اخبار داغ

با رشد روزافزون سکونتگاه های غیررسمی؛

اقدامات کوتاه مدت دیگر دردی از «حاشینه نشینی یزد» دوا نمی‌کند/ناتوانی مقابل رشد مناطق حاشیه‌ای جدید یزد؛ چرا؟!

اقدامات کوتاه مدت دیگر دردی از «حاشینه نشینی یزد» دوا نمی‌کند/ناتوانی مقابل رشد مناطق حاشیه‌ای جدید یزد؛ چرا؟!
با احتساب جمعیت ۶۵۶ هزار نفری یزد تقریبا بیش از ۱۳ درصد ساکنین شهر یزد در حاشیه ها و سکونتگاه های غیر رسمی گذران زندگی می کنند
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از یزدرسا، امروزه با فربه شدن شهرها بر اثر سیل مهاجرت ها، بی شک آسیب ها و تبعات زیادی گریبان گیر جوامع می شود و شکی هم نیست انسان برای زندگی بهتر و در آمئ بیشتر کوله بار مهاجرت بر دوش بگیرد و روانه شهرهایی شود که زمینه شرایط ایده آل او فراهم است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, یزدرسا,

سیل مهاجرت ها و افزایش جمعیت شهرها بدون در نظر گرفت ظرفیت های آن شهرها را از حد اشباع هم گذشته و سرریز آسیب های آن به تدریج در حال نمایان شده است.

,

استان یزد در یک دهه اخیر با توجه به رشد قارچ گونه صنایع به یک باره با حجم عظیمی از مهاجرت مهاجران داخلی و خارجی مجاز و غیر مجاز روبرو شد به گونه ای که نه تنها ظرفیت های این شهر توان پاسخگویی نیازهای این جمعیت را ندارد بلکه بسیاری از این فربه گی از حاشیه های شهر یزد بیرون زده است و معضلات حاشیه نشینی گریبان بسیاری از موضوعات اقتصادی، بهداشت و درمان، فرهنگی و اجتماعی مردم این شهر را تحت تاثیر قرار داده است.

,

, ,

 

,

زندگی بیش از ۱۳درصد جمعیت یزد در سکونتگاه های غیررسمی!

در حالی منابع غیررسمی در آخرین آمار خود از حاشیه نشینی ۸۵ هزار نفر در شهر یزد خبر می دهند اما آنچه مسئولان استانی به آن معترف هستند بیش از ۱۰۰ هزار نفر جمعیت حاشیه نشین یزد است.

, زندگی بیش از ۱۳درصد جمعیت یزد در سکونتگاه های غیررسمی!, زندگی بیش از ۱۳درصد جمعیت یزد در سکونتگاه های غیررسمی!,
,
, در حالی منابع غیررسمی در آخرین آمار خود از حاشیه نشینی ۸۵ هزار نفر در شهر یزد خبر می دهند اما آنچه مسئولان استانی به آن معترف هستند بیش از ۱۰۰ هزار نفر جمعیت حاشیه نشین یزد است.,


اگر مبنا را بر همان ۸۵ هزار نفر هم بگیریم با احتساب جمعیت ۶۵۶ هزار نفری یزد تقریبا ۱۳ درصد ساکنین شهر یزد در حاشیه ها و سکونتگاه های غیر رسمی گذران زندگی می کنند که مطمئنا خطزات و تبعات آن قابل جبران نیست.

,
, اگر مبنا را بر همان ۸۵ هزار نفر هم بگیریم با احتساب جمعیت ۶۵۶ هزار نفری یزد تقریبا ۱۳ درصد ساکنین شهر یزد در حاشیه ها و سکونتگاه های غیر رسمی گذران زندگی می کنند که مطمئنا خطزات و تبعات آن قابل جبران نیست.,

, ,


کاهش امنیت، افزایش جرایم، رشد اشتغال کاذب و تکدی گری، تهدید مسائل بهداشتی و درمانی، تغییر خرده فرهنگ ها و رخنه فرهنگ های غیر ناهمگن، کاهش کیفیت ظرفیت های آموزشی تنها گوشه ای از تبعات کلان هجوم سیل جمعیت به یزد و رشد حاشیه نشینی است.

,
,

حاشینه نشینی ناندانی کلاهبرداران زمین و مسکن در یزد

, حاشینه نشینی ناندانی کلاهبرداران زمین و مسکن در یزد, حاشینه نشینی ناندانی کلاهبرداران زمین و مسکن در یزد,

محمد حسین رحیمی زاده، در گفتگو با خبرنگار یزدرسا، در خصوص مناطق حاشیه نشین در یزد گفت: مناطق حسن آباد و اسکان یزد از مناطق حاشیه نشین یزد محسوب می‌شوند و یکی از مواردی که در این مناطق به دادگستری ارتباط دارد مسئله اراضی این مناطق است.

, یزدرسا,

, ,

 

,

وی ادامه داد: اکثر اراضی که در مناطق حاشیه نشین وجود دارد پلاک دولت است و سودجویانی هستند که با کلاهبرداری و سوء استفاه اقدام به قطعه بندی و فروش این اراضی به مردم می‌کنند که طبق قانون راه و شهرسازی باید با این موارد برخورد کند و قبل از آن وظیفه آگاه سازی دارند که باید با نصب تابلو اراضی دولتی را مشخص کنند تا زمینه کلاهبرداری فراهم نشود.

,

رحیمی‌زاده افزود: برای جلوگیری از سودجویی، تأمین امنیت اقتصادی و سامان‌دهی معاملات زمین و مسکن در استان نیز سامانه یکپارچه معاملات املاک یزد راه‌اندازی شد و همه افرادی که می‌خواهند معاملات مسکن انجام دهند می‌توانند از این سامانه استعلام بگیرند و با ثبت خرید و فروش مسکن در این سامانه از تخلفات در این حوزه مخصوصا در مناطق حاشیه نشین جلوگیری می‌شود.

,

, ,

بساط خرید وفروش مواد مخدر در حاشیه یزد داغ تر از همیشه

, بساط خرید وفروش مواد مخدر در حاشیه یزد داغ تر از همیشه, بساط خرید وفروش مواد مخدر در حاشیه یزد داغ تر از همیشه,

وی گفت: موضوع دیگری که در منطقه حسن آباد وجود داشت، بحث خرید و فروش و توزیع مواد مخدر بود که دادگستری، فرمانداری یزد در این موضوع ورود پیدا کردند و در شورای پیشگیری از وقوع جرم استان نیز مطرح شد و طبق مصوبه ای شهرداری و فرمانداری یزد طی مدت زمان مشخصی اقداماتی را در نقاطی که آلودگی و مسئله توزیع مواد مخدر وجود دارد انجام داد و هنوز هم ادامه دارد.

,

رحیمی زاده افزود: در این زمینه در نقاطی از محله حسن آباد پاتوق‌هایی وجود داشت که البته به صورت خانه نبود بلکه به صورت چهار دیواری، محلی را درست کرده بودند که اقدام به مصرف و توزیع مواد مخدر می‌کردند که این پاتوق‌ها شناسایی شد و راه و شهرسازی و یگان حفاظت اقدامات لازم را در این زمینه انجام دادند و حتی دوربین در نقاطی که آلودگی وجود داشت نصب شد.

,

اقدامات کوتاه مدت دردی از آسیب های حاشینه نشینی یزد دوا نمی‌کند

, اقدامات کوتاه مدت دردی از آسیب های حاشینه نشینی یزد دوا نمی‌کند, اقدامات کوتاه مدت دردی از آسیب های حاشینه نشینی یزد دوا نمی‌کند,

وی تصریح کرد: اقداماتی که دادگستری در مناطق حاشیه نشین به خصوص در منطقه حسن آباد انجام داده اقدامات کوتاه مدت و فوری است و برای اقدامات بلند مدت باید برنامه‌ریزی داشت و کار اساسی صورت گیرد که این مناطق از حاشیه خارج شوند تا کمتر شاهد جرایم و تخلفات در این مناطق باشیم.

,

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان یزد افزود: بسیاری از اقداماتی که باید در مناطق حاشیه نشین انجام گیرد در حوزه کاری دستگاه قضا نیست برای اینکه مشکلات به صورت ریشه‌ای در این مناطق حل شود باید برنامه دقیق و زمانبندی شده‌ای وجود داشته باشد که عقب افتادگی‌ها در این مناطق جبران شود و تبدیل به احسن شود.

,

, ,

ضرورت جلوگیری از ایجاد مناطق حاشیه ای جدید یزد

, ضرورت جلوگیری از ایجاد مناطق حاشیه ای جدید یزد, ضرورت جلوگیری از ایجاد مناطق حاشیه ای جدید یزد,

رحیمی‌زاده عنوان کرد: نبود یک مرکز دولتی و حتی یک شعبه بانکی در منطقه حاشیه نشین خود موجب به حاشیه رفتن بیشتر این مناطق می‌شود، و بنابراین باید در این مناطق اقداماتی صورت گیرد که منجر به ایجاد حاشیه جدید نشود و باید با برنامه‌ریزی از ایجاد حاشیه نشینی در نقاط دیگر استان جلوگیری کرد.

,

وی گفت: یکی دیگر از اقداماتی که می‌توان برای جلوگیری از ایجاد حاشیه در نقاط مختلف استان انجام داد توانمند کردن روستاها و جلوگیری از مهاجرت از روستا به حاشیه شهرها است، چنانچه اقدامات موثری در مبدأ مهاجرت صورت بگیرد تاثیر زیادی در جلوگیری از ایجاد حاشیه نشینی در شهر خواهد داشت.

,

, ,

 

,

حاشیه نشینی و چند راهکار

, حاشیه نشینی و چند راهکار, حاشیه نشینی و چند راهکار,

بسیاری از کارشناسان حوزه اجتماعی معتقد هستند برای مقابله با پدیده حاشیه‌نشینی در شهر یزد و کاهش جرائم و آسیب های اجتماعی این مناطق،سمن‌ها یا به عبارتی NGOها از ظرفیت های قابل استفاده ای برخوردار هستند.

, بسیاری از کارشناسان حوزه اجتماعی معتقد هستند برای مقابله با پدیده حاشیه‌نشینی در شهر یزد و کاهش جرائم و آسیب های اجتماعی این مناطق،سمن‌ها یا به عبارتی NGOها از ظرفیت های قابل استفاده ای برخوردار هستند.,

شناسایی مجرمین پرخطر و حرفه‌ای در مناطق حاشیه‌نشین و همچنین اقشار آسیب پذیر ساکن در این مناطق باید اولویت نخست برنامه‌های کاهش جرائم و آسیب‌های اجتماعی حاشیه نشینی باشد.

, شناسایی مجرمین پرخطر و حرفه‌ای در مناطق حاشیه‌نشین و همچنین اقشار آسیب پذیر ساکن در این مناطق باید اولویت نخست برنامه‌های کاهش جرائم و آسیب‌های اجتماعی حاشیه نشینی باشد.,

علیرغم طبقه‌بندی و جمع‌بندی جرائم و آسیب‌های اجتماعی مناطق حاشیه‌نشین، باید کارگروه عملیات اجرایی طرح‌ها، برنامه‌ها و مصوبات تشکیل شود و تا حصول نتایج مطلوب و مد نظر کار را ادامه دهد.

, علیرغم طبقه‌بندی و جمع‌بندی جرائم و آسیب‌های اجتماعی مناطق حاشیه‌نشین، باید کارگروه عملیات اجرایی طرح‌ها، برنامه‌ها و مصوبات تشکیل شود و تا حصول نتایج مطلوب و مد نظر کار را ادامه دهد.,

راه‌اندازی مراکز مشاوره رایگان در این مناطق به عنوان راهکاری خوب و اثرگذار می باشد که به منظور توانمندسازی خانواده‌های بزه‌دیده و زنان و کودکان بی‌سرپرست و بدسرپرست در مواجه با جرائم و آسیب‌های اجتماعی، راه‌اندازی مراکز مشاوره رایگان در این مناطق ضروری به نظر می‌رسد.

, راه‌اندازی مراکز مشاوره رایگان در این مناطق به عنوان راهکاری خوب و اثرگذار می باشد که به منظور توانمندسازی خانواده‌های بزه‌دیده و زنان و کودکان بی‌سرپرست و بدسرپرست در مواجه با جرائم و آسیب‌های اجتماعی، راه‌اندازی مراکز مشاوره رایگان در این مناطق ضروری به نظر می‌رسد.,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه