اخبار داغ

نماینده مردم اراک در مجلس:

اوقاف در پروژه مسکن ملی اراک به مردم اجحاف می کند/از استاندار خواسته ام فعلا مبلغی بابت پذیره اوقاف اخذ نشود

اوقاف در پروژه مسکن ملی اراک به مردم اجحاف می کند/از استاندار خواسته ام فعلا مبلغی بابت پذیره اوقاف اخذ نشود
کریمی گفت: در خصوص پروژه مسکن ملی اراک از استاندار درخواست کرده ام دستور بدهند فعلا مبلغی بابت حق پذیره اوقاف اخذ نشود چون به نظر ما اوقاف در اینجا به مردم اجحاف می‌کند و نباید این مبلغ را بگیرد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا، علی‌اکبر کریمی نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب بعد از ظهر امروز با حضور در دفتر پایگاه خبری دیارآفتاب در گفتگو با خبرنگاران دیارآفتاب؛ پیرامون برخی حواشی طرح مسکن ملی ۸۱۰۰ واحدی اراک حدفاصل دانشگاه پیام نور تا حوزه علمیه خاتم‌الانبیا(ص) در اراضی اوقافی گفت: طبق قانون مسکن و طرح اقدام ملی مسکن فرض بر این بود که اراضی به‌صورت رایگان در اختیار متقاضی قرار بگیرد که این اقدام مهمی است و باعث خواهد شد قیمت تمام‌شده مسکن برای مردم قیمت بالایی نباشد چون هزینه زمین دارای سهم قابل‌توجهی در قیمت مسکن است.

, شبکه اطلاع رسانی را, را, ه دانا، , دیارآفتاب,
 
,
اگر مسئولان بیشتر دقت می کردند درگیر اراضی اوقافی نمی شدند/ زمین اوقاف خارج از محدوده و زراعی بوده است
,
 
,
کریمی ادامه داد: در طرح مسکن ملی اراک متأسفانه محل اجرا اراضی اوقافی انتخاب‌شده که گفته می‌شود علت آن است که اراضی کافی در اراک نبوده و البته بنده را قبول ندارم و اطلاعاتی داریم که زمین‌هایی متعلق به دولت و منابع طبیعی در اطراف اراک هست که می‌تواند برای طرح توسعه شهری و ساخت مسکن مورداستفاده قرار بگیرد و اگر مسئولان امر دقت بیشتری می‌کردند می‌توانستند از این ظرفیت‌ها استفاده کنند و درگیر اراضی اوقافی نشوند.
,
 
,
نماینده مردم اراک تصریح کرد: درعین‌حال اگر بناست از اراضی اوقافی استفاده شود بحث این است که اوقاف به لحاظ قانونی ابتدا زمینی را اختیار داشته که اولاً خارج از محدوده مشخص‌شده شهر اراک بوده و در ثانی کاربری آن زراعی است.
,
 
,
وی در همین رابطه اظهار داشت: این سؤال مطرح است که قیمت واقعی یک زمین خارج از محدوده و با کاربری زراعی چقدر است و اگر اوقاف نمی‌خواست این زمین را برای کشت به فردی اجاره بدهد چقدر سالانه اجاره می‌گرفت درحالی‌که این زمین الآن در حال تبدیل‌شدن به یک مجتمع عظیم مسکونی با ۸۱۰۰ واحد است که این‌ها الی ابد تا ده‌ها سال به اوقاف اجاره پرداخت خواهند کرد و منبع درآمدی اوقاف هستند.
,
 
,
اوقاف به مردم اجحاف می کند/ چرا مسئولان قبل از توافق با اوقاف اقدام به تغییر کاربری زمین کرده اند؟
,
 
,
کریمی ادامه داد: با این وجود اوقاف از بابت حق پذیره این اراضی هم در حال حاضر مبلغ گزافی را مطالبه کرده که این‌طور که شنیدم در ابتدا صحبت از ۸۰۰ میلیارد تومان بوده اما در رایزنی‌ها به حدود ۲۵۰ میلیارد تومان رسیده و هم‌اکنون سهم هر متقاضی مبلغ ۲۶ میلیون که البته با توجه به متراژ آپارتمان‌ها متفاوت است.
,
 
,
 
,
 
,
وی با بیان اینکه جای سوال است که اوقاف پول را با چه مبنایی می گرد اذعان داشت: به نظر ما اوقاف اینجا به مردم اجحاف می‌کند و نباید این مبلغ را بگیرد، حتی اگر اوقاف بگوید طبق قانون و مقررات خاص خود باید این پول را دریافت کند سوال از مسئولان استان این است که چرا زمین خارج از محدوده زراعی را قبل از توافق با اوقاف در محدوده آورده‌اند و بعد از تغییر کاربری آن پای میز مذاکره با اوقاف نشسته‌اند.
,
 
,
نماینده مردم اراک تأکید کرد: پذیره اوقاف اگر به فرض هم بنا باشد که گرفته شود باید بر اساس زمین خارج از محدوده و کاربری زراعی گرفته شود نه زمینی که داخل محدوده آمده و کاربری آن مسکونی است.
,
 
,
از بابت تغییر کاربری ۷۰ درصد سهم شهرداری است که تضییع شده/ درخواست شهردار اراک از استاندار برای توقف هر گونه اقدام اجرایی پروزه
,
 
,
کریمی با بیان اینکه شهرداری اراک نیز نسبت به فرآیند این پروژه شاکی است افزود: با فرض پذیرش دریافت مبلغ پذیره توسط اوقاف، هر مبلغی گرفته شود اساساً حداقل ۷۰ درصد آن متعلق به شهرداری است چون وقتی یک زمین از خارج محدوده به محدوده شهری اضافه می‌شود این حق به شهرداری می‌رسد کما اینکه الآن در تغییر اراضی ۹۰ هکتاری گردو نیز مردم ۶۵ درصد زمین را به شهرداری واگذار می‌کنند و مابقی را می‌سازند.
,
 
,
وی تصریح کرد: این یک حقیقت است چون شهرداری می‌خواهد منطقه‌ای که بیابان بوده و ارزشی نداشته به یک کانون جمعیتی حداقل ۲۰ تا ۳۰ هزارنفری تبدیل کند و به آن خدمات بدهد لذا بابت این خدمات شهرداری باید این بها را دریافت کند.
,
 
,
نماینده مردم اراک اظهار داشت: اگر اوقاف بابت این کار چیزی دریافت نمی‌کرد منطق داشت که مسئولین استان از شهرداری هم بخواهند که چیزی دریافت نکند تا به مردم فشار نیایید اما حالا که اوقاف این پول را می‌گیرد در حق شهرداری هم اجحاف می‌شود کما اینکه شهردار اراک طی نامه‌ای به استاندار بر سهم شهرداری از تغییر کاربری این اراضی و ورود به محدوده شهری تأکید کرده است.
,
 
,
کریمی خاطرنشان کرد: شهرداری اراک درخواست کرده که هیچ‌گونه اقدام اجرایی در پروژه ۸۱۰۰ واحدی مسکن ملی اراک انجام نگیرد و کار متوقف باشد تا تعیین تکلیف صورت گیرد.
,
 
,
از استاندار خواسته ام فعلا مبلغی بابت پذیره اوقاف اخذ نشود/ وزیر راه و شهرسازی باید در مجلس پاسخگو باشد
,
 
,
نماینده مردم اراک از ارسال نامه‌ای به استاندار مرکزی در رابطه با ابهامات این طرح گفت: طی درخواستی از استاندار محترم مرکزی با طرح مسائل گفته‌شده خواسته شده تا استاندار با توجه به این شرایط دستور بدهند که فعلاً مبلغی از بابت پذیره اوقاف از مردم اخذ نشود یا اگر اخذ می‌شود در حساب متعلق به خود مردم در بان مسکن بماند تا این پروژه تعیین تکلیف شود.
,
 
,
کریمی در پایان خاطرنشان کرد: در همین رابطه بنده سؤالی از وزیر راه و شهرسازی در مجلس طرح کردم که فرایند آن هم در حال پیشرفت است و قطعاً این سؤال را در صحن مجلس دنبال خواهیم کرد و وزارت راه و شهرسازی باید پاسخگو باشد که چرا اولاً این زمین اوقافی را انتخاب کرده و حالا که انتخاب‌شده چرا حقوق قانونی مردم و شهرداری را در این موضوع نادیده گرفته است.
,
 
,
انتهای پیام
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه