه آموزش حضوری و یا امتحانات حضوری آنهم با توصیفی که در بالا رفت و بعد از ملغی کردن دستور ستاد مقابله با کرونا به اومیکرون مبتلا شود و یا در بین 15 میلیون دانش آموز اتفاق متاثر کننده ای برای او حادث شود، آنوقت هیچ قدرتی نمی تواند چنین رخدادی را اتفاقی طبیعی قلمداد کند. آنهم با جماعت بوقچی و جارچی که عرصه را به مردم تنگ کرده و کارشان این است که از کاه کوه بسازند.

,

گرچه مردم ما مردمی نجیب هستند که تمام ناملایمات را با درک بالای خود تحمل می کنند اما خدای ناکرده در صورت متضرر شدن دانش آموزی بی تردید شأنیت نظام آموزشی خدشه دار می شود.

,

در این باب باید پذیرفت که خط قرمز مردم ما ( باشناختی که از جامعه فعلی در دست است) سلامت و سعادت فرزندان این مرز و بوم است که اگر خدا ناکرده اتفاق ناخوشایندی برای دانش آموزی بیفتد که مثلا والدین او شنیده باشند فلان مسئول امر کرده که شرط آزمایش  و واکسن برداشته شود؛ آنوقت معلوم نیست که چنین دستوری چه عواقبی در پی خواهد داشت.

,

بنابراین بهتر است مسئولان نظام آموزشی به قاعده ای که قانون گلیم آنها اجازه می دهد دستور صادر کنند که انشالله همگی در این امتحان سر بلند بیرون بیائیم.

,

انتهای پیام/

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه