اخبار داغ

دانا گزارش می‌دهد؛

مروری اجمالی بر مهم‌ترین رویدادهای ۱۴۰۰/ از انتشار فایل صوتی ظریف تا عضویت دائم در پیمان شانگهای

مروری اجمالی بر مهم‌ترین رویدادهای ۱۴۰۰/ از انتشار فایل صوتی ظریف تا عضویت دائم در پیمان شانگهای
با نگاهی گذرا به وقایع سالی که گذشت روشن است شروع دولت سیزدهم با فراز و نشیب های بسیاری همراه بوده است و می توان این فراز و نشیب ها را مقدمه ای برای تحقق چشم اندازی روشن برای کشور دانست.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ سال 1400 با تمام فراز و نشیب های سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی سپری شد اما اتفاقات مهمی در آن رخ داد که شاید بتوان هر یک از این اتفاقات را نقطه آغازی برای تحولات مهمتر قلمداد کرد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

در نگاهی گذار به مهترین رویدادهای آخرین سال از قرن گذشته خواهیم پرداخت.

,

 

,

فرودین 1400

, فرودین 1400, فرودین 1400,

کندی مذاکرات وین و معطل ماندن تیم ایرانی

, کندی مذاکرات وین و معطل ماندن تیم ایرانی , کندی مذاکرات وین و معطل ماندن تیم ایرانی ,

در حالی هفته های آغازین فرودین سال 1400 تیم مذاکره کننده برای دستیابی به توافقی زودهنگام در وین به سر می برد که جوبایدن رئیس جمهور آمریکا بارها در اظهارات خود اعلام کرده بود که کشورش حاضر نیست برای رسیدن به توافق جدیدی امتیاز تازه ای بدهد.

,

این در حالی بود که جمهوری اسلامی ایران در پی مصوبه قانون لغو تحریم ها خواستار لغو تحریم های اعمال شده علیه ملت ایران بود. اگرچه مقامات آمریکایی صراحتا از انجام تعهد اصلی خود یعنی لغو تحریم های غیرقانونی سرباز می زدند اما عباش عراقچی در اظهارنظرهای متعدد عنوان می کرد که توافقی جدید در راه است و تیم های مذاکره کننده بر روی موارد تفاهمی توافق خواهند کرد.

,

به نظر می رسید که این سناریو بیشتر در پی اتلاف وقت برای خودداری از لغو تحریم ها و بازگشت دوباره آمریکا به مذاکرات بود.

,

 

,

شهادت سردار حجازی

, شهادت سردار حجازی, شهادت سردار حجازی,

در 29 فروردین روابط عمومی سپاه پاسداران در اطلاعیه ای از شهادت سردار مسعود حجازی، جانشین سپاه قدس خبر داد.

,

رهبر انقلاب هم در پیامی در پی شهادت این پاسدار اسلام فرمودند: سردار حجازی یکسره در خدمت اسلام و انقلاب بود.

,

 

,

اردیبهشت 1400

, اردیبهشت 1400, اردیبهشت 1400,

اوج گیری تلافات کرونایی بعد از تعطیلات نوروز

, اوج گیری تلافات کرونایی بعد از تعطیلات نوروز, اوج گیری تلافات کرونایی بعد از تعطیلات نوروز,

در حالی سال 1400 برای مردم شروع شد که اوج گیری کرونا کشور را دچار التهاب و بحران کرد، تعداد کشته ها در روز به مرز 500 نفر نزدیک شد.

,

این در حالی بود که دولت نه سرعتی در واکسیناسیون عمومی انجام می داد و نه تدبیری برای جلوگیری از سفرهای نوروزی انجام داده بود.

,

 

,

انتشار فایل صوتی ظریف در آستانه انتخابات

, انتشار فایل صوتی ظریف در آستانه انتخابات, انتشار فایل صوتی ظریف در آستانه انتخابات,

در اردیبهشت سالی که گذشت در حالی که کشور آبستن یک تحول مهم با عنوان انتخابات ریاست جمهوری بود، فایل صوتی گفتگوی محمدجواد ظریف با سعید لیلاز در رسانه ها منتشر شد.

,

این فایل صوتی با نام «تاریخ شفاهی ایران» و توسط مرکز بررسی های استراتژیک ریاست جمهوری تهیه شده بود. در این گفتگو ظریف تلاش کرد تا سیاست های دیپلماتیک را در تقابل با سیاست های میدان قرار داده و قضاوتی ناعادلانه نسب به سردار شهید حاج قاسم سلیمانی ارائه دهد. انتشار این فایل در آستانه انتخابات ریاست جمهوری واکنش های بسیاری را به همراه داشت.

,

 

,

مصوبه شورای نگهبان برای ساماندهی ثبت نام نامزدهای انتخابات رباست جمهوری

, مصوبه شورای نگهبان برای ساماندهی ثبت نام نامزدهای انتخابات رباست جمهوری, مصوبه شورای نگهبان برای ساماندهی ثبت نام نامزدهای انتخابات رباست جمهوری,

با نزدیک شدن به زمان ثبت نام از داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری شورای نگهبان در مصوبه ای شرایط داوطلبان را ساماندهی کرد براساس آن مقرر شد: تعریف و اعلام معیارها و شرایط لازم برای تشخیص رجل سیاسی، مذهبی و مدیر و مدبر بودن نامزدهای ریاست جمهوری مشخص شد ضمن اینکه براساس این مصوبه مقرر شد داوطلبان در هنگام ثبت نام حداقلی از مدرک تحصیلی، حداقلی از سنوات و سوابق مدیریتی و حداقل و حداکثری از سن داشته باشند. این اقدام شورای نگهبان البته واکنش هایی را به خصوص از سوی جریانات سیاسی خاص به همراه داشت چرا که به موجب مصوبه شورای نگهبان ارائه گواهی سوء پیشینه را به شرایط ثبت نام کنندگان اضافه کرده بود.

,

 

,

خرداد 1400

, خرداد 1400, خرداد 1400,

رونمایی از پهپاد پهن پیکر غزه

, رونمایی از پهپاد پهن پیکر غزه, رونمایی از پهپاد پهن پیکر غزه,

در آستانه فرا رسیدن سوم خرداد 1400 و روز "مقاومت، ایثار و پیروزی" ، در مراسمی از سه دستاورد مهم و راهبردی دفاعی و نظامی سپاه در حوزه‌های پهپادی و پدافندی رونمایی شد.

,

هواپیمای بدون سرنشین فوق‌سنگین و پهن‌پیکر " غزه " با تنوع مأموریت در حوزه‌های مراقبتی، رونمایی از سامانه موشکی زمین به هوای تمام ایرانی " 9دی" که توانایی درگیری با انواع تهدیدات در فاصله نزدیک مانند کروز، بمب هواپیما و انواع پهپادها و انهدام آنها را دارد و نیز سامانه راداری "قدس" با قابلیت استقرار در موضع و جابجایی سریع که اقتدار نیروهای مسلح را به نمایش گذاشت.

,

 

,

معرفی 7 نامزد نهایی انتخابات ریاست جمهوری

, معرفی 7 نامزد نهایی انتخابات ریاست جمهوری, معرفی 7 نامزد نهایی انتخابات ریاست جمهوری,

با اعلام اسامی نهایی نامزدهای احراز صلاحیت شده، بسیاری با تمکین از قانون، مردم را به مشارکت حداکثری در انتخابات دعوت کردند.

,

در حقیقت با اعلام نهایی اسامی 7 داوطلب اصلی تبلیغات انتخاباتی آغاز شد و رهبر انقلاب هم در سخنانی تاکید کردند که باید بیشترین دغدغه اصلی کاندیداها  باشد.

,

این میان اما برخی کاندیداها که صلاحیتشان احراز نشده بود در فضای مجازی شروع به اعتراض و سرباز زدن از قانون کردند، علی لاریجانی یکی از این داوطلبان بود. اما سخنگوی شورای نگهبان اعلام کرد که در انتخابات ریاست جمهوری براساس قانون رد صلاحیت نداریم، تنها برخی صلاحیتشان احراز نمی شود.

,

 

,

رئیسی با 18 میلیون رای رئیس جمهور شد

, رئیسی با 18 میلیون رای رئیس جمهور شد, رئیسی با 18 میلیون رای رئیس جمهور شد,

سرانجام پس از رقابت جدی 7 نامزد  انتخابات ریاست جمهوری، طبق اعلام وزارت کشور به عنوان مجری برگزاری انتخابات، آیت الله سید ابراهیم رئیسی با 18 میلیون رای به عنوان سیزدهمین رئیس جمهور منتخب مردم معرفی شد.

,

رئیس جمهور منتخب مردم در نخستین اظهارات خود عنوان کرد، شما مردم به عهد خود وفا کردید و حالا وقت آن است که من به عهد خود وفا کرده و در خدمت به شما مردم لحظه ای کوتاهی نکنم.

,

 

,

تیر 1400

, تیر 1400, تیر 1400,

رونمایی از واکسن نورا و تزریق واکسن ایرانی به رهبر انقلاب

, رونمایی از واکسن نورا و تزریق واکسن ایرانی به رهبر انقلاب, رونمایی از واکسن نورا و تزریق واکسن ایرانی به رهبر انقلاب,

رهبر انقلاب در پنجم تیر 1400 واکسن ضد کرونا ایرانی و تولید داخل را دریافت کردند . ایشان پس از تزریق واکسن فرمودند: مایل نبودم از واکسن غیر ایرانی استفاده کنم.بنابراین منتظر واکسن ایرانی ماندن چرا که باید این افتخار ملی را پاس بداریم.

,

همچنین در روز 7 تیر ماه با حضور فرمانده کل سپاه و وزیر بهداشت واکسن تولید داخل نورا در دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله رونمایی شد.

,

 

,

مرداد 1400

, مرداد 1400, مرداد 1400,

تنفیذ حکم ریاست جمهوری توسط رهبر انقلاب

, تنفیذ حکم ریاست جمهوری توسط رهبر انقلاب, تنفیذ حکم ریاست جمهوری توسط رهبر انقلاب,

13 مرداد رهبر معظم انقلاب با تنفیذ رای ملت، آیت الله رئیسی را به عنوان سیزدهمین رئیس جمهور کشورمان منصوب کردند. ایشان در جریان تنفیذ رئیس جمهور جدید بر تقویت ارزش پول ملی، میدان دادن به جوانان، رفع موانع تولید و توانمندسازی مردم تاکید کردند.

,

 

,

سوگند رئیسی در خانه ملت برای تشکیل دولتی مردمی

, سوگند رئیسی در خانه ملت برای تشکیل دولتی مردمی, سوگند رئیسی در خانه ملت برای تشکیل دولتی مردمی,

رئیس جمهور در 16 مرداد در جریان مراسم تحلیف در خانه ملت، برای تشکیل دولتی مردمی سوگند یاد کرد.

,

یکی از مهمترین جلوه های تحلیف رئیس جمهور حضور مهمانان خارجی در مجلس شورای اسلامی بود. در حالی که جریان بازنده انتخابات تلاش می کرد که سیاست خارجی دولت سیزدهم را از ابتدا به انزوا رفته نمایش دهد اما حضور مهمانان خارجی از کشورهای همسایه تا نماینده و فرستاده ویژه اتحادیه اروپا و فرستاده کشورهای اروپایی نشان داد که برای تعامل با دولت جدید کشورهای مختلف دنیا ابراز علاقمندی می کنند.

,

 

,

عبور تلافات کرونایی از مرز 500 نفر در روز و واردات 30 میلیون دوز واکسن به کشور

, عبور تلافات کرونایی از مرز 500 نفر در روز و واردات 30 میلیون دوز واکسن به کشور, عبور تلافات کرونایی از مرز 500 نفر در روز و واردات 30 میلیون دوز واکسن به کشور,

در حالی که آمار تلفات کرونا در مرداد ماه به اوج خود رسید، رهبر انقلاب در سخنانی در روز 21 مرداد بر اجرای مواردی تاکید کردند. حل مشکل در شبکه توزیع دارو، رعایت پروتکل ها از سوی مردم با همان حساسیت ماه های اولیه، جلوگیری از اینکه مجالس حسینی موجب شیوع بیماری و مایه طعنه مخالفان و دشمنان شود و اینکه نهضت مواسات و احسان عمومی مساجد باشد از جکله توصیه های رهبر انقلاب برای عزم جدی در کنترل کرونا بود.

,

البته این در حالی بود که دولت به سرعت اقدام به واردات واکسن کرده بود به طوری که روند واکسیناسیون روز به روز در حال سرعت گرفتن بود. به طوری که در روز 24 مرداد رسانه ها خبر از قطعی شدن واردات 30 میلیون دوز واکسن به کشور دادند.

,

 

,

معرفی وزاری کابینه سیزدهم

, معرفی وزاری کابینه سیزدهم, معرفی وزاری کابینه سیزدهم,

19 وزیر پیشنهادی رئیسی صبح روز شنبه 21 مرداد به مجلس معرفی شد و هیئت رئیسه خانه ملت اسامی وزاری پیشنهادی را برای بررسی و رای اعتماد در صحن علنی اعلام وصول کرد.

,

 

,

شهریور 1400

, شهریور 1400, شهریور 1400,

تشکیل کابینه سیزدهم با رای اعتماد به 18 وزیر

, تشکیل کابینه سیزدهم با رای اعتماد به 18 وزیر, تشکیل کابینه سیزدهم با رای اعتماد به 18 وزیر,

در نهایت پس از اتمام بررسی های مجلس، نمایندگان به 18 وزیر از وزرای پیشنهادی دولت رئیسی رای اعتماد دادند تا دولت سیزدهم به ریاست آیت الله رئیسی رسما آغاز به کار کند.

,

تنها وزیری که نتوانست رای اعتماد مجلس را کسب کند وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش بود.

,

 

,

عضویت دائم ایران در سازمان همکاری های شانگهای

, عضویت دائم ایران در سازمان همکاری های شانگهای, عضویت دائم ایران در سازمان همکاری های شانگهای,

بیست ویکمین اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای 26 شهریور با حضور سران ۱۲ کشور در شهر دوشنبه پایتحت تاجیکستان برگزار شد.

,

این عضویت راهبردی تاثیر مهمی بر روند همکاری های همه جانبه ایران در راستای سیاست همسایگی و آسیا محور دارد.

,

 

,

تغییر معادلات منطقه با مبادله سوخت میان ایران و لبنان

, تغییر معادلات منطقه با مبادله سوخت میان ایران و لبنان, تغییر معادلات منطقه با مبادله سوخت میان ایران و لبنان,

سید حسن نصرالله در شهریور ماه و در جریان سخنرانی روز عاشورا، خبر از واردات سوخت از مبدأ جمهوری اسلامی ایران به مقصد لبنان داد. واردات سوخت ایران ازسوی لبنان با توجه به محدودیت‌ها و تحریم‌های اعمالی آمریکا و متحدان منطقه‌ای و بین‌المللی‌اش علیه هر دو کشور ایران و لبنان، مجموعه‌ای از تحلیل‌ها را در مورد پیامدهای احتمالی آن به وجود آورد.

,

بسیاری از آن به عنوان شکست محاصره آمریکا یاد کردند.

,

 

,

مهر 1400

, مهر 1400, مهر 1400,

اولین نطق رئیسی از تریبون سازمان ملل

, اولین نطق رئیسی از تریبون سازمان ملل, اولین نطق رئیسی از تریبون سازمان ملل,

اولین نطق رئیس جمهور در مجمع عمومی سازمان ملل متحد صدای واقعی انقلاب را پس از سالها سرخوردگی و انفعال به گوش جهان رساند.

,

رئیس جمهور در این سخنرانی صراحتا اعلام کرد: مروز همه جهان از جمله خود آمریکایی‌ها اذعان دارند که پروژه مقابله با ملت ایران که در دوره اخیر در نقض شکل و محتوای برجام جلوه‌گر شد و با سیاست فشار حداکثری و خروج خودسرانه از توافق بین‌المللی برجام دنبال شد، بطور کامل شکست خورده است.

,

 

,

آبان 1400

, آبان 1400, آبان 1400,

تحقیر ناوگان آمریکایی در دریای عمان

, تحقیر ناوگان آمریکایی در دریای عمان, تحقیر ناوگان آمریکایی در دریای عمان,

در پی رفتار خبیثانه ناو جنگی آمریکا در آب‌های جنوبی کشور، قایق‌های تندروی سپاه پاسداران واکنشی قاطع نشان داده که پس از این ماجرا ناو آمریکایی صحنه را ترک کرد. آمریکائی‌ها یک نفتکش را که حامل نفت صادراتی ایران بود در آب‌های دریای عمان مصادره کرده و با انتقال محموله نفت آن به یک نفتکش دیگر آن را به سوی مقصدی نامعلوم هدایت کردند. اما در 13 آبان  دلاورمردان نیروی دریایی سپاه با اجرای عملیات هلی برن بر روی عرشه نفتکش آن را به تصرف خود درآوردند و آن را به سوی آب‌های سرزمینی ایران هدایت کردند.

,

در ادامه نیروهای آمریکا با استفاده از چندین فروند بالگرد و ناو جنگی به تعقیب نفتکش پرداختند اما با ورود قاطعانه و مقتدرانه نیروهای جان برکف سپاه ناکام ماندند.

,

 

,

بازگشت 3/5 میلیارد دلار پول بلوکه شده به کشور

, بازگشت 3/5 میلیارد دلار پول بلوکه شده به کشور, بازگشت 3/5 میلیارد دلار پول بلوکه شده به کشور,

25 آبان ماه رسانه ها از بازگشت 3/5 میلیارد دلار پول بلوکه شده ایران خبر دادند.

,

میلیاردها دلار دارایی ایران به علت تحریم‌های اقتصادی این کشور در چند کشور جهان و از آن جمله در کره جنوبی، عراق و هند بلوکه شده است. این دارایی‌ها عمدتا مربوط به صدور نفت خام به این کشورها می‌گشت.

,

 

,

آذر 1400

, آذر 1400, آذر 1400,

شرکت در اجلاس اکو و مقدمه دیپلماسی فعال اقتصادی

, شرکت در اجلاس اکو و مقدمه دیپلماسی فعال اقتصادی, شرکت در اجلاس اکو و مقدمه دیپلماسی فعال اقتصادی,

رئیسی  7 آذر برای شرکت در پانزدهمین اجلاس سران سازمان همکاری‌ اقتصادی اکو به عشق‌آباد سفر کرد. او در سخنرانی خود در نشست اکو در ارتباط با بلوکه شدن منابع مالی افغانستان توسط آمریکا و همچنین انتقال آب به ایران صحبت کرد.

,

جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از بنیانگذاران اکو به دلیل داشتن مرز زمینی با پنج کشور عضو اکو و دارا بودن موقعیت استراتژیک جغرافیائی برای برقراری اتصال سایر اعضا به آب‌های بین‌المللی از موقعیت محوری در این سازمان برخوردار است.

,

رئیس جمهور پس از بازگشت از اجلاس سازمان همکاری‌های اقتصادی گفت: اعضای سازمان جملگی بر آن بودند که باید همکاری های اقتصادی بین کشورهای عضو افزایش پیدا کند.

,

 

,

دی 1400

, دی 1400, دی 1400,

تغییر موازنه قدرت با ماهواره بر سیمرغ

, تغییر موازنه قدرت با ماهواره بر سیمرغ, تغییر موازنه قدرت با ماهواره بر سیمرغ,

9 دی و در آستانه سالروز شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی، ماهواره بر سیمرغ با سرعت 7350 متر بر ثانیه به ارتفاع 470 کیلومتر از سطح زمین پرتاب شد.

,

پرتاب ماهواره بر سیمرغ بازتاب های گسترده ای در رسانه های جهانی داشت. بی بی سی در این باره نوشت: ایران نیازی به امضا توافق جدید با ایالات متحده ندارد زیرا در حال حاضر بزرگترین برنامه موشکی در خاورمیانه را دارد.

,

آسوشیتدپرس هم نوشت: پرتاب ماهواره بر سیمرغ در بحبوحه مذاکرات دشوار در وین بر سر برنامه هسته ای ایران انجام شده است.

,

 

,

دیدار روسای جمهور ایران و روسیه در کرملین

, دیدار روسای جمهور ایران و روسیه در کرملین, دیدار روسای جمهور ایران و روسیه در کرملین,

رئیس جمهور در واپسین روزهای دی ماه در جریان سفر به روسیه در کاخ کرملین با پوتین دیدار و گفت و گو کرد.

,

رئیسی در جریان دیدار با پوتین که بحث و گفت و گو پیرامون تحولات افغانستان و توافق هسته ای ایران و مذاکرات وین از جمله محورهای آن بود، گفت که هیچ محدودیتی برای گسترش و توسعه روابط با روسیه نداریم و خواهان برقراری روابط دائمی و راهبردی هستیم.

,

این در حالی بود که واکنش مقامات کشورهای غربی از جمله آمریکا نسبت به سفر آیت الله رئیسی به روسیه و دیدار با پوتین برانگیخته شد.

,

نیویرک تایمز هم در گزارشی نوشت: دیدار رئیسی و پوتین نمایش اتحاد در برابر آمریکا بود.

,

 

,

بهمن 1400

, بهمن 1400, بهمن 1400,

رزمایش مرکب کمربند امنیت دریایی2022 با حضور چین، ایران و روسیه

, رزمایش مرکب کمربند امنیت دریایی2022 با حضور چین، ایران و روسیه, رزمایش مرکب کمربند امنیت دریایی2022 با حضور چین، ایران و روسیه,

رزمایش مرکب کمربند امنیت دریایی 2022 با حضور یگان های سطحی و پروازی نیروهای دریایی ارتش، سپاه و یگان های شناوری نیروی دریایی کشورهای چین و روسیه با شعار «باهم برای صلح و امنیت» و در منطقه‌‍ای به وسعت 17 هزار کیلومتر مربع، صبح امروز در شمال اقیانوس هند برگزار شد.

,

تمرین‌های تاکتیکی متنوعی از جمله نجات شناور دچار حریق، آزادسازی شناور ربوده شده، تیراندازی علیه اهداف مشخص، تیراندازی شبانه به اهداف هوایی و سایر تمرینات تاکتیکی و عملیاتی در این رزمایش انجام شد.

,

تقویت امنیت تجارت دریایی بین المللی، مقابله با دزدی دریایی و تروریسم دریایی، تبادل اطلاعات در حوزه امداد و نجات دریایی و تبادل تجربیات عملیاتی و تاکتیکی از اهداف رزمایش مرکز کمربند امنیت دریایی 2022 بود.

,

این رزمایش نیز بازتاب گسترده ای در شبکه های جهانی به دنبال داشت.

,

 

,

اسفند 1400

, اسفند 1400, اسفند 1400,

امضا 14 سند همکاری بین ایران و قطر

, امضا 14 سند همکاری بین ایران و قطر, امضا 14 سند همکاری بین ایران و قطر,

طی دیدار ابراهیم رئیسی، رییس‌جمهور ایران و شیخ تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر در دوحه 14 سند همکاری بین دو کشور به امضا رسید.

,

این اسناد همکاری در حضور رییس‌جمهور ایران و امیر قطر به امضای وزیران امور خارجه، نفت، راه و شهرسازی، میراث فرهنگی و نیروی ایران و قطر رسیده است. اسناد همکاری امضا شده در زمینه هواپیمایی، تجاری، کشتی‌رانی، رادیو و تلویزیون، سیاست خارجی (لغو روادید)، برق، استاندارد و فرهنگی و آموزشی است.

,

با نگاهی گذرا به وقایع سالی که گذشت روشن است شروع دولت سیزدهم با فراز و نشیب های بسیاری همراه بوده است و می توان این فراز و نشیب ها را مقدمه ای برای تحقق چشم اندازی روشن برای کشور دانست.

, با نگاهی گذرا به وقایع سالی که گذشت روشن است شروع دولت سیزدهم با فراز و نشیب های بسیاری همراه بوده است و می توان این فراز و نشیب ها را مقدمه ای برای تحقق چشم اندازی روشن برای کشور دانست.,

انتهای پیام/ک

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه