اخبار داغ

رویداد فرهنگی جبهه مقاومت؛

«عمار»، جشنواره‌ای برای دیده شدن آثار خودمانی‌تر/ کاستی‌هایی که جشنواره عمار باید رفع کند

«عمار»، جشنواره‌ای برای دیده شدن آثار خودمانی‌تر/ کاستی‌هایی که جشنواره عمار باید رفع کند
تهیه کننده اثر برگزیده جشنواره فیلم عمار از نقاط قوت و ضعف این جشنواره سخن می‌گوید؛ جشنواره‌ای که باید مراقب باشد، رشد آن مانع از دیده شدن آثار کوچک‌تر نشود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از صاحب نیوز؛ دوازدهمین جشنواره فیلم عمار با دبیری نادر طالب زاده در حال برگزاری است. جشنواره مردمی فیلم عمار یک جشنواره سینمایی است که در سال 1389 و در اولین سالگرد حماسه‌ نهم دی ماه کار خود را آغاز کرد و اکنون دوازدهیمن سال شکوفایی خود را جشن می‌گیرد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صاحب نیوز؛,

این جشنواره مردمی که به همت فعالان فرهنگی جبهه انقلاب اسلامی شروع به کار کرد ابتدا تنها بخش‌های محدودی را پوشش می‌داد اما رفته رفته گسترش پیدا کرد و به یک جشنواره مهم تبدیل شد. در ابتدای شروع این جشنواره در مقابل جشنواره بزرگی همچون جشنواره فیلم فجر که به نوعی در انحصار سلبریتی‌ها بود، کمتر به نظر می‌رسید این جشنواره بتواند رشد کند و در مسیر توجه و پیشرفت امروز خود قرار بگیرد.

,

جشنواره فیلم عمار با یک ساختارشکنی در حوزه فعالیت این چنینی سینمایی با تم «جبهه اسلامی مقاومت» برگزار می‌شود و در بخش «رقابت اصلی جشنواره» آثار دریافتی در  قالب‌های داستانی، مستند، پویانمایی، نماهنگ، برنامه تلویزیونی، فیلم ما و فیلم‌نامه و در موضوعات «رویای ایرانی»، «نقد درون گفتمانی»، «حافظه ملی»، «جنگ اقتصادی»، «جنگ نرم»، «ملت قهرمان»، «نهضت جهانی مستضعفین» و «فتنه ۸۸»  با هم به رقابت می‌پردازند.

,

در فراخوان دوازدهمین جشنواره فیلم عمار آمده است «جشنواره عمار که در سال ۱۳۸۹ همزمان با اولین سالگرد حماسه نهم دی‌ماه شکل گرفت، کوشید صدای حنجره‌های سانسور شده و سیمای جمهور مردمانی باشد که در سپهر رسانه‌، ضریب درخوری پیدا نمی‌کنند.»

,

 

,

, ,

«آزاده رجبی» مستندساز و تهیه کننده برنامه‌های تلویزیونی شبکه اصفهان است که امسال برای دومین سال پیاپی اثرش به مرحله نهایی جشنواره فیلم فجر راه پیدا کرده است.

,

سال گذشته برنامه تلویزیونی «کی میاد ستاره چینی» از این تهیه کننده در یازدهمین فیلم عمار شایسته تقدیر شناخته شد و در دوازدهمین جشنواره فیلم عمار پس از بازبینی هیأت انتخاب این جشنواره مردمی و جمع بندی ارزیابی‌ها در بخش مستند مدافعان حرم، مستند «در نگاه او» تولید شبکه اصفهان به تهیه کنندگی آزاده رجبی و کارگردانی فرزاد حقوقی به مرحله نهایی این جشنواره راه پیدا کرد.

,

مستند «در نگاه او» به رابطه عاطفی حاج قاسم سلیمانی با شهید حاج ناصر توبیها پرداخته است. این شهید اهل نجف آباد و از نیروهای حاج قاسم سلیمانی در لشکر 41 ثارالله در دفاع مقدس بوده است که از ناحیه چشم‌ها و نخاع جانباز می‌شود. حاج قاسم ارتباطش را با این شهید حفظ کرده بود. شهید توبیها در دی ماه سال 1392 به درجه رفیع شهادت نائل آمد.

,

در گفتگو با این تهیه کننده اصفهانی کم و کاستی‌های جشنواره فیلم عمار را جویا شدیم.

,

- صاحب نیوز: شما از سال گذشته با جشنواره فیلم عمار آشنا شدید؟

, - صاحب نیوز: شما از سال گذشته با جشنواره فیلم عمار آشنا شدید؟, - صاحب نیوز: شما از سال گذشته با جشنواره فیلم عمار آشنا شدید؟,

- نه، ما در سال‌های گذشته هم در جشنواره حضور پیدا می‌کردیم اما از سال گذشته به صورت جدی‌تر و قوی‌تر با برنامه «کی میاد ستاره چینی» با موضوع سبک زندگی ایرانی-اسلامی وارد جشنواره شدیم و امسال هم با شش اثر در جشنواره شرکت کردیم.

,

 

,

, ,

- صاحب نیوز: نظرتان را راجع به نقاط قوت جشنواره بیان بفرمایید.

, - صاحب نیوز: نظرتان را راجع به نقاط قوت جشنواره بیان بفرمایید., - صاحب نیوز: نظرتان را راجع به نقاط قوت جشنواره بیان بفرمایید.,

- امسال اکران‌های جشنواره خوب بوده و از نظم خوبی برخوردار بود و فضاسازی که برای برگزاری جشنواره شده بود فضاسازی درخور و مناسبی بود.

,

- صاحب نیوز: فکر می‌کنید مهمترین ضعفی که جشنواره داشته و باید پرداخته و اصلاح شود چیست؟

, - صاحب نیوز: فکر می‌کنید مهمترین ضعفی که جشنواره داشته و باید پرداخته و اصلاح شود چیست؟, - صاحب نیوز: فکر می‌کنید مهمترین ضعفی که جشنواره داشته و باید پرداخته و اصلاح شود چیست؟,

- به راه انداختن این جشنواره فرصت خوبی شد برای شرکت و دیده شدن کارهای کوچکتر و خودمانی‌تری که امکان شرکت در جشنواره‌های بزرگتری مانند جشنواره مستند حقیقت را نداشتند چرا که در آن جشنواره‌ها کارهای بزرگی شرکت داده می‌شوند که سبب می‌شود کارهای کوچکتر در مراحل ابتدایی کنار گذاشته شده و اصلاً دیده نشوند.

,

اما اکنون بعد از 12 سال از آغاز به کار جشنواره عمار، پای کارهای بزرگتر هم به این جشنواره باز شده است و سبب شده فرصت دیده شدن برای کارهای کوچکتر در این جشنواره هم از آن‌ها گرفته شود.

,

- صاحب نیوز: شرکت کارهای بزرگ در این جشنواره نمی‌تواند شاخصی برای رشد این جشنواره و اثربخش بودن آن در جامعه برای تولید کارهای بزرگتر در موضوعات مقاومت باشد؟

, - صاحب نیوز: شرکت کارهای بزرگ در این جشنواره نمی‌تواند شاخصی برای رشد این جشنواره و اثربخش بودن آن در جامعه برای تولید کارهای بزرگتر در موضوعات مقاومت باشد؟, - صاحب نیوز: شرکت کارهای بزرگ در این جشنواره نمی‌تواند شاخصی برای رشد این جشنواره و اثربخش بودن آن در جامعه برای تولید کارهای بزرگتر در موضوعات مقاومت باشد؟,

- بله درسته اما نباید در داوری کارهای کوچکتر و کارهای بزرگ مستندسازان بزرگ در یک سطح دیده و مورد ارزیابی قرار بگیرند. برگزار کنندگان می‌توانند این آثار را در سطوح مختلف با هم مقایسه کنند و فرصت دیده شدن را از کارهای کوچکتر نگیرند.

,

شاید عادلانه نباشد فیلم سازان و مستندسازانی که به منابع بزرگ، به آرشیوهای قوی و شخصیت‌های مهم برای مصاحبه دسترسی دارند با کسانی در رقابت باشند که به این امکانات دسترسی ندارند.

,

- صاحب نیوز: به نظرتان چه نقاطی از این جشنواره دیگر جای کار داشته و باید تغییر پیدا کند؟

, - صاحب نیوز: به نظرتان چه نقاطی از این جشنواره دیگر جای کار داشته و باید تغییر پیدا کند؟, - صاحب نیوز: به نظرتان چه نقاطی از این جشنواره دیگر جای کار داشته و باید تغییر پیدا کند؟,

- یکی از قوانین این جشنواره این است که اگر اثری سال‌های گذشته در جشنواره شرکت داده شده است، امسال نمی‌تواند در آن حضور پیدا کند. در حالی که در مورد برنامه‌های تلویزیونی که پویا بوده و هر قسمت این برنامه‌ها متفاوت با قسمت‌های قبلی هستند و امکان رشد دارند، اگر این قانون لحاظ نشود سبب می‌شود تهیه کننده و کارگردان برنامه‌های تلویزیونی تلاش کنند اثر فاخرتری در سال‌های آینده ارائه دهند.

,

برای مثال من سال گذشته برنامه «کی میاد ستاره چینی» را ارائه دادم که شایسته تقدیر شناخته شد اما چون امکان این را نداشتم که این کار را امسال هم در جشنواره شرکت دهم، انگیزه‌ای نداشتم امسال بیشتر روی تولید این برنامه کار کنم که بتوانم مثلاً فانوس جشنواره را کسب کنم.

,

 

,

, ,

- صاحب نیوز: داوری دوازدهمین جشنواره مردمی فیلم عمار را چطور دیدید؟

, - صاحب نیوز: داوری دوازدهمین جشنواره مردمی فیلم عمار را چطور دیدید؟, - صاحب نیوز: داوری دوازدهمین جشنواره مردمی فیلم عمار را چطور دیدید؟,

- اثر هر فیلم ساز و مستندسازی مثل فرزند او است و خیلی برای یک فیلم ساز اهمیت دارد که چطور با این فرزند رفتار می‌شود. من امسال شش اثر به جشنواره فرستادم که فقط یک اثر آن یعنی مستند «در نگاه او» به بخش اصلی جشنواره راه پیدا کرد در حالی که می‌دانم در بین این آثار دست کم یک اثر دیگر مانند مستند «هم نفس» که به زندگی شهید حسین پورجعفری، یار همراه حاج قاسم سلیمانی، پرداخته بود، نیز با این مستند برابری می‌کرد و می‌توانست به بخش اصلی جشنواره راه پیدا کند.

,

وقتی علت را جویا شدن این طور برداشت کردم که داوران سعی کردند از هر تهیه کننده و کارگردان تنها یک اثر انتخاب شود که فرصت برای دیده شدن تعداد بیشتری از فیلمسازان این حوزه فراهم شود ولی به نظر من این راهبرد خوبی نیست.

,

- صاحب نیوز: آیا با وجود همه این کم و کاستی‌ها تصمیم دارید در سال آینده هم در جشنواره عمار شرکت کنید؟

, - صاحب نیوز: آیا با وجود همه این کم و کاستی‌ها تصمیم دارید در سال آینده هم در جشنواره عمار شرکت کنید؟, - صاحب نیوز: آیا با وجود همه این کم و کاستی‌ها تصمیم دارید در سال آینده هم در جشنواره عمار شرکت کنید؟,

- بله حتما، این تصمیم را دارم و إن‌شاءالله سال آینده با اثری قوی‌تر در جشنواره سیزدهم حضور پیدا خواهم کرد.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه