اخبار داغ

حیرت کارشناسان نظامی از نخستین تصاویر ماهواره‌ای منتشر شده از عین الاسد پس از حمله موشکی

حیرت کارشناسان نظامی از نخستین تصاویر ماهواره‌ای منتشر شده از عین الاسد پس از حمله موشکی
گذشته از ابعاد سیاسی و شکست هیمنه آمریکایی‌ها در این عملیات،‌ در نخستین تصاویر ماهواره‌ای منتشر شده از این پایگاه پس از حمله موشکی، آنچه موجب حیرت ناظران و کارشناسان نظامی شد، دقت زیاد و خیره‌کننده موشک‌های بالستیک شلیک شده به این پایگاه بود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صاحب نیوز؛ در نخستین ساعات بامداد روز چهارشنبه ۱۸ دی‌ماه ۱۳۹۸، ۱۳ فروند موشک بالستیک «فاتح-۳۱۳» و «قیام» در عملیاتی به نام «شهید سلیمانی» از یکی از پایگاه‌های نیروی هوافضای سپاه در غرب کشور شلیک شد و راهی پایتخت نیروهای نظامی آمریکایی در منطقه، یعنی پایگاه عین‌الاسد در ۱۷۰ کیلومتری غرب بغداد شد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صاحب نیوز,

سردار سپهبد قاسم سلیمانی فرمانده شهید سپاه قدس و ابو مهدی المهندس معاون سازمان نیروهای مردمی عراق به همراه ۸ تن از یارانشان بامداد جمعه ۱۳ دی در مسیر فرودگاه بغداد به دستور دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا و با پهپادهای وزارت دفاع این کشور (پنتاگون) ترور شده و به شهادت رسیدند.

,

در اولین گام انتقام این عملیات تروریستی، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ساعت ۱:۲۰ بامداد ۱۸ دی «ده‌ها» موشک بالستیک به سوی پایگاه عین‌الاسد آمریکا واقع در استان الانبار عراق شلیک کرد.

,

در بخشی از اطلاعیه روابط عمومی سپاه پاسداران آمده بود: رزمندگان شجاع نیروی هوافضای سپاه طی عملیاتی موفق به نام عملیات شهید سلیمانی، با رمز مقدس یا زهرا (س) با شلیک ده‌ها موشک فروند زمین به زمین، پایگاه هوایی اشغالی ارتش تروریستی و متجاوز آمریکا موسوم به عین‌الاسد را در هم کوبیدند.

,

پایگاه نظامی عین‌الاسد که در زمان دیکتاتوری صدام حسین القادسیه نام داشت، دومین پایگاه هوایی بزرگ عراق است که در ۱۰۸ کیلومتری غرب شهر رمادی واقع شده و در سال ۲۰۰۳ به اشغال نیروهای آمریکایی در آمد و تا سال ۲۰۱۱ در تصرف آنان بود. در پایان سال ۲۰۱۴ و به قصد «مبارزه با داعش»، بار دیگر این پایگاه در اختیار نظامیان آمریکایی حاضر در ائتلاف بین‌المللی ضد داعش قرار گرفت.

,

پیش از عملیات شهید سلیمانی، آخرین سابقه رویارویی یک دولت با ایالات متحده آمریکا به بیش از ۷۰ سال پیش یعنی دسامبر ۱۹۴۱ میلادی برمی‌‌گردد. در آن زمان جنگنده‌های ژاپنی به پایگاه دریایی ایالات متحده در پرل هاربر حمله‌ای سریع را انجام دادند که به «حمله پرل هاربر» معروف است؛ اما گذشته از ابعاد سیاسی و شکست هیمنه آمریکایی‌ها در این عملیات،‌ در نخستین تصاویر ماهواره‌ای منتشر شده از این پایگاه پس از حمله موشکی، آنچه موجب حیرت ناظران و کارشناسان نظامی شد، دقت زیاد و خیره‌کننده موشک‌های بالستیک شلیک شده به این پایگاه بود.

,

در روز پنج شنبه ۱۹ دی سردار امیرعلی حاجی‌زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران طی نشستی خبری به تشریح جزئیات این حمله پرداخت. وی از پرتاب ۱۳ موشک از طراز قیام و فاتح ۳۱۳ برای انهدام اهداف از پیش تعیین شده به سوی پایگاه عین‌الاسد خبر داد. همچنین با بیان اینکه امکان هدف قراردادن آسایشگاه و محل استقرار نیروهای آمریکایی نیز برای سپاه پاسداران وجود داشته، اما سردار حاجی زاده هدف این عملیات را نه کشتن افراد بلکه ضربه زدن به ماشین جنگی، مرکز کنترل و فرماندهی، یگان‌های پهپادی بالگردی و مجموعه امکانات خط پروازی آمریکا در این پایگاه بیان کرده‌است. حاجی زاده با اشاره به اینکه نیروهای آمریکایی در آماده‌باش کامل قرار داشتند گفت که «تا پیش از انجام عملیات ۱۲ فروند هواپیمای بدون سرنشین و تعدادی هواپیمای باسرنشین از پایگاه عین‌الاسد مراقبت می‌کردند اما هیچ واکنشی به حمله نشان نداند.» وی همچنین از یک عملیات جنگ الکترونیک پس از اتمام عملیات موشکی خبر داد. به گفته وی پس از انجام عملیات موشکی، نیروهای آمریکایی توسط دوربین‌های ۸ فروند پهپاد ام‌کیو-۹ که بر فراز منطقه بودند، در حال رصد و مخابره لحظه‌ای وقایع پایگاه بودند. اما نیروهای سپاه پاسداران طی یک عملیات جنگ الکترونیک که به فاصله ۱۵ دقیقه پس از عملیات موشکی آغاز شد، همه هواپیماهای بدون سرنشینی را که بر فراز منطقه عین‌الاسد در حال پرواز بودند برای لحظاتی از کنترل نیروهای آمریکایی خارج کرده و راه‌های ارتباطی آن‌ها از جمله ارتباطات تصویری را از بین برده‌اند. وی همچنین اشاره کرد که پس از عملیات حداقل ۹ سورتی پرواز مجروح به کشور اردن و اسرائیل منتقل شده و تعدادی بالگرد شینوک نیز مجروحان را به بیمارستان آمریکا در بغداد منتقل کرده‌اند.

,

سردار حسین سلامی نیز درباره این عملیات گفت: «برای تلفات انسانی هدف گذاری نکردیم. کشتن سربازان دشمن اهمیتی نداشت اما تجهیزات راهبردی دشمن آنجا وجود داشت که اهداف ما بودند». وی همچنین افزود که در شب عملیات دو موشک در خاک ایران از کار افتاده و سقوط کردند. گزارش‌های خبرگزاری‌ها نیز نشان می‌دهد که دو موشک دیگر در منطقه هیتان در غرب شهر هیت عراق سقوط کردند و منفجر نشدند.

,

این عملیات بیشتر به منظور آن انجام شد تا هم نشان از عزم راسخ ایران برای گرفتن انتقام شهید حاج قاسم سلیمانی باشد چرا که این عملیات قبل از به خاک سپاری این سردار شهید بود و هم‌چنین این عملیات هیبت پوشالی آمریکا را درهم شکست و مقدمات خروج آمریکا در منطقه را فراهم کرد چرا که رهبر انقلاب نیز پس از این حمله فرمودند که « بحث انتقام بحث دیگری است؛ حالا دیشب یک سیلی به اینها زده شد. این مسئله دیگری است. آنچه که برای مقابله مهم است، کارهای نظامی به این شکل، برای آن قضیه کفایت نمی‌کند. آنچه مهم است، این است که باید حضور فساد برانگیز آمریکا در این منطقه منتهی و تمام شود.»

,

ساعاتی پس از انتقام موشکی ایران، دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا توییت کرد: از ایران موشک‌هایی به دو پایگاه نظامی واقع در عراق شلیک شده است. ارزیابی تلفات و خسارات الآن در جریان است. تا الآن همه چیز خوب بوده! ما قدرتمندترین و مجهزترین ارتش کل جهان را داریم! فردا صبح بیانیه‌ای صادر می‌کنم.

,

اخبار ضدونقیضی در مورد میزان خسارات و تلفات وارد شده به نظامیان آمریکایی مستقر در این پایگاه از همان ساعات نخست موشک‌باران منتشر شد.

,

در همان روزهای نخست پس از واکنش ایران، روزنامه واشنگتن‌پست نیز به نقل از یک مقام نظامی که در پایگاه عین‌الاسد حضور داشت، نوشت که در نتیجه این حملات، دست‌کم دو نظامی آمریکایی از پنجره یک برجک دیدبانی به بیرون پرتاب شده و ده‌ها نفر دیگر نیز از حال رفتند. مقام‌های آمریکایی به تدریج و با سیاست «اطلاع‌رسانی قطره‌چکانی» تلاش کردند واقعیت‌های مکتوم این حملات را اندک‌اندک منتشر کنند. ‌ در همین رابطه ائتلاف بین‌المللی ضد داعش تحت رهبری آمریکا ۲۶ دی اذعان داشت که در حمله موشکی ایران ۱۱ نظامی آمریکایی آسیب دیده‌اند. این ائتلاف در بیانیه خود اعلام کرد در حالی که هیچ نیروی نظامی در حمله ایران به عین‌الاسد کشته نشدند، «چندین نظامی» به دلیل علائم آسیب مغزی ناشی از انفجار، تحت معاینه و مداوا قرار گرفتند.

,

به نوشته سی‌ان‌ان، پنتاگون در ابتدا اعلام کرده بود که به دنبال شلیک ۱۶ فروند موشک از سوی ایران، این حمله هیچ تلفاتی در پی نداشت اما مقام‌های نظامی آمریکایی به این شبکه گفتند که ۱۱ نیروی آمریکایی دچار جراحت شدند.

,

در حالی که تعداد آسیب دیدگان ناشی از موشک‌باران پایگاه عین‌الاسد در رسانه‌ها و اظهارات مقام‌های آمریکایی روزبه‌روز افزایش می‌یافت، تلویزیون دانمارک ۲۸ دی با یک افسر دانمارکی که در زمره نیروهای مستقر در پایگاه عین‌الاسد بود درباره انتقام موشکی ایران گفت‌وگو کرد. این مصاحبه نیز نشان داد که ارتش آمریکا در تلاش جدی برای کتمان حقایق تلفات خود است. نیروهای دانمارکی به همراه سایر نیروهای اروپایی یک روز پس از حمله ایران مستقیماً به سمت کویت عقب‌نشینی کردند.

,

حدود یک ماه بعد نیز تارنمای اندیشکده آمریکایی «مرکز مطالعات راهبردی و بین‌المللی» (CSIS) در مقاله‌ای به وقایع پس از حملات موشکی ایران نوشت که اطلاعات جدیدتر نشان می‌دهد این حملات تبعات گسترده‌تری به دنبال داشته است. به عنوان نمونه، بررسی اسناد و مدارک موجود حاکی از آن است که ارزیابی‌های اولیه مبنی بر اینکه ایران قصد نداشته در این حمله آسیبی به نیروهای آمریکایی بزند، چندان دقیق نبوده است.

,

در ادامه این گزارش آمده بود: این حملات همچنین نشان می‌دهد که نیروی موشک‌های بالستیک ایران در زمینه فناوری و قابلیت عملیاتی، از پتانسیل اعمال تخریب بزرگ به آمریکا و عملیات‌های نظامی متحدان در خاورمیانه برخوردار است؛ و بالاخره آنکه، این حملات نشان می‌دهد که ایران تحمل ریسک استراتژیک را دارد و به میزان کمتری از تهدید اقدام نظامی آمریکا بازداشته می‌شود. این اوضاع جدید ممکن است آمریکا را ملزم کند تا وضعیت نیروهای مستقر خود در منطقه را مورد بازنگری قرار دهد.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه