اخبار داغ

با بررسی معضلات تولید برق کثیف عنوان شد؛

حل معضل مازوت‌سوزی در انتظار اجرای پروژه انتقال گاز از عسلویه به مشهد/ امکان انتقال و تعطیلی نیروگاه توس وجود ندارد

حل معضل مازوت‌سوزی در انتظار اجرای پروژه انتقال گاز از عسلویه به مشهد/ امکان انتقال و تعطیلی نیروگاه توس وجود ندارد
بر اساس اظهارات مسئولان حل معضل مازوت‌سوزی در انتظار اجرای پروژه انتقال گاز از عسلویه به مشهد است؛ زیرا با افزایش مصرف گاز خانگی نیروگاه توس چاره‌ای جز مازوت‌سوزی ندارد و علاوه بر آن، امکان انتقال و تعطیلی نیروگاه نیز وجود ندارد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صبح توس، آلودگی هوای کلانشهر مشهد از جمله موضوعاتی است که همواره مورد توجه مردم و رسانه‌های خراسان رضوی بوده اما هر بار با شانه خالی کردن برخی ارگان‌ها یا وعده‌های مسئولان بدون نتیجه مانده است. در حال حاضر بر اساس اظهارات مسئولان محیط زیست خراسان رضوی مهمترین مشکل آلودگی هوای مشهد استفاده از سوخت مازوت در نیروگاه توس است که سبب شده تا بیش از پیش هوای دومین کلانشهر کشور آلوده شود و مردم بجای هوای پاک، دود حاصل از سوخت مازوت را به داخل ریه‌های خود هدایت ‌کنند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صبح توس,

برخی منابع متغییر مانند موتورسیکلت ها و خودروهای فرسوده را متهم ردیف اول آلودگی هوا در کلان شهرها می دانند، درحالی که صنایع، کارخانه ها و نیروگاه های تولید برق هم زمان درحال تولید و انتشار خطرناک ترین آلاینده ها هستند. براساس سیاهه آلودگی هوای شهر مشهد، صنایع فقط در سال 1396 بیش از 6170 تن اکسید نیتروژن، که یکی از خطرناک ترین عوامل آلودگی هواست، وارد هوای شهر مشهد کرده اند.

,

, ,

حسین فکور، مدیر محیط‌ زیست و توسعه پایدار دفتر فنی استانداری خراسان‌رضوی در گفت‌وگو با صبح توس، اظهار کرد: همه ساله با سرد شدن هوا شاهد افزایش مصرف گاز در بخش خانگی هستیم که به دلیل اینکه خراسان رضوی انتهای خط لوله انتقال گاز قرار دارد ما برای تامین سوخت مورد نیاز نیروگاه ها و حفظ پایداری برق در استان، مجبور به سوخت مازوت در نیروگاه ها هستیم.

,

گاز تولیدی در سرخس جوابگوی مصرف خراسان رضوی نیست

, گاز تولیدی در سرخس جوابگوی مصرف خراسان رضوی نیست,

وی با اشاره به اینکه گاز تولید شده در میدان گازی سرخس جوابگوی مصرف خراسان رضوی نیست، گفت: برای تامین گاز مورد نیاز استان ما حدود 20 درصد آن را از شبکه سراسری گاز دریافت می کنیم از طرف دیگر با توجه به کمبود گاز در کشور تمامی نیروگاه هایی که قابلیت مصرف مازوت را دارند، ملزم به مصرف سوخت مازوت شده اند.

,

فکور خاطر نشان شد: سال‌های گذشته صلاحدید و تصمیم گیری در خصوص استفاده یا عدم استفاده از مازوت در نیروگاه ها بر عهده کمیته ای در استانداری خراسان رضوی بود که با توجه به شرایط خاصی که امسال به وجود آمده است، این تصمیم برای کل کشور در تهران و توسط وزارت نفت گرفته می شود و هم اکنون تنها نیروگاه توس در کشور ملزم به مازوت سوزی نیست بلکه نیروگاه هایی که قابلیت مازوت سوزی دارند مانند شازند و نکا نیز ملزم به استفاده از سوخت مازوت شده اند.

,

گازوئیل سوزی در نیروگاه مشهد

, گازوئیل سوزی در نیروگاه مشهد,

مدیر محیط‌ زیست و توسعه پایدار دفتر فنی استانداری خراسان‌رضوی ادامه داد: تنها نیروگاه توس در خراسان رضوی قابلیت مازوت سوزی را دارد و نیروگاه مشهد اکثرا اقدام به سوخت گاز برای تامین انرژی مورد نیاز خود می کند و در زمانی که گاز مورد نیاز دچار مشکل شود، اقدام به سوخت گازوئیل می کند.

,

وی تصریح کرد: هم اکنون شرکت گاز در حال اجرای خط لوله رینگی در اطراف مشهد است که هدف اصلی از اجرای آن تامین بهتر گاز در مناطق مختلف شهر است و ارتباطی به تامین گاز مورد نیاز نیروگاه های مشهد ندارد.

,

حل مشکل کبود گاز در انتظار اجرای پروژه انتقال گاز از عسلویه به مشهد

, حل مشکل کبود گاز در انتظار اجرای پروژه انتقال گاز از عسلویه به مشهد,

فکور یادآور شد: برای حل مشکل کبود گاز در استان خراسان رضوی به دنبال اجرای پروژه انتقال گاز از میدان گازی عسلویه به مشهد هستیم که این خط لوله جدید در صورت تکیمل از استان خراسان جنوبی و شهر سنگ‌بست فریمان عبور خواهد کرد و در انتها مشهد را به طور مستقیم به شبکه گاز سراسر کشور متصل می کند و می تواند مشکل کمبود گاز را در خراسان رضوی و شرق کشور حل کند اما هم اکنون نمی توان زمانی را برای پایان این پروژه و حل مشکل کبود گاز در شرق کشور اعلام کرد. این پروژه جزء پروژه های میان مدت محسوب می شود و تا کنون بخشی از اعتبارات آن از بخش اعتبارات دولتی تامین شده است.

,

مدیر محیط‌زیست و توسعه پایدار دفتر فنی استانداری خراسان‌رضوی با بیان اینکه بر اساس مطالعات انجام شده در خصوص آلودگی هوای شهر مشهد، سهم نیروگاه های خراسان رضوی در ایجاد آلودگی هوا در مشهد چیزی حدود 19 درصد است، گفت: پروژه انتقال و یا احداث یک نیروگاه، یک پروژه زمانبر و گرانقیمت است از این رو انتقال و جابه جایی نیروگاه توس امکانپذیر نیست.

,

احداث نیروگاه های بادی و خورشیدی در دستور کار قرار گرفت

, احداث نیروگاه های بادی و خورشیدی در دستور کار قرار گرفت,

وی ضمن تاکید بر افزایش ظرفیت تولید برق در استان و هدایت سرمایه گذاران در این بخش یادآور شد: با توجه به محدودیت های سوخت های فسیلی و آلودگی آن ها به سمت احداث نیروگاه هایی پاک حرکت کرده ایم از این رو ساخت تعدادی نیروگاه بادی و خورشیدی در استان در دستورکار قرار گرفته است و امیدواریم با احداث هرچه سریعتر این نیروگاه ها از مشکلات استان کمتر شود.

,

, ,

امکان انتقال و تعطیلی نیروگاه توس وجود ندارد

, امکان انتقال و تعطیلی نیروگاه توس وجود ندارد,

فکور با اشاره به اینکه خراسان شمالی، رضوی و جنوبی دارای یک منطقه برق و گاز هستند، گفت: در حال حاضر شبکه برق نیازمند برق تولیدی نیروگاه توس است و به هیچ عنوان نمی توانیم برق تولیدی از این نیروگاه را قطع و آن را جابه جا کنیم زیرا به محض اینکه برق تولیدی این نیروگاه قطع شود، برق قسمتی از مشهد و حتی خراسان بزرگ می رود.

,

رایزنی هایی برای افزایش سهم گاز خراسان رضوی داشته‌ایم

, رایزنی هایی برای افزایش سهم گاز خراسان رضوی داشته‌ایم,

مدیر محیط‌زیست و توسعه پایدار دفتر فنی استانداری خراسان‌رضوی در خصوص اقدامات کوتاه مدت و میان مدت برای کاهش آلودگی هوای مشهد، تصریح کرد: بر اساس سیاهه آلودگی هوای مشهد، نقش هر یک از ارگان ها و ادارات در کاهش آلودگی هوا مشخص شده و تبدیل به پروژه هایی شده اند که خوشبختانه همه ادارات و ارگان ها در حال انجام وظایف خود هستند و نظارت دقیقی نیز بر عملکرد آن ها وجود دارد. در خصوص نیروگاه ها نیز رایزنی هایی برای افزایش سهم گاز خراسان رضوی داشته ایم تا حدالامکان مجبور به سوخت مازوت در نیروگاه توس نشویم.

,

برای پایان مازوت سوزی در مشهد نمی‌توان مشخص کرد

, برای پایان مازوت سوزی در مشهد نمی‌توان مشخص کرد,

وی با اشاره به اینکه تاریخی برای پایان مازوت سوزی در مشهد نمی‌توان مشخص کرد، گفت: مسئولان نیروگاه توس می گویند که تجهیزات ما قدیمی است و نصب فیلتراسیون هزینه بالایی دارد و از طرف دیگر این نوع از فیلتراسیون نیاز به مصرف آب بالایی دارد و تأمین آن حجم آب در دشت غرب مشهد ممکن نیست و به همین دلیل اکنون این کار در نیروگاه توس انجام نمی شود.

, .,

فکور خاطر نشان شد: بر اساس سیاهه آلودگی هوا، شهرداری مشهد نیز ملزم به نوسازی و بهبود وضعیت ناوگان حمل و نقل عمومی شده است.

,

انتهای پیام/

,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه