اخبار داغ

کارشناس بازار مسکن مطرح کرد؛

سرنوشت نامعلوم نهضت ملی مسکن در هزارتوی موانع

سرنوشت نامعلوم نهضت ملی مسکن در هزارتوی موانع
مهدی سلطان محمدی گفت: در حالی دولت به دنبال اجرای نهضت ملی مسکن است که با توجه به منابع سنگین مالی مورد نیاز معلوم نیست سرنوشت آن چه خواهد بود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ مهدی سلطان محمدی در گفت‌وگو با شبکه خبری تهران نیوز، اظهار کرد: اجرای نهضت ملی مسکن حتی در صورت تامین منابع تخصیصی تعریف شده، از سوی دولت کمک موثری به رفع رکود در این حوزه نخواهد کرد.

وی گفت: دولت باید به جای تصدی‌گری در حوزه مسکن، شرایط برای ورود سرمایه‌گذاران به بازار فراهم و کرده و از این طریق امکان توسعه ساخت و ساز را مهیا کند.

کارشناس بازار مسکن بیان کرد: همواره نقش دولت‌ها در ساخت و ساز مسکن بسیار حداقلی و کمتر از ۵ درصدی بوده، از سویی دولت‌ها وارد این وادی شده‌اند که از امکانات و درآمدهای نفتی کلان و بیشتری برخوردار بوده‌اند.

سلطان محمدی خاطرنشان کرد: اکنون و در شرایطی که دولت با صدها هزار میلیارد تومان کسری بودجه مواجه بوده و در تامین هزینه‌هایش درمانده، قرار است منابع اعتباری بسیار هنگفت مورد نیاز برای اجرای نهضت ملی مسکن را از کجا تامین کند؟

وی عنوان کرد: از سویی حتی در صورتیکه که دولت قادر به تامین این حجم عظیم از منابع اعتباری و بودجه‌ای شده و برای اجرای این طرح پول تزریق کند، آنگاه نتیجه‌اش چیزی جز تورم نخواهد بود.

کارشناس بازار مسکن تاکید کرد: از سویی در صورتیکه دولت به دنبال تامین اعتبار مورد نیاز برای این منظور از محلی غیر از منابع دولتی باشد، باید فضا را برای سایر حوزه‌ها از جمله سرمایه‌گذاران بخش ساختمان و یا بخش های دیگر اقتصادی مانند صنعت، کشاورزی و خدمات مهیا کند.

سلطان محمدی افزود: به این ترتیب وقتی در سطح کلان به موضوع نگاه می‌کنیم ورود دولت به این عرصه در واقع گشایشی برای افزایش سرمایه‌گذاری ایجاد نمی‌کند، بنابراین راه درست‌تر آن است که فضای سرمایه‌گذاری را فراهم آورد.

وی تصریح کرد: در حالی برخی‌ها به مقایسه این اقدام دولت با اقدام دولت‌ نهم در اجرای پروژه عظیم مسکن مهر می‌پردازند که در آن بازه زمانی میزان درآمدهای نفتی در بالاترین سطح خود قرار داشت و از سوی دیگر تحریم‌های اقتصادی نیز فرا نرسیده بودند.

کارشناس بازار مسکن افزود: در آن بازه زمانی دولت شرایط و فرصت مناسبی برای ورود به این عرصه و سرمایه‌گذاری در آن در اختیار داشت، اگرچه با این وجود نیز انتقاداتی به آن وارد بوده و بسیاری از کارشناسان به واسطه تبعات متعددش با آن سیاست مخالف بودند.

سلطان محمدی ادامه داد: این در حالی است که اکنون چنین مجال و امکانی برای انجام این تصمیم فراهم نبوده و بیم آن می‌رود که دولت دست به اجرای پروژه‌هایی بزند که در میانه راه بازمانده و تعهدات سنگینی را برای دولت‌ها و نسل‌های بعدی به جای بگذارد.

وی اظهار کرد: بر اساس آنچه که گفته شد، بیم آن می‌رود که عده زیادی به امید خانه‌دار شدن به این طرح بپیوندند اما عایدی و نتیجه لازم و مورد انتظار را برایشان به همراه نداشته باشد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, شبکه خبری تهران نیوز,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه