اخبار داغ

یک فعال اجتماعی مطرح کرد؛

لزوم رعایت حجاب برای آرامش خانواده و جامعه اسلامی/ مراقب هجمه و تبلیغات پر زرق و برق باشیم

لزوم رعایت حجاب برای آرامش خانواده و جامعه اسلامی/ مراقب هجمه و تبلیغات پر زرق و برق باشیم
هایده نصیری خانواده را مقدس‌ترین بنا در اسلام برشمرد و با اشاره به معضلات به وجود آمده طی سال‌های اخیر در خصوص حجاب و فروپاشی بنیان خانواده به علت پیامد های نشات گرفته از بدحجابی، بر لزوم رعایت حجاب جهت آرامش و پویایی خانواده و جامعه اسلامی تاکید کرد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ هایده نصیری در گفت‌وگو با بلاغ اظهار کرد: اگر به عقب برگردیم و سری به متون تاریخی مورخان و اندیشمندان بزنیم می‌بینیم که حجاب در اکثر ملت‌های جهان وجود داشته، هر چند در طول تاریخ بر اثر شرایط سیاسی و اجتماعی حکومت‌ها دارای فراز و نشیب‌های فراوانی بوده و گاهی تشدید و گاهی تقلیل پیدا کرده، ولی هیچگاه بطور کامل از بین نرفته؛ اکثر مورخان کمتر از اقوام ابتدایی بشر بصورت بدون پوشش در اجتماع یاد می‌کنند. 

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, بلاغ,
وی با بیان اینکه حجاب حتی در یونان و روم باستان هم وجود داشت، اما درجاهلیت عرب حجاب بصورت فعلی وجود نداشته و بوسیله اسلام در اعراب تکمیل شد، اذعان داشت: برخی مورخین و چهره های مشهور جهان سیاست و تاریخ چون ویل دورانت وجواهر لعل نهرو معتقد بودند حجاب از میان زنان ایران باستان به دیگر کشورهارواج پیدا کرد.‌ به هر حال هر زمان چه در ایران باستان و چه در زمان حال هر قومی بنابر اقتضای  آیین خود نوعی از پوشش را می‌پسندید کما اینکه نظرهای شخصی هم در بیش و کم کردن آن بی تاثیر نبوده است. 
,
 
,
نصیری بیان کرد: هر گاه ما به پیشینه تاریخی و فرهنگی خود مراجعه کنیم می‌بینیم که فرهنگ مناسب پوشش متناسب با اوضاع و احوال سیاسی و اجتماعی مسئله‌ای بوده که اجداد و نیاکان ما به آن اندیشیده و دغدغه داشتند و در باور آنها تخطی از این فرهنگ گناهی بزرگ محسوب می‌شد؛ تصاویری که در کتب تاریخی از دوره هخامنشی و نشانه هایی که در موزه لوور پاریس مشاهده شده نشان می‌دهد پوشش و حجاب در میان ایرانیان قدمتی تاریخی و حتی قبل از ورود و پذیرش اسلام را دارد. 
,
 
,
این فعال اجتماعی با بیان اینکه حجاب و حفظ عفت عمومی در جامعه بعد از چهار دهه از پیروزی انقلاب هنوز یکی از مباحث جریان دار است، گفت: اگر به جریان وضع ایرانیان تا قبل از دستور کشف حجاب رضاخانی توجه کنیم می بینیم که از گذشته یکی از نمادهای دینداری و مسلمانی حجاب بوده، حتی در زمانی که کشف حجاب شده بود و ممانعت از دختران باحجاب برای ورود به مدارس و ادامه تحصیل برخی خانواده ها عطای تحصیل را به لقای حفظ اعتقادات خود بخشیدند تا ثابت کنند حکومتها تنها بر نوع زندگی، سیاست حاکم و برخی مسائل اجتماعی و اقتصادی آنها حکمرانی می کنند نه براعتقاداتشان. 
,
 
,
وی ادامه داد: با پیروزی انقلاب اسلامی، توقع از نظام اسلامی برای تحقق کامل این اصول بیش از گذشته شد. 
,
 
,
نصیری افزود: یکی از مسائلی که از دهه هشتاد به بعد مطرح شد حجاب و پوشش خوب و بد بود. موضوع بدحجابی هر از گاهی بخصوص در تابستان موضوع روز می‌شد، آنچه مشخص است برخوردها و کارهای مقطعی و موقت در این سالها رضایت بخش نبوده واین ماجرا تمام شدنی نیست. 
,
 
,
نصیری بیان کرد: علت وجود برخی نابسامانی‌ها در بحث حجاب در برخی شهرها مشکل تاریخی است و اینکه بعد از پیروزی انقلاب بسیاری فقط بدنبال زیر ساختهای اقتصادی، سیاسی وحکومتی رفتند و پایه های فرهنگی مورد غفلت واقع شد. 
,
 
,
وی اظهار داشت: یک بوستان همواره نیاز به مراقبت دارد تا دچار علف هرز و آفت نگردد، ولی بوستان فرهنگی انقلاب با وجود پیشرفت‌ها در زمینه های مختلف از این آفات مصون نماند و پس از پایان جنگ و در دوران سازندگی نیز این غفلت دوچندان شد؛ حال به این مسئله هجمه های فرهنگی دشمن، و بمباران رسانه‌ای‌ و تبلیغاتی غربی‌ها را هم باید اضافه کرد که هنوز هدفمند ادامه دارد. 
,
 
,
وی با اشاره به اینکه اوایل انقلاب تندروی‌ها وکندروی‌های بسیاری در حوزه فرهنگی صورت گرفت، گفت: حجاب در ایران یک مسئله سنتی و تاریخی است که در عمق تاریخ ما و مشرق مطرح بوده و همیشه بانوان ما دارای یک فرم حجاب بودند که سیاست حاکمان و تفکر آنها فقط باعث تفاوت سبک حجاب در مقاطع زمانی مختلف می‌شود. 
,
 
,
این فعال اجتماعی در خصوص فلسفه حجاب بیان داشت: اسلام می‌خواهد مردان و زنان مسلمان روحی آرام و اعصابی سالم و چشم و گوشی پاک داشته باشند و آرامش روانی بین افراد جامعه برقرار باشد، زن با پوشش خود اخلاق و پاکی را در جامعه رونق و خانواده را پابرجا می‌سازد و در مقابل عدم رعایت حجاب، فرد و جامعه را دچار لغزش و آسیب جدی می‌کند. 
,
 
,
نصیری زینت و زیبایی و حُسن حال انسان،‌ پوشش زشتی‌های بدن انسان، حفظ و نگهداری در برابر گرما و سرما و محافظت بدن از صدمات جنگ، بلاها، سختی‌ها و خطرات را از جمله اهداف معرفی شده حجاب در قرآن کریم برشمرد و گفت: یکی از مصادیق عفاف پاکدامنی است که رعایت حیا و پاکدامنی در راه رفتن در سوره نور به مردان و در سوره قصص به زنان توصیه شده، چنانچه در آن حیای دختران شعیب در راه رفتن بعنوان الگویی برای زنان معرفی شده است. 
,
 
,
وی با اشاره به اینکه رعایت عفاف و حجاب در گفتار و شیوه سخن گفتن و حیا و عفت در رفتار و معاشرت همواره در دین اسلام تاکید شده است، اضافه‌ کرد: دو بُعد همواره در اسلام در مسئله پوشش و حجاب مطرح بوده است، یکی بُعد اثباتی یعنی پوشش سرتاسری بدن که تنها اجازه نمایان شدن گردی صورت را می‌دهد و دیگری بُعد سلبی که مربوط به عدم اختلاط و گفتگو و دیدار با نامحرم در خارج از موازین اخلاقی و شرعی است که از نظر قرآن رعایت نشدن هر یک از این دو بُعد، مختل شدن عفاف فرد را در پی خواهد داشت. 
,
 
,
وی نزدیکی به خدای متعال و تقویت معنویت در زندگی، آرامش روحی و روانی، دادن هویت به زن در جامعه، استحکام و بهبود روابط خانواده، مانع شیوع فحشا و منکرات جامعه و آرامش روحی و روانی را از فواید حجاب ذکر کرد و یادآور شد: هرچند بعضی از افراد به واسطه نداشتن روحیه عزت و اعتماد به نفس برای اقناع و آرامش خود رو به سوی بی‌حجابی می‌آورند، ولی با یک تحقیق میدانی و آماری بین افراد با حجاب و بی‌حجاب به روشنی نتایجی بدست می‌آید که ماحصل آن این است افراد باحجاب به واسطه عدم تمایل به عشوه گری و خود نمایی در روابط اجتماعی از آرامش بیشتری برخوردار هستند. 
,
 
,
نصیری افزود: در واقع اقناع خود به وسیله مدگرایی و برهنگی نمی‌تواند موجب آرامش روح باشد بلکه تشویش‌های روحی افراد را بیشتر نمود و روحیه آرامش را از آنها سلب می‌کند. 
,
 
,
وی خاطرنشان کرد: حجاب نه تنها برای زن، بلکه برای مرد خانواده هم مصونیت و آرامش می آورد، چرا که هر زن به واسطه رعایت حجاب، هم محیطی امن برای خود در خانه و جامعه فراهم می‌کند هم برای همسر خود آرامش به ارمغان می‌آورد.. 
,
 
,
نصیری ادامه داد: این آرامش در خانواده را می‌توان از دو جهت دانست، اول اینکه مرد او برای حضور در عرصه اجتماع، با خیالی آرام از جانب همسرش و بدون نگرانی از چشم های ناپاک و هرزه به سمت خانواده اش به فعالیت و کسب روزی و درواقع همان مجاهدت از نظر اسلام می پردازد و دوم اینکه وقتی همه زنان برای حفظ آرامش و امنیت روانی خود و همسرانشان به حجاب اقبال داشته باشند، خیالشان راحت است که همسرشان نیز در جامعه با زنهای رنگارنگ و مُتبرج روبه رو نمی‌شود. 
,
 
,
وی تصریح کرد: اگر خانواده، در بستری صحیح شکل بگیرد و مسیر خود را ادامه دهد و فرزندانی سرشار از محبت و غیرت و حیا در آن رشد کنند، آن وقت است که دیگر ترس از دست دادن موقعیت های اجتماعی، دروغ، تهمت، پاپوش درست کردن و زیرآب زدن، چشم هرزگی، ربا، زنا، دزدی، اختلاس و مشاجره و قتل و ... در جامعه کم و کمتر می‌شود. 
,
 
,
این فعال اجتماعی در خصوص معضلات به وجود آمده در بحث حجاب در سال‌های اخیر بیان کرد: در سال‌های اخیر با گسترش و ترویج بیش از حد رسانه های دیداری و شنیداری وحجم وسیع تبلیغات در رسانه ها و بسترهای مجازی و اجتماعی برای تغییر در نوع سبک زندگی مردم خود به خود این امر در پوشش مردم کف جامعه نیز تاثیر گذار بوده است. 
,
 
,
وی سطح تحصیلات، شرایط سنی، الگوپذیری نادرست از هنرمندان و سلبریتی ها را از مهمترین عوامل تاثیرگذار در نوع پوشش افراد جامعه در سال های اخیر عنوان کرد و در تشریح این عوامل گفت: تحصیلات که یک رابطه معنادار و مثبتی با پوشش زنان دارد گاهی اوقات در جامعه مشاهده می‌کنیم با افزایش سطح تحصیلات حجاب زن کاهش می یابد و در واقع این تفکر غلط در ذهن برخی القاء می‌شود که سطح تحصیلات بالاتر نشانه روشنفکری و حجاب نشانه تحجر است که متاسفانه این تفکر غلط در بسیاری از اقشارفرهنگی نیز در سطح آموزشی رسوخ پیدا کرده، البته از هجمه و تبلیغات پر زرق و برق رسانه ها هم نباید غفلت کرد. 
,
 
,
این فعال اجتماعی افزود: عامل سن به این صورت نمود پیدا می‌کند که با افزایش سن از پوشش زنان کاسته شده و می‌بینیم که بیشتر جوانان در معرض بد پوششی هستند. آنچه در جامعه شاهد هستیم گروه محصلین، زنان بیکار و کارمندان شرکت‌های خصوصی نمونه‌ای از گروه های آسیب پذیر هستند. 
,
 
,
نصیری ادامه داد: همچنین الگو برداری قشر عظیمی از مردم بخصوص نوجوانان و جوانان از سلبریتی‌ها باعث از بین رفتن حریم‌های پوششی و حتی تغییر سبک زندگی برخی شده است. 
,
 
,
وی یادآور شد: سیاست‌های موجود در جامعه در مورد پوشش منطبق بر تحولات اجتماعی تغییر کرده، در دوره های مختلف دولت‌ها تمرکز بر اجتماعی و قانونی بودن پوشش و سعی در آگاهی مردم همواره مطرح بوده است. 
,
 
,
این فعال اجتماعی در پایان نسبت به حرکت و پویایی بیشتر دستگاه‌های فرهنگی و هنری در تبلیغات و آموزش جهت اقناع قشر عظیم جامعه و حفظ آنها در مقابل حجم عظیم تبلیغات افسار گسیخته رسانه های غربی که دست روی زنان و مادران و بنیان خانواده برای فروپاشی جامعه گذاشتند و حفظ حجاب و عفت عمومی در جامعه ایرانی و اسلامی ابراز امیدواری کرد. 
,

انتهای پیام/
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه