اخبار داغ

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس:

حذف ارز ترجیحی تورم را تشدید می‌کند

حذف ارز ترجیحی تورم را تشدید می‌کند
روح‌الله ایزدخواه گفت: اگر قرار باشد در صورت حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی مبلغ یارانه بیشتر شود، این یارانه تأثیری در زندگی مردم نخواهد داشت و شوک تورمی ایجاد می‌کند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ روح‌الله ایزدخواه در گفت‌وگو با شبکه خبری تهران نیوز، درباره حذف ارز ترجیحی از سپهر اقتصادی کشور و تبعات آن بر معیشت مردم اظهار داشت: متأسفانه شرایط اقتصادی مردم خیلی مناسب و مساعد نیست و روزبه‌روز با گرانی‌های افسارگسیخته، سفره مردم کوچک‌تر از قبل می‌شود. در این شرایط هر تصمیم غیرکارشناسی، هیجانی و به دور از منطق از سوی دولت می‌تواند وضعیت معیشتی مردم را بدتر از قبل کند.

وی گفت: سیاست ارز ترجیحی بدون ایراد نیست، اما حذف آن در این مقطع و بدون پشتوانه‌های اقتصادی و سیاست‌های بازدارنده اقتصادی می‌تواند مضرتر از ادامه سیاست ارز ترجیحی باشد.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: هیچ‌کدام از مردم تجربه و خاطره خوشی از یارانه‌های پرداختی به صورت مستقیم از سوی دولت ندارند. نمونه این مسئله یارانه ۴۵ هزار تومانی است که دولت احمدی‌نژاد به مردم پرداخت کرد. این یارانه یک‌پنجم قدرت خرید مردم است؛ به عبارت دیگر از آن زمان تا به امروز قدرت خرید مردم به مراتب کمتر شده اما یارانه ۴۵ هزار تومانی همان مبلغ مانده است. اگر قرار باشد دولت همین سیاست را ادامه دهد و بگوید که در صورت حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی، مبلغ یارانه مردم بیشتر خواهد شد هیچ تأثیری در زندگی مردم نخواهد داشت و اگر هم داشته باشد مقطعی و کوتاه‌مدت است و شوک تورمی این تصمیم آن‌قدر زیاد خواهد بود که در بلندمدت یارانه پرداخت‌شده از قبال حذف ارز ترجیحی ناچیز و بی‌ارزش خواهد شد.

ایزدخواه معتقد است: دولت باید پیش از اجرای تصمیمات مرتبط با حذف ارز ترجیحی، پیوست عدالت را برای آن در نظر بگیرد. متأسفانه آنچه‌که در تصمیم دولت برای حذف ارز ترجیحی در نظر گرفته نشده، همان مقوله عدالت است؛ یعنی هنوز مشخص نیست که بعد از حذف ارز ترجیحی برای صیانت از عدالت دولت چه خواهد کرد و اگر این ابهام ادامه داشته باشد بعید است که تصمیم دولت خروجی مثبتی داشته باشد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, شبکه خبری تهران نیوز,
,
,
,
,
,
,

انتهای پیام/*

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه