اخبار داغ

۲۰۲۱؛ سال ناامیدی عربستان از بهبود روابط با آمریکا

۲۰۲۱؛ سال ناامیدی عربستان از بهبود روابط با آمریکا
عربستان دریافته که دوران ماه عسل روابطش با آمریکا به پایان رسیده و واشنگتن به صورت گزینشی با «ریاض» تعامل دارد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ روابط عربستان و آمریکا از زمان ورود «جو بایدن»، به کاخ سفید، به چالشی جدی برای «محمد بن سلمان»، ولیعهد عربستان تبدیل شده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,
«مضاوی الرشید»، نگارنده سعودی در یاداشتی در پایگاه «میدل ایست آی»، به موضوع رابطه آمریکا و عربستان پرداخته و پیش بینی می‌کند چالش‌های موجود میان «ریاض» و «واشنگتن» در ماه‌های آینده نیز ادامه داشته باشد.
,
 
,
به نوشته «الرشید»، عربستان در سال ۲۰۲۱ شاهد مجموعه‌ای از ناامیدی‌ها برای ریاض بود و این کشور نتوانست نقش محوری را که پیش از به قدرت رسیدن «بن سلمان» داشت، احیا کند.
,
 
,
پیش بینی «الرشید» این است که روند به حاشیه رفتن عربستان در ۲۰۲۲ بدون نشانه‌ای از بهبود شرایطش در آینده ادامه خواهد داشت.
,
 
,
وی در تشریح چرایی این موضوع آورده است، روابط عربستان و آمریکا از زمان روی کار آمدن «بایدن» با چالش‌هایی مواجه شده است.
,
 
,
عربستان که در پی عدم اقدام آمریکا پس از انتشار گزارش محرمانه «سیا» درباره قتل «جمال خاشقجی»، روزنامه نگار منتقد سعودی، نفس راحتی کشیده بود، به زودی با این واقعیت مواجه شد که ماه عسلش با آمریکا به پایان رسیده است و «واشنگتن» به صورت انتخابی با «بن سلمان» تعامل می‌کند.
,
 
,
نکته مهم این است که مشخص شد که عربستانِ بدون تعامل با آمریکا، با سراسر خاورمیانه نامرتبط شده است.
,
 
,
به نظر می‌رسد که ولیعهد عربستان دیگر در واشنگتن یا هر پلتفرم دیگر تحت کنترل آمریکا مورد استقبال قرار نمی‌گیرد.
,
 
,
«بن سلمان» که کمک به آمریکا در خروج از افغانستان را در تابستان ۲۰۲۱ از دست داده بود، به دلیل عدم دیدار حضوری یا نبود فرصت گرفتن عکس‌های دسته جمعی در نشست‌های اخیر گروه ۲۰ و «COP۲۶» شرکت نکرد.
,
 
,
از دیدگاه «الرشید»، این تحولات به معنای حذف همیشگی «بن سلمان» برای آمریکا نیست؛ زیرا «واشنگتن» به دلایلی مانند تضمین جریان تامین سوخت، تعامل گزینشی و انتخابی با «ریاض» را ادامه می‌دهد.
,
 
,
اما باید توجه داشت که بحران جدی دیگری در روابط عربستان و آمریکا بروز کرده است؛ اتمام مهمات عربستان برای مقابله با رشته عملیات تلافی جویانه پهپادی و موشکی یمن؛ این در حالی است که بسیاری از افراد در «واشنگتن» بدون تعهد به پایان دادن جنگ علیه یمن، از فروش بی قید و شرط تسلیحات به عربستان حمایت می‌کنند.
,
 
,
همچنین «بن سلمان» شدیدا به پایان دادن به جنگ یمن نیاز دارد؛ وی به خوبی می‌داند که ادامه این جنگ به معنای بیشتر در معرض حملات یمنی‌ها قرار گرفتن، است؛ یمنی‌هایی که پیش‌تر توانایی خود را برای هدف قرار دادن میادین نفتی عربستان و و اختلال در تولید نفت این کشور نشان داده‎اند.
,
 
,
«بن سلمان» همچنین تحت فشار هزینه‌های بالا و نتایج معکوس جنگی است که در سال ۲۰۱۵ آغاز کرده است.
,
 
,
به نظر «الرشید»، «بن سلمان» نمی‌تواند برای جایگزین کردن آمریکا به سمت شرق حرکت کند؛ زیرا زرادخانه نظامی عربستان مبتنی بر غرب است؛ او هنوز در آرزوی احیای روابط با آمریکا مانند دوره ریاست جمهوری «ترامپ» است؛ به همین دلیل «بن سلمان» بی صبرانه منتظر انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ آمریکاست.
,
 
,
وی برای تضمین آینده سیاسی خود در «واشنگتن»، برخلاف دیگر کشورهای عربی در سرمایه گذاری جدید «جرد کوشنر»، داماد «ترامپ» مشارکت کرد.
,
 
,
«الرشید» پیش بینی می‌کند که تلاش متحدان بین المللی عربستان برای بازگرداندن ورق روابط خود با عربستان در سال ۲۰۲۲ با سوال‌های مهمی در عرصه داخلی آن‌ها مواجه می‌شود.
,
 
,
انتهای پیام/
,
منبع: میزان
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه