اخبار داغ

عضو شورای فرهنگ عمومی استان یزد:

وادادگی در حفظ فرهنگ‌ ناب یزد؛ چوب حراج به هویت یزدی‌ها/ خانه‌های کاهگلی هم دیگر با فرهنگ یزد عجین نیست

وادادگی در حفظ فرهنگ‌ ناب یزد؛ چوب حراج به هویت یزدی‌ها/ خانه‌های کاهگلی هم دیگر با فرهنگ یزد عجین نیست
آیت الله مدرسی گفت: یزد از قدیم با ارزش‌ها و مبانی قدرتمند فرهنگی عجین بوده است که متأسفانه در مقابل این ارزش‌ها کوتاه آمده‌ایم.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ آیت الله سیدمحمد کاظم مدرسی عضو شورای فرهنگ عمومی استان یزد در گفتگو با خبرنگار یزدرسا، با بیان اینکه فرهنگ هر ملتی قلعه و دز استوار هر جامعه است که به عنوان یک فراز بر قله مرتفع هر جامعه ای می درخشد و بی شک فرهنگ ماندگارترین وجه زندگی بشر تلقی می شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, یزدرسا,

آیت الله مدرسی افزود: فرهنگ در مجموعه ای از معارف، اعتقادات، اخلاق و آداب و رسوم یک ملت تعریف می شود و تبعا دشمنان برای هر ملتی که دارای برجستگی های فرهنگ یا استقلال فرهنگی معارض باشد برنامه ریزی می کنند.

,

*استحاله فرهنگی مسیری برای تزلزل استقلال ملت ها

, *استحاله فرهنگی مسیری برای تزلزل استقلال ملت ها, *استحاله فرهنگی مسیری برای تزلزل استقلال ملت ها,

عضو شورای فرهنگ عمومی استان یزد خاطرنشان کرد: گاها استقلال فرهنگی ملت ها معارض با فرهنگ کشورهای استعمارگر و اسکتباری است و برای همین سعی می کنند با شیوه های مختلف در بدنه فرهنگ آن جامعه نفوذ کنند و استقلال فرهنگی آن ملت را متزلزل کنند که یکی از این شیوه ها، استحاله فرهنگی است.

,

مدیر حوزه علمیه مدینه الکاظمیه یزد تغیر مسیر جامعه مهم ترین هدف استحاله فرهنگی است گفت: زمانی که الگوهای رفتاری جامعه و مسیر جامعه تغییر کرد تسلط بر ان امکان پذیر می شود که نمونه بازر آن بد استفاده کردن فضای مجازی است.

,

, ,

 

,

وی ادامه داد: این تکنیک محیرالعقولی ساخته و پرداخته دشمنان ملت ایران است هرچند ابایی در استفاده از ان نداریم  اما اگر استفاده از فضای مجازی مدیریت نشود.

,

*جاده ناهموار فضای مجازی برای تصرف قله‌های فرهنگی

, *جاده ناهموار فضای مجازی برای تصرف قله‌های فرهنگی, *جاده ناهموار فضای مجازی برای تصرف قله‌های فرهنگی,

آیت الله مدرسی تاکید کرد: مطمئنا هدف از ایجاد چنین فضاهایی تنها کسب درامد نیست بلکه منافعی چون هم تراز کردن فرهنگ های معارض با فرهنگ رایج خود و تصرف قله های فرهنگی جوامع از مهم ترین اهداف فضای مجازی است.

,

عضو شورای فرهنگ عمومی استان یزد خاطرنشان کرد: بی شک تسلسل قله های فرهنگی ملت ایران چون استقلال، تدین، ولایت پذیری، استکبارستیزی و معارض با سلطه گران که در اسلام ناب محمدی خلاصه می شود از اهداف اولیه دشمن در ایجاد استحاله با فضای مجازی است.

,

*لایک‌هایی که مرز بین سلطه پذیری و سلطه ستیزی را باریک‌تر می‌کند

, *لایک‌هایی که مرز بین سلطه پذیری و سلطه ستیزی را باریک‌تر می‌کند, *لایک‌هایی که مرز بین سلطه پذیری و سلطه ستیزی را باریک‌تر می‌کند,

وی عنوان کرد: سلطه پذیری تا سلطه ستیزی مرزی مشترک دارند که قله آن به فرهنگ می رسد که اگر جامعه ای در حفظ آن کوشش و مراقبت نکند از یک ملت سلطه ستیزی به ملتی سلطه پذیر بدل می شود.

,

آیت الله مدرسی با بیان اینکه برای تزریق فرهنگ از دم دست ترین موضوعات مانند خوراک و غذا تا سبک زندگی، کسب و کار و تغییر بینش اعتقادی استفاده می شود ابراز کرد: امروزه با توجه به گسترش وسایل ارتباط جمعی هرگز نمی توان فرهنگ را جزیره ای ترسیم کرد و آنچه مهم است دفاع و انتقال ارزش های جامعه به نسل بعدی است.

,

*متاسفانه در مقابل حفظ ارزش‌های ناب یزدی کوتاه آمدیم

, *متاسفانه در مقابل حفظ ارزش‌های ناب یزدی کوتاه آمدیم, *متاسفانه در مقابل حفظ ارزش‌های ناب یزدی کوتاه آمدیم,

وی افزود: یزد از قدیم با ارزش ها و مبانی قدرتمند فرهنگی مانند فرهنگ کار، ایثار و تلاش، فرهنگ  مدیریت خورد و خوراک در قالب قناعت، فرهنگ دینداری و اسلامی عجین بوده است که متاسفانه در مقابل این ارزش ها کوتاه آمده ایم.

,

, ,

 

,

آیت الله مدرسی با بیان اینکه یزدی ها در فرهنک اصالت، نجابت و عفاف سرآمد کشور بوده اند  گفت: امروزه متاسفانه به بهانه حفظ میراث فرهنگی حتی خانه های خشتی و ساده قدیمی با هزینه های هنگفت به خانه های مجلل و لاکچری تبدیل می شود! هرچند شاید در قدیم از هزار خانه یکی مجلل بود اما هیچگاه همه خانه ها اینگونه امروز بازسازی می شود نبوده است.

,

*خانه ساده یزدی ها امروز کاخ نمایش داده می شود

, *خانه ساده یزدی ها امروز کاخ نمایش داده می شود, *خانه ساده یزدی ها امروز کاخ نمایش داده می شود,

عضو شورای فرهنگ عمومی استان یزد اذعان کرد: در گذشته وقتی کسی می خواست وارد خانه یزدی ها شود ابتدا باید وارد هشتی می شد و با اجازه صاحب خانه وارد بخش عمومی خانه می شد و خانه برای یزدی ارزش هایی داشت اما همین خانه ها در بازسازی ها به شکل و شمایل دیگری بازسازی می شود که آن کاربری گذشته را ندارد و متاسفانه همین به عنوان یک میراث فرهنگی برای گردشگران خارجی و داخلی به نمایش گذاشته می شود.

,

آیت الله مدرسی تصریح کرد: وقتی گردشگری وارد یزد می شود به دنبال فرهنگ های اصیل یزدی است نه نحوه آداب معاشرت های غربی و غیره و تغییر همین موضوعات در بلند مدت یعنی تغییر فرهنگ و فراموش فرهنگ اصیل یزدی!

,

, ,

*تعصب در حفظ فرهنگ یزد نهادینه شود

, *تعصب در حفظ فرهنگ یزد نهادینه شود, *تعصب در حفظ فرهنگ یزد نهادینه شود,

وی افزود: تعصب در حفظ فرهنگ به معنای مثبت ان از ضروریاتی است که باید برای جوان امروز یزدی نهادینه شود همانگونه که در شهرهای مختلف کشور مشاهده می شود چگونه جوانان را از کودکی با نوع غیرت مندانه به فرهنگ و آداب و رسوم تربیت می کنند.

,

عضو شورای فرهنگ عمومی استان یزد با بیان اینکه متأسفانه امروز عده‌ای ناجوانمردانه به میراث فرهنگی یزد چوب حراج می‌زنند ابراز کرد: یزدی که معروف است به دارالعباده و دارالعلم و یزدی که دیار قنات، قنوت و قناعت نام دارد و یزدی که معروف است به ذوق و هنر وسلیقه، یزدی، به دین و حیا و انصاف و نجابت، همچنین شهره به سادگی و صفا و صداقت، عبادت بندگی و ولایت اهل بیت (ع)، را خدشه دار می‌کنند و می‌خواهند آن را به یک شهر گردشگری غربی آن هم گاهی با لودگی، بی حیایی و بی عفتی تبدیل کنند.

,

وی در پایان گفت: مردم، دست اندرکاران، میراث فرهنگی، فرهنگ و ارشاد اسلامی و همه نهادهای فرهنگی و اجتماعی مؤثر و کارآمد چه در جایگاه مردمی و چه برنامه ریزی، اجرایی و نظارتی باید دست در دست هم بدهند و حافظ و ناشر فرهنگ اصیل یزدی به ویژه در زمینه گردشگری باشند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه