اخبار داغ

یادداشت؛

روستا در مهاجرت معکوس

روستا در مهاجرت معکوس
تراژدی غمبار خالی‌شدن روستاها از سکنه به گونه‌ای پیش رفته است که جامعه آماری برخی از روستاها را پیرمردها و پیرزن‌ها تشکیل می‌دهند، اما با درایت دولتمردان مهاجرت معکوس محقق می‌شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از هرمز؛ سالیان زیادی است که روستاها به دلیل گسترش حاشیه نشینی شهری خالی از سکنه می شوند، از سویی عدم شرایط شغلی مناسب ویژه جوانان روستایی و از سویی دیگر عدم ایجاد زیرساخت های زندگی از قبیل مدرسه و امکانات اولیه باعث شده است که بسیاری از مردم روستایی منطقه سکونتشان را خالی از سکنه کرده و به شهرها مهاجرت کنند.
تراژدی غمبار دولت ها در سالیان اخیر نسبت به مردم روستایی نه تنها از آلام آنها نکاهید بلکه بر درد و رنج این مردم نجیب کشور افزود.
عدم حمایت از توسعه کشاورزی و خرید های تضامنی دولت در چند سال اخیر از یک سو و همچنین نبود توجه ویژه به زیرساخت های ارتباطی روستایی بازی دو سر باخت خروج از روستا را کلید زد.
روستا را باید قطب اول اقتصاد کشور بنامیم چرا که نیازهای اصلی و ضروری یک منطقه را می توان با استحصال از مزارع کشاورزی و باغی و همچنین گسترش دامپروری روستایی و عشایری بدست آورد، اما نبود سیاست گذاری مناسب در روستاها باعث شده است دست دولتمردان به سمت کشورهایی که در این زمینه به خوبی موقعیت ها را شناسایی و سرمایه گذاری کرده اند دراز شود.
ورود سالیانه میلیون ها تن گندم و همچنین نهاده های دامی چیزی نیست که بگوییم در کشور نتوان به آن دست یافت، اما سیاست های غلطی که ۸ سال مفید می توانست در کشور به آن پرداخته شود در سایه شوم برخی از دولتمردان به کما رفت.
البته جای بیان است که نقش مردم روستایی در تامین اینگونه از نیازهای عمومی کشور که به نوعی به معیشت تمامی مردم ارتباط مستقیم دارد، در مسیر راه به خوبی شناسایی نشد تا اینکه امروز شاهد مشکلات فراوان برای مردم روستایی باشیم.
خالی شدن از سکنه در روستاها به گونه ای رقم خورده است که امروز در بسیاری از روستاهای کشور با کاهش جمعیت روستایی مواجه هستیم، تا جایی که در برخی از روستاهای کشور سرانه جمعیتی را پیرمردها و پیرزن های روستایی تشکیل داده اند.
حضور جوانان روستایی که می توانیم به عنوان نسل جایگزین آنها را تلقی نماییم، امروز بیش از پیش احساس می شود و این امر نیازمند سیاست گذاری های مجدد دولت در این مسیر بزرگ است.
گسترش دامپروری با حمایت از روستانشینان را می توانیم انقلابی در این حوزه بنامیم، چرا که با وجود منابع خدادادی و شرایط مناسبی که در سطح اراضی کشور وجود دارد نیاز کشور را مرتفع می سازد.
از سویی دیگر حمایت کشاورزانی که تا سال های پیش به حال خود رها شده اند را اگر شاهد باشیم و با خریدهای تضامنی دولت محصولاتی که در بی تدبیری دولت تدبیر و امید به جای عرضه مناسب در بازار خوراک دام ها می شد را حمایت نماییم، شاهد اثرات مفید کارکرد در جامعه روستایی خواهیم بود.
امروز توسعه روستایی را باید در مهاجرت معکوس دانست، چرا که با طرح ریزی های صحیح دولت می توان افراد زیادی را که به شهرها مهاجرت داشته اند باری دیگر با انگیزه ای مضاعف به سمت روستاها بازگرداند.
امید است در دولت مردمی، نسبت به این امر مهم شاهد اقدامات ارزنده ای باشیم تا باری دیگر رونق و ترقی روستاها محقق شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, هرمز,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,


محمدامین عالی‌پور؛ فعال رسانه‌ای
انتهای پیام/

,
,
]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه