اخبار داغ

عضو هیات رئیسه کمیسیون کشاورزی مجلس مطرح کرد:

بودجه ۱۴۰۱؛ انقباضی، عدالت‌خواه و تولیدمحور

بودجه ۱۴۰۱؛ انقباضی، عدالت‌خواه و تولیدمحور
عضو هیات رئیسه کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: لایحه بودجه ۱۴۰۱ انقباضی، با محوریت رونق و افزایش تولید، توجه به اقشار کم‌درآمد و کاهش هزینه‌های مازاد است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از شبکه خبری تهران نیوز: کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۱ پس از فراز و فرودها، به تصویب کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی رسید.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, شبکه خبری تهران نیوز,
اگرچه برخی کارشناسان امر ایرادها و کاستی‌هایی را به پیکره بودجه سال آینده وارد می‌دانند، اما در مقابل برخی دیگر بودجه ۱۴۰۱ را انقباضی البته در مسیر رونق و افزایش تولید، کاهش تورم و افزایش ارزش پول ملی کشور تلقی می‌کنند.
,
 
,
نگاه ویژه به طبقات کم درآمد و محروم‌تر جامعه و در آن سوی ماجرا اخذ مالیات‌هایی از اقشار پردرآمد و مالیات گریز، کاهش بی‌سابقه هزینه‌های جاری و در مقابل افزایش ۴۳ درصدی اعتبارات حوزه عمرانی از ویژگی‌های بارزی که برای بودجه برشمرده‌اند.
,
 
,
همچنین بودجه سال آینده کوشیده در کنار کاهش تورم از ایجاد رکود در بازار جلوگیری کرده و علاوه بر توجه به تکالیف دولت در حوزه‌های مختلف، خود را مقید به پرداخت دیون‌های پیشین نیز دانسته که از آن جمله می‌توان به پرداخت دیون صندوق‌های بازنشستگی اشاره کرد.
,
 
,
از دیگر وجوه تمایز بودجه ۱۴۰۱ تمرکززدایی و توجه به شتاب بخشیدن به موتور پیشرفت استان‌ها است، تا با ایجاد صندوق‌های استانی سهم مشارکت فعالانه آن‌ها را در افزایش تولید ارتقاء دهد.
,
 
,
درباره مهمترین ویژگی‌ها و وجوه ممتاز و بارز بودجه ۱۴۰۱ با علی اکبر علیزاده برمی نماینده مردم دامغان و عضو هیات رئیسه کمیسیون کشاورزی مجلس به بحث و گفت‌وگو نشسته‌ایم که در ادامه می‌خوانید.
, علی اکبر علیزاده برمی نماینده مردم دامغان و عضو هیات رئیسه کمیسیون کشاورزی مجلس,
 
,
مهمترین شاخصه‌های ممتاز لایحه بودجه ۱۴۰۱ کدامند؟
, مهمترین شاخصه‌های ممتاز لایحه بودجه ۱۴۰۱ کدامند؟,
 
,
علیزاده برمی: یکی از مهمترین شاخصه‌ها و وجوه تمایز لایحه بودجه ۱۴۰۱ در مقایسه با سال‎‌های دیگر صرفه‌جویی شدید در هزینه دولت (به استثنای حقوق کارمندان) است.
, علیزاده برمی: , علیزاده برمی:,
 
,
کاهش ۱۵ درصدی هزینه‌های جاری دولت که برای نخستین بار در طول تاریخ بودجه‌نویسی در کشور بی‌سابقه است، از عزم و اراده دولت سیزدهم برای جلوگیری از ریخت و پاش‌ها و هزینه‌های مازاد حکایت دارد.
,
 
,
از دیگر ویژگی‌های ممتاز بودجه سال آینده رشد ۴۳ درصدی بودجه‌های عمرانی در مقایسه با ۱۴۰۰ است، از سویی در حالی سال‌های پیش عدم تحقق بخش اعظمی از بودجه موجب کاهش منابع بودجه‌ای بخش عمرانی می‌شد که در لایحه بودجه ۱۴۰۱ امکان تحقق بیش از ۹۰ درصد اعتبارات این بخش پیش‌بینی شده است.
,
 
,
 بودجه سال آینده را چه اندازه در راستای رونق تولید می‌دانید؟
,  بودجه سال آینده را چه اندازه در راستای رونق تولید می‌دانید؟,  ,
 
,
علیزاده برمی: یکی از نقاط مثبت و برجسته لایحه بودجه ۱۴۰۱ کاهش ۵ درصدی سهم مالیات واحدهای تولیدی به عنوان اهرم‌ مشوقی با هدف رونق تولید است، به این ترتیب بودجه با انعطاف بیشتر در مسیر کمک به کسب و کار و تسهیل و رونق تولید حرکت کرده است.
, علیزاده برمی: , علیزاده برمی: ,
 
,
تعیین معافیت‌های مالی برای صادرکنندگان از دیگر ابزارهای لحاظ شده در لایحه بودجه ۱۴۰۱ است که مشوقی برای افزایش تولید و به تبع آن بالا رفتن سهم صادرات کالاهای داخلی به حساب می‌آید.
,
 
,
افزایش ۶۸ درصدی بودجه بخش کشاورزی نشان‌دهنده اهمیت دولت به تسهیل بسترهای افزایش تولید و امنیت غذایی در کشور بوده که در نوع خود اقدامی برجسته در راستای ایفای نقش حمایتی از تولیدکنندگان به شمار می‌رود.
,
 
,
 لایحه بودجه ۱۴۰۱ را چه میزان در مسیر تحقق عدالت می‌بینید؟
,  لایحه بودجه ۱۴۰۱ را چه میزان در مسیر تحقق عدالت می‌بینید؟,  ,
 
,
علیزاده برمی: افزایش ۱۰ درصدی حقوق کارکنان و پلکانی بودن ماهیت آن از مصادیقی است که نشان‌ می‌دهد روح بودجه ۱۴۰۱ به دنبال گسترش عدالت در جامعه است، به این ترتیب در حالی حقوق دریافتی اقشار کم درآمد جامعه افزایش تا ۳۰ درصدی را به خود می‌بیند، در مقابل دستمزد و حقوق طبقه برخوردار افزایش اندکی یافته و یا آنکه اساسی افزایشی نبوده است.
, علیزاده برمی:, علیزاده برمی:,
 
,
به این ترتیب دولت در بودجه سال آینده کوشیده در پرداخت حقوق و دستمزد از فاصله طبقاتی بین قشرهای کم درآمد و پر درآمد جامعه کاسته و آن را به سمت توازن بیشتری هدایت کند.
,
 
,
از سویی تغییر پایه‌های مالیاتی و اعمال تغییراتی مانند اخذ مالیات از خودروهای گران قیمت، خانه‌ها و ویلاهای لوکس و موسسات به اصلاح فرهنگی مانند موسسات آموزشی از ویژگی‌های متمایز و ممتاز بودجه است.
,
 
,
همچنین سلبریتی‌هایی که درآمد آن‌ها از سقف معینی بیشتر باشد ملزم به پرداخت مالیات شده‌اند، تا به این ترتیب دولت هر چه بیشتر در مسیر تحقق عدالت اجتماعی در جامعه گام برداشته باشد.
,
 
,
بر اساس آنچه که گفته شد پیش‌بینی‌ها در مجموع نشان می‌دهد دولت برای سال پیش‌رو بودجه‌ای انقباضی البته نه به معنای اعمال فشار بر مردم، بلکه با جهت‌گیری به سمت رونق تولید، افزایش صادرات و جلوگیری از ریخت و پاش‌ها و هزینه‌های غیر ضرور را ترسیم کرده است.
,
 
,
دولت سیزدهم چه سهمی را برای پرداخت دیون دولت‌های پیشین در بودجه سال آینده دیده است؟
, دولت سیزدهم چه سهمی را برای پرداخت دیون دولت‌های پیشین در بودجه سال آینده دیده است؟,
 
,
علیزاده برمی: یکی از بخش‌های مهم بودجه سال آینده سهمی است که دولت سیزدهم در پرداخت دیون انباشته شده دولت‌های پیشین به صندوق‌های بازنشستگی دیده، از این‌رو بخش اعظمی از بدهی‌های دولت به صندوق‌های بازنشستگی تامین اجتماعی، کارکنان دولت و نیروهای مسلح پرداخت و تسویه می‌شود.
, علیزاده برمی:, علیزاده برمی:,
 
,
به عبارت بهتر دولت با تحمیل فشار مضاعف در حال پرداخت دیون خود به صندوق‌های بازنشستگی است، تا از این طریق غُل و رنجیرها را از دست و پای بودجه در سال‌های آینده باز کرده و به برخی مشکلات پایان دهد.
,
 
,
به این ترتیب همچنین امکان خدمات‌دهی مطلوب‌تر از سوی صندوق‌های بازنشستگی برای جامعه هدف خدمات آن‌ها فراهم می‌شود.
,
 
,
نتیجه مجموعه این عوامل نشانگر تدوین بودجه‌ای انقباضی اما نه بی‌هدف است که اتفاقا با ایجاد گشایش زندگی اقشار کم‌درآمد، اخذ مالیات از پردرآمدها و رونق تولید، منجر به افزایش تولید، ثبات و یا کاهش نقدینگی و کاهش تورم و افزایش ارزش پول ملی خواهد شد.
,
 
,
 نگاه بودجه ۱۴۰۱ به توسعه و رونق در استان‌ها چطور است؟
,  نگاه بودجه ۱۴۰۱ به توسعه و رونق در استان‌ها چطور است؟,  ,
 
,
علیزاده برمی: دولت در بودجه ۱۴۰۱ صندوق‌های استانی را برای هر یک از استان‌های کشور پیش‌بینی کرده تا سهم مشارکت فعالانه آن‌ها را در افزایش تولید ارتقاء دهد.
, علیزاده برمی: , علیزاده برمی: ,
 
,
از سویی اندوخته صندوق هر استان برای بهبود رونق تولید و کمک به توسعه همان استان هزینه و سرمایه‌گذراری می‌شود که این خود در حکم اهرم تشویقی برای مشارکت فعالانه‌تر استان‌ها است.
,
 
,
 برخی‌ها بودجه انقباضی ۱۴۰۱ را عاملی برای رکود می‌دانند، با این تفسیر موافقید؟
,  برخی‌ها بودجه انقباضی ۱۴۰۱ را عاملی برای رکود می‌دانند، با این تفسیر موافقید؟,  ,
 
,
علیزاده برمی: در وهله اول باید گفت مشوق‌های بسیار خوبی که دولت در لایحه بودجه سال آینده دیده، بستر را برای کاهش تورم و در آن سوی ماجرا افزایش تولید و اشتغال فراهم آورده است.
, علیزاده برمی: , علیزاده برمی: ,
 
,
در مورد اینکه آیا بودجه‌ای که در تقابل با تورم پیش‌بینی شده چه اندازه می‌تواند مانع یا موجب رکود شود، به این مسئله بستگی دارد که با بودجه فعالانه برخورد شود یا خیر که اگر شاهد برخورد فعالانه با آن باشیم، نه تنها رکودی اتفاق نمی‌افتد که زمینه افزایش سرعت در انجام امور به نفع مردم فراهم خواهد شد.
,
 
,
انتهای پیام/*
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه