اخبار داغ

رییس میراث فرهنگی تربت حیدریه خبر داد؛

بزرگترین آب انبار تاریخی تربت حیدریه ساماندهی می‌شود

بزرگترین آب انبار تاریخی تربت حیدریه ساماندهی می‌شود
محمدی گفت: ورودی پاشیر آب انبار تاریخی شیرچهارسوق که در اوایل انقلاب باکاربری غیرمتناسب اثر در اختیار بخش خصوصی و تبدیل به مغازه قصابی شده بود با مساعدت متصرف و همکاری نهادهای مربوطه تخلیه و جهت بازگشایی و ساماندهی دراختیار متولی قرار داده شد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ علی محمدی، رییس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تربت حیدریه در گفت و گو با خبرنگار صبح توس؛ اظهار کرد: با مساعدت امام جمعه، دادستانی، شهرداری و شورای اسلامی شهر و ادارات اوقاف و میراث فرهنگی، ورودی آب انبار تاریخی شیرچهارسوق که از حدود ۵۰ سال قبل در اختیار بخش خصوصی بود و تبدیل به مغازه قصابی شده بود، جهت بازگشایی و تغییر کاربری به متولی واگذار شد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صبح توس,

وی تصریح کرد: متصرف بخش خصوصی در اقدامی شایسته، کلیه حق و حقوق قانونی خود را در راستای مرمت و ساماندهی این اثر بخشیدند.

,

رئیس اداره میراث فرهنگی ضمن تقدیر از اقدام ارزشمند متصرف جهت واگذاری غرفه و مساعدت در مستندسازی این اثر تاریخی، خاطرنشان کرد: این آب انبار بزرگترین آب انبار شهر تربت حیدریه است که در هسته مرکزی شهر و مربوط به دوران قاجاریه و دارای مالکیت وقفی بوده است.

,

محمدی تصریح کرد: عنوان شیرچهارسوق نشان از جایگاه مهم این آب انبار در تاریخ گذشته مردمان این شهر و به عنوان تامین کننده اصلی آب شرب مردم بوده و آب این اب انبار از قنات قدیمی محمدیه تامین می شده است.

,

محمدی بیان داشت: قسمت های اصلی این آب انبار شامل مخزن، پاشیر، بادگیر و نورگیر بوده که با مصالح آجر سنتی و ملات ساروج کار شده و دارای تزئینات آجرکاری و تاق نما در قسمت پاشیر می باشد.

,

وی افزود: این اثر که به شماره ۶۳۷۷ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده، بعد از مرمت و ساماندهی می تواند باتغییر کاربری فرهنگی گردشگری به عنوان یکی از جاذبه های شاخص شهر تبدیل شود.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه