اخبار داغ

سرنوشت قبرستان طاقبستان در هاله‌ای از ابهام؛

پاسکاری تعیین تکلیف قبرستان روستای طاقبستان بین اوقاف، شهرداری و میراث/ کسی جوابگوی مردم نیست

پاسکاری تعیین تکلیف قبرستان روستای طاقبستان بین اوقاف، شهرداری و میراث/ کسی جوابگوی مردم نیست
حدود پنج سال پیش قبرستان قدیمی طاقبستان کنار امامزاده ابراهیم(ع) به منظور گسترش محوطه تخریب شد که علی رغم پیگیری مجدانه اهالی این منطقه هنوز بلاتکلیف مانده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از مرصادنیوز، فارغ از احترامی که همه مردگان در نزد زندگان در فرهنگ والای ایرانی داشته، سفارشات زیادی نیز در دین مبین اسلام در مورد حفظ حرمت مردگان و قبور مسلمانان شده است به طوریکه امام صادق(ع) فرموده است: «حرمت میت بسان حرمت شخص زنده است».

حدود پنج سال پیش قبرستان قدیمی طاقبستان کنار امامزاده ابراهیم(ع) به منظور گسترش محوطه تخریب شد. امامزاده ابراهیم(ع) از بناهای مذهبی استان کرمانشاه است که در منطقه سیاحتی و زیبای طاقبستان در ۹ کیلومتری مرکز شهر کرمانشاه قرار دارد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, مرصادنیوز,
,
,

, ,

عده ای از اهالی طاقبستان معتقدند در گذشته زمین هایی که برای قبرستان استفاده کرده اند زمین‌های کشاورزی آبا و اجدادی آنها بوده است و اکنون قبرستان قدیمی نیز از آنها دریغ شده است. بر همین اساس خبرنگار مرصادنیوز از طریق جمعی از اهالی روستا و مسئولین مربوطه پیگیر این موضوع شد.

,

اهالی طاقبستان سند مالکیت اراضی دارند/ بدون اطلاع قبلی قبرستان تخریب شد

, اهالی طاقبستان سند مالکیت اراضی دارند/ بدون اطلاع قبلی قبرستان تخریب شد, اهالی طاقبستان سند مالکیت اراضی دارند/ بدون اطلاع قبلی قبرستان تخریب شد,

علی اشرف جلیلیان یکی از ریش سفیدان اهالی روستای تاریخی طاقبستان در خصوص تخریب قبرستان این روستا گفت: حدود پنج سال است که این قبرستان به منظور احداث حسینیه توسط اوقاف استان بدون اطلاع مردم تخریب شده است.

,

وی خاطر نشان کرد: این قبرستان از سالها پیش به این روستا تعلق داشته و بسیاری از بزرگان و اقوام ما در این قبرستان و در کنار امامزاده دفن شده اند.

,

, ,

جلیلیان افزود: اینها زمین آبا و اجدادی “طاقوسانی ها” بوده، اکثر اهالی روستا سند تک برگی مالکیت این اراضی را دارند که در قدیم الایام در این زمینها کار کشاورزی می کردند.

,

وی گفت: پس از تخریب این قبرستان شکایتی تنظیم و به دفتر شکایات استانداری ارائه دادیم که توسط این دفتر، شکایت به شعبه 3 اوقاف فرستادند که پس از رفت و آمدها فراوان به نتیجه نرسیدیم.

,

این شخص ادامه داد: پس از این ماجرا شکایتی با همان مضمون تنظیم کرده و به شورای شهر تحویل دادیم که شورای شهر نیز نامه را "پاراف" کرده و به شهرداری ارجاع داد؛ شهردار وقت آن زمان- آقای طلوعی- دستور دیوارکشی قبرستان را برای اهالی روستا صادر نمود و قید کرد اگر میراث فرهنگی سنگ اندازی کند، بنده نمی توانم مانع شوم.

, آقای طلوعی,

جلیلیان گفت: بر پایه همین کسب مجوز از شهرداری با کمک مالی اهالی روستا مبلغی را جمع آوری و شروع به دیوارکشی قبرستان از پشت گلخانه کردیم که روز بعد با ورود نیروی انتظامی و دادستانی روند کار متوقف شد و بخشی از دیوار که ساختیم آنرا هم تخریب کردند.

,

, ,

وی در ادامه گفت: این اقدام مورد اعتراض اهالی روستا قرار گفت و دادستان اعلام کرد طی یک هفته بررسی های لازم بر این موضوع بعمل خواهد آمد و نتیجه اعلام می شود، اما متاسفانه راه به جایی نبردیم و در حال حاضر برای احقاق حق خود وکیل گرفتیم و پرونده تشکیل دادیم که لااقل مجدد مجوز دفن میت در این محوطه به ما بدهند، اما پس گذشت چند سال هنوز نتیجه قطعی و روشنی اعلام نشده است!

,

 تنها یادگار عزیزان از دست رفته ما یک سنگ قبر بود 

,  تنها یادگار عزیزان از دست رفته ما یک سنگ قبر بود ,  تنها یادگار عزیزان از دست رفته ما یک سنگ قبر بود ,

آقای کریم کوهرو از دیگر اهالی این روستا گفت: این قبرستان محل دفن آبا و اجدادی ما بوده است و زمانیکه شروع به زیر و رو کردن این قبور کردند، وقتی لودر قبرها را شکافت و بعضی استخوانها نمایان شد اهالی روستا با دیدن این صحنه شیون و زاری به راه انداختند، چون مزار برادران، خواهران، مادران، و پدرانشان در این قبرستان بود.

,

وی با اندوه گفت: تنها یادگار عزیزان از دست رفته ما تنها یک سنگ قبر بود که اون هم از اهالی روستا گرفتند! در حالیکه می شد قبور کنار امامزاده را حفظ کرد مثل بسیاری از قبرستانها که در کنار بقعه ها هستند.

,

, ,

آقای کوهرو با بیان اینکه از دیدن این صحنه متحیر مانده بودیم، خاطرنشان کرد: صدایمان را به گوش مسئولان برسانید، تخریب قبرستان سبب جریحه دار شدن احساسات اهالی روستا شده است.

,

ربطی به اداره میراث فرهنگی ندارد/ اوقاف متولی است

, ربطی به اداره میراث فرهنگی ندارد/ اوقاف متولی است, ربطی به اداره میراث فرهنگی ندارد/ اوقاف متولی است,

کیومرث اعظمی در گفتگو با مرصادنیوز اظهار داشت: قبرستان کنار امامزاده ابراهیم(ع) طاقبستان ربطی به اداره میراث فرهنگی ندارد.

,

معاون میراث فرهنگی استان کرمانشاه ادامه داد: اگر ایجاد سازه در این محوطه با ضوابط عرصه و حریم اثر تاریخی طاقبستان تناقض داشته باشد میراث فرهنگی طبق ضوابط حق مداخله دارد.

,

وی گفت: این قبرستان یک قبرستان معاصر است و اداره اوقاف متولی این امر است.

,

از طریق میراث فرهنگی پیگیری کنید!

, از طریق میراث فرهنگی پیگیری کنید!, از طریق میراث فرهنگی پیگیری کنید!,

گفتنی است خبرنگار مرصادنیوز این موضوع را از طریق اداره اوقاف و امور خیریه استان پیگیری کرد و طی تماس تلفنی آقای صالحی رییس اداره اوقاف فعلی استان اظهار بی اطلاعی کرد! و گفت: طاقبستان محوطه تاریخی است از طریق میراث فرهنگی پیگیری کنید!

, مرصادنیوز,

, ,

 روستای طاقبستان فاقد دهیاری است

,  روستای طاقبستان فاقد دهیاری است,  روستای طاقبستان فاقد دهیاری است,

احسان حیدریان در گفتگو با مرصادنیوز اظهار داشت: شهرداری علاوه بر کنترل و نظارت بر ساخت‌وساز در محدوده شهر، در خصوص حریم شهر نیز وظایف مشابهی دارد از جمله جلوگیری از ساخت‌‌ساز غیرمجاز، غیراصولی و غیراستاندارد در محدوده حریم شهرها بر عهده شهرداری‌هاست.

,

عضو شورای شهر کرمانشاه گفت: روستای طاقبستان اکنون در حوزه شهری قرار گرفته و فاقد دهیاری است بنابراین هر گونه ساخت و سازی در آن از جمله دیوارکشی و احداث قبرستان نیازمند مجوزهای قانونی از مراجع ذی ربط است.

,

وی گفت: علاوه بر اینکه این مکان جزو شهر بحساب می آید و با توجه به وجود آثار باستانی طاقبستان تحت نظارت میراث فرهنگی قرار دارد.

,

قبرستان در این محوطه تاریخی بار روانی منفی در پی خواهد داشت

, قبرستان در این محوطه تاریخی بار روانی منفی در پی خواهد داشت, قبرستان در این محوطه تاریخی بار روانی منفی در پی خواهد داشت,

حیدریان گفت: ساخت قبرستان در این محوطه تاریخی علاوه بر مشکلات زیست محیطی و آلودگی صوتی، بار روانی منفی هم ایجاد خواهد.

,

وی با تاکید بر اینکه باید همه جوانب را در نظر گرفت، خاطرنشان کرد: احداث هر قبرستانی نیازمند غسالخانه هم هست! بنابراین نباید شتابزده عمل کنیم.

,

, ,

وی گفت: دلیل وسواسی که برای ساخت‌وساز در حریم شهرها وجود دارد، رعایت توازن شهرها در آینده و حفظ اراضی کشاورزی، باغ‌ها و جنگل‌ها در حریم شهر است. بنابراین از آنجا که پای حقوق شهروندان نیز در میان است، خود شهروندان باید به عنوان ناظری بر رعایت این مقررات نظارت کنند.

,

بنابراین گزارش، مدیرکل اوقاف و امور خیریه اسبق استان کرمانشاه خبر از بازسازی قبرستان طاقبستان داده بود که در خبری با تیتر "عملیات فاز اول بازسازی مقبره امام زاده ابراهیم(ع) طاقبستان" نیز منتشر شد.

, بنابراین گزارش، مدیرکل اوقاف و امور خیریه اسبق استان کرمانشاه خبر از بازسازی قبرستان طاقبستان داده بود که در خبری با تیتر ", بنابراین گزارش، مدیرکل اوقاف و امور خیریه اسبق استان کرمانشاه خبر از بازسازی قبرستان طاقبستان داده بود که در خبری با تیتر ", عملیات فاز اول بازسازی مقبره امام زاده ابراهیم(ع) طاقبستان, عملیات فاز اول بازسازی مقبره امام زاده ابراهیم(ع) طاقبستان, " نیز منتشر شد.,

گفتنی است در نظر همه مراجع عظام نبش قبر و بی احترامی به قبور مسلمانان حرام است و در خصوص حکم تخریب قبور قدیمی (قبور بالای سی یا چهل سال) بدون رضایت ورثه، جایز نیست و اگر قبرستان ملک اشخاص باشد باید رضایت آن‌ها را جلب کرد.

, گفتنی است ,

, ,

به گزارش مرصاد، اگر چه سنگ قبر به خودی خود موضوعیتی ندارد اما به عنوان نمادی برای حفظ احترام و شان فرد دفن شده در خاک است و مخدوش کردن آن به هر نحو به معنای بی احترامی و شکستن حرمت میت بوده و نوعی توهین تلقی می شود و برای جامعه، بازماندگان اموات و علاقمندان آن فرد ناخوشایند و غم انگیز است.

, مرصاد،,

در حال حاضر در زمین قبرستان قدیمی طاقبستان نه تنها دفن میت صورت نمی‌گیرد؛ بلکه قبور قدیمی هم زیر و رو شده است! و از طرفی حسینیه هم ساخته نشده است و زمین مذکور بلاتکلیف مانده است. لذا ضروریست ارگان‌های ذیربط به خواسته مردم شهر توجه کنند چرا که مردم هم چشم انتظار تدبیر و تصمیم مسئولان هستند.

,

, ,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه