اخبار داغ

نگاهی به پشت پرده آلودگی در استان یزد؛

مجوز ۳۵ کارخانه‌ آلاینده یزد تنها در آخر عمر دولت روحانی رقم خورد/ روزگار سیاه هوای یزد؛ ارثیه تیم اقتصادی دولت!

مجوز ۳۵ کارخانه‌ آلاینده یزد تنها در آخر عمر دولت روحانی رقم خورد/ روزگار سیاه هوای یزد؛ ارثیه تیم اقتصادی دولت!
آلودگی هوای استان یزد از سو به پایش ها و دقت نظارت برمی گردد که شاید در نگاه اول در اولویت باشد اما در نگاه دوم دلایلی پنهان وجود دارد که با کمی کنکاش می توان به ان پی برد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از یزدرسا، این روزها آلودگی هوای شهرهای صنعتی استان یزد یعنی اردکان، میبد و اشکذر نه تنها در صدر اخبار استان قرار گرفته که دیگر جان مردمان این شهرها را به لب رسانده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, یزدرسا,

با قرار گرفتن وضعیت الودگی این شهرها در وضعیت نارنجی و ناسالم شدن هوای ان ها، صبح روز دوشنبه کمیته اضطرار در استانداری یزد با حضور مسئولان متولی برگزار شد که با خروجی چند مصوبه مانند غیرحضوری کردن مدارس، ممنوعیت تردد خودروهای دیزلی و منع فعالیت های عمرانی و پایش و برخورد با واحدهای آلاینده! به پایان رسید.

,

اما مطمئنا در همان جلسه هم مسئولان مربوطه به این مهم اعتقاد داشته اند که این تصمیمات اگر هم اثری داشته باشد قرار نیست دردی از اصل موضوع کم کند و آن رشد قارچ گونه صنایع در در دشت یزد اردکان و عدم نظارت کافی بر آلایندگی آن هاست.

,

*آلودگی هوای یزد نیازمند کالبدشکافی عمیق

, *آلودگی هوای یزد نیازمند کالبدشکافی عمیق, *آلودگی هوای یزد نیازمند کالبدشکافی عمیق,

برای اثبات این موضوع همین وضعیت آلودگی شهرهای اردکان و میبد بهترین سند است اما همین نیازمند کالبد شفافی عمیق دارد تا بتوان درمانی برای این معضل که بر جان یزد رخنه کرده است یافت.

,

, ,

 

,

*مجهترین مرکز پایش آلودکی هم دردی از یزد دوا نکرد

, *مجهترین مرکز پایش آلودکی هم دردی از یزد دوا نکرد, *مجهترین مرکز پایش آلودکی هم دردی از یزد دوا نکرد,

نیره ملایی پور مدیر کل محیط زیست استان یزد معتقد است فعالیت های صنعتی، عمرانی و حمل و نقلی و استفاده نیروگاه ها از سوخت غیر استاندارد منشا آلودگی هوای شهرهای اردکان، میبد و اشکذر است.

, نیره ملایی پور مدیر کل محیط زیست استان یزد معتقد است فعالیت های صنعتی، عمرانی و حمل و نقلی و استفاده نیروگاه ها از سوخت غیر استاندارد منشا آلودگی هوای شهرهای اردکان، میبد و اشکذر است.,

ملایی پور در پاسخ به اینکه نظارت های محیط زیست استان بر فعالیت صنایع بصورت مقطعی انجام می شود ابراز کرد: نظارت‌ها همیشه وجود دارد و در شرایط اضطرار تشدید می‌شود تا این شرایط کنترل شده و کاهش یابد.

,

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان ادامه داد: یکی از مجهزترین و منحصر به فردترین مراکز پایش کشور در استان یزد وجود دارد که سال گذشته راه اندازی شد.

,

پورملایی افزود: هر واحد صنعتی به صورت متوسط، پنج بار در ساعت توسط دوربین‌های نظارتی و سنجشی، پایش می‌شود که این مساله می‌تواند تصویر درستی از آلودگی صنعت بدهد.

,

اما آلودگی هوای استان یزد از سو به پایش ها و دقت نظارت برمی گردد که شاید در نگاه اول در اولویت باشد اما در نگاه دوم دلایلی پنهان وجود دارد که با کمی کنکاش می توان به ان پی برد.

,
*چراغ سبز دولتی‌ها به ایجاد ۳۵ کارخانه‌ آلاینده در یزد تنها در شش ماه!
, *چراغ سبز دولتی‌ها به ایجاد ۳۵ کارخانه‌ آلاینده در یزد تنها در شش ماه!, *چراغ سبز دولتی‌ها به ایجاد ۳۵ کارخانه‌ آلاینده در یزد تنها در شش ماه!,

علیرغم اینکه همه مسئولان و مردم مدعی می شوند که دشت یزد اردکان دیگر ظرفیت ایجاد صنایع به ویژه صنایع آلاینده را ندارد اما همچنان مجوزها زیر امضای مسئولان مربوطه می رود بطوریکه اخبار غیررسمی نشان می دهد در شش ماهه اول سال ۱۴۰۰ که به اواخر دولت دوازدهم به حساب می آمد مجوز ۳۵ واحد صنعتی بزرگ در پهنه دشت یزد اردکان صادر شده است!

, علیرغم اینکه همه مسئولان و مردم مدعی می شوند که دشت یزد اردکان دیگر ظرفیت ایجاد صنایع به ویژه صنایع آلاینده را ندارد اما همچنان مجوزها زیر امضای مسئولان مربوطه می رود بطوریکه اخبار غیررسمی نشان می دهد در شش ماهه اول سال ۱۴۰۰ که به اواخر دولت دوازدهم به حساب می آمد مجوز ۳۵ واحد صنعتی بزرگ در پهنه دشت یزد اردکان صادر شده است!,

, ,

اما یک چرایی بزرگ در پشت صدور مجوز صنایع وجود دارد که چگونه است علیرغم اعتراض و نارضایتی شدید مردم، آلودگی شدید و آسیب های زیست محیطی و با علم و آگاهی مسئولان از وضعیت موجود بار مجوز صنایع در دشت یزد اردکان صادر می شود؟!

,

شاید جواب این سوال را بتوان در عملکرد تیم اقتصادی دولت دوازدهم جستجو کرد که همچنان بعد از گذشت تقریبا پنج ماه از عمر دولت سیزدهم همچنان بدون بازدهی سکان اقتصاد و صنایع استان یزد را در دست دارند.

,
در کنار کارنامه تیم اقتصادی دولت دوازدهم در استان یزد و رویش مصائبی چون بالاتر بودن شاخص فلاکت استان یزد از شاخص کشوری، بیکاری ۲۷هزار جوان تحصیل کرده و رتبه چهارم استان صنعتی یزد در بیکاری و رتبه بالا در تورم! باید معضل آلودگی هوا را هم از نتایج عملکرد این تیم دانست.
,

*تیم اقتصادی دولت در یزد و علم دور زدن قوانین

, *تیم اقتصادی دولت در یزد و علم دور زدن قوانین, *تیم اقتصادی دولت در یزد و علم دور زدن قوانین,

از سویی گویا این تیم اقتصادی در علم دور زدن مردم و دور زدن قوانین محیط زیستی بیش از هر علم دیگری تسلط دارند! که قرار دادن پهنه اردکان و اشکذر به عنوان مناطق محروم نمونه ای از ان است.

,

, ,

وقتی یک واحد صنعتی در یک منطقه محروم ایجاد شود بنا به قانون، ۱۰ سال از پرداخت مالیات معاف است و همین صاحبان صنایع را وا می دارد برای گرفتن مجوز دست به هر راه و روشی بزند و همین موضوع کار را برای دفاع از محیط زیست سخت می کند!

,

رشد قارچ گونه و بی در و پاشنه صنایع در پهنه یزد اردکان حتی اگر توجیح اقتصادی هم داشته باشد باید گفت متاسفانه کوه تیم اقتصادی دولت تدبیر در این زمینه هم موش زاییده است و هماهنگونه که اشاره شد شاخصه های اقتصادی استان یزد هم چندان چنگی به دل نمی زند.

, رشد قارچ گونه و بی در و پاشنه صنایع در پهنه یزد اردکان حتی اگر توجیح اقتصادی هم داشته باشد باید گفت متاسفانه کوه تیم اقتصادی دولت تدبیر در این زمینه هم موش زاییده است و هماهنگونه که اشاره شد شاخصه های اقتصادی استان یزد هم چندان چنگی به دل نمی زند., رشد قارچ گونه و بی در و پاشنه صنایع در پهنه یزد اردکان حتی اگر توجیح اقتصادی هم داشته باشد باید گفت متاسفانه کوه تیم اقتصادی دولت تدبیر در این زمینه هم موش زاییده است و هماهنگونه که اشاره شد شاخصه های اقتصادی استان یزد هم چندان چنگی به دل نمی زند.,

شکی نیست با نتیجه ای که در همه زمینه های اقتصادی استان یزد دیده می شود تیم اقتصادی این استان نیازمند خانه تکانی است و شکی هم نیست تا رویکرد اقتصادی استان تغییر نکند قرار نیست شرایط موجود از این چیزی که هم اکنون مشاهده می شود بهتر شود.

, شکی نیست با نتیجه ای که در همه زمینه های اقتصادی استان یزد دیده می شود تیم اقتصادی این استان نیازمند خانه تکانی است و شکی هم نیست تا رویکرد اقتصادی استان تغییر نکند قرار نیست شرایط موجود از این چیزی که هم اکنون مشاهده می شود بهتر شود., شکی نیست با نتیجه ای که در همه زمینه های اقتصادی استان یزد دیده می شود تیم اقتصادی این استان نیازمند خانه تکانی است و شکی هم نیست تا رویکرد اقتصادی استان تغییر نکند قرار نیست شرایط موجود از این چیزی که هم اکنون مشاهده می شود بهتر شود.,

انتهای پیام/

, انتهای پیام/, انتهای پیام/]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه