اخبار داغ

حجت الاسلام رهبر:

حضرت امام با الگوی اسلام و قرآن، شورای انقلاب را تشکیل دادند/ تثبیت نظام و جلوگیری از حکومت فردی و جناحی

حضرت امام با الگوی اسلام و قرآن، شورای انقلاب را تشکیل دادند/ تثبیت نظام و جلوگیری از حکومت فردی و جناحی
نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی گفت: حضرت امام برای تحکیم و تثبیت مردم سالاری دینی و جلوگیری از حکومت فردی و جناحی دستور تشکیل شورای انقلاب را صادر کردند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صاحب نیوز؛ در تاریخ پرفراز و نشیب انقلاب اسلامی سالهای 56 و 57 را می توان از پرماجراترین و پرآشوب ترین دوران انقلاب اسلامی به شمار آورد. روزهای پرالتهابی که تظاهرات مردم به دلیل ظلم و جور دستگاه پهلوی به اوج خود رسیده بود. حضرت امام خمینی(ره) که با اتکا به یاری خدا و همراهی مردم در مقابل رژیم پهلوی ایستاده بود یقین داشت و آگاه بود که کار رژیم به پایان رسیده و باید مهیای تشکیل حکومتی جدید شد اندیشه حضرت امام این بود که حکومتی الهی و برخواسته از مردم تشکیل شود. لازمه تشکیل حکومت مردمی این بود که شورایی از نخبگان جامعه تشکیل شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صاحب نیوز,

* تشکیل شورای انقلاب نخستین اقدام عملی برای اداره کشور بود

, * تشکیل شورای انقلاب نخستین اقدام عملی برای اداره کشور بود, * تشکیل شورای انقلاب نخستین اقدام عملی برای اداره کشور بود,

نخستین جرقه تشکیل شورا زمانی بود که حضرت امام در پاریس در تبعید بود در سفر استاد مرتضی مطهری به پاریس و ملاقات با حضرت امام این اندیشه مطرح و قرار شد مرتضی مطهری در بازگشت به ایران این موضوع را با افراد مورد نظر حضرت امام مطرح و نتیجه را به امام اطلاع دهند. چند ماه پیش از پیروزی انقلاب اسلامی امام (ره) فرمان تشکیل شورای انقلاب را صادر کرده و در نامه ای به شهید آیت الله بهشتی نوشتند: وقت دارد، سپری می شود و من خوف آن دارم که با عدم معرفی اشخاص، مفسده پیش آید. بنا بود به مجرد آمدن ایشان (آیت الله مرتضی مطهری) با اشخاص مورد نظر یکی یکی و جمعی ملاقات کنید و نتیجه را فوراً به این جانب اعلام کنید. نگرانی و عجله امام(ره) در این نامه به خوبی اهمیت این شورا را نشان می‌دهد.

, وقت دارد، سپری می شود و من خوف آن دارم که با عدم معرفی اشخاص، مفسده پیش آید. بنا بود به مجرد آمدن ایشان (آیت الله مرتضی مطهری) با اشخاص مورد نظر یکی یکی و جمعی ملاقات کنید و نتیجه را فوراً به این جانب اعلام کنید.,

تشکیل شورای انقلاب اسلامی یکی از نخستین اقدامات عملی برای اداره کشور و تاسیس بالاترین نهاد تصمیم‌گیری به شمار می‌رفت که به نقطه عطفی برای نهضت اسلامی تبدیل شد چراکه تا قبل از آن تاریخ، نیروهای انقلاب نمی‌دانستند که انتقال قدرت از رژیم پهلوی به جمهوری اسلامی چگونه صورت خواهد گرفت.

,

مهم‌ترین‌ وظیفه‌ شورای‌ انقلاب‌ اسلامی انتقال‌ قدرت‌ بود که مسئولیت قوهٔ قانون‌گذار و اجرایی را بر عهده داشت. حضرت امام‌ خمینی‌ 18 دی‌ ماه‌ سال 57 در پاسخ‌ به‌ نماینده‌ ژیسکاردستن‌ رئیس جمهور فرانسه که حامل پیام بود فرمودند: «تأکید می‌کنم‌ که‌ اگر بخواهید آرامش‌ در ایران‌ حاصل‌ شود، راهی‌ جز این‌ نیست‌ که‌ نظام‌ شاهنشاهی‌ کنار برود و ملت‌ را به‌ حال‌ خود باقی‌ بگذارند تا من‌ یک ‌شورای‌ انقلاب‌ تأسیس‌ کنم‌ از اشخاص‌ پاک‌ دامن‌ برای‌ نقل‌ قدرت‌ تا امکانات‌ مناسب‌ جهت‌ حکومت‌ مبعوث‌ ملت‌ انجام‌ گیرد».

, «تأکید می‌کنم‌ که‌ اگر بخواهید آرامش‌ در ایران‌ حاصل‌ شود، راهی‌ جز این‌ نیست‌ که‌ نظام‌ شاهنشاهی‌ کنار برود و ملت‌ را به‌ حال‌ خود باقی‌ بگذارند تا من‌ یک ‌شورای‌ انقلاب‌ تأسیس‌ کنم‌ از اشخاص‌ پاک‌ دامن‌ برای‌ نقل‌ قدرت‌ تا امکانات‌ مناسب‌ جهت‌ حکومت‌ مبعوث‌ ملت‌ انجام‌ گیرد».,

این شورا برای اداره حکومت نوپای انقلاب اسلامی تشکیل شده بود اما به دلیل مسائل امنیتی وجود این شورا پیش از پیروزی انقلاب و در ماه‌های آغازین پس از پیروزی فاش نشد و شورا در ابتدا به صورت محرمانه و غیر علنی فعالیت می‌کرد ولی در نهایت در ۲۲ دی‌ماه سال ۱۳۵۷ فرمان تشکیل شورای انقلاب به فرمان حضرت امام به صورت علنی و رسمی صادر شد.

,

* اعضای تشکیل دهنده هسته اصلی شورای انقلاب 

, * اعضای تشکیل دهنده هسته اصلی شورای انقلاب , * اعضای تشکیل دهنده هسته اصلی شورای انقلاب ,

ریاست شورای انقلاب در ابتدا برعهده آیت الله مرتضی مطهری بود اما با شهادت وی ریاست آن به آیت الله طالقانی منتقل شد. پس از پیروزی انقلاب و تشکیل دولت موقت، حسن حبیبی، عباس شیبانی، ابوالحسن بنی صدر، احمد جلالی و حبیب الله پیمان نیز به جمع اعضای شورای انقلاب افزوده شدند. در ۱۳ آبان ۱۳۵۸ خورشیدی و با استعفای دولت موقت با ادغام دولت در شورا، اعضای جدید شورا نیز انتخاب شدند از جمله این افراد می توان به آیت الله خامنه ای، آیت الله هاشمی رفسنجانی، محمد جواد باهنر، آیت الله مهدوی کنی، آیت الله محمد بهشتی، معین فر، عزت الله سحابی، ‌علی‌اکبر معین‌فر و شهید قدوسی اشاره کرد. این شورا در مدت کوتاهی از فعالیت خود توانست به موفقیت های چشمگیری در سروسامان دادن به مسایل کشور دست یابند.

,

* پایان کار شورای انقلاب اسلامی

, * پایان کار شورای انقلاب اسلامی, * پایان کار شورای انقلاب اسلامی,

شورای انقلاب اسلامی پس از پیروزی انقلاب، یک نهاد قانون‌گذار به‌شمار می‌آمد. شورا در تیرماه ۱۳۵۸ در دولت موقت ادغام شد، سپس با روی کار آمدن مجلس شورای اسلامی و تعیین نخست‌وزیر و شورای نگهبان، شورا به کار خود پایان داد. به این ترتیب مأموریت شورای انقلاب پس از ۱۸ ماه در ۲۶ تیر ۱۳۵۹ اندکی پس از افتتاح اولین دوره مجلس شورای اسلامی به پایان رسید. نخستین دورهٔ مجلس شورای اسلامی در ۷ خرداد ۱۳۵۹ آغاز شد. با شروع کار مجلس و شورای نگهبان و دیگر نهادها، مسئولیت و ضرورت وجودی شورای انقلاب به پایان رسید؛ لذا در ۱۲ تیر ۱۳۵۹ سید محمد بهشتی اعلام کرد مسئولیت شورای انقلاب دو هفتهٔ دیگر به پایان می رسد.

,

* تشکیل شورای انقلاب برای مشارکت نخبگان جامعه و نمایندگان مردم در اداره حکومت بود

, * تشکیل شورای انقلاب برای مشارکت نخبگان جامعه و نمایندگان مردم در اداره حکومت بود, * تشکیل شورای انقلاب برای مشارکت نخبگان جامعه و نمایندگان مردم در اداره حکومت بود,

حجت الاسلام محمدتقی رهبر در گفتگو با خبرنگار صاحب نیوز؛ با گرامیداشت سالروز تشکیل شورای انقلاب اظهار کرد: حضرت امام(ره) رهبر انقلاب بودند، ملت هم هماهنگ بودند و به نظام اسلامی رای دادند اما حضرت امام(ره) برای تایید مردم سالاری دینی و شورای شدن حکومت و نظام فرمان تشکیل شورای انقلاب را صادر کردند تا مردم و صاحب نظران و صاحبان اندیشه به عنوان نمایندگان مردم را در اداره امور کشور مشارکت دهند.

, صاحب نیوز,

نماینده مردم اصفهان در ادوار مجلس شورای اسلامی افزود: حضرت امام در واقع برای تحکیم و تثبیت مردم سالاری دینی و جلوگیری از حکومت فردی و جناحی دستور تشکیل شورای انقلاب را صادر کردند برای اینکه با نظر شورایی حکومت اداره شود تا وقتی که به مرحله بعدی دولت و مجلس تشکیل شود برسند.

,

امام جمعه موقت اصفهان افزود: در حقیقت حضرت امام قصد داشت برای تحکیم نظام شورایی، مشارکت نخبگان مردم در اداره نظام مورد توجه قرار بگیرد این بود که شورای انقلاب را تشکیل دادند.

,

* الگوی حضرت امام در تشکیل شورای انقلاب برگرفته از دستور اسلام و قرآن بود

, * الگوی حضرت امام در تشکیل شورای انقلاب برگرفته از دستور اسلام و قرآن بود, * الگوی حضرت امام در تشکیل شورای انقلاب برگرفته از دستور اسلام و قرآن بود,

وی در پاسخ به اینکه فرمان حضرت امام(ره) در تشکیل شورای انقلاب برگرفته از چه الگویی برای اداره حکومت بود ابراز کرد: خداوند در قرآن کریم می فرماید «وامرهم شورا بینهم» با اینکه پیامبر عظیم الشان اسلام نخبه عالم بودند و حضرات ائمه معصومین(ع) نیز برترین انسان ها بودند ولی در تشکیل حکومت دینی مردم را نیز مشارکت می دادند. وقتی بنا است که نظام شورایی باشد باید با موازین شرعی مخالفت نداشته باشد و مردم مشارکت کنند برای تحکیم و اثبات شورایی بودن نظام دستور اسلام و قرآن هم است که «وامرهم شورا بینهم» آیه صریح قرآن است که مسلمانان امورشان را با مشورت و همفکری و هماهنگی اندیشه ها انجام دهند بنابراین الگوی حضرت امام الگوی اسلامی بود.

,

وی در ادامه به نقش اصفهان در همراهی با انقلاب اسلامی اشاره کرد و افزود: مردم استان اصفهان الحمدالله همواره در همه عرصه ها از ابتدای شروع نهضت تا پیروزی نهضت و بعد از آن هم در جبهه و جنگ و دوران دفاع مقدس پیشگام و پیشقدم بوده اند الان هم اصفهان در حقیقت برای کشور یک پایگاه و الگوی ثابت اسلامی به شمار می رود.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه