اخبار داغ

کارشناس دینی:

سخنوری، فصاحت و بلاغت از صفات بارز ام‌البنین(س) بود

سخنوری، فصاحت و بلاغت از صفات بارز ام‌البنین(س) بود
حجت‌الاسلام بارانی، سخنوری، فصاحت و بلاغت را از صفات بارز حضرت ام‌البنین(س) ذکر کرد و گفت: وی مدافع ولایت و از اولین مرثیه‌سرایان عاشورا بود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ حجت الاسلام حسین بارانی کارشناس دینی در گفت‌وگو با خبرنگار هرمز با تسلیت سالروز وفات همسر بزرگوار امام علی(ع) حضرت ام‌البنین(س)، پیرامون مناقب و فضیلت این بانوی بزرگ به ابعاد شخصیتی آن بانوی بزرگ اشاره و اظهار کرد: ام‌البنین(س) مدافع ولایت و از اولین مرثیه سرایان عاشورا بود که بقیع ،مرثیه سرایی جانسوز او را در رثای سیدالشهداء و بزرگ مردان کربلا، بیاد دارد.
وی با بیان برخی ویژگی های خاندان و نسب ام‌البنین(س) افزود: فاطمه[ام البنین]، دختر حزام، فرزند خالد بن ربیعه بن کلاب است. مادر آن گرامی، لیلا و یا شمامه از خانواده سهل بن عامر بن مالک بن جعفر بن کلاب است که همه پدرانش، از مردان شجاع و نامدار عرب در منطقه حجازند. همچنین امّ البنین باچند واسطه به عبد مناف، جد بزرگ رسول اکرم(ص) می رسد
وی افزود: به گواهی تاریخ، پدران و دایی های امّ البنین(س) در دوران قبل از اسلام در ردیف دلیران عرب محسوب می شده اند و مورخان، آنان را به دلیری و شهامت در رزمگاه های نبرد، ستوده اند و آنان افزون بر شجاعت و قهرمانی، سالار و سرور قوم خود نیز بوده‌اند؛ آنچنان که سلاطین زمان در برابرشان سر تسلیم فرود آورده اند.
این کارشناس دینی در ادامه گفت: خاندان امّ البنین در شرافت، شهامت، مردانگی، مهمان نوازی و دلاوری، سرآمد رادمردان عصر خود بوده اند و امّ‌البنین، این اوصاف نیکو را از اسلاف خود به ارث برد و با آموخته هایش از خاندان وحی عجین کرد و به فرزندانش نیز انتقال داد.
بارانی خو به مرثیه خوانی و نوحه سرایی ام البنین(س) پس از واقعه عاشورای سال ۶۱ هجری قمری اشاره کرد و بیان داشت: وقتی بشیر، خبر شهادت چهار فرزند ام البنین را به او داد هر بار که بشیر از شهادت یکی از فرزندانش ،خبر می داد، ام البنین(س) می پرسید: ای بشیر از امام من،حضرت اباعبدالله الحسین(ع) بگو! فرزندان من و هر آنچه زیر آسمان است فدای اباعبدالله باد و آن هنگام که بشیر خبر شهادت امام حسین(ع) را داد، ام البنین(س) صیحه ای کشید و گفت: قد قطعت نیاط قلبی. ای بشیر رگ قلبم را پاره کردی! و شیون و ناله می کرد.
وی ابراز داشت: ام البنین(س) همواره با مرثیه خوانی و نوحه سرایی، ندای مظلومیت کربلاییان را سر می داد و هر روز همراه نوه اش، عبیدالله فرزند حضرت عباس(ع) و جمعی دیگر به بقیع می رفت و نوحه می خواند و شور و غوغایی بپا می کرد که مردم مدینه اطرافش جمع می شدند و با او هم ناله و گریه می کردند و در روایتی به نقل از امام باقر(ع) آمده است که حضرت(ع) فرمودند: ام البنین (س) به بقیع می رفت و آنقدر جانسوز مرثیه می خواند که مروان بن حکم با آن قساوت قلب گریه کرد.
روحانی مستقر گزدان در پایان به دیگر صفات حضرت ام البنین(س) اشاره کرد و گفت: سخنوری، فصاحت و بلاغت از صفات بارز آن بانوی وارسته بود و در تاریخ آمده است که اشعار بسیار زیبایی برای شهادت امام حسین(ع) و فرزندانش سروده و می گفت ؛ دیگر مرا «ام البنین» نخوانید که به یاد شیران دلاور می افتم. مرا فرزندانی بود که بنام آنها خوانده می شدم ولی امروز فرزندی ندارم.

انتهای پیام/

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, هرمز,
,
,
,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه