اخبار داغ

کارشناس مسائل اقتصادی:

حذف ارز ترجیحی شوک تورمی ایجاد می‌کند

حذف ارز ترجیحی شوک تورمی ایجاد می‌کند
حجت‌الاسلام والمسلمین مجید رضایی گفت: با حذف ارز ترجیحی باید انتظار وارد شدن شوک شدید به بازار را داشت.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ حجت‌الاسلام والمسلمین مجید رضایی در گفت‌وگو با شبکه خبری تهران نیوز با بیان اینکه با حذف ارز ترجیحی باید انتظار وارد شدن شوک شدید به بازار را داشت، گفت: متأسفانه از دوران‌های گذشته همیشه ارز ترجیحی به شکل مختلف وجود داشته و خواهد داشت و هرچقدر هم دولت‌ها تلاش کرده‌اند که این نوع ارز را از سیستم اقتصادی کشور حذف کنند یک شوک شدید به اقتصاد تحمیل شد و سپس عقب‌نشینی کردند.

وی گفت: سیستم اقتصادی ایران شدیداً وابسته به دولت و حمایت دولت است و از سوی دیگر هم، چون عطش واردات در کشور وجود دارد دولت مجبور است ارز بیشتری را به بازار تزریق کند. در این شرایط اگر دولت بخواهد یکدفعه و ضربتی ارز ترجیحی را حذف کند، قطعاً یک شوک بزرگ اقتصادی به کشور تحمیل خواهد شد.

کارشناس مسائل اقتصادی خاطرنشان کرد: متأسفانه به دلیل ضعف در سیستم نظارتی، توزیع ارز ترجیحی با مشکل مواجه شد و بعضاً افرادی این ارز را دریافت کردند که اصلاً شایسته دریافت آن نبودند و به جای واردات کالاهای اساسی، کالاهای غیرضرور را وارد کردند. اما دولت نباید به این بهانه توزیع ارز ترجیحی را متوقف می‌کرد. به نظر من بهتر بود که سیستم‌های نظارتی تقویت شود و دولت رصد خود را از توزیع و واردات کالا تقویت می‌کرد، نه اینکه به طور کلی توزیع ارز ترجیحی را متوقف کند؛ یعنی دولت به جای حل مشکل، صورت مسئله را پاک کرد.

رضایی معتقد است: مردم خاطره خوشی از یارانه ندارند. در زمان ریاست جمهوری احمدی‌نژاد هم قیمت حامل‌های انرژی به بهانه اینکه دولت می‌خواهد یارانه آن را به مردم بدهد، گران شد، اما بعد از مدتی تورم آن‌قدر افزایش پیدا کرد که یارانه پرداختی دولت هم جبران‌کننده یا پوشش‌دهنده تورم نبود. به خاطر همین است که مردم از طرح دولت برای حذف ارز ترجیحی استقبال نکرده‌اند؛ زیرا از آینده و تورم زیاد ترس و واهمه دارند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, شبکه خبری تهران نیوز,
,
,
,
,
,
,

انتهای پیام/*

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه