اخبار داغ

پس از گذشت یک سال از تصویب قانون؛

گرفتن مالیات از شاخ‌های اینستاگرام بلاک شد/ «بی‌اطلاعی» کمیسیون فرهنگی و سازمان امور مالیاتی

گرفتن مالیات از شاخ‌های اینستاگرام بلاک شد/ «بی‌اطلاعی» کمیسیون فرهنگی و سازمان امور مالیاتی
پس از گذشت یک سال از تصویب قانون اخذ مالیات از اینفلوئنسرهای فضای مجازی، نه کمیسیون فرهنگی مجلس پیگیری و نظارتی بر اجرای این قانون داشته و نه سازمان امور مالیاتی، فعالیت خاصی در این رابطه انجام داده است.
[

به گزارش خبرنگار فرهنگی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ اهمیت گرفتن مالیات به قدری است که برخی کارشناسان این حوزه بر این باوراند که اگر از همه واجدین شرایط این حوزه، به موقع مالیات اخذ شود، لااقل در ایران نیازی به فروش نفت نداریم. در کشور ما راه های زیادی برای فرار مالیاتی وجود دارد و عدم نظارت های کافی، عدم قوانین لازم و سخت گیری های به موقع در این حوزه و شاید عدم شفافیت لازم در اینکه این مالیات ها چه نقشی در رفاه جامعه دارند و کجا خرج می شوند، ایران را بهشتی برای «فرار مالیاتی» تبدیل کرده است. هرچند سید احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد تلاش های زیادی برای ساماندهی مشکلات مالیاتی انجام داده که به ثمر رساندن آنها به زمان، جدیت و پیگیری های فراوان نیاز دارد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

در کنار گروه های زیادی از جامعه که برای فعالیت های تجاری خود مالیات نمی پردازند، در حوزه فرهنگی می شود به شاخ های فضای مجازی و یا اینفلوئنسرهای اینستاگرام اشاره کرد که به ازای تعداد افرادی که صفحه آنها را دنبال می کنند (فالوورها) و شهرتی که کسب کرده اند، هزینه های متفاوتی از 5 تا گاها 40 میلیون تومان برای هر پست تبلیغاتی خود می گیرند و معمولا روزانه این افراد دو یا سه پست تبلیغاتی کار می کنند که در ماه درآمدهای میلیاردی نصیب آنها می کند.

,

همه حواشی مربوط به این افراد در فرار مالیاتی باعث شد تا سال گذشته قانونی در مجلس مبنی بر گزفتن مالیات از کسانی که در فضای مجازی بالای 500 هزار نفر دنبال کننده دارند به تصویب برسد که با گذشت یک سال از آن ماجرا، گویا هنوز هیچ اقدام مثبتی در این حوزه انجام نشده است.

,

بیشتر بخوانید

, بیشتر بخوانید,

گرفتن مالیات از «بلاگرها» به فراموشی سپرده شد

, گرفتن مالیات از «بلاگرها» به فراموشی سپرده شد, گرفتن مالیات از «بلاگرها» به فراموشی سپرده شد,

برای پیگیری این موضوع خبرنگار «دانا» ابتدا به سراغ اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس رفت تا از روند پیگیری و نظارت بر این قانون مطلع شود. حجت الاسلام حسین جلالی، دبیر کمیسیون فرهنگی مجلس در این باره اظهار بی اطلاعی کرد. به سراغ مجید نصیرایی، سخنگوی این کمیسیون رفتیم و او هم در جواب گفت که هیچ اطلاعی از روند پیگیری این قانون ندارد. در ادامه غلامرضا منتظری، نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس نیز با اعلام اینکه بیشتر وقت کمیسیون صرف تایید و تصویب بودجه سال آینده است، گفت که پس از ماجرای بودجه به این قوانین زمین مانده رسیدگی خواهیم کرد.

,

اما سید احسان قاضی زاده هاشمی دیگر عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با ذکر این نکته که وزارت ارتباطات و چند دستگاه دیگر متولی این قانون اند و پیگیری این موضوع دیگر ربطی به مجلس ندارد و دولت و سازمان امور مالیاتی باید پاسخگوی این موضوع باشند، توپ را به زمین دیگری پرتاب کرد. البته درست است که پس از تصویب یک قانون، وظیفه اجرای آن بر عهده دولت و یا سازمان مربوطه است اما وظیفه مجلس هم پیگیری و نظارت بر قوانین تصویب شده است که گویا نمایندگان مجلس این نکته مهم و کلیدی را فراموش کرده اند.

,

هرچند غلامرضا مرحبا سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس در مصاحبه ای در این باره گفته بود که به دریافت مالیات از اینفلوئنسرها در بودجه سال آینده هیچ اشاره ای نشده است، ما این موضوع را از سازمان امور ملیاتی پیگیری کردیم اما تمام تلاش ها و پیگیری های ما از این سازمان نیز تا این لحظه به هیچ نتیجه شفاف و روشنی ختم نشده است.

,

انتهای پیام/

,

مصطفی پورکیانی

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه