اخبار داغ

گزارشی از وضعیت نامناسب جاده‌های معدنی خراسان جنوبی؛

تهدید جان کارگران در پی بی‌توجهی مسئولان/ وضعیت اسفناک جاده "پیکوه" به معادن زغالسنگ طبس

تهدید جان کارگران در پی بی‌توجهی مسئولان/ وضعیت اسفناک جاده "پیکوه" به معادن زغالسنگ طبس
جاده معادن زغالسنگ طبس به پیکوه به گونه‌ای تخریب شده که در محل آب نماهای آن، آسفالت شکسته و حفره‌های عمیق ایجاد شده است که این حفره‌ها در بعضی از قسمت‌ها تا خط سفید وسط جاده هم پیشروی داشته است. هم اکنون تردد در این جاده به سختی و بسیار خطرناک است و کارگران هر روز مرگ را به واسطه حوادث جاده‌ای در جلو چشم‌شان تصور می‌کنند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از خاورستان، جاده معادن زغالسنگ پرورده طبس به پیکوه و دیهوک، وضعیت نامناسبی دارد که به دلیل تخریب های گسترده، به مسیر خطرناک برای تردد تبدیل شده و به عنوان یکی از دغدغه های کارگران دیهوکی مطرح است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, خاورستان,

هم اکنون کارگران زیادی از این مسیر برای رفتن به معادن زغالسنگ از این مسیر تردد می کنند که با وضعیت موجود، قطعااین جاده به عنوان یک تهدید به شمار می رود.

,

تهدید جان صد ها کارگر با جاده نامناسب معدنی

, تهدید جان صد ها کارگر با جاده نامناسب معدنی, تهدید جان صد ها کارگر با جاده نامناسب معدنی,

مصطفی محمدی، رئیس شورای اسلامی بخش دیهوک در گفتگو با خبرنگار خاورستان اظهارکرد: یکی از مشکلات مهم شهر دیهوک، وضعیت تاسف بار تنها جاده ارتباطی مرکز بخش دیهوک به معادن زغال سنگ پروده طبس است که جاده اصلی رفت و آمد بیش از هزار نفر از معدنکاران دیهوکی به معادن زغالسنگ است.

,

وی افزود: وضعیت این جاده در حالی نامناسب است که آیت الله رئیسی؛ رئیس جمهور در بازدید خود از معادن زغالسنگ طبس در شهریور ماه امسال، بر حل سریع مشکلات کارگران و فراهم نمودن حداقل امکانات رفاهی مناسب برای آنان تاکید کرد. اما علی رغم فراهم کردن امکانات خوابگاهی، متاسفانه مدیران مجتمع های معدنی زغال سنگ  در خصوص ترمیم و بازسازی آسفالت جاده اقدامی نکرده اند، در حالی که یکی از امکانات رفاهی کارگران هم جاده است.

,

وی گفت: از مسیر ۴۶ کیلومتری پیکوه تا معادن زغال سنگ  پرورده ، حدود ۳۳ کیلومتر آن در سال های گذشته از محل اعتبارات دولتی مکان های فاقد دهیاری در سال ۱۳۹۴ و ۱۳۹۵  و با پیشنهاد شورای اسلامی بخش در دوره چهارم و بخشدار وقت دیهوک آسفالت شده و ۱۳ کیلومتر دیگر هم در حد زیرسازی و بدون آسفالت  باقی مانده است.

,

مصطفی محمدی خاطرنشان کرد: در حال حاضر؛ قسمتی از مسیر آسفالت شده این جاده، به گونه ای تخریب شده که در محل آب نماهای آن، آسفالت شکسته و حفره های عمیق ایجاد شده است که این حفره ها در بعضی از قسمت ها تا خط سفید وسط جاده هم پیشروی داشته است.

,

وی با اشاره به اینکه هم اکنون تردد در این جاده به سختی و بسیار خطرناک است و کارگران هر روز مرگ را به واسطه حوادث جاده ای در جلو چشم شان تصور می کنند، گفت: این جاده؛ جاده اختصاصی معدن است و متاسفانه با گذشت حدود دو سال از تخریب آن، اقدامی برای ترمیم و بازسازی آن از سوی مسئولین معادن انجام نشده است.

,

رئیس شورای اسلامی بخش دیهوک یادآور شد: عمده کارگران مجموعه معادن زغال سنگ در بخش دیهوک با خودروهای شخصی و عمومی از این مسیر تردد می کنند، در حالی که بروز حوادث جاده ای (تصادف ، واژگونی و سقوط آزاد در حفرهای ایجاد شده) و فاجعه تلفات جاده ای برای این کارگران بسیار محتمل است.

,

, ,

محمدی بیان کرد: هم اکنون مشکل اصلی؛ خرابی قسمت آسفالت شده است نه مسیر خاکی، در حالی که اگر اطراف جاده ترمیم و دیواره هدایت آب درست شود، این مشکل حل می شود، اما متاسفانه این کار انجام نمی شود و علاوه بر خطرساز بودن، بیت المال هم هدر می رود.

,

وی با اشاره به اینکه مسئولان معدن نه این جاده را تحویل اداره راه می دهند و نه خودشان ترمیم می کنند، افزود: اگر این جاده واقعا جاده اختصاصی  است، پس چرا مسئولان معدن در سال ۹۴ و ۹۵ جلوی اجرای آسفالت را که از طریق بخشداری و با اعتبارات دولتی انجام می شده است را نگرفته و اجازه داده اند که این جاده به قول خودشان اختصاصی؛ از منابع مالی دولتی و عمومی مردمی ساخته شود.

,

محمدی گفت: البته از سمت طبس هم یک جاده به این معادن وجود دارد، اما برای رفت و آمد کارگران دیهوکی مناسب نیست، چرا که طول مسیر را ۱۰۰ کیلومتر بیشتر و به سه برابر افزایش می دهد.

,

وی در پایان خواستار رسیدگی فوری و ترمیم جاده ارتباطی مرکز بخش دیهوک به معادن زغال سنگ شد. وضعیت این جاده در حدی خطرناک است که پلیس راه دیهوک هم نسبت به آن تذکر داده و خواستار ترمیم این مسیر شده است.

,

مسیر معادن به پیکوه؛ جاده نیست

, مسیر معادن به پیکوه؛ جاده نیست, مسیر معادن به پیکوه؛ جاده نیست,

رمضان کریتی مدیرعامل شرکت زغالسنگ پرورده طبس نیز در گفتگو با خبرنگار خاورستان، اظهارکرد: شرکت زغالسنگ برای کارگران دیهوکی سرویس ایاب و ذهاب تامین کرده و اتوبوسی را اختصاص داده است. این سرویس ها از مسیر اصفهک و کریت و جاده آسفالت تردد می کنند که تمام مسیر آسفالت است.

,

وی با اشاره به جاده پیکوه به معادن طبس، افزود: شرکت زغالسنگ در منطقه نیستان یک کارگاه آب دارد که برای رسیدن به سرچاه های آب، یک جاده شوسه ایجاد کرده ایم. این جاده صرفا یک جاده پشتیبانی و اختصاصی است و جاده ای نیست که قرار باشد در آن تردد عموم انجام شود، بنا براین از نظر ما جاده نیست.

,

او بیان کرد: جاده تعریف دارد و باید استاندارد خاص خودش از جمله آسفالت، پل، علائم، آب نما، خط کشی و … داشته باشد.

,

مدیرعامل شرکت زغالسنگ پرورده طبس در پاسخ به اینکه آیا این کارگران در این جاده تردد می کنند یا خیر؛ گفت: در این خصوص اطلاعی ندارم، اما سرویس های کارگری اصلا از این مسیر تردد نمی کنند و فقط ماشین های پشتیبانی برای رفتن به کارگاه های آب از آن عبور می کنند. این مسیر، جاده نیست، ولی ممکن است یک موتورسیکلیت یا خودرو هم در آن تردد کند. البته تابلوی تردد ممنوع و تدارکاتی بودن آن در جاده نصب شده است.

,

رسالت ما تولید زغال است نه احداث جاده

, رسالت ما تولید زغال است نه احداث جاده, رسالت ما تولید زغال است نه احداث جاده,

کریتی ادامه داد: ممکن است یک گریدر در وسط کویر مسیر کوتاهی را تیغ زده باشد، ولی این مسیر به معنای جاده نیست، چرا که جاده وقتی به استاندارد رسید، جاده می شود.

,

وی با اشاره به اینکه اکنون هم کارگران دیهوکی جاده دارند، اظهارکرد: ساخت جاده برای نزدیک تر کردن مسیر کارگران، در ید ما نیست و ما هم جاده ساز نیستیم و نباید احداث کنیم. ما شرکت زغالسنگ هستیم که رسالت ما تولید زغال است.

,

کریتی با تاکید بر اینکه از مسیر معادن زغالسنگ به نیستان، جاده فقط جاده پشتیبانی و تدارکاتی است، گفت: اگر کسی با ماشین شخصی از این مسیر تردد کند، ارتباطی به ما ندارد، چرا که ما سرویس ایاب و ذهاب تامین کرده ایم که از مسیر آسفالته تردد می کند و کسی هم حق تردد در این مسیر اختصاصی را ندارد.

,

, ,

تعیین تکلیف جاده معادن به پیکوه برعهده ایمیدرو است

, تعیین تکلیف جاده معادن به پیکوه برعهده ایمیدرو است, تعیین تکلیف جاده معادن به پیکوه برعهده ایمیدرو است,

علیرضا خلیلی معاون هماهنگی امور عمرانی فرمانداری ویژه طبس نیز در گفتگو با خبرنگار خاورستان اظهارکرد: این جاده، جاده بین معادن است و راه رسمی، روستایی و شریانی نیست که حوزه حمل و نقل و وزارت راه و شهرسازی برای آسفالت آن اقدام کند.

,

وی بیان کرد: دسترسی به معادن هم در حیطه وظایف سازمان صمت است و چون همه معادن در اختیار شرکت دولتی ایمیدرو است، سازمان صمت و ایمیدرو باید به این موضوع ورود پیدا کنند و از محل منابعی که از بازگشت ۱۵ درصد عوارض پرداختی توسط معادن، در اختیار دارند، این موضوع را تعیین تکلیف کنند. چرا که با ساخت این جاده، هم خودشان راحت تر می توانند بار را به سمت کرمان و شهرهای همجوار ارسال کنند و هم کارگران دیهوکی مجبور نباشند از مسیر طبس تردد کنند.

,

خلیلی گفت: بنابراین تعیین تکلیف این جاده در اختیار ایمیدرو است و ایمیدرو باید پاسخگو باشد. ما هم این موضوع را پیگیری و درخواست داده ایم. البته جاده اصلی از سمت طبس تا ورودی معادن آسفالت است.

,

وی با اشاره به اینکه این جاده به دیهوک منتهی می شود و به پیکوه می رسد، افزود: قبلا ۱۵ کیلومتر این مسیر از منابع داخلی شرکت های معدنی آسفالت شده و برای آسفالت بقیه آن هم باید ایمیدرو اعتبار بگذارد و آن را تعیین تکلیف کند. تاکید ما هم این است که ایمیدرو این موضوع را تعیین تکلیف کند.

,

مزایده جاده معادن در سال آینده

, مزایده جاده معادن در سال آینده, مزایده جاده معادن در سال آینده,

عباس جرجانی رئیس سازمان صمت خراسان جنوبی نیز در این خصوص در گفتگو با خبرنگار خاورستان، اظهارکرد: قسمتی از جاده معادن طبس به سمت پیکوه آسفالت شده و قسمتی هم خاکی است، که این جاده تحویل شرکت زغالسنگ طبس شده و اصلا نه به سازمان صمت و نه به فرمانداری ارتباطی ندارد.

,

وی افزود: سال گذشته مصوبه ای داشتیم مبنی بر اینکه ایمیدرو ۱۴ کیلومتر مسیر خاکی باقی مانده را آسفالت کند که چون پول زیادی نیاز داشت باید کم کم جلو برویم که ایمیدرو این موضوع را پذیرفت. اما وقتی که ایمیدرو برای نقشه برداری جاده اقدام کرد، شرکت زغالسنگ پرورده مدعی شد که این ملک متعلق به این شرکت است و اجازه نمی دهد.

,

رئیس سازمان صمت خراسان جنوبی ادامه داد: دوباره ایمیدرو کنار جاده را تصرف کرد و اکنون هم برای آسفالت ۱۴ کیلومتر مشاور گرفته است و نتیجه جاده سازی و پل و … را تا یکی دو ماه دیگر ارائه می کند، اول سال آینده هم انجام آسفالت به مزایده خواهد رفت.

,

وی اظهارکرد: برای قسمت آسفالت شده جاده که توسط سیل پارسال خراب شده است، هم چون جاده اختصاصی شرکت زغالسنگ است، نامه نوشتیم که جاده ترمیم شود تا اتفاقی پیش نیاید.

,

باید از ورود به جاده جلوگیری کرد

, باید از ورود به جاده جلوگیری کرد, باید از ورود به جاده جلوگیری کرد,

جرجانی تاکید کرد: درست است که این جاده تدارکاتی و جاده خصوصی خود شرکت است، اما اگر قرار است کسی از این جاده استفاده نکند، باید در ورودی آن گیت گذاشته شود تا اجازه ورود داده نشود.

,

وی بیان کرد: از نظر راه و شهرسازی و راهداری نیز این جاده اختصاصی است و از نظر کارشناسی هم تحویل نشده است. بنابراین کسی این مسیر را به عنوان جاده قبول ندارد، اگر هم اتفاقی برای کسی بیفتد، مسئولیت برعهده خودش است.

,

, ,

جاده به ایمیدرو واگذار شود

, جاده به ایمیدرو واگذار شود, جاده به ایمیدرو واگذار شود,

رئیس سازمان صمت خراسان جنوبی با اشاره به اینکه با نصب تابلوی ورود ممنوع در این جاده، آقای کریتی از نظر قانونی مشکل خودش را حل کرده است، گفت: اما چون معادن دیگری هم در این منطقه فعال خواهد شد، شرکت زغالسنگ باید جاده را به ایمیدر واگذار کند تا پله پله؛ آن را با ایمیدرو آسفالت کنیم.

,

وی یادآور شد: در سال ۱۳۹۲ که معادن از ایمیدرو به بخش خصوصی واگذار شد، تمام این معادن به همراه جاده تا پیکوه، واگذار شد و الان هم شرکت زغالسنگ طبس اجازه نمی دهند که ایمیدرو روی آن کار کند، که باید این اشکال درست شود و شرکت زغالسنگ آن را به ایمیدرو برگرداند.

,

بر اساس این گزارش؛ علی رغم برخی تاکید بر عدم تردد در این مسیر، اما گویا علاوه بر تردد خودروهای شخصی، سرویس های کارگری هم برای رفتن به معادن طبس، از مسیر پیکوه به معادن استفاده می کنند. متاسفانه بی توجهی به بازسازی این جاده در حالی است که علاوه بر خطرناک بودن وضعیت فعلی آن، اگر همچنان مورد بی توجهی قرار بگیرد، در طی بارندگی های امسال آسیب بیشتری به آن وارد خواهد شد و این جاده کاملا تخریب و بیت المال به هدر خواهد رفت.

,

گفتنی است؛ خبرنگار خاورستان در خصوص این موضوع اقدام به مصاحبه با شرکت ایمیدرو هم کرد که متاسفانه برای این مشکل و دغدغه کارگران معادن، جوابی از سوی این شرکت دریافت نکرد.

,

انتهای پیام/

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه