اخبار داغ

در گفت‌وگو با یک کارشناس بررسی شد؛

دسترسی به بازاری چند صد میلیارد دلاری روسیه با سفر رئیسی به مسکو/ روس‌ها در مذاکرات ۱+۴، از مواضع بر حق ایران حمایت کردند

دسترسی به بازاری چند صد میلیارد دلاری روسیه با سفر رئیسی به مسکو/ روس‌ها در مذاکرات ۱+۴، از مواضع بر حق ایران حمایت کردند
یک کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به مشترکات ایران و روسیه در سازمان همکاری شانگهای، گفت: دو کشور می‌توانند در زمینه‌هایی نظیر انرژی و کشاورزی و سایر موضوعات مشترک به تعامل رسیده و در کوتاه‌مدت از منافع آن بهره‌مند شوند.
[

حسن عابدینی کارشناس مسائل سیاسی در گفت‌وگو با خبرنگار شبکه اطلاع‌رسانی راه دانا؛ درباره پیامدهای مثبت سفر رئیس‌جمهور کشور به روسیه، اظهار کرد: فدراسیون روسیه و کشور ایران، دو همسایه استراتژیک با یک مرز آبی گسترده هستند؛ باتوجه به اینکه روسیه از معدود کشورهای دارای حق وتو در سازمان ملل و میراث‌دار اتحاد جماهیر شوری است، می‌تواند با استفاده از این حق در مقابل یک‌جانبه‌گرایی‌های کشورهای غربی به‌عنوان سدی عمل کند.

وی با اشاره به فاصله‌گرفتن سیاست خاجی روسیه در سال‌های اخیر از ایالات متحده و دولت‌های غربی، گفت: این موضوع برای جمهوری اسلامی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و روسیه بازاری چند صد میلیارد دلاری در منطقه را دارد که تاکنون سهم چندانی از این بازار به ایران تعلق نداشت؛ این سفر می‌تواند زمینه‌ای برای افزایش صادرات و استفاده از این بازار را در اختیار ایران قرار دهد.

عابدینی با اشاره به پیوستن ایران به سازمان شانگهای، ادامه داد: این پیمان یکی از محل‌های همکاری دو کشور تلقی می‌شود. ایران با عضویت رسمی در این پیمان در کنار کشورهایی مثل چین و هند می‌تواند از زمینه و پتانسیل موجود برای گسترش ارتباطات با روسیه نیز استفاده کند.

وی توضیح داد: البته در سال‌های اخیر طرح‌های همکاری مختلفی بین دو کشور مطرح شده که یکی از اصلی‌ترین آنها همکاری تهران- مسکو برای مقابله با تروریسم بین‌الملل در سوریه و عراق بود. با وجود حمایت امریکا از داعش،  ایران و روسیه با به خطر افتادن امنیت منطقه و با همکاری گسترده نشان دادند، این همکاری می‌تواند توان ویژه‌ای را در منطقه ایجاد کنم.

, شبکه اطلاع‌رسانی راه دانا؛,
,
,
,
,
,
,

این کارشناس مسائل سیاسی درباره همکاری‌های اقتصادی دو کشور گفت: با درنظر گرفتن زمینه‌های موجود، دو کشور می‌توانند به‌سرعت در زمینه‌هایی نظیر انرژی، کشاورزی و سایر موضوعات مشترک به تعامل رسیده و در کوتاه‌مدت از منافع این همکاری‌ها بهره‌مند شوند.

,

عابدینی بیان کرد: رفت‌وآمد مقام‌های نظامی و تبادل نظر بین آنها که در سه سال گذشته روند مثبتی داشته، می‌تواند توافقات مناسبی در این حوزه ایجاد کند. روابط ایران و فدراسیون روسیه که هر دو مخالف یک‌جانبه‌گرایی ایالات متحده هستند، می‌تواند هم در زمینه ثبات در منطقه و هم گسترش روابط اقتصادی را بین دو کشور ایجاد کند.

وی در مورد تاثیر همکاری ایران وروسیه در مذاکرات، اظهار کرد: به‌نوعی دیگر نمی‌توان روی برجام تحلیل خاصی داد، زیرا برجام معاهده‌ای بود که با وجود حمایت قطعنامه ۲۲۳۱ سازمان ملل، هم امریکا در آن به تعهدانش پشت‌پا زد و هم اروپایی‌ها توان و اراده حمایت و پشتیبانی‌های اقتصادی از آن را داشتند و ندارند؛ ولی به نظر می‌رسد روسیه در این زمینه همان گونه که تا کنون نشان داده از مواضع جمهوری اسلامی حمایت کرده است و می‌تواند در مجموع این روند را ادامه دهد.

عابدینی افزود: سیاست خارجی روسیه بر این باور پافشاری دارد که مواضع ایران بر حق است و کسی نباید این را نادیده بگیرد و امریکایی بودند که به‌صورت یک‌جانبه تعهدات خود را زیر پا گذاشتند و اروپایی‌ها هم حتی به تعهدات بعد از خروج امریکا نیز پایبند نبودند؛ چین و روسیه و ایران اکنون در بسیاری از موضوعات بین‌المللی با هم عقیده هستند.

کارشناس مسائل سیاسی ادامه داد: نکته مهم این است که روسیه با در استفاده از وتو می‌تواند در برابر وتو غربی‌ها از جمله فرانسه، انگلستان و امریکا قرار بگیرد و می‌تواند مانعی در برابر آنها و قدمی برای برخورداری جمهوری اسلامی از حقوق حقه خود باشد.

وی در پایان گفت: باید در نظر داشته باشیم که نمایندگان مسکو در مذاکرات ۱+۴ در طی ۸ ماه گذشته هم به‌صورت علنی و آشکار از حقوق به حق کشور ما حمایت کرده‌اند. امید داریم این همکاری در پی سفرها و پیگیری این اقدامات به تعمیق این روابط کمک کند و نتایج اقتصادی آن در کنار امنیت- سیاسی کشور به‌زودی به‌صورت آشکار دیده شود.
 

,
,
,
,
,
,
,
,
,
,

وحید دانشمند

,

انتهای پیام/ ط

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه