اخبار داغ

رئیس امور آزمایشگاه‌های اداره کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی:

نیروگاه شازند روزانه ۱۲۵تن گوگرد وارد هوا می کند/ مازوت سوزی در اختیار وزرای نفت و نیرو، رئیس محیط زیست کشور و استاندار است

نیروگاه شازند روزانه ۱۲۵تن گوگرد وارد هوا می کند/ مازوت سوزی در اختیار وزرای نفت و نیرو، رئیس محیط زیست کشور و استاندار است
محرابیان گفت: در حال حاضر با توجه به داده ها، بنظر می رسد نیروگاه بیش از ۵میلیون لیتر مازوت را می سوزاند و با توجه به مازوت مصرفی در این نیروگاه که ۲.۵درصد گوگرد دارد، به ازای هر یک میلیون لیتر مازوت، ۲۵ تن گوگرد وارد هوا می شود (۱۲۵تن گوگرد به ازای ۵میلیون لیتر مازوت).
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ علیرضا محرابیان، رئیس امور آزمایشگاه‌های اداره کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی در گفتگو با دیار آفتاب؛ با اشاره به ناسالم بودن هوای اراک در بیش از ۱۴۰ روز از سال ۱۴۰۰، در خصوص تاثیر نیروگاه شازند در آلودگی شهر اراک، گفت: با توجه به خصوصیات اقلیمی و توپوگرافی اراک می توان گفت ذرات ریز گرد و غبار، اصلی ترین عامل آلودگی هوا در شش ماهه اول سال است ولی وضعیت در شش ماهه دوم سال تغییر می کند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, دیار آفتاب, .,

وی افزود: قبل از سال ۱۳۹۸، مازوت شاید تنها یک درصد سوخت نیروگاه شازند را تامین می کرد ولی سه سالی است که مازوت سهم بالایی از سوخت نیروگاه را تشکیل می دهد. به عنوان مثال در سال جاری و از آذرماه، روزهایی بوده که تا ۶-۷ میلیون لیتر مازوت هم مصرف شده است.

,

محرابیان تصریح کرد: با توجه به مسیر وزش باد که از سمت غرب و جنوب غرب است، تمام آلودگی صنایعی همچون نیروگاه، پتروشیمی و پالایشگاه به سمت اراک آمده و باعث افزایش شاخص های آلایندگی در ایستگاه های درون شهری می شود.

,

رئیس امور آزمایشگاه‌های اداره کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی تاکید کرد: در حالی که ذرات کمتر از دو و نیم میکرون در شش ماهه اول سال اصلی ترین عامل آلودگی هوای اراک است، با سرد شدن هوا در شش ماهه دوم سال، دی اکسید گوگرد که ناشی از احتراق خودرو ها و از همه مهمتر سوزاندن مازوت در نیروگاه شازند است، عامل اصلی آلودگی هوای این کلانشهر می شود. لذا نمی توان آلاینده بودن نیروگاه شازند را انکار کرد.

,

وی با بیان اینکه نیروگاه شازند به صورت روزانه سوختی معادل ۷.۵ تا ۸ میلیون لیتر (مازوت) یا مترمکعب (گاز) مصرف می کند، گفت: سوخت مصرفی نیروگاه یا گاز طبیعی است یا سوخت مایع(مازوت). در حال حاضر با توجه به داده ها، بنظر می رسد نیروگاه بیش از ۵میلیون لیتر مازوت را می سوزاند و با توجه به مازوت مصرفی در این نیروگاه که ۲.۵درصد گوگرد دارد، به ازای هر یک میلیون لیتر مازوت، ۲۵ تن گوگرد وارد هوا می شود (۱۲۵تن گوگرد به ازای ۵میلیون لیتر مازوت).

,

رئیس امور آزمایشگاه‌های اداره کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی در مورد اخطار های داده شده به نیروگاه شازند جهت کاهش میزان مصرف مازوت، گفت: هفته ای یک یا دو مرتبه میزان آلایندگی این نیروگاه اندازه گیری شده و اخطار لازم داده می شود و به صورت روزانه جریمه می شوند. حتی موضوع به واحد قضایی هم ارجاع داده می شود ولی اداره کل حفاظت محیط زیست استان توان بیشتری برای جلوگیری از ادامه این روند(سوزاندن مازوت) ندارد.

,

محرابیان تصریح کرد: تصمیم در مورد نوع سوخت مصرفی در صنایعی همچون نیروگاه شازند در اختیار ۴ نفر شامل وزیر نفت، وزیر نیرو، رئیس سازمان محیط زیست کشور و استاندار است.

,

وی در پاسخ به این سوال که آیا دیدار اخیر استاندار جدید مرکزی با وزیر نفت که در مورد سهمیه گاز استان مرکزی و سوخت نیروگاه بود، نتیجه ملموسی داشت، گفت: پس از این دیدار تقریبا ۱۰روزی میزان مصرف مازوت از ۵میلیون لیتر به کمتر از ۲ میلیون لیتر کاهش داشت ولی دوباره به روال سابق خود بازگشت و در حال حاضر روزانه حدود ۵میلیون لیتر مازوت مصرف می شود.

,

انتهای پیام/

,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه