اخبار داغ

معضلی که حل نمی‌شود؛

تکدی‌گری، زخمی کهنه بر سیمای شهر خرم‌آباد/ وصله ناجوری که ریشه در فقر و اعتیاد دارد

تکدی‌گری، زخمی کهنه بر سیمای شهر خرم‌آباد/ وصله ناجوری که ریشه در فقر و اعتیاد دارد
در راستای جمع‌آوری و ساماندهی متکدیان و کودکان کار می‌طلبد نهادهای ذی ربط باهمدلی و همکاری اقدامات لازم را انجام دهند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از سفیرافلاک، یکی از پدیده‌هایی که شاید هر روز با آن مواجه هستیم، تکدی گری در معابر و خیابان‌ها است؛ آنجا که یک خانم جوان با کودکی در آغوش، یک پیرزن و پیرمرد خمیده و تأسف‌بارتر، جوان معتادی که یک‌گوشه از خیابان افتاده و تنها با نگاه خواهان کمک است، معضل نمایان‌تر می‌شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, سفیرافلاک،,

در سال‌های اخیر نرخ بالای تورم و گرانی‌های بی‌حدواندازه در خوراک، پوشاک و مسکن، تعداد متکدیان در سطح شهر را افزایش داده است؛ خانم میان‌سالی که بر روی سکویی نزدیک یکی از داروخانه شهر خرم‌آباد نشسته است تنها یکی از چند صد متکدی شهر خرم‌آباد است که بعد از دریافت اندک مبلغی لب به سخن باز می‌کند.

,

, ,

گدایی سخت است اما چاره نداریم

, گدایی سخت است اما چاره نداریم, گدایی سخت است اما چاره نداریم,

یک متکدی خرم‌آبادی در گفت‌وگو با خبرنگار سفیرافلاک، اظهار داشت: شوهرم معتاد بود که چند سال پیش من را با سه فرزند قد و نیم قد که یکی از آن‌ها فلج است رها کرد؛ ماهانه باید ۱۸۰ هزار تومان هزینه پوشک دختر بیمارم را پرداخت کنم؛ از اداره بهزیستی، فقط ۳۰۰ هزار تومان دریافت می‌کنم و این مقدار پول ماهیانه اداره بهزیستی جوابگو خرج و مخارج ما نیست.

,

وی افزود: همه‌چیز گران شده و با این گرانی‌ها نمی‌توانم نیاز فرزندانم را تأمین کنم؛ گدایی سخت است اما راهی برای ما نیز باقی نمانده است.

,

هزینه‌های بالای اجاره خانه

, هزینه‌های بالای اجاره خانه, هزینه‌های بالای اجاره خانه,

خانم محمدی، متکدی دیگری است که به خبرنگار سفیرافلاک گفت: تحت پوشش بهزیستی نیستم و از کمیته امداد ۵۰۰ هزار تومان دریافت می‌کنم و متأسفانه با یک فرزند بیمار و شوهر نابینا، مجبور به گدایی هستم.

,

وی افزود: با این هزینه‌های بالای اجاره خانه، توان تأمین آن وجود ندارد و در این راستا کار خاصی ندارم.

,

, ,

متکدیان ساماندهی می‌شوند

, متکدیان ساماندهی می‌شوند, متکدیان ساماندهی می‌شوند,

کیانوش بیرانوند در گفت‌وگو با خبرنگار سفیرافلاک، اظهار داشت: متکدیان از طریق شهرداری جمع‌آوری و سازمان‌دهی می‌شوند، بر اساس بررسی‌های به‌عمل‌آمده بسیاری از آن‌ها مهاجر هستند که در مناطق حاشیه شهر ساکن می‌شوند.

,

وی با اشاره به شناسایی ۲۸۰ کودک کار، افزود: بعد از اجرای طرح جمع‌آوری و نگهداری متکدیان و کودکان کار در مراکز حمایتی متأسفانه برمی‌گردند و درآمد حاصله مشوق اصلی آنان برای بازگشت به تکدی گری است.

,

رئیس اداره بهزیستی خرم‌آباد عنوان کرد: اداره بهزیستی نهایتاً یک مستمری ۳۰۰ الی ۳۵۰ واریز می‌کند و این نسب به پولی که یک کودک کار و یا خانم و آقا متکدی در طول روز کسب می‌کند بسیار کم است.

,

, ,

جمع‌آوری کودکان کار

, جمع‌آوری کودکان کار, جمع‌آوری کودکان کار,

حمید علیرضایی در گفت‌وگو با خبرنگار سفیرافلاک، اظهار داشت: جمع‌آوری کودکان کار، معتادان متجاهر و متکدیان بر عهده شهرداری و نیروی انتظامی است که برای این امر اکیپ‌هایی به‌صورت شبانه‌روزی وجود دارند و در حوزه شهرداری نیز شش نیرو داریم که با همکاری نیروی انتظامی جمع‌آوری آن‌ها را انجام می‌دهند.

,

وی افزود: در این زمینه با معتادان متجاهر، ستاد مبارزه با مواد مخدر از دادستانی مجوز می‌گیرد که مثلاً در طول ۱۰ روز ۳۰ معتاد متجاهر سطح شهر را جمع‌آوری و تحویل بهزیستی یا کمپ ماده ۱۶ بدهند که این کار را ما نیز انجام می‌دهیم.

,

معاون خدمات شهری شهرداری خرم‌آباد با اشاره به مؤثر واقع‌شدن بیماری کرونا در نحو پذیریش متکدیان، عنوان کرد: یک مرکز جمع‌آوری متکدیان زن در نزدیکی بیمارستان تأمین اجتماعی خرم‌آباد و دو مرکز در خیابان انقلاب که قبلاً بهزیستی متکدیان را در آنجا نگهداری می‌کرد وجود دارد که پس از مدتی متکدیان را رها می‌کنند.

,

وی تصریح کرد: نوع فعالیت کودکان کار یک نوع تکدی گری محسوب می‌شود؛ کودکان کار را پس از جمع‌آوری، تحویل بهزیستی می‌دهیم و بهزیستی آن‌ها را به کلانتری تحویل می‌دهد و پس از تعهد خانواده‌های آزاد می‌شوند.

,

 علیرضایی گفت: در راستای جمع‌آوری، حفظ، نگه‌داری و سازمان‌دهی متکدیان باید تمام دستگاه‌ها همچون کمیته امداد هم پای‌کار بیایند چراکه مثلاً بهزیستی با کمبود اعتبار و یا مکان نگهداری مواجه است و گاهی که بهزیستی متکدیان را تحویل نمی‌گیرد ما مجبور می‌شویم آن‌ها را در سطح شهر پراکنده کنیم.

,

معاون خدمات شهری شهرداری خرم‌آباد بیان کرد: اگر متکدیان سر چهارراه می‌مانند مأموران ما آن‌ها را پراکنده می‌کنند اگرچه گاهی نیز متکدیان در مکان‌هایی مثل مطب‌ها داروخانه‌ها و بیمارستان‌ها حضور می‌یابند که انتظار می‌رود دانشگاه علوم پزشکی در این راستا ورود کند.

,

, ,

متکدیان قشر ضعیف و آسیب‌پذیر جامعه

, متکدیان قشر ضعیف و آسیب‌پذیر جامعه, متکدیان قشر ضعیف و آسیب‌پذیر جامعه,

جلال شیخ پور در گفت‌وگو با خبرنگار سفیرافلاک، اظهار داشت: جمع‌آوری متکدیان به عهده شهرداری و نگهداری از آن‌ها به عهده بهزیستی است و کمیته امداد، افراد واجد شرایط را با اولویت حمایت می‌کند.

,

وی افزود: بنده چندین بار بانوانی را که با فرزندانشان در سرما و در خیابان مانده‌اند مشاهده کرده‌ام و به آن‌ها گفته‌ام که به کمیته امداد مراجعه کنند ولی متأسفانه مراجعه نکرده‌اند.

,

مدیرکل کمیته امداد لرستان بابیان اینکه متکدیان قشر ضعیف و آسیب‌پذیر هستند، عنوان کرد: تاکنون در این راستا هیچ جلسه‌ای با کمیته امداد برگزار نشده است درحالی‌که ما آمادگی همکاری درزمینهٔ سامان‌دهی متکدیان را داریم و اگر فرمانداری، نیروی انتظامی، شهرداری و… با ما تشکیل جلسه دهند و افراد واجد شرایط ازجمله کسانی که فاقد مسکن هستند شناسایی می‌شوند و ما با اولویت شرایط آن‌ها را بررسی می‌کنیم؛ در این رابطه باید ستادی با عضویت کمیته امداد تشکیل شود و ما در این زمینه آمادگی کامل داریم.

,

وی تصریح کرد: ضابطه کمیته امداد هم در این خصوص، شامل زنان بی‌سرپرست که سرپرستش فوت‌شده، ازکارافتاده یا طلاق گرفته است و نیز مردان ازکارافتاده با قید نیازمندی، می‌شود.

,

, ,

به گزارش سفیرافلاک، در راستای جمع‌آوری و ساماندهی متکدیان و کودکان کار نهادهای مختلفی ازجمله شهرداری، اداره بهزیستی، کمیته امداد، اورژانس اجتماعی، نیروی انتظامی و …سهیم هستند، امری که پیرو آن هر نهاد ادعای انجام کاری را دارد و عدم حصول نتیجه را به اداره دیگر نسبت می‌دهد؛ ازاین‌رو آنچه تا احصا نتیجه مهم می‌باشد همکاری، همدلی، همراهی و دلسوزی کلیه نهادهای ذی‌ربط جهت رفع مشکلات صددرصدی متکدیان و پاک نمودن واژه متکدیان از چهره شهر و استان است.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه